handdator

Visa fullständig version : Konstigt ljud när man lägger i 2:ans växel…



Rasmus
2008-01-27, 17:41
Nya konstiga ljud från motorutrymmet i min R56S!

Igår, när jag var ute och körde, så dök ett konstigt ljud upp från ingenstans alls. Jag skulle ta en 90-graderskurva och växlade ner från 3:an till 2:ans växel i 60 km/h. När jag släppte upp kopplingen var det som att det "raspade" till, ungefär som när metall möter metall.

Jag tänkte inte mer på det förrän jag satte mig i bilen idag, hade kört ett tag och skulle växla ner från 3:an till 2:an... Samma ljud!!

Det kommer bara på 2:ans växel och låter endast precis när man släpper upp kopplingen i 60 - 65 km/h. Släpper jag kopplingen snabbt så låter det som hastigast, släpper jag upp kopplingen långsamt så blir det lite mer utdraget.

Vad kan det vara? Please help!

(Känns som att det kommer fler och fler konstiga ljud från min kära MINI hela tiden. Den 5-6 feb. ska den in till BMW för kontroll av det konstiga ljudet som uppkommer vid kallstart, det irriterande ljudet från innertaket samt vibrationsljudet framför förarplatsen - alla har jag skrivit om här)

:( :( :(

Ashra
2008-01-27, 18:14
jag har precis samam ljud i min. Dock har jag ingen aning om vad det beror på.

RobertH
2008-01-27, 20:01
Kan vara läge att byta till någon trögare växellådsolja kanske. Hobster har säkert bättre koll på detta, men jag vet att på äldre lådor som synkringar och liknande börjar bli dåligt i så kan man avhjälpa mycket med tjockare olja.

Ska dock inte behövas på en ny bil som din R.E, men du ska ju ändå lämna in den på lite fix på garanti snart så be dom byta oljan om inte annat.

Rasmus
2008-01-27, 20:16
Ska dock inte behövas på en ny bil som din R.E, men du ska ju ändå lämna in den på lite fix på garanti snart så be dom byta oljan om inte annat.
Ja, får se vad dom säger på BMW när jag lämnar in den. Ringer dom imorgon och uppdaterar deras "att göra-listan" för min bil :P

Da Ber
2008-01-28, 16:37
Nya konstiga ljud från motorutrymmet i min R56S!

Igår, när jag var ute och körde, så dök ett konstigt ljud upp från ingenstans alls. Jag skulle ta en 90-graderskurva och växlade ner från 3:an till 2:ans växel i 60 km/h. När jag släppte upp kopplingen var det som att det "raspade" till, ungefär som när metall möter metall.

Jag tänkte inte mer på det förrän jag satte mig i bilen idag, hade kört ett tag och skulle växla ner från 3:an till 2:an... Samma ljud!!

Det kommer bara på 2:ans växel och låter endast precis när man släpper upp kopplingen i 60 - 65 km/h. Släpper jag kopplingen snabbt så låter det som hastigast, släpper jag upp kopplingen långsamt så blir det lite mer utdraget.

:( :( :(


Exakt samma scenario kommer ibland på min r56sa. Motorbroms 3an till 2an vid 60-65 km/h. Oljudet kommer inte om jag växlar långsamt. Låter verkligen inte bra!!! :( Har dock inte haft nåt oljud på en vecka nu...

Hör av dej så fort du fått svar va det kan va

/Björn

Rasmus
2008-01-28, 17:58
Exakt samma scenario kommer ibland på min r56sa. Motorbroms 3an till 2an vid 60-65 km/h. Oljudet kommer inte om jag växlar långsamt. Låter verkligen inte bra!!! :( Har dock inte haft nåt oljud på en vecka nu...

Hör av dej så fort du fått svar va det kan va

/Björn
Jag återkommer så fort jag har fått svar på vad det är. Ska som sagt var in med den den 5-6 februari. Jag ringde BMW idag så dom fick lägga till detta på listan över saker som ska fixas. Två hela dagar kommer min pärla stå i deras verkstad, så dom hinner med allt inkl. att eftermontera originallarmet.

Rasmus
2008-02-07, 16:00
Nu har jag fått besked om ljudet som vi diskuterar i den här tråden.

Det är känt av MINI (internationellt), men dom vet i dagsläget inte vad det är som skapar det och inga utbytesdelar finns att beställa. Dom håller på att felsöka problemet och återkommer tidigast vecka 12 med svar på vad det är och vad som ska göras för att åtgärda det.

Det är bevisligen många MINI-ägare som råkat ut för detta.

Ashra
2008-02-07, 16:59
de har inte kommit på vad felet är på flera år? de får nog fan ta tt fika mindre och börja jobba

Christian
2008-02-07, 17:01
de har inte kommit på vad felet är på flera år? de får nog fan ta tt fika mindre och börja jobba

Mindre te i England och mindre öl i Tyskland åt grabbarna.,