handdator

Visa fullständig version : Sänkning



Rausner
2008-03-02, 15:22
Nu har man fått på 18"arna och bilen är hög som en SUV så jag vill sänka illa kvickt. Har dock lite åsiktsfrågor, vad hade ni köpt?

Sänkfjädrar (följt av koni/bilsteindämpare i framtiden) - Kan jag köpa nu direkt och hinna sänka innan elmia förhoppningsvis. Vilka isf? Lutar åt Eibach för tillfället

Ac Schnitzer Väghållningssats med fjädrar och dämpare - Blir till att vänta tills nästa lön som tyvärr kommer precis efter elmia.

Coiloversats - Har jag inte råd med nu heller men kostar väl likvärdigt med AC Schnitzers kit.

Vad hade ni valt och varför?


OBS jag gillar inspirerad körning och är inte kinkig när det gäller komforten. Känner ingen direkt skillnad med 18" och lågprofil gentemot 16" vinterdäck komfortmässigt och jag har haft bra mycket stötigare bilar tidigare som brukisar..

Frejkan
2008-03-02, 18:14
Jag hade sänkfjädrar från Eibach (OCL Brorson säljer dem) på min R53. Jag köpte dem via Däckspecialen i Hägersten som monterade dem och gjorde en hjulinställning på bilen. Jag sa att jag gillade att köra på bana och då gjorde de en något mer aggressiv hjulinställning än original med mer negativ camber. Så visst, om man har pengar så ger ju en coiloversats bättre väghållning än bara en sänkt bil. Men med min lösning så blev bilen både snyggare och fick bättre väghållning. Alltihop kostade mig under 5K tror jag.

GT
2008-03-02, 19:13
2,500:- Paintworx H&R KIT

Ace
2008-03-02, 19:42
2,500:- Paintworx H&R KIT


Beställ ett H&R KIT till mig! Går det att fixa innan Elmia?
Det såg ju ut att gå jätte snabbt idag när du bytte! :)
Har du jobbat som F1-mekaniker eller?
Såg Powenap´s bil som var sänkt 30mm!
Toe-in toe-out? Negativ Camber? Äter det däck?

Rausner
2008-03-02, 20:44
Problemet för mig är nog att jag eventuellt måste ha mer aggressiv camber bak för att få plats med hjulen utan att det tar i hjulhusen (allt för mycket). Helst vill jag undvika att slipa ner plasten bak men om det måste göras så..

Vad ingår i H&R-kitet då Paul, bara fjädrar?

Ace
2008-03-02, 20:58
PaintworX H&R Kit = Fjädrar och montering hos PaintworX Pris: 2500kr!

kakan
2008-03-02, 21:40
Rausner innan du sänker har du lust att ta en bild hur det ser ut med 18"are och originalfjädring? Ska nog införskaffa 18" snart och skulle veta om plånboken kommer få ett till hål eller inte :p

Rasmus
2008-03-02, 22:00
Synd att det är så jäkla långt till GBG annars hade jag beställt PaintworX H&R direkt!!

Rausner
2008-03-02, 22:48
http://geting.se/image.php/89056-20080301516.jpg (http://geting.se/viewimage.php?image=89056-20080301516.jpg)

Riktig stadsjeepshöjd på den nu. Observera dock att den satt sig lite så det är väl inte riktigt så mycket luft där nu..

2.500 inklusive montering var ett jäkligt schysst pris. Verkar vara vanligt att folk slipar lite på plasten i hjulhusen när det inte riktigt får plats (iaf i USA). Är detta något man bör avrådas från?

Att sitta fyra i bilen är väl mer eller mindre att glömma efter sänkning antar jag. Fungerar fint nu iaf med två 100kg's monster på högersidan och en nätt tös bakom mig..

Likt ace undrar jag även hur det blir med cambervinkeln, lite camber är snyggt men man vill ju inte slita snett för mycket och att den äter en massa däck.. :(

kakan
2008-03-03, 08:11
Oj.. det där var ju inge vidare :(
Snygga fälgar dock!

Men vilka sänkningssatser finns det som t ex sänker mindre fram? Detta känns ju bättre, jag vill kunna åka 4 i bilen utan att leka snöplog.. finns det ingen som sänker typ 20-25 mm ist?

Edit: Det var inget, jag hittade ett kit:
http://www.outmotoring.com/mini-cooper/hsport_mini_cooper_lowering_springs
Antar att ingen har erfarenhet av detta? Verkar ju helt klart vettigare att sänka 25 än 30 mm..

Rausner
2008-03-03, 18:48
Jag skulle vilja sänka 30 fram å 20 bak typ då det är mindre luft bak känns det som... Precis som till de flesta andra bilar som har 60/40 satser osv..

Mackan
2008-03-03, 20:38
http://geting.se/image.php/89056-20080301516.jpg (http://geting.se/viewimage.php?image=89056-20080301516.jpg)

Riktig stadsjeepshöjd på den nu. Observera dock att den satt sig lite så det är väl inte riktigt så mycket luft där nu..

2.500 inklusive montering var ett jäkligt schysst pris. Verkar vara vanligt att folk slipar lite på plasten i hjulhusen när det inte riktigt får plats (iaf i USA). Är detta något man bör avrådas från?

Att sitta fyra i bilen är väl mer eller mindre att glömma efter sänkning antar jag. Fungerar fint nu iaf med två 100kg's monster på högersidan och en nätt tös bakom mig..

Likt ace undrar jag även hur det blir med cambervinkeln, lite camber är snyggt men man vill ju inte slita snett för mycket och att den äter en massa däck.. :(


Som ni säkert vet ökar den negativa cambern ju mer man sänker.
Min bil är ordentligt sänkt men inga tendenser till snedslitning på
varken sommar eller vinterdäck ändå.

Vilken offset (ET) och bredd är det på dina fälgar ?

MS//

Johan W
2008-03-03, 20:49
Plasten slipar sig självt när man sänker ;)
Har för mig att det är/var -2,5 eller nått sånt bak på Mackans Mini :)

Rausner
2008-03-03, 20:58
Mackan: De är 18x7 ET38 så det borde inte vara några egentliga problem när man sänker 30mm. Cambern borde väl fixa biffen. Trots allt smala fälgar..

Mackan
2008-03-03, 21:01
Mackan: De är 18x7 ET38 så det borde inte vara några egentliga problem när man sänker 30mm. Cambern borde väl fixa biffen. Trots allt smala fälgar..

På min/Johan W fd hade de inte funkat men där är sänkningen mer än
30mm . Johan kanske har koll på hur många mm.

MS//

Rausner
2008-03-03, 21:09
På min/Johan W fd hade de inte funkat men där är sänkningen mer än
30mm . Johan kanske har koll på hur många mm.

MS//Hmm okej.. Ja för jag vill verkligen sänka bilen men ska väl vänta till efter elmia då och se om man ska beställa ac-s eller något istället..

Off-topic: Snöar som en idiot här nu, givetvis bara för att jag slängt på sommardäcken!

Bronto
2008-03-03, 21:22
Hmm okej.. Ja för jag vill verkligen sänka bilen men ska väl vänta till efter elmia då och se om man ska beställa ac-s eller något istället..

Off-topic: Snöar som en idiot här nu, givetvis bara för att jag slängt på sommardäcken!

Snöar det? Har haft en grymt skön och varm dag idag, riktigt vårigt :S

Mackan
2008-03-03, 21:58
Hmm okej.. Ja för jag vill verkligen sänka bilen men ska väl vänta till efter elmia då och se om man ska beställa ac-s eller något istället..

Off-topic: Snöar som en idiot här nu, givetvis bara för att jag slängt på sommardäcken!


Beroende på hur hårda fjädrarna är och hur mkt du sänker funkar det
kanske bra på Din bil.

Det är lätt att ta bort bakre fjäderben. Hissa sedan upp hjulet i hjul
-huset så ser du hur det förhåller sig till skärmkanten.

MS//

Rausner
2008-03-03, 22:10
Mjo man får kanske testa så i värsta fall.. Avvaktar till nästa lön iaf och då blir det isf komplett kit med fjädrar å dämpare!

Mackan
2008-03-04, 19:22
Mjo man får kanske testa så i värsta fall.. Avvaktar till nästa lön iaf och då blir det isf komplett kit med fjädrar å dämpare!

Det borde inte ta många minuter. Räcker med att lossa nedre fästet ,
Du bör väl ha minst 60mm från nuvarande läge av hjulet tills
däcket tar i skärmkanten om du ska klara 30mm sänkning + lite
infjädring.

MS//

Ace
2008-03-04, 19:30
Omöjligt att åka 4 pers efter 30mm sänkning? Pratade med Powernap och han sa att det inte var några problem. Någon annan med sänkta erfarenheter? Vill ju inte göra min bil HELT oanvändbar!

powernap
2008-03-04, 19:37
Omöjligt att åka 4 pers efter 30mm sänkning? Pratade med Powernap och han sa att det inte var några problem. Någon annan med sänkta erfarenheter? Vill ju inte göra min bil HELT oanvändbar!

ingen risk ace.....det var väl inte jordens tyngsta personer, medelsvensson skulle jag gissa, 1 man o 1 kvinna...säg, 80+55 kg i baksätet....inte ett skrap....

Mackan
2008-03-04, 20:00
Omöjligt att åka 4 pers efter 30mm sänkning? Pratade med Powernap och han sa att det inte var några problem. Någon annan med sänkta erfarenheter? Vill ju inte göra min bil HELT oanvändbar!

Det hänger ju på vad du har för hjul. Med original S spoke 7" breda och
ET 48 går det sänka duktigt, det kan nog fler skriva under på. Men Rausner
har fälgkanten 10mm längre ut med sina ET 38.

MS//

powernap
2008-03-04, 20:02
Det hänger ju på vad du har för hjul. Med original S spoke 7" breda och
ET 48 går det sänka duktigt, det kan nog fler skriva under på. Men Rausner
har fälgkanten 10mm längre ut med sina ET 38.

MS//

:confused: du tappade mig efter första ET......

Mackan
2008-03-04, 21:38
:confused: du tappade mig efter första ET......


Inpressning eller offset skrivs som ET och är måttet mellan anläggningsytan
på fälgen(mot bromskiva) och centrum på fälgen. Ett lägre ET-tal gör att
fälgen hamnar mer utåt i hjulhuset.

MS//

Rausner
2008-03-04, 22:23
Förstår inte varför OZ gör så låga ET på fälgarna. Tydligen stor diskussion angående detta på Superleggera på det amerikanska miniforumet...

Rausner
2008-03-04, 22:46
http://img.photobucket.com/albums/v410/coendek/Afbeelding033-3.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v410/coendek/Afbeelding019-4.jpg

Han kör med 18x7.5 ET38 215/35/R18 och så sänkt han kan med koni ställbara så det borde fungera. Kommer aldrig att kunna ha någon bak i bilen men skit i det :P

Johan W
2008-03-05, 12:43
På min/Johan W fd hade de inte funkat men där är sänkningen mer än
30mm . Johan kanske har koll på hur många mm.

MS//

När jag fick tillbaka den från kelleners var det nått i stil med 60mm minst, dock när jag lämnade ifrån mig bilen var den maxhöjd fram och bak på grund av att den var i princip för låg...

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=JohanW&cat=15430&image=77465

powernap
2008-03-11, 09:28
När jag fick tillbaka den från kelleners var det nått i stil med 60mm minst, dock när jag lämnade ifrån mig bilen var den maxhöjd fram och bak på grund av att den var i princip för låg...

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=JohanW&cat=15430&image=77465

ser likheter med min just nu :-)

Cullin
2008-03-11, 11:51
Satte på sommarfälganrna igår och det känns riktigt skönt! Dock så är min bil snorhög och ser allmänt SUV-ig ut. Har införskaffat en sänkningssats från H&R och behöver få den monterad i rappet. Min verkstadskompis här hemma menade på att det var inget enkelt projekt på R56:an då det satt McPherson-dämpare på. Där bak behövde man lossa inredning enligt honom för att komma till fästena på dämparna.

Jag personligen har väldigt lite kunskap om detta och hade behövet er hjälp. Ngn som har kunskap om detta och känner sig manad att fixa jobbet? Givetvis mot en liten peng...

Kanske helt enkelt får köra en tur till Göteborg och Paintworx för att få professionell hjälp!

Mr_Varre
2008-03-11, 15:20
fan vilken snygg bild på bilen..... mmmmmmmm

Rausner
2008-03-11, 19:24
Cullin: Då kanske vi blir två, vet nämligen inte om jag kan få tag i AC Schnitzersatsen så kanske får GT slänga ihop ett schysst deal på koniprylar ;)

Cullin
2008-03-11, 21:45
Cullin: Då kanske vi blir två, vet nämligen inte om jag kan få tag i AC Schnitzersatsen så kanske får GT slänga ihop ett schysst deal på koniprylar ;)

Hehe jo men jag har ju redan köpt en uppsättning fjädrar av Pauls grannar Bilmodecenter. Skulle ju vara bra roligt om man fick åka upp dit för att få dom monterade. Så lönt var det att betala den frakten ner hit till Skåneland.

Scitz0
2008-03-11, 22:25
Satte på sommarfälganrna igår och det känns riktigt skönt! Dock så är min bil snorhög och ser allmänt SUV-ig ut. Har införskaffat en sänkningssats från H&R och behöver få den monterad i rappet. Min verkstadskompis här hemma menade på att det var inget enkelt projekt på R56:an då det satt McPherson-dämpare på. Där bak behövde man lossa inredning enligt honom för att komma till fästena på dämparna.

Jag personligen har väldigt lite kunskap om detta och hade behövet er hjälp. Ngn som har kunskap om detta och känner sig manad att fixa jobbet? Givetvis mot en liten peng...

Kanske helt enkelt får köra en tur till Göteborg och Paintworx för att få professionell hjälp! Jag ska själv hämta ut min sprillans nya R56 MCS med div. works delar från Paulssons bil i Hbg i slutet på veckan. Jag valde då att beställa till Eibach sänkningssats(antar att det bara är fjädrar), får ju med dämpare från "chassie tuning" works kittet så de borde ju duga. Jag valde att montera det själv, dels ville de ha 3,5h*~1000:- vilket jag tycker är lite väl häftigt, vilket även gustav höll med om plus att jag inte tänkte att det skulle vara några problem att byta själv. Men nu när jag läser ditt inlägg blir man lite orolig.

Någon som bytt fjädrar på r56 som kan säga hur pass enkelt det är och kanske några enkla steg vad som skall göras?

Hobbe
2008-03-11, 22:28
Kom i håg att göra en hjulinställning efteråt.

Rausner
2008-03-11, 22:33
Kom i håg att göra en hjulinställning efteråt.Det bör väl inte göras direkt efter montering dock, fjädrarna måste väl få sätta sig?

Hobbe
2008-03-11, 22:43
Fjädrar i dag "sätter" sig marginellt.

Rausner
2008-03-12, 00:18
Fjädrar i dag "sätter" sig marginellt.Okej.. Vad hade du köpt om du varit jag?

Hobbe
2008-03-12, 00:26
Eftersom jag inte är du, och inte orkar läsa igenom hela tråden (det är läggdags) så blir svaret det tråkiga "Det beror på vad du är ute efter".

Blingsänkning: H&R eller Eibach sänkfjädrar
Prova-på bankörning: Bilstein PSS9 eller KW V2/V3 coilovers.
Seriös bankörning: Bilstein PSS9 eller KW V2/V3 coilovers med betydligt hårdare fjädrar.

Rausner
2008-03-12, 00:48
Så du menar att det inte finns någonting bra mellan "blingsänkningsskräpet" som h&r och Eibach säljer till det schyssta men svindyra pss9?

Jag har iaf fått den uppfattningen om att h&r och eibach gör jävligt fina grejer till vettiga priser.


Passar på att citera mig själv från första inlägget i tråden:

"OBS jag gillar inspirerad körning och är inte kinkig när det gäller komforten. Känner ingen direkt skillnad med 18" och lågprofil gentemot 16" vinterdäck komfortmässigt och jag har haft bra mycket stötigare bilar tidigare som brukisar.."

Jag är knappast någon duktig bilförare ännu då jag inte ens kört på bana. Hoppas dock på att lära mig i sinom tid och köra lite mer seriöst men jag hade ju bara tänkt lägga runt 8-10.000 på väghållning till att börja med så fjädrar och dämpare samt bakre stabiliseringsstag då jag har hört att det minskar minins tendens till understyrning markant..

Scitz0
2008-03-12, 12:38
Kom i håg att göra en hjulinställning efteråt.Jo det hade jag faktiskt tänkt på, aldrig fel att nämna dock :). Men jag är fortfarande orolig över hur svårt det är att byta, någon som vet och kan ta de steg för steg?

Hobbe
2008-03-12, 13:02
Så du menar att det inte finns någonting bra mellan "blingsänkningsskräpet" som h&r och Eibach säljer till det schyssta men svindyra pss9?


H&R och Eibach gör inget skräp. Det är bra grejor.
Sänkfjädrar däremot är mest av blingkaraktär.

Visst finns det alternativ till BPSS9 och V2/V3 vad det gäller coilovers, men jag brukar enbart rekommendera saker som jag antingen testat själv eller vet är bra.
Pratar vi om andra coilovers med gott rykte i klass med PSS9 och V2/V3 så hamnar också prislappen i samma härad dvs 15-20000 Kr.
Smakar det så kostar det.

PSS9 har jag haft både på min gamla Works och Z4.
På GP:n kommer inom kort ett ställbart KW tävlingschassi.

Rausner
2008-03-12, 16:43
Men om jag skulle satsa på en kombination av eibach/h&r-fjädrar tillsammans med fjäderben ifrån koni eller bilstein. Kan inte det vara en hyffsat bra budgetlösning?

kakan
2008-03-17, 22:39
Hur knepigt är det att byta fjädrar på en R53? Har en kompis som är mekkunnig men han snackade om att det är olika svårt på olika bilar, nån som har erfarenhet?

Ace
2008-03-21, 19:43
Hur knepigt är det att byta fjädrar på en R53? Har en kompis som är mekkunnig men han snackade om att det är olika svårt på olika bilar, nån som har erfarenhet?

Med mutterdragare och ett verktyg som drar ihop fjädrarna tar det mellan 30-60 minuter max! Var på PaintworX när "GT" demonterade runt om på Projektbilen och det tog max 10 minuter. Då var dock fälgarna avplockade innan. Vad säger ni andra? är jag ute och cyklar tidsmässigt?