handdator

Visa fullständig version : Dags för sommardäcken?!



Rasmus
2008-02-22, 21:53
OK, det stormar och är lite ruttet väder just nu men halkan lyser ändå med sin frånvaro.

Om jag räknar rätt har det varit vinterväglag totalt 3 dagar på Gotland den här vintern. Känns jäkligt onödigt att köra omkring på dyra vinterdäck där dubbarna slits och nästan all den roliga/busiga känsla i bilen försvinner.

Jag har länge funderat på att sätta på sommardäcken på bilen och med facit i hand hade jag kunnat göra det för flera månader sen. Om det är "däckbytarväder" i morgon så tror jag att jag sätter på sommardäcken i helgen!

Vad tror ni, är det dags nu?
När sätter ni på era sommardäck?

MNS
2008-02-22, 22:45
En annan har precis satt på sina vinterhjul vilket jag djupt ångrar då bilen drar åt alla håll, bullrar och tuggar asfalt vid första bästa sväng men då jag vill slippa ev böter och ersättning vid olycka så får dom bäst sitta på tills 1:a april

Rasmus
2008-02-22, 22:57
En annan har precis satt på sina vinterhjul vilket jag djupt ångrar då bilen drar åt alla håll, bullrar och tuggar asfalt vid första bästa sväng men då jag vill slippa ev böter och ersättning vid olycka så får dom bäst sitta på tills 1:a april

Så länge det inte är vinterväglag så är det ju lugnt. Är det mkt snö och vinter där du bor? :D

MNS
2008-02-22, 23:08
Nä snö dagar kan man räkna på under en hand men det e ofta runt nollan eller strax under när jag åker till jobbet (saltad e4:an i sthlm)men det är ju upp till varje enskilld polisman/kvinna att bedömma när vinterväglag råder så jag får fortsätta att roa mig på dubbdäck

Mackan
2008-02-23, 16:40
Förutsättningen för att lägga på s-däcken tidigt är att man kan låta
bilen stå de dagar då det ev. är vinterväglag.
Vi vill ju inte ha medtrafikanter med sommartassar i halkan.

MS//

Marcus
2008-02-23, 16:46
Antingen lägger du på sommardäck. Eller så köper du en uppsättning dubbfria om du vill vara på säkra sidan.

Finns ju en chans att nästa vinter blir likadan, och då sitter du i samma sits igen. Lika bra att köpa däck som inte förstör vägen och bilen.

Rasmus
2008-02-23, 17:11
Förutsättningen för att lägga på s-däcken tidigt är att man kan låta
bilen stå de dagar då det ev. är vinterväglag.
Vi vill ju inte ha medtrafikanter med sommartassar i halkan.

MS//

Jag bor i Visby så min bil är enbart ren lyx, jag borde egentligen gå och cykla överallt men det är ju så mkt roligare att köra MINI :D

Så nog kan jag vara utan bil när det blir lite halt. Om det blir det.

Ashra
2008-02-23, 19:04
Ska beställa 2st nya sommar däck imorrn grymt sugen på att lägga på dem när de dyker upp.

Green Meanie
2008-02-23, 19:36
Fick min bil för några veckor sen med bara sommardäck. Köpte samtidigt odubbade v-däck genom firman jag köpte bilen ifrån. På monterade förre fredag. Kan hända att man vackna till en vit matta. Vädret är så godamn opålitligt!

Misssen
2008-02-23, 19:45
Har lige fået sommer fælge på i dag, også på den nye Clubman som kom i går på Vinterhjul.....:) :) :)

Fredrik
2008-02-24, 07:45
Har lige fået sommer fælge på i dag, også på den nye Clubman som kom i går på Vinterhjul.....:) :) :)

Kul Misssen - bilder på er Clubman önskas :)

Rausner
2008-02-24, 13:44
Dags att beställa sommardäck imorgon för min del å sen slänga på så fort som möjligt så man slipper de sunkiga MS-däcken som är tokslut fram :P

Hobbe
2008-02-24, 14:18
Vinterdäck ? Vilka mesar ! Sommardäcken har ju aldrig varit av ;)


(Dags att ställa på bilen igen nästa vecka....) :D

powernap
2008-02-24, 15:14
ska oxo på med min nu i veckan....

Bayerleiner
2008-02-25, 08:56
Läste precis i GP att vi inte har haft någon vinter i Göteborg. Enligt meteorologerna (svårt ord) var det höst till 15 februar, sedan var det ingen årstid alls den 16 februari för att övergå till vår den 17 februari!

Jag har inte köpt några vinterdäck än och tror nog att det kan vänta till nästa vinter, om det nu blir någon...

Ashra
2008-02-25, 09:44
Beställde just 2 st Goodyear EAGLE F1 Asymmetric


hoppas dem hinner komma innan fredag =)

powernap
2008-02-25, 10:48
*påställd*

Rasmus
2008-03-07, 14:45
Av en en massa olika anledningar har jag inte fått på sommardäcken FÖRRÄN NU!

Fan vad nice det känns! Äntligen är MINI'n sitt rätta jag igen! Direkt styrning, bra respons vid gaspådrag och kurvtagning som värsta Schumacher :D

Så grymt mkt roligare än med vinterpuckarna!!!
:nana: :steering:

Mr_Varre
2008-03-07, 15:22
varför byta till sommar när man kan ha på dom jämt!!!!

TheEngineer
2008-03-07, 19:40
varför byta till sommar när man kan ha på dom jämt!!!!

Jag bytte till sommardäck i måndags! Då levererades 4 st Dunlop Sport Maxx av Däckonline. Skön känsla med sommardäck igen! :steering:

Ashra
2008-03-07, 19:48
FÅr vänta lite till =( Brukar ju vara - grader på morgonen och sent på kvällen då jag e ute och åker mycket på skumma tider =( Men längtar som fan 18" istället för 16" =)

MOF
2008-03-07, 19:59
Fick lackbehandlad min Clubman förra fredagen och kunde inte hålla mig och bytte till sommardäck.

Tänkte dela med mig av de uppmuntrande visdomsord jag fick som svar när jag frågade däck firman om där var andra kunder som hade vårkänslor:

"Du vet väl att det betraktas som vintervägslag när det är under +5 grader till 1. april?"

Tur jag har termostaten ställt till 21 grader eller hur?

/M

Ace
2008-03-07, 23:12
Är det fram till siste mars man måste ha vinterdäck? Vill helst byta innan Elmia.

Bronto
2008-03-07, 23:35
Är det fram till siste mars man måste ha vinterdäck? Vill helst byta innan Elmia.

Det är väl efter 1a april man itne får ha dubbdäck och mot slutet av mars får man sätta på sommardäck så länge vinterväglag inte råder. Skall se hur väderrapporterna är innan Elmia och byta ifall de ser bra ut :)

Rausner
2008-03-07, 23:42
T O M 31e mars gäller vinterdäck om det är vinterväglag. Jag har dock redan slängt på mina sommardäck så..

Ace
2008-03-08, 01:23
Om jag hinner få på sämkningssatsen så åker sommarsulorna på....

MINA
2008-03-08, 12:39
Har alldrig haft så mycket snö i år som just nu så Vinterdäcken fyller sin funktion och bytet planeras till slutet av April !
Finns till och med snö för lite Snöskoter åkning ! ( Avundsjuka ? ):hehe:

Rasmus
2008-03-08, 13:20
Har alldrig haft så mycket snö i år som just nu så Vinterdäcken fyller sin funktion och bytet planeras till slutet av April !
Finns till och med snö för lite Snöskoter åkning ! ( Avundsjuka ? ):hehe:

Sol, klarblå himmel och runt 10 grader varmt. Snödroppar, tulpaner etc. tittar upp i rabatten sen några veckor tillbaka. Sommardäck på bilen och snart dags för en promenad längst med havet.

Skulle jag vara avundsjuk över lite snö!?!?!?!? :D ;) :P

Christian
2008-03-08, 17:44
Sol, klarblå himmel och runt 10 grader varmt. Snödroppar, tulpaner etc. tittar upp i rabatten sen några veckor tillbaka. Sommardäck på bilen och snart dags för en promenad längst med havet.

Skulle jag vara avundsjuk över lite snö!?!?!?!? :D ;) :P

Gott talat!!


Hade 13 här idag...:handen:

Rausner
2008-03-09, 20:33
Har alldrig haft så mycket snö i år som just nu så Vinterdäcken fyller sin funktion och bytet planeras till slutet av April !
Finns till och med snö för lite Snöskoter åkning ! ( Avundsjuka ? ):hehe:Usch nee verkligen inte. Snö är skit sålänge man inte har en bakhjulsdriven bil med hyffsat med pollar eller bakelitdäck. Enda godkända anledningen till att uppskatta snö ;)

Ace
2008-03-09, 21:24
Jag fattar inte riktigt!? Om det kommer snö.......blir det böter då innan 1:e April om man bytt till sommardäck? Tänkte eftersom det är så många som bytt redan.

Christian
2008-03-09, 21:37
Jag fattar inte riktigt!? Om det kommer snö.......blir det böter då innan 1:e April om man bytt till sommardäck? Tänkte eftersom det är så många som bytt redan.

Svar: Ja.

Mr_Varre
2008-03-09, 22:02
mina e på sen eehhh länge!!! Nya sitter på nu 215 45 toyo.... men bilen e på ett besök hos Bmw tyvärr

Zagato1
2008-03-10, 12:50
Jag fattar inte riktigt!? Om det kommer snö.......blir det böter då innan 1:e April om man bytt till sommardäck? Tänkte eftersom det är så många som bytt redan.

Eftersom jag jobbar i däckbranschen kan jag klarlägga.

Vinterdäckslagen gäller vid vinterväglag mellan 1:a december och 31:a mars.
Det är polisman som avgör om det råder vinterväglag.

Sammanfattningsvis kan man alltså få böter om man åker på sommardäck under denna tid om man blir stoppad av en polis som bedömer att det råder vinterväglag.

/Johan

Christian
2008-03-10, 17:43
Eftersom jag jobbar i däckbranschen kan jag klarlägga.

Vinterdäckslagen gäller vid vinterväglag mellan 1:a december och 31:a mars.
Det är polisman som avgör om det råder vinterväglag.

Sammanfattningsvis kan man alltså få böter om man åker på sommardäck under denna tid om man blir stoppad av en polis som bedömer att det råder vinterväglag.

/Johan

Helt riktigt.

En fråga dock... Om det kommer snö på vägen den 19:e april och jag kör med sommardäck och blir stoppad.

Vad gäller då???

Rausner
2008-03-10, 19:14
Helt riktigt.

En fråga dock... Om det kommer snö på vägen den 19:e april och jag kör med sommardäck och blir stoppad.

Vad gäller då???Ja att de kan dra sig i pipskägget för du får bannemej köra med sommardäck? :P

Blåneka fungerar alltid ;)

powernap
2008-03-11, 08:33
vad ryms i begreppet: VINTERVÄGLAG?

EDIT:
klippt från www.vv.se:
Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Bronto
2008-03-11, 15:30
vad ryms i begreppet: VINTERVÄGLAG?

EDIT:
klippt från www.vv.se:
Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.

Idag hade vi 10+ här i fiskeorten, håller tummarna för att de håller i sig fint till påsk :)

powernap
2008-03-11, 15:33
Idag hade vi 10+ här i fiskeorten, håller tummarna för att de håller i sig fint till påsk :)

JADÅ det e nog ingen fara.......

Zagato1
2008-03-11, 19:52
För mer information om vinterdäckslagen och däck i allmännhet besök gärna Däckbranschens informationsråds utmärkta sida
http://www.dackinfo.se
eller den ännu bättre sidan www.anderstorpdack.se

/Johan

Rasmus
2009-03-16, 19:37
Dags för nya sommardäck (kom gärna med förslag på vad jag ska ha!) och sen på med dom ASAP!! Bort med det tråkiga, in med det roliga.

Grattis till alla er som köpt MINI i vinter och fått den levererad med vinterdäck och som nu byter till sommarpuckar! Nu blir det som en ny bil ni får ratta! :D

Charles
2009-03-23, 21:03
Dags för nya sommardäck (kom gärna med förslag på vad jag ska ha!) och sen på med dom ASAP!! Bort med det tråkiga, in med det roliga.

Grattis till alla er som köpt MINI i vinter och fått den levererad med vinterdäck och som nu byter till sommarpuckar! Nu blir det som en ny bil ni får ratta! :DVill bara skänka lite extra glädje till er söder om Dalarna!;)
Här på Frösön är det just nu ca 80 cm snödjup varav ca 15 cm nysnö inatt, samt -11 grader. Jag vill ha bort snön och testa gathörnen med sommardäck.....men här i Östersund kan man bli skinnflådd om man knystar att det önskas barmark, värme och sol, suck!:mad:

Hans-G
2009-03-23, 21:43
Nej men HALLÅ alla!
Eftersom det verkar finnas missuppfattningar om reglerna för däck så tål det att upprepas:
Ni får köra på vinterdäck ända till sista april. Och så är det alltså tillåtet att köra med sommardäck efter 31 mars oavsett väglag.
/Hans-G
ordningsman i skolan (åtminstone ett år)

PS. Här är myndigheternas formulering av däckreglerna:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Vinterdack/

Mr_Varre
2009-03-23, 21:51
jasså trodde det va vinterväglag alltså om det e snö efter 1/4 så gäller vinter däcken eller?

Hans-G
2009-03-23, 21:56
jasså trodde det va vinterväglag alltså om det e snö efter 1/4 så gäller vinter däcken eller?

Inget tvång på vinterdäck efter 1 april - det är glasklart :woot:

Mr_Varre
2009-03-23, 22:14
ok. du vet säkert....

Hans-G
2009-03-23, 22:24
ok. du vet säkert....

Jag kan nog påstå det - efter 25 års vana att ställa av bilen vintertid vet jag när jag bör ha ställt av för vintern, respektive när jag kan börja köra med mina sommarsulor.

Och för säkerhets skull la ja in en länk till Myndighetens text om detta i inlägg # 43 här ovan...

Rasmus
2009-03-23, 23:31
Vill bara skänka lite extra glädje till er söder om Dalarna!;)
Här på Frösön är det just nu ca 80 cm snödjup varav ca 15 cm nysnö inatt, samt -11 grader. Jag vill ha bort snön och testa gathörnen med sommardäck.....men här i Östersund kan man bli skinnflådd om man knystar att det önskas barmark, värme och sol, suck!:mad:

Stackare! Här har både blåsippor och tussilagon slagit ut och fåglarna sjunger så fint! Fast som alltid när man börjar diskutera sommardäck så blir det bakslag och nu snöar det!!!!! :mad: :mad:

Luc!fear
2009-03-24, 12:30
Snö & minusgrader här också idag den 24/3-09...:(
Väntar på nya stålomspunna bromsslangar, bromsolja & tuffare belägg, byter till sommardäcken i samband när jag renoverar & byter ovan detaljer samt nya bromsok fram...
/Dan

Ashra
2009-03-25, 11:20
Kan snön ta och bara försvinna. sommarpuckarna vill ju på och motioneras.

fireon
2009-03-25, 18:00
Jag trycker dit sommardäcken i helgen om jag har tid..längtar!!! Sådan skillnad!

Även om det säkert blir någon dag vinterväglag i april så får det väl vara..det är ju trots allt lagligt då :)

Ace
2009-03-25, 18:26
Hur ser det ut med snö i Linköpingstrakten? Nån som bor nära?

Kongo
2009-03-25, 19:47
Hur ser det ut med snö i Linköpingstrakten? Nån som bor nära?

Ingen snö men kallt (-9 imorse)