handdator

Visa fullständig version : Utelåst - bil går ej att öppna *hilfe*



Treo
2008-02-12, 12:05
Hej
Är plötsligt utelåst från min bil sedan den stått i carport över helgen. Den tycks inte reagera det minsta när man trycker på centrallåset i nyckeln och det går ej att öppna dörr med nyckel , låset är stumt.

Finns det ngt knep jag missat när man låser upp med nyckel?

Som det är nu vet jag inte ju om batterierna i nyckeln lagt av eller om batteriet i bilen dragit ur . Det borde ju hursomhelst gå att öppna mekaniskt med nyckel...och hade det frustit borde väl nån lampa i kupén tändas iaf..? :confused:

Nå´n som har tips ?

bilen är en Mini Cooper 1,6 05:a

MINA
2008-02-12, 12:29
Min lås cylinder på förarsidan är också stum troligen pga. att den ej andvänds utan man använder fjärrnyckeln . I ditt fall skulle jag hoppas på batteriet i nyckel annars vet jag inte ! Själv har jag skaffat två fjärrnycklar nu när inte låset fungerar ! För att få experthjälp kan du prova att ringa till BMW i Solna.
Här på Mohlinbil har dom inga kunskaper om Minisar.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dej mer än så . Hoppas det löser sej ! / Martin

Christian
2008-02-12, 15:36
Fick ett tips en gång om att hälla en spann med varmt vatten (så varmt du kan få...typ 80-90grader) över dörrhandtaget. Det fungerade efter två spannar.......

Sen gick det att öppna med nyckel.

(ps.. detta var på en V70 och ej på en MINI..ds)

numberone
2008-02-12, 18:57
Lite off-topic, men vad kostar en extra fjärrnyckel ungefär? Och vad kostar batteribyte?

Treo
2008-02-12, 19:02
Värmde nyckeln och lyckades på så sätt tina upp låset. Japp , det hade frusit PLUS att batteriet verkar laddat ur fullständigt och , som det verkar kortslutits , tar ej emot laddning. :blink:

Verkar bara vara att hitta ett nytt batteri. Kul att få svar från ALNÖ , för där bor ju jag med :) ( Norra)

Jag har en svart 05:a med vitt tak och vita stripes.

MINA
2008-02-12, 19:22
Vore roligt om du ville utbyta lite Cooper erfarenheter med oss andra från S-vall . Vi är förnärvarande 5 st gentlemen med stort intresse för dessa bilar .Har skickat ett privat medelande till dej men du kanske inte kan ta imot sådana. Hör av dej om detta känns som en bra sätt att fördriva tiden med !

Ser fram mot att få höra från dej ! Martin Andersson

Treo
2008-02-13, 22:10
Fått snurr på bilen igen. Låset hade frusit som sagt och batteriet hade laddat ur och kortslutits (?)...dessa sällsamma saker händer bara på vintern.

Nytt batteri från statoil - hoppas det håller bättre än BMW´s som satt i..

(Statoil tog inte emot det gamla batteriet - "Vi har slutat med det" - är inte det märkligt ? Är man inte skyldig att återta batterier om man säljer batterier?)

Christian
2008-02-14, 15:35
(Statoil tog inte emot det gamla batteriet - "Vi har slutat med det" - är inte det märkligt ? Är man inte skyldig att återta batterier om man säljer batterier?)

Nej, men man borde tycka det.

Det är tyvärr ditt batteri och därmed ditt ansvar.

Lämnas dock kostnadsfritt hos en lokal återvinningsstation.

Karina
2008-02-22, 08:48
Föraredörren på min MINI låsas inte upp helt vid första trycket på fjärkontrollen (är tvungen att låsa igen och låsa upp på nytt).
Jag ser att "dörr-knappen" poppar upp bara hälften och dörren förbli låst. Låser jag igen och låser upp - då poppar knapen upp helt och dörren går att öppna...

Det gäller alltså bara föraredörren - någon som hade något liknande?

MINA
2008-02-22, 13:06
Mekaniken går förmodligen lite trögt... . Rekomenderar smörjning av ett icke frysbart smörjmedel ! I värsta fall måste du ta bort dörrsidan och smörja den vägen (prova att spruta på lås detaljerna och där dörrknoppen är och ner i dörren !).

Christian
2008-02-22, 17:12
Mekaniken går förmodligen lite trögt... . Rekomenderar smörjning av ett icke frysbart smörjmedel ! I värsta fall måste du ta bort dörrsidan och smörja den vägen (prova att spruta på lås detaljerna och där dörrknoppen är och ner i dörren !).

Martin.. Kan du ge ett exempel på ett "icke frysbart smörjmedel".

WD40, 5/56, Fettspruta...ect...?

MINA
2008-02-22, 17:54
Martin.. Kan du ge ett exempel på ett "icke frysbart smörjmedel".

WD40, 5/56, Fettspruta...ect...?

Ett exempel Glykol!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!:D

MINA
2008-02-22, 17:58
Martin.. Kan du ge ett exempel på ett "icke frysbart smörjmedel".

WD40, 5/56, Fettspruta...ect...?


Dumt att använda fett och STP olja i vartfall.
Silicon baserat brukar jag använda annars !