handdator

Visa fullständig version : Kastanjregn



JohanH
2008-01-28, 21:15
Under hösten har vår bil stått på De Geersgatan i Stockholm, under ett gäng kastanjer. En natt sent i höstas blåste det av bara f*n och det regnade kastanjer över bilarna som stod parkerade där.

Först i lördags upptäckte jag skadorna (ja, den tvättades först nu) - 10-15 mindre bucklor över kanske 25 % av motorhuven. Det ser ut som om en överviktig katt dansat polska på motorhuven.

Nu är frågan: Vem ska jag vända mig till för att fixa detta? Helst i Stockholm? Samtidigt kan jag fixa bucklan som Kromkungen (RobertH) hittade på Södertörnsrundan i höstas.

Stort tack för alla tips!!

/Johan

RobertH
2008-01-28, 22:20
Först och främst kan du vända dig till ditt försäkringsbolag :D

Sen kan du ringa Paul.


Men om du inte orkar åka till Sillstryparland så kan du höra med A2 i Gustavsberg. De gör Sveriges näst bästa lackjobb.

Mackan
2008-01-28, 23:07
Jag har en ny Jonsered , var bor du ? Bara det inte är almar du behöver
hjälp med att avverka, det lär vara lite känsligt i Tjockhult....

MS//

Hobbe
2008-01-29, 00:08
Din lokala BMW/MINI-återförsäljare brukar anlita företag som kan detta.
Kostnaden kan begränsas då priset ligger per bildel och inte per bula.

Jag tror jag betalade ca 500 Kr för en ful bula på min gamla Z4:s passagerardörr.
Priset hade enligt uppgift varit samma om jag hade haft fler bulor på samma dörr.

JohanH
2008-01-29, 12:42
Nu är det på gång - ska skicka in skadeanmälan och sen hanteras det där via försäkringsbolaget. Har också pratat med David på Borgs Bil som kan fixa det åt oss när det är dags.

Tecknade garageplats i stan idag så det lär inte upprepas nu. :D

/Johan

RandyPiper
2008-01-29, 13:15
Tecknade garageplats i stan idag så det lär inte upprepas nu. :D

/Johan

Av ren nyfikenhet.

Fixade du det genom Stockholm Parkering ? Hur mycket får du pröjsa per månad ?

Fredrik
2008-01-29, 13:43
Nu är det på gång - ska skicka in skadeanmälan och sen hanteras det där via försäkringsbolaget. Har också pratat med David på Borgs Bil som kan fixa det åt oss när det är dags.

Tecknade garageplats i stan idag så det lär inte upprepas nu. :D

/Johan

Skönt att det löser sig smidigt - kastanjer är vackra träd, men kanske inte vid en parkering - de gör sig bättre i en park, eller rostade ;)

JohanH
2008-01-29, 14:50
Av ren nyfikenhet.

Fixade du det genom Stockholm Parkering ? Hur mycket får du pröjsa per månad ?

Japp - fick plats i Riddarsporrengaraget på Hagagatan. Kostar 1375 per månad. Ganska mycket pengar - men ganska billigt för vasastan.

JohanH
2008-01-29, 14:51
Skönt att det löser sig smidigt - kastanjer är vackra träd, men kanske inte vid en parkering - de gör sig bättre i en park, eller rostade ;)

Nja, smidigt vet jag inte. Måste skicka in en jävla massa papper, sannolikt besiktiga bilen och jag vet fortfarande inte om försäkringen täcker. Men förhoppningsvis blir det gjort någon gång iaf.

Schassen
2008-01-29, 14:59
du av någon ska väl kunna det där med pappers arbete? :)

Christian
2008-01-29, 15:00
Nja, smidigt vet jag inte. Måste skicka in en jävla massa papper, sannolikt besiktiga bilen och jag vet fortfarande inte om försäkringen täcker. Men förhoppningsvis blir det gjort någon gång iaf.


Det är väl du van vid???

Keep us posted.

RandyPiper
2008-01-29, 15:12
Japp - fick plats i Riddarsporrengaraget på Hagagatan. Kostar 1375 per månad. Ganska mycket pengar - men ganska billigt för vasastan.


Det var riktigt billigt !
Trodde östermalm skulle vara ännu dyrare.... parkeringsplats vid jobbet skulle iaf gå på drygt 4000/mån.

Själv har jag jagat runt som en dåre... men det billigaste jag fått tag i är 1750 kr/mån.

Grattis ! :)

Christian
2008-01-29, 15:19
Det var riktigt billigt !
Trodde östermalm skulle vara ännu dyrare.... parkeringsplats vid jobbet skulle iaf gå på drygt 4000/mån.

Själv har jag jagat runt som en dåre... men det billigaste jag fått tag i är 1750 kr/mån.

Grattis ! :)

Du kan ställa den hos mig.... GRATIS.

Hobbe
2008-01-29, 15:42
560 Kr/mån (24 timmars inomhus) i norra El Stockholmo.

Mackan
2008-01-29, 15:47
Jag kan erbjuda gratisparkering till samtliga 960 medlemmar ;) Ibland är det
bra att vara lantis...

MS//

Hobbe
2008-01-29, 15:48
Kanon !

Då är det bara att ta tunnelbanan hem från Jönköping ?

JohanH
2008-01-29, 16:31
Det är väl du van vid???

Keep us posted.

Ja, men då slutar det med att jag får betalt. Inte att jag får betala!! :D.

JohanH
2008-01-29, 16:33
560 Kr/mån (24 timmars inomhus) i norra El Stockholmo.

Tokbra - men garage tappar lite av fördelen om man måste planera resan dit och resan hem med kollektiva färdmedel.

Mitt ligger c:a 4 minuters promenad hemifrån - på andra sidan kvarteret.

/Johan

Fredrik
2008-01-29, 17:11
Nja, smidigt vet jag inte. Måste skicka in en jävla massa papper, sannolikt besiktiga bilen och jag vet fortfarande inte om försäkringen täcker. Men förhoppningsvis blir det gjort någon gång iaf.

Med smidigt tänkte jag mest på att du talat med David på Borgs och att de skulle hjälpa till så småningom. Att det blir merjobb av en sådan här incident är trist, men visst måste försäkringen täcka, annars får du gå på fastighetsägaren som äger marken där trädet är placerat och ge dem en avhyvling och ett krav.

JohanH
2008-01-29, 17:54
Med smidigt tänkte jag mest på att du talat med David på Borgs och att de skulle hjälpa till så småningom. Att det blir merjobb av en sådan här incident är trist, men visst måste försäkringen täcka, annars får du gå på fastighetsägaren som äger marken där trädet är placerat och ge dem en avhyvling och ett krav.

Jo jag vet - sorry.

Men brevet till fastighetsägaren kan se ganska roligt ut:

"Hej Kristina Axén Olin,

Jag är en kille på snart 37 vårar som är ganska stolt över min bil. Nu är det så att dina dumma kastanjträd i Tessinparken kastade sina frön över min bil och gjorde massa bucklor i den när det blåste i höstas."

/Johanh

Fredrik
2008-01-29, 18:33
Jo jag vet - sorry.

Men brevet till fastighetsägaren kan se ganska roligt ut:

"Hej Kristina Axén Olin,

Jag är en kille på snart 37 vårar som är ganska stolt över min bil. Nu är det så att dina dumma kastanjträd i Tessinparken kastade sina frön över min bil och gjorde massa bucklor i den när det blåste i höstas."

/Johanh

:lol: , go Johan go 8)

Mackan
2008-01-29, 19:50
:D Hos fastighetsägaren har du nog inte så mycket att hämta...
Men visst borde försäkringen täcka skadan ? Beroende på hur hög självrisk
du har så kan det kanske bli billigast att pynta ur egen ficka. Det kanske
går "massera" ut bucklorna utan omlack som Hobbe var inne på.
Behövs omlack så borde det väl gå att lösa för en tvåtusing i kaffekassan
hos den lokala målarkludden. Iaf i min värld. Ta nu inte detta som en anstiftan
till skattebrott :rolleyes: :D

MS//

JohanH
2008-01-29, 20:23
Tack för alla tips - jag är ganska övertygad om att försäkringen kommer att ta kostnaden. Självrisken för vagnskada är 6000 kr har jag för mig. David på Borgs nämnde att det kanske kunde vara värt att byta huv istället om det är mycket skador.

Jag uppdaterar den här tråden med hur det går.

Mvh
Johan

RobertH
2008-01-29, 20:36
Nja, smidigt vet jag inte. Måste skicka in en jävla massa papper, sannolikt besiktiga bilen och jag vet fortfarande inte om försäkringen täcker. Men förhoppningsvis blir det gjort någon gång iaf.

Så här gjorde jag:

1. Ett samtal till polisen (men det slipper ju slipper du)
2. En onlineanmälan till försäkringsbolaget
3. Ett samtal för tidsbokning på verkstaden

Men om du tycker det är jobbigt så kan jag åta mig uppdraget. Det kan stå "kastanjekonsult" på fakturan om du vill. Jag nöjer mig med samma blygsamma timpenning som du tar på ditt jobb :D

JohanH
2008-01-30, 08:58
Ok, jag har mörkat lite. Jag äger inte min bil. Den ägs av ett leasingbolag som i sin tur fakturerar Bilreda som i sin tur fakturerar mitt jobb. Det är en förmånsbil - dvs jag betalar kostnaderna över min lön. Konsekvensen av detta är att jag måste göra en skadeanmälan till Bilreda som i sin tur rattar försäkringsbolaget som i sin tur ger mig klartecken att boka verkstad.

Så enkelheten kommer med lite nersida också.

/Johan

Fredrik
2008-01-30, 09:02
Va, är du inte MINI-ägare :blink: ;)

JohanH
2008-01-30, 09:10
Jo, men kanske inte tekniskt sätt. Jag har avtal med jobbet om att jag måste köpa ut den när leasen går ut. :-p

Fredrik
2008-01-30, 09:14
Jo, men kanske inte tekniskt sätt. Jag har avtal med jobbet om att jag måste köpa ut den när leasen går ut. :-p

Aha, ja då är du ju en blivande MINI-ägare och alltså helt klart fullvärdig medlem ;)

RobertH
2008-01-30, 09:40
Ok, jag har mörkat lite. Jag äger inte min bil. Den ägs av ett leasingbolag som i sin tur fakturerar Bilreda som i sin tur fakturerar mitt jobb. Det är en förmånsbil - dvs jag betalar kostnaderna över min lön. Konsekvensen av detta är att jag måste göra en skadeanmälan till Bilreda som i sin tur rattar försäkringsbolaget som i sin tur ger mig klartecken att boka verkstad.

Så enkelheten kommer med lite nersida också.

/Johan

Om jag inte minns fel så betalar man ingen självrisk som leasingtagare, så sluta gnälla! :D:D

Christian
2008-02-03, 15:53
Johan: Hur gick det??