handdator

Visa fullständig version : En Värderings Fråga!



NickePicke
2008-02-09, 16:31
Har lusläst på erat forum nu under en längre tid och insett att ni kan hjälpa mig!

Har bestämt mig för att bli en lycklig MCS ägare men skulle bara vilja veta en lite värderings fråga...

Kollar på en bil som är från -05 har gått 6500mil,
Den har det mesta exlusivt man kan ha en en mini cooper som ABS, låsningsfria bromsar, ACC/Klimatanläggning, Aluminiumfälgar, Delläderklädsel, Elbackspeglar, Elhissar, Harman kardon, Navigator (GPS), Sollucka, Tonaderutor, Xenonstrålkastare

Har fått ett pris av säljare men är nyfiken vad ni skulle ge för denna bilen!

En annan fråga är, av många bilar jag har sett här på hemsidan så är det extremt ovanligt med navi i era MC är detta av någon anledning eller?
Någon som vet lite om minis navi system och skulle vilja berätta lite om det?


Hoppas ni kan hjälpa mig

// N

Darkfool
2008-02-09, 17:11
Jag har en MCS -02 med (stor)Navigator i mitt på instrumentpanelen. Den uppgraderas med att man byter ut cd-skivan, som sitter under passagearsättet. Dock är dessa orginalskivor dyra, men de finns att få tag på annat sätt. Vad vill du veta om Navien?

NickePicke
2008-02-09, 17:57
Jag har en MCS -02 med (stor)Navigator i mitt på instrumentpanelen. Den uppgraderas med att man byter ut cd-skivan, som sitter under passagearsättet. Dock är dessa orginalskivor dyra, men de finns att få tag på annat sätt. Vad vill du veta om Navien?

jag skulle vilja veta vad man mer kan se i navin än kartor, är även färddatorn i displayen samt vad kan man mer se?

evigt tacksam för ditt svar..

är du nöjd med din navigator??

Darkfool
2008-02-09, 18:13
man kan få fram färddatorn, visa yttertemp, bränsleförbrukning( men den ska du ta med en nypa salt). Beräknad ankomsttid vid gps mode. både karta och kör-instruktionen (pilar, även vilken avfart), den snackar också. Den kan visa "snabbaste vägen" "kortaste väg" osv...funkar så där....Jag har inte lekt så jätte mycket med den...men jag är nöjd med den.

JockeO
2008-02-09, 18:29
Hej NickePicke.
Komplettera gärna med följande info, så får du säkert en del prisförslag här på forumet.

Köper du av privatperson, bilhandlare, eller förmedlas den av en bilhandlare?
(De två sista alternativen kan göra stor skillnad om det blir reklamation)

Färg på kaross och tak?
Är den svensksåld från början?
Hur många faktiska ägare har brukat bilen inna dig?
Dimension på alufälgar och däck?
Både sommar- och vinterhjul i köpet?
Vilka serviceintervaller är redan utförda?
Hur långt till första besiktningsdag?
De 6500 milen... gått i storstad eller mer landsvägskörning?

Jag har inte navigatorn, så jag är kanske ej rätt person att uttala mig, men det är väl kanske det enklaste att komplettera med en separat navigator, så häng ej upp dig på den. Dessutom, elektronik gadgets är ju färskvara, så en separat är ju enklare och billigare att hålla up to date då nya teknikeroch funktioner kommer.

Panoramataket är guld värt! inte bara då det är öppet under sommaren.
Du skrev tonade rutor.. Är det den fabrikstoning som ingår i det optiska tillvalspaketet? I så fall har du även regnsensor, autm. avbländning i backspegel, elvärme i framruta och backspeglar och mysig, tonande innerbelysning även vid benutrymmena.. väldigt uppskattat detta paket.

/M v h, Jocke O - Som ej vågar sig på en prisgissning i nuläget.

NickePicke
2008-02-09, 18:47
Hej NickePicke.
Komplettera gärna med följande info, så får du säkert en del prisförslag här på forumet.

Köper du av privatperson, bilhandlare, eller förmedlas den av en bilhandlare?
(De två sista alternativen kan göra stor skillnad om det blir reklamation)

Färg på kaross och tak?
Är den svensksåld från början?
Hur många faktiska ägare har brukat bilen inna dig?
Dimension på alufälgar och däck?
Både sommar- och vinterhjul i köpet?
Vilka serviceintervaller är redan utförda?
Hur långt till första besiktningsdag?
De 6500 milen... gått i storstad eller mer landsvägskörning?

Jag har inte navigatorn, så jag är kanske ej rätt person att uttala mig, men det är väl kanske det enklaste att komplettera med en separat navigator, så häng ej upp dig på den. Dessutom, elektronik gadgets är ju färskvara, så en separat är ju enklare och billigare att hålla up to date då nya teknikeroch funktioner kommer.

Panoramataket är guld värt! inte bara då det är öppet under sommaren.
Du skrev tonade rutor.. Är det den fabrikstoning som ingår i det optiska tillvalspaketet? I så fall har du även regnsensor, autm. avbländning i backspegel, elvärme i framruta och backspeglar och mysig, tonande innerbelysning även vid benutrymmena.. väldigt uppskattat detta paket.

/M v h, Jocke O - Som ej vågar sig på en prisgissning i nuläget.





Tjena Jocke och tack för ditt svar, skall kompletera med dina frågor nu med en gång



Färg på kaross och tak? grå med vitt tak, vita stips fram
Är den svensksåld från början? bilen är svensksåld
Hur många faktiska ägare har brukat bilen inna dig? om det innebär med bilhandlare så 4st personer som ägt den innan är 1
Dimension på alufälgar och däck? 17 sommar och 16 vinter båda i ok skick.. mini orginal fälgar
Både sommar- och vinterhjul i köpet? yes
Vilka serviceintervaller är redan utförda? en service utförd vet ej vilken
Hur långt till första besiktningsdag? skall senast vara bestiktigad om ett år.
De 6500 milen... gått i storstad eller mer landsvägskörning? blandat tror jag

bilen säljs av en bilhandlare, rutorna är fabrikstonade, lät ju bra med allt det extra som du sa...

Men mycket av att jag vill ha en mc är för att navin är så fruktansvärt snygg inne i bilen.. jag föll direkt för den, vet att det du säger stämmer till 100% men jag kan inte föreställa mig med en mcs med extern gps...

tacksam för ditt snabba svar

mvh
Niklas

GT
2008-02-09, 19:01
Buy my GP

Mackan
2008-02-09, 21:07
Hej. Skulle kolla om den har diffbroms. Tror man var tvungen att välja det
som tillval. Rätta mig gärna om jag har fel ,Minifantaster..
Det gör nog en del på värdet iaf i mina ögon.

Om du absolut inte kan tänka dig Motormännens sverigekartbok så är nog
utbudet lite begränsat. Bara att handla med andra ord :p
När det gäller värdet får du nog bäst koll genom annonser.

Lycka till

NickePicke
2008-02-09, 21:09
Hej. Skulle kolla om den har diffbroms. Tror man var tvungen att välja det
som tillval. Rätta mig gärna om jag har fel ,Minifantaster..
Det gör nog en del på värdet iaf i mina ögon.

Om du absolut inte kan tänka dig Motormännens sverigekartbok så är nog
utbudet lite begränsat. Bara att handla med andra ord :p
När det gäller värdet får du nog bäst koll genom annonser.

Lycka till


tjena ´Jocke

du skulle inte ens vilja gissa på vad en sån bil skulle kosta?? mellan tummen och pekfingert?

mvh
Niklas

Mackan
2008-02-09, 21:27
tjena ´Jocke

du skulle inte ens vilja gissa på vad en sån bil skulle kosta?? mellan tummen och pekfingert?

mvh
Niklas

Tjena Jocke på dig själv , jag heter Mackan..:D

Vet inte vad den borde kosta men eftersom jag själv nyss handlat Mini så
kan jag väl gissa lite... Ganska likvärdig min bil men två år nyare..
I min värld så kanske 160-170tkr..Men andra är säkert bättre insatta
i ämnet.

MS//

Ace
2008-02-10, 08:23
Kan det vara den här?
http://www.blocket.se/vi/14820535.htm?ca=15_s

Den har Navi, H/K, Taklucka, Xenon Bara att slå till! Men pruta lite.....
Köpte min -04 privat, import med samma utrustning ungefär för ett halvår sedan för 160000:- sen får du räkna själv.

NickePicke
2008-02-10, 08:44
Kan det vara den här?
http://www.blocket.se/vi/14820535.htm?ca=15_s

Den har Navi, H/K, Taklucka, Xenon Bara att slå till! Men pruta lite.....
Köpte min -04 privat, import med samma utrustning ungefär för ett halvår sedan för 160000:- sen får du räkna själv.


Bra gissning där =)

Jag är ju helt såld på den här bilen, tycker den är så himla snygg... Men jag undar om den är värd priset, självklart har jag prutat på den, men vill även veta om man kan få lite pengar tillbaka när man säljer den sen också, det är ju trots allt en bil från BMW familjen, och vi vet nog alla om hur underbart andra och tredje handsvärdet är på dessa bilar... ;)

//
Niklas


PS, Förlåt mackan för att jag kalla dig Jocke .DS

Mackan
2008-02-10, 09:42
Bra gissning där =)

Jag är ju helt såld på den här bilen, tycker den är så himla snygg... Men jag undar om den är värd priset, självklart har jag prutat på den, men vill även veta om man kan få lite pengar tillbaka när man säljer den sen också, det är ju trots allt en bil från BMW familjen, och vi vet nog alla om hur underbart andra och tredje handsvärdet är på dessa bilar... ;)

//
Niklas


PS, Förlåt mackan för att jag kalla dig Jocke .DS

Haha, du får kalla mig vad du vill....:woot:
Vad begär de för bilen ?

MS//

Patrik*
2008-02-10, 16:53
som sagt var vad vill dom ha för bilen?
Länken till den bilen på blocket känns dyr, 25000 mindre hade varit lämpligt.

Hade nog köpt denna bil hellre, blocket.se/vi/14961524.htm?ca=15_s tyvärr så har jag bestämt mig för att vänta med bilen ett år ungefär och då blir det en sån här fast helst utan stripes :)

Kan man ta bort stripes utan att det ser konstigt ut i lacken? ursäkta att jag lånar din tråd lite.

RobertH
2008-02-10, 17:02
som sagt var vad vill dom ha för bilen?
Länken till den bilen på blocket känns dyr, 25000 mindre hade varit lämpligt.

Hade nog köpt denna bil hellre, blocket.se/vi/14961524.htm?ca=15_s tyvärr så har jag bestämt mig för att vänta med bilen ett år ungefär och då blir det en sån här fast helst utan stripes :)

Kan man ta bort stripes utan att det ser konstigt ut i lacken? ursäkta att jag lånar din tråd lite.

Stripes är inga problem alls att ta bort. Vaxa lite efteråt bara. (Förutom möjligen extremfall, t.ex. 15år gammal lack på en bil som bara stått i solen)

Patrik*
2008-02-10, 17:14
Stripes är inga problem alls att ta bort. Vaxa lite efteråt bara. (Förutom möjligen extremfall, t.ex. 15år gammal lack på en bil som bara stått i solen)

Tack för svaret robban! :) Är det inte detta ett väldigt bra pris på bilen om det inte är ngt fel på den? http://www.blocket.se/vi/14961524.htm?ca=15_s oftast ligger dom 20k över denna. Tror ni det är ngn hake?

RobertH
2008-02-10, 17:26
Det verkar inte vara en äkta works, utan snarare en kellenerstrimmad bil. Inget fel i det, förutom att Workskit lägger på ca 30k på värdet, medan Kelleners varken ökar eller minskar andrahandsvärdet.

Priset är väl varken högt eller lågt utan ganska mitt i prick. Lyckas du pruta ner den lite så...!

NickePicke
2008-02-16, 09:29
Vill bara tacka för alla tips, Kan nu stolt också kalla mig för Mini Cooper S ägare!

I'am in love!

RobertH
2008-02-16, 09:49
Grattis!!

Fredrik
2008-02-16, 13:38
Vill bara tacka för alla tips, Kan nu stolt också kalla mig för Mini Cooper S ägare!

I'am in love!


Välkommen i gänget, NickePicke 8)

NickePicke
2008-02-16, 16:54
Välkommen i gänget, NickePicke 8)

Tack så mycket... :)

NickePicke
2008-02-16, 16:55
Grattis!!

tackar tackar!!! :)

RandyPiper
2008-02-20, 14:58
Grattis nickepicke, du får koma på nån träff och visa upp underverket.