handdator

Visa fullständig version : Inför köp av R56 Cooper D



Alpina
2008-01-30, 09:32
Verkar ju vara en trevlig liten krabat det här, prestanda får ja helt enkelt lägga på hyllan tills vidare.


Grundpris 184000:-
Chilipaket 28500:-
Skinnklädsel 8400:-
Metallic-lack 4000:-
Klimatautomatik 3400:-
Bonnetstripes 850:-
Multifunk. ratt 1640:-

Chili innehåller:

Sportchassi, extra fjärrnyckel, xenonljus, klimatanläggning, färddator, dimstrålkastare, mattor i velour, höjdjust av passagerarstol, 17" alufälg med runflat & sportläderratt.
Detta ger mig att min bil skulle kosta 227390 då klimatautomatik ingår i Chilipaketet. Känns dock som att taklucka, största stereon, iPod-koppling osv saknas här, någon som har siffror på dessa tillbehör?

Om jag efterfrågar bränslevärmare, dragkrok och sådant då är jag inne på fel bilmodell antar jag? :blink:

Får väll skicka med vintersulor á 20tkr där med, kan ju inte ha mindre fälgar för att det är vinter heller?!:woot: :handen:

Ni som har fått några mil på era bilar, hur är förbrukningen när motorn blivigt inkörd? Är det så lågt som bränsledeklarationen, shit va fjolligt uttryck, säger? Alla former av reflektioner gällande modellen är välkommna! :Hacking:

Mvh

Bronto
2008-01-30, 09:46
Prestandamässigt tycker jag att de är go punsch i den, provkörde en D innan jag köpte min och den drog ju lika friskt från låga varv.
Verkar väldigt fullutrustad annars och sollucka behövs väl inte så mycket, vi har ju knappt nån sol här :D Stereon är väl det jag skulle kostat på mig extra att lägga till.
Grattis till investeringen och välkommen till klubben!

HF-Björn
2008-01-30, 10:09
Hej!
Trevligt att du funderar på en Dooper! Xenon ljus ingår inte i chilli bara i S'en. Men rekomenderar att kryssa för det tillvalet. Soltak rocks! blir så mycket ljusare i coupén plus välldigt skönt att köra "öppet" på vår/sommar :D

Sedan är ju boost cd med MP3 funktion nått att tänka på tror den ligger på 2700:-, Sprotknappen för 1200:- är kul den med! Bor du i kalla Sverige? Värme i backspeglar, framruta? Vinterdäck (16x50x205) med Alu fälg köppte jag beg. för 5k i bra skick.

Ang förbrukningen kolla in tråden:
http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=4783

Gustav_Stjernberg
2008-01-30, 14:12
Hej!

Några rättningar i ditt första inlägg:

1. Läder = 8 500kr
2. KlimatAUTOMATIK ingår ej i Chili på Cooper D, kostar 3 400 i komb. med Chili.
3. Följande ingår heller ej i Chili på D: Sportchassi, Xenon, 17" (Det är 16" som ingår på Cooper D).

MVH Gustav, Paulssons Bil Helsingborg

Freddo
2008-01-30, 14:33
Ett av dom bästa tillvalen som många glömmer är antracit innertaket.. ger mer helhet till inredningen. Lätt värt 1600 extra.

vad kostar dragkrok eg? tycker det är ett bra val.. den är ju helt dold så den syns ju inte alls när den är demonterad.

När jag köpte min Cooper R56 så struntade jag i chili. Gick på pepper ist. Det enda man får med chili är ju eg halvskinn och 16" plus sportchassie och takspoiler då.
Men jag gick på pepper ist och lag till sportratt (1200:-) och sportstolar (3200:-)
Hade ändå ett par 18" till den så kändes meningslöst att lägga extra pengar för 16"

Min cooper var utrustad såhär
Cooper 169900:-
Pepperpaket 14200:-
Metallic 4000:-
Hi-Fi 4900:-
Sportstolar 3200:-
taklucka 9900:-
Xenon 6900:-
klima 3400:-
sportknapp 1300:-
pianointeriör 1650:-
antracit innertak 1600:-
larm 3100:-
armstöd 1590:-
sportratt 1200:-
multifunktion 1640:-
vita blinkers 700:-
å lite mer

vart iaf 232000 i listpris.
Så 9% rabatt på det. vart 211000.

Skulle jag köpa en nu, vilket jag funderar på.. just på en Diesel (kanske clubman)
skulle jag strunta i Hi-Fi, larm och armstöd.. Hi-Fi var i mitt tycke en flopp. Jämfört med gamla h/k var det kasst.. mer som gamla boost.

soltaket är schysst, fast ibland kan det vara riktigt störande då det är soligt. Så jag vet inte riktigt vad jag tycker om det.. härligt ibland jobbigt ibland. skulle nog hellre lägga dom pengarna på skinn. Då hellst lounge.

Men det jag absolut skulle välja är:
Bi-xenon
antracit innertak
sportknapp
multiratt
klima
boost

Mvh

Marcus
2008-01-30, 16:27
Skinn är för mig ett måste i alla bilar :) Men smaken är som baken.

Takluckan är super på MINI. Det är inte alls samma sak som en taklucka på en vanlig sedan. Pga Minins tvära framruta så har ju bilen lite lustig aerodynamik. Om det är varmt kan man nästan köra 90km/h med rutorna nere och takluckan öppen utan att det blir för obehagligt blåsigt i bilen.

Iom att takluckan är så stor, blir det nästan lite "cab" känsla om man tar ner rutorna också.

Enda ursäkten att inte beställa taklucka till Minin är om man vill ha så lätt bil som möjligt för bankörning :)

Luc!fear
2008-01-30, 16:40
Taklucka = super... :) super skönt på sommaren:) :) :)
Stora GPS:en = suger... :( aldrig en fast gps, som man skall betala 4-5000:- för nya kartor!!!:mad:
/Dan

Alpina
2008-01-30, 17:02
Men nu blev ja ju ledsen, MCS har ju mkt snyggare bodypaket än MCD! Kan man köpa till det eller får man gå den jävligt dyra vägen o fixa allt själv?

Marcus
2008-01-30, 17:23
Paul på PaintWorX kan om inte annat vägleda dig när det kommer till vilka delar som passar, vad man ska beställa osv.
Så kan du ju försöka sätta upp en prisjämförelse. Kanske är ännu roligare att montera ett Works Aero kit med 2 centerpipor likt S'en.
Det har Paul fixat på minst två stycken Mini Cooper R53!

Ring honom:
Tfn: 031 - 52 52 59
Mobil: 0736 - 39 75 77

HF-Björn
2008-01-31, 01:07
Freddo: Grym rabbat du fick! Jag fick bara 4% pga att Dooper'n är/va så populär. humm fast jag får ju rabbat av staten iof..

Ang bodykit så är finns ju JWC kitet för Dooper'n. inte gratis dock 18k med lack cirkus..

Bergen
2008-01-31, 09:12
Jaa, vilken bra rabatt du fick Freddo. Jag trodde inte att det var möjligt att få så mycket rabatt. Nåja,till utrustningen då. Jag tycker också att antracit innertak är väl värt pengarna och multi ratten likaså. Xenonljus kändes som ett måste och det ångrar jag verkligen inte att vi tog, även om jag tycker att det borde ingå, när det gör det på S:en. Jag tyckte bara att det var synd att det inte gick att köpa ipod interface med USB när vi beställde våran. Bara med aux ingång. Hade man tagit Bluetooth så kanske det hade funkat redan då, men det låg ju på över 10000. Jag hörde att det går att köpa enbart interfacet nu till Clubmanen,så nu går det säkert att få till de andra också . Jag ångrar bara att man inte köpte mer utrustning till den, helst hade man ju velat ha all utrustning, men vi var ju tvungen att sätta en gräns någonstans, för att hålla priset på en för våran del rimlig nivå.

Rasmus
2008-01-31, 10:58
Freddo: Grym rabbat du fick! Jag fick bara 4% pga att Dooper'n är/va så populär.
9% motsvarar rabatten man får när man företagsleasar en bil.
Kanske är det Freddo gjort?

Alpina
2008-02-02, 12:10
Dooper R56 är väll miljöbilsklassad? Läste på GP att dieslar får dra max 0,34 för att vara det? Någon som kör en Dooper i GBG?

HF-Björn
2008-02-02, 14:13
Ja den är miljöbilsklassad och jag har ett P-tillstånd för gbg i tre år á 50kr :)
Dom ändra reglerna i höstas ang parkering i gbg 120g/co per km är den nya gränsen om man har partikelfilter.

Freddo
2008-02-02, 14:35
9% motsvarar rabatten man får när man företagsleasar en bil.
Kanske är det Freddo gjort?

Nope.. går att få sån rabatt ändå. Bara att pressa dom lite :)

Alpina
2008-02-02, 16:57
Åkte förbi en Dooper R56 idag med dekaler på som förklarade att den vart Miljöilsklassad, så då är det ut världen. Fler frågor;
1. leveranstid? Jag har inte fått något kontraktsförslag än så inget är bekräftat men det känns som att det är åt detta håll det bär iväg endå.
2. Hur är fabrikstoningen ni som har den?

Bergen
2008-02-02, 18:47
Det verkar som att det beror på var du köper den. Det tog bara 1.5 månader för mig att få min. Jag köpte min i Solna. Jag vet att en del har fått vänta bra mycket längre, men den som väntar på nåt gott. Du får väl ringa runt och höra vad bilfirmorna har för leveranstid. Apropå toningen i rutorna så var den inte så mörk som jag trodde. Den var alldeles lagom. I alla fall på den Cooper Worksen som står i Solna. Jag ångrar verkligen att jag inte tog tonade rutor när det var så lagom toning på dem. Nu är det ju väldigt individuellt vad man vill ha, så rådet till dig är att kolla själv på någon bil.

Christian
2008-02-03, 11:22
Mitt råd om toningen är att du gör det efter du köpt bilen.
Be ett proffs göra det.
Eftersom då kan du själv bestämma hur du vill ha det.

Jag har för mig att fabrikstoningen ligger i glaset och går ej att ta bort. (och det är dyrare också...)

Ace
2008-02-03, 11:32
Ja den är miljöbilsklassad och jag har ett P-tillstånd för gbg i tre år á 50kr :)
Dom ändra reglerna i höstas ang parkering i gbg 120g/co per km är den nya gränsen om man har partikelfilter.


Så det är 120g/co som gäller i Göteborg nu? Trodde det fortfarande var 90g/co. Det tåls att räknas på. Har c:a 300kr i parkering i månaden och 1700kr i 95 oktan-bensin! Vad drar din i snitt! Var helt ärlig....:)

Patrik*
2008-02-03, 14:14
lånar din tråd lite, hoppas det är ok! Hur är D mot en bensinare? 0-100, skillnaden? hur mycket drar den bla körning? Och vad ligger skatten på?

HF-Björn
2008-02-15, 11:52
Cooper:
Acceleration 0-100 km/h 9.1 s [10.4]
Max hastighet 203 km/h [197]³
Acceleration 80-120 km/h (4:e, 5:e växeln) 9.4 s / 12.1 s [n/a]
Dooper:
Acceleration 0-100 km/h9,9 s [10,3]
Max hastighet195 km/h [190]
Acceleration 80-120 km/h (4:e, 5:e växeln) 7,4 s / 9,5 s [n/a]³

Skatten på Dooper ligger på ca 1350:-/år


lånar din tråd lite, hoppas det är ok! Hur är D mot en bensinare? 0-100, skillnaden? hur mycket drar den bla körning? Och vad ligger skatten på?