handdator

Visa fullständig version : Den stora dynotest-tråden



Hobbe
2008-03-01, 20:04
Nyfiken på vilket resultat MINI-ägare har fått före/efter modifikationer ?
Många på MINI2 och NAM brukar ju posta sina resultat.

Tydligen ligger en original GP på runt 220-225 hk (flywheel).

Fyll på med dina egna resultat, eller liknande du har hitta ute i sajberrymden.

Marcus
2008-03-01, 21:01
Flyweel är väl inte det man får veta på dyno? Man får väl bara exakta siffror på däcken? Eller menar du bänk?

Jag tycker däck-hästkrafter är mest interessant, men det är ju svårt att jämföra med någon som bara vet vad han har i motorn. Omräkningarna är ju aldrig exakta. Var det inte Mario som fick 190hk på en orginalmotor efter "rätt" omräkning, efter hans dyno.

Jag tänkte boka in en dyno i början av april, vill veta hur mycket jag har på däcken iaf!

Hobbe
2008-03-01, 21:12
"Flywheel/crank" är vad man oftast mäter på denna sida pölen, och dessutom vad biltillverkarna själva mäter.
Jag har fått "flywheel" uppgifter hos Kelleners när jag har varit där och trimmat.
Hur mycket man får ut vid hjulen är populärast att mäta "over there", och sedan försöker man med hjälp av en faktor -oftast utan vetenskaplig grund- översätta det till en "flywheel/crank" nuffra.

Två olika sätt att mäta, och oftast mycket diskussion om vilket sätt som är det rätta.
Det var anledningen att jag skrev (flywheel) gällande uppgifterna jag hittade på GP:n.

Dessutom påverkar lufttemperatur och luftfuktighet också mätresultatet förutom givetvis vilken sorts dynotest som har använts.
Med eller utan fläkt ?

Alla nuffror ska tas med en nypa salt eller två, men det kunde vara intressant att få se lite nuffror tycker i alla fall jag.

Marcus
2008-03-01, 21:27
Hmm. Nu tror jag vi missförstod varandra.

Motoreffekten är ju som du säger det som tillverkarna anger.
Däckeffekten är ju den som man får på en dyno, eller är dyno både rullande-landsväg och motorbromsning?

Jag tycker effekten på däcken, Ej omräknad, är mest interessant, eftersom vissa bilar (tex Audi RS) tappar massor i drivlinan).

Hobbe
2008-03-01, 21:35
Motorbromsning är det bästa, men vad jag känner till så kan du få antingen "flywheel/crank" eller "wheel" beroende på dynotest.

Jag fick i alla fall "flywheel/crank" på två dynotestar jag har gjort på "rullande landsväg":

Z4 3.0 i: 231 hk enligt fabrik
Efter trimning hos Kelleners: 256 hk
Enligt en andra test på Ring Knutstorp: 254 hk.

Själv tycker jag "flywheel/crank" är bäst att få ut då man gärna jämför med fabriksuppgifter på andra bilar.

GT
2008-03-02, 08:51
The first time we tested the GP it had 214.7Hk at 22.0´ air in

After all the mods and around 70,000:- it now reads 242.1Hk at 07,0`air in

At the wheels.

I would much rather have the official DYno test and find out what i have at the flywheel.

MARCUS

WHEN TALKING ABOUT CARS AND HORSEPOWER , ITS THE FLYWHEEL THAT COUNTS !!

Luc!fear
2008-03-02, 08:53
Jag skall själv testa min så fort jag fått på sommardäcken.

Marcus
2008-03-02, 11:26
Blev mycket diskussion som inte rörde ämnet (som var; lägg in siffor) ska vi återgå till topic?

RobertH
2008-03-02, 12:24
213,45hk och 253,9nm.

- Cooper S 170hk -06
- Milltek Catback
- Motoruppgraderingen från Kelleners med luftfilter, tändstift, remskiva och mappning.

http://www.extence.se/slask/kelleners.jpg

KIT
2008-03-02, 17:15
Antar att jag är här någonstans med Milltek systemet, eventuellt lite mer efter Pauls superputsning AAAAAAH.... Alltså 204 hk och hur mycket nm är 214 lb/ft????.
Lite mappning och luftfilter så är jag nöjd, dags att ge sig på väghållning...

On the dyno
After sampling some of Derbyshire’s finest
roads we called in at Performance Tunerfriendly
Impreza specialist Scooby Clinic
(incorporating Clinical Performance) near
Chesterfield. We wanted to check the
manufacturer’s power claims on their
independent dyno. A 27bhp gain on a
175bhp car from an exhaust had caused
more than a few raised eyebrows from
some Mini fans we’d spoken to.
But the Milltek car came good on the
rollers. It peaked at 203.4bhp – a gain of
28.4bhp. Even more impressive was the
torque curve. It holds beautifully flat and
level at about 215lb/ft from 2400rpm all
the way through to 4500. According to the
official figures the standard car makes a
maximum of 177ft/lb of torque from
1600rpm to about 4500rpm. It’s worth
holding on to the gears as the power
keeps coming, but to change up at
6000–6250 as the power’s dropping away
as it approaches the 6500 red-line.
Comparison with the standard graph
shows that the Milltek Sport team have
done a mighty impressive job. Plenty of
free-flowing exhausts may add a few bhp
right at the top of the rev range, but will
also sacrifice power lower down, too. This
system makes good gains everywhere,
except possibly at low revs where it might
be a fraction down on standard.
All figures are measured at the
crankshaft. Ideally we would like to
compare the same car on the same dyno
with the two different exhaust systems,
one after the other, but that wasn’t
possible. While there may be small
differences between different dynos and
cars we’re happy to say that Milltek
Sport’s claims are genuine, and this
exhaust system is officially a good ’un.
The Scooby Clinic guys were impressed
with the curves, too, and noted that the
fuel/air ratio was ‘spot on’. Boss Kev
Knight reckoned it would be a deceptively
fast car round town. ‘To be honest I think
that car will upset a few Impreza owners,’
he suggested. Impressive stuff from a man
who’s worked with some of the fastest
Imprezas in the country.
Conclusion
We really enjoyed the Milltek Mini, and
think the exhaust’s a great product. At
£894 for the whole system it’s not cheap,
but considering the power gains and
substantial quality it represents decent
value for money. Cost it out and the
exhaust is about £32 per bhp, but you’re
getting that muscular mid-range as well.
Obviously unless you fancy bolting it on
yourself you’ll need to budget for fitting,
too (£50–£150 depending who does the
job). A performance air intake/filter and
ECU remap would probably release even
more oomph. Plus most insurers won’t load
you too heavily for an exhaust, which they
can do for some other tuning

Luc!fear
2008-05-25, 12:25
Imorgon skall jag bromsa bilen i "rullande landsväg"...
Återkommer med resultatet (om dom inte är för dåliga ;) )
Bilen ryker lite när jag ger järnet, tror att jag har något fel på bilen, ev. är lambdasonden kass...& och även kat:en om jag har otur...
(önska mig gärna lycka till...)

powernap
2008-05-25, 12:43
Imorgon skall jag bromsa bilen i "rullande landsväg"...
Återkommer med resultatet (om dom inte är för dåliga ;) )
Bilen ryker lite när jag ger järnet, tror att jag har något fel på bilen, ev. är lambdasonden kass...& och även kat:en om jag har otur...
(önska mig gärna lycka till...)

LYCKA TILL....

blev det fler som testar samtidigt??

e sugen :-)

Limited Edition
2008-05-25, 12:59
Imorgon skall jag bromsa bilen i "rullande landsväg"...
Återkommer med resultatet (om dom inte är för dåliga ;) )
Bilen ryker lite när jag ger järnet, tror att jag har något fel på bilen, ev. är lambdasonden kass...& och även kat:en om jag har otur...
(önska mig gärna lycka till...)

lyckatill! min ska lätt bänkas i sommar!

Bronto
2008-05-25, 13:33
Lycka till!

Luc!fear
2008-05-25, 16:51
LYCKA TILL....

blev det fler som testar samtidigt??

e sugen :-)
Inga fler MINI vad jag vet...

powernap
2008-05-25, 18:28
resultatet då????

Limited Edition
2008-05-25, 19:04
resultatet då????

det är imorgon han ska göra det ;)

J©KE
2008-08-26, 09:26
Det verkade som tråden dog här?
Nu är det slutet av Aug-08 och jag fick just min bil mappad och bromsad.
Är det någon som vet bortfallet av hk och Nm i drivlinan på våta bilar?

Mina siffror är som följer:
Nm före 230,1 Nm efter 240,9
bhp före 207,3 bhp efter 219,4

Detta är drivhjulshästar på min gamla 02a

Jocke

powernap
2008-08-26, 10:05
Det verkade som tråden dog här?
Nu är det slutet av Aug-08 och jag fick just min bil mappad och bromsad.
Är det någon som vet bortfallet av hk och Nm i drivlinan på våta bilar?

Mina siffror är som följer:
Nm före 230,1 Nm efter 240,9
bhp före 207,3 bhp efter 219,4

Detta är drivhjulshästar på min gamla 02a

Jocke
trevliga siffror....

Luc!fear
2008-08-26, 12:10
Det verkade som tråden dog här?
Nu är det slutet av Aug-08 och jag fick just min bil mappad och bromsad.
Är det någon som vet bortfallet av hk och Nm i drivlinan på våta bilar?

Mina siffror är som följer:
Nm före 230,1 Nm efter 240,9
bhp före 207,3 bhp efter 219,4

Detta är drivhjulshästar på min gamla 02a

Jocke
Återkommer....ang. min MINI...
Tror man räknar ca: 10-15%
Har du 219,4 hk på hjulen? var har du för delar i den bilen?
(eller har jag missuppfattat dig?)

powernap
2008-08-26, 12:24
Återkommer....ang. min MINI...
Tror man räknar ca: 10-15%
Har du 219,4 hk på hjulen? var har du för delar i den bilen?
(eller har jag missuppfattat dig?)

1. när var o hur ska du rulla din?
2. tror inte du missuppfattat...vad jag "hört" så är Jokes bil nåt i hästväg ;-)

258bhp-15%=219,3

Luc!fear
2008-08-26, 12:56
1. när var o hur ska du rulla din?
2. tror inte du missuppfattat...vad jag "hört" så är Jokes bil nåt i hästväg ;-)

258bhp-15%=219,3
Vad har Jocke i sin bil?
Jag har "bänkat" min i våras... problem... försöker åtgärda... vill inte tala mer om det nu... återkommer...

powernap
2008-08-26, 12:58
Vad har Jocke i sin bil?
Jag har "bänkat" min i våras... problem... försöker åtgärda... vill inte tala mer om det nu... återkommer...

VAD som döljer sig innanför skalet vet nog bara han själv.....sen om man väljer att go public eller inte är ju upp till var och en....

mmm....nyfiken på din bänkning...är det en "standard works" du har eller har du skruvat lite med den?

Luc!fear
2008-08-26, 13:14
VAD som döljer sig innanför skalet vet nog bara han själv.....sen om man väljer att go public eller inte är ju upp till var och en....

mmm....nyfiken på din bänkning...är det en "standard works" du har eller har du skruvat lite med den?
STD. 100% orginalskruvad på BMW, inte ens lampbyte gjort av mig själv...ännu.
Saknar inte works luftfiler (http://new.minimania.com/web/Item/NME7606/InvDetail.cfm)längre
...återkommer som sagt...

J©KE
2008-08-26, 13:35
Vad har Jocke i sin bil?
Jag har "bänkat" min i våras... problem... försöker åtgärda... vill inte tala mer om det nu... återkommer...

Inga helmigheter:
Luftfilter, ALTA-slang, större spjällhus, 15% remhjul, ALTA-intercooler, lätt portad topp, kam, stift spole kablar, MANIA 4-2 2-1, Ferrita

powernap
2008-08-26, 13:38
stift spole kablar

har jag funderat på, det e såna avjordningsmojjänger på dom va?

vilket märke? länk?

J©KE
2008-08-26, 19:49
har jag funderat på, det e såna avjordningsmojjänger på dom va?

vilket märke? länk?
vet inte vad du menar riktigt, men det e grejer från MiniMania i USA, iridiumstift Värre tändspole och feta kablarna.

Men ja måste nog testa att byta tillbaka och felsöka pga misständningar ibland, haft grejerna på i några år

powernap
2008-08-26, 20:00
har oxo iridiumstift och en plasma booster, skulle behöva kolla in dessa kablarna kanske: http://www.minimaniauk.co.uk/web/Item/NME3001B/InvDetail.cfm

Ashra
2008-08-28, 11:09
207hk 241nm

J©KE
2008-08-28, 15:18
207hk 241nm

Drivhjulssiffror?

Ashra
2008-08-28, 23:22
allt står på tyska ska tolka det närmare imorrn

Fredrik
2008-08-29, 08:52
Vad kostar det att dynotesta sin bil?
Det skulle vara skoj, mest med tanke på detta: http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=5658

:mrgreen:

Luc!fear
2008-08-29, 09:06
Vad kostar det att dynotesta sin bil?
Det skulle vara skoj, mest med tanke på detta: http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=5658

:mrgreen:
ingen kommentar
/Dan

Fredrik
2008-08-29, 09:08
500:- hos www.TBRacing.se (http://www.tbracing.se/) i Ålem ca: 3mil norr Kalmar.
Övernattning kan ske hos mig "gratis"...
Bara ni inte blir fler än 4-5st bilar samtidigt...
(bäst jämna veckor, då jag har bättre med tid...)
/Dan

Tack för erbjudandet Dan, men även om det skulle vara trevligt så är det en bit till Kalmar.
Finns det någon som gör detta i Stockholmsområdet, och i så fall till vilken kostnad?
Länk?

Marcus
2008-09-01, 21:17
1250:- ink moms i Nynäshamn, går kanske att pruta.
Vi hade kunnat åka tillsammans om du vill.

Hobbe
2008-09-01, 21:34
Vad kostar det att dynotesta sin bil?


Ca 600-700 Kr på BMWSC:s banträffar i maj (Mantorp) och augusti (Ring Knutstorp).
Även mappning kommer att erbjudas 2009.

RobertH
2008-09-01, 22:24
Vad kostar det att dynotesta sin bil?
Det skulle vara skoj, mest med tanke på detta: http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=5658

:mrgreen:

Ge mig 3 mån Fredrik, sen vill jag köra ett nytt litet dragrace mot dig :mad:

Fredrik
2008-09-02, 07:06
Ge mig 3 mån Fredrik, sen vill jag köra ett nytt litet dragrace mot dig :mad:

:mrgreen: 8)