handdator

Visa fullständig version : Vindusviskere



freimann
2008-02-07, 19:10
Her om dagen hadde jeg mye snø\is på frontruten. Da jeg startet bilen stod Vindusviskererne på, de beveget seg ikke fordi det var for mye snø på ruten. Jeg skrudde dem av etter 3-4 sekunder.

Problemet nå er de ikke virker lenger. Jeg har sjekket sikring, men finner ikke noe feil der.
Noen her som har hatt samme problem eller vet noe om dette ? Hva kan være feil.

Setter stoor pris på all hjelp :)

Christian
2008-02-07, 19:15
Låt hela testprogrammet gå klart då tändningen vridits till steg 1 och innan du vrider till steg 2 och startar upp motorn.

Det kanske kan fungera.
(Tips från JockeO... ;) )

freimann
2008-02-07, 19:16
Takk får raskt svar. Jeg skal gå ut og prøve det med engang !

Ace
2008-02-07, 19:18
Du har en gen.1 MINI eller? Ingen R56? Måste nog göra dig väldigt arg och besviken! Gjorde exakt samma sak förra vintern. Det innebar att torkarmotorn gick sönder! OCH DET ÄR ETT HELVETE ATT BYTA! Tar tre-fyra timmar för en van mekaniker! BMW Group Göteborg ville ha 7900:- för arbete och material. Jag fick lämna det till en kompis till min far som fixade det för 2500:- + material. Motorn kostade 2700:- Ring din verkstad och fråga. Kan inte tänka mig att det är billigare i Norge?

freimann
2008-02-07, 19:31
Hjalp ikke det med testprogrammeret.

Det er en 2003 mod. Synes det er litt dårlig av mini hvis torkarmotorn går sønder p.g.a dette. :(
Men er stygt redd for at det er dette som er feil. :(

Christian
2008-02-07, 19:57
Sökte lite på mini2.com...


http://www.mini2.com/forum/faults-fixes/141234-wiper-motor-failure.html

JockeO
2008-02-07, 20:39
Hej. Jag ser att jag blivit kopierad/citerad. Men i det här sammanhanget är det helt fel att hänvisa till mina tidigare råd.
I det här fallet är det ju inte elektroniken som ej fått arbeta som det är tänkt. det är ju en yttre belastning som i sin tur orsakat något fel.

Min tråd "Tips till er med elfel" i teknikdelen är ju att påvisa att helt oförklarliga elfel möjligvis kan härledas till att uppstartsförfarandet ej gett tid till el-testprogrammet att gå klart och därmed kan stänga ned vissa elfunktioner.

Så Chritian, jag hoppas att du nu förtår lite bättre vad jag försöker tipsa om i vissa elfelssituationer. Alltså inte då någon tvingar en elmotor dra för tungt lass.

En fråga till Freimann och Ace om vindrutetorkarna...
stämmer det alltså att era vindrutetorkare går igång då ni startar bilen, om de varit påslagna då ni stängde av bilen tidigare? Är det en extrautrustning (optiska paketet?) som gör att mina torkare alltid är avstängda då jag vrider om tändningen igen?

/M v h, JockeO

Christian
2008-02-07, 21:11
Hej. Jag ser att jag blivit kopierad/citerad. Men i det här sammanhanget är det helt fel att hänvisa till mina tidigare råd.
I det här fallet är det ju inte elektroniken som ej fått arbeta som det är tänkt. det är ju en yttre belastning som i sin tur orsakat något fel.

Min tråd "Tips till er med elfel" i teknikdelen är ju att påvisa att helt oförklarliga elfel möjligvis kan härledas till att uppstartsförfarandet ej gett tid till el-testprogrammet att gå klart och därmed kan stänga ned vissa elfunktioner.

Så Christian, jag hoppas att du nu förtår lite bättre vad jag försöker tipsa om i vissa elfelssituationer. Alltså inte då någon tvingar en elmotor dra för tungt lass.
/M v h, JockeO


Jag "lagade" mitt fel genom att göra så. (det är ju värt ett försök för dem också då menade jag.)

En gång: När mina vindrutetorkare var avslagna, och jag startade bilen så startade vindrutetorkarna helt plötsligt fram, ändå, efter kanske 20 sekunder.

Och då provade jag att låta testprogrammet gå klart efter omstart.
Och nej,,spaken var ej i fel läge..

Och en gång ville de inte alls gå igång när det började regna. Gissa om man blev paff!

Då fick jag stanna vid sidan och starta om bilen med beskriven instruktion ovan.
---------------------------------------------------
Offtopic:

Efter fulltankning i tisdags så startade jag bilen snabbt och körde iväg, efter ca 10 sek tittade jag på bränslemätaren och såg då att det bara var 1/4 fullt!!
Märkligt tänkte jag, sen var jag hemma. (Bor nära macken..)
Stängde av bilen, startade upp den igen och lät testprogrammet gå klart.
= Full tankat.

freimann
2008-02-07, 21:46
Stemmer det. Hadde glemt og skru dem av kvelden før. Når jeg startet motoren så stod "spaken" 1 hakk opp. Jeg tok den tilbake med engang da jeg hørte dem prøvde og bevege på seg, men det ser ikke ut til og ha hjulpet.

10 000,- bortkastet kroner :(



Hej. Jag ser att jag blivit kopierad/citerad. Men i det här sammanhanget är det helt fel att hänvisa till mina tidigare råd.
I det här fallet är det ju inte elektroniken som ej fått arbeta som det är tänkt. det är ju en yttre belastning som i sin tur orsakat något fel.

Min tråd "Tips till er med elfel" i teknikdelen är ju att påvisa att helt oförklarliga elfel möjligvis kan härledas till att uppstartsförfarandet ej gett tid till el-testprogrammet att gå klart och därmed kan stänga ned vissa elfunktioner.

Så Chritian, jag hoppas att du nu förtår lite bättre vad jag försöker tipsa om i vissa elfelssituationer. Alltså inte då någon tvingar en elmotor dra för tungt lass.

En fråga till Freimann och Ace om vindrutetorkarna...
stämmer det alltså att era vindrutetorkare går igång då ni startar bilen, om de varit påslagna då ni stängde av bilen tidigare? Är det en extrautrustning (optiska paketet?) som gör att mina torkare alltid är avstängda då jag vrider om tändningen igen?

/M v h, JockeO

Ace
2008-02-10, 07:50
På min -04 så startar dom inte men den jag hade innan var en -02. Och dom startade om man hade spaken i det läget. För övrigt så har jag regnsensor nu om det kan göra någon skillnad. Kanske något dom programerat om?

freimann
2008-02-18, 13:01
BMW i Norge utførte jobben for 5022,- NOK.

DEt er faktisk mye billigere enn i Sverige :)

Flaks i uflaksen :)

Ace
2008-02-18, 14:23
BMW i Norge utførte jobben for 5022,- NOK.

DEt er faktisk mye billigere enn i Sverige :)

Flaks i uflaksen :)

Det var ju alltid något positivt.
Lustigt att det kan skilja så i pris?