handdator

Visa fullständig version : Skitig bakruta - Cab



Frazze
2008-03-12, 18:50
Detta är den första minin jag har och det gäller bakrutan. Så fort det regnar och är "kladdigt" ute så geggar hela bakrutan igen så jag inte kan se ut via backspegeln. Jag har haft/ägt andra bilar utan vindrutetorkare på bakrutan men aldrig haft detta problem som jag upplever mkt irriterande. Ska jag åka långt måste jag ofta stanna för att torka rent. Tips på nåt jag kan göra för att hålla rutan någorlunda ren?

Edde
2008-03-12, 18:57
Detta är den första minin jag har och det gäller bakrutan. Så fort det regnar och är "kladdigt" ute så geggar hela bakrutan igen så jag inte kan se ut via backspegeln. Jag har haft/ägt andra bilar utan vindrutetorkare på bakrutan men aldrig haft detta problem som jag upplever mkt irriterande. Ska jag åka långt måste jag ofta stanna för att torka rent. Tips på nåt jag kan göra för att hålla rutan någorlunda ren?

Tror det är svårt att få till nått som håller rent bakrutan på cabben! så fort man tvättat bilen är hela baken skitig om inte vägen är ren å torr vill säga!

Likadant äre på sommaren fast då äre mest damm och smågrus eller vad det är! =) enda sättet jag har kommit på är att köra nercabbat!

Rausner
2008-03-12, 18:57
Tänkte precis fråga varför du inte har bakre vindrutetorkare men du kör ju cabbe.. Tough luck för vi har precis samma problem på vanliga minisarna men vi har iaf bakre torkare.. Bara det är fuktigt ute så drar bilarna upp all skit som existerar rätt upp över bagaget :(

Marcus
2008-03-12, 18:58
Detta händer på alla bilar i hatchback utförande tyvärr. Beror på aerodynamik. Bilarna drar upp en skit i en virvel som kommer nerifrån och slår mot rutan. Gäller även vanliga kombis.
Måste ha torkare för att det inte ska bli skitigt. Med cabbens lilla platsbakruta är det ännu värre antar jag?

Hobbe
2008-03-12, 19:02
Tejpa fast passageraren bak med silvertejp så kan han/hon agera extra vindrutetorkare medan du kan lyssna på vilken kanal du önskar på radion.


MINI:n gillar att ha en smutsig bak (punkt).
Inget att göra åt.

Frazze
2008-03-12, 19:04
Detta händer på alla bilar i hatchback utförande tyvärr. Beror på aerodynamik. Bilarna drar upp en skit i en virvel som kommer nerifrån och slår mot rutan. Gäller även vanliga kombis.
Måste ha torkare för att det inte ska bli skitigt. Med cabbens lilla platsbakruta är det ännu värre antar jag?

Det är faktiskt glas i min bakruta........jo, jag är nästan säker. Hur som helst jag hade en Z3 innan, och med den hade jag aldrig dessa problem, jag kunde alltid se ut, men men det här är väl nåt jag får leva med, i övrigt älskar jag min "nyckelpiga" som en tant tyckte den såg ut som
( den är röd )

Marcus
2008-03-12, 20:09
Du har säkert rätt om glaset. :)

Hade du en Z3 coupe? Interessant om den inte hade detta problem eftersom den har hatchback/kombi bakdel.

Z3 cabben klarar sig ju eftersom den har en avlång bakdel/lucka som en sedan.

Har sett ett par röda cabbar i sthlm, vart håller du till? :)

Frazze
2008-03-12, 20:15
Du har säkert rätt om glaset. :)

Hade du en Z3 coupe? Interessant om den inte hade detta problem eftersom den har hatchback/kombi bakdel.

Z3 cabben klarar sig ju eftersom den har en avlång bakdel/lucka som en sedan.

Har sett ett par röda cabbar i sthlm, vart håller du till? :)


Z3 cab.....med en plastruta. Som du säger, den klarade sig väldigt bra i regn och rusk. Men nu är jag laddad med en rulle papper i bilen så det gäller väl att leva med det här :D
Vi håller till i Vasastan

RandyPiper
2008-03-12, 21:36
......
Vi håller till i Vasastan

Lite OT men är den röd ?
Har sett en snygg röd cooper s cab i krokarna runt birkastan som jag funderat på att lappa med en flyer. :)

Hans-G
2008-03-12, 22:39
För egen del har jag ändå nästan valt bort att titta i inre spegeln genom kupén ut genom den lilla glasrutan bak, utan håller koll genom dom yttre speglarna. Bakåtsikten är ju usel även när rutan är ren på grund av att bågarna på baksätena sitter ivägen. Lite skymmer också vindskyddet när det är monterat bakom framstolarna. Men vad gör man inte för att få köra med luft ovanför huvet... :woot: Som tur är har man ju god hjälp av backvarnaren när man ska trixa sig in i parkeringsfickor...