handdator

Visa fullständig version : Generatorrem för uppladdning



Jocke.p86
2008-01-19, 13:40
Tjenare. Har problem med generatorremen till uppladdningen av batteriet.

Är det något man kan fixa själv eller blir det verkstad.

Någon som vet vad det kostar.?

Curtan
2008-01-19, 16:33
Hur yttrar sig problemet?

Christian
2008-01-19, 17:09
Dåligt batteri=död bil.

Eller inget batterivatten?

Be en billig verkstad att mäta på batteriet när bilen är igång, för att kontrollera om generatorn laddar.

Over and out.

Jocke.p86
2008-01-19, 18:35
problemet yttrar sig igenom att Batteri lampan lyser i bilen och att styrservon kopplas i från sedan så lyser även lampan för antislappsystemet att den skulle vara avslagen.

ibland funkar det ibland inte. ingen som vet något man kan göra själv då?

Christian
2008-01-19, 18:38
problemet yttrar sig igenom att Batteri lampan lyser i bilen och att styrservon kopplas i från sedan så lyser även lampan för antislappsystemet att den skulle vara avslagen.

ibland funkar det ibland inte. ingen som vet något man kan göra själv då?

Det skrev jag här uppe innan.

Att kolla generatorn brukar inte kosta något.

Jocke.p86
2008-01-19, 18:50
ska plocka ut batteriet och kolla de. men är generatoremen något som felar hos minis?

Christian
2008-01-19, 18:52
ska plocka ut batteriet och kolla de. men är generatoremen något som felar hos minis?

nej, inte vad jag vet.

Men hos 08:orna så laddas det inte till fullo eftersom ni inte kör så långa sträckor...

Curtan
2008-01-19, 19:05
Det låter som om du har rem-problem, det kan vara lite trångt att byta, men är ganska enkelt om du är lite normalhändig.
Lite basic i övrigt: Avseende defekt batteri: det yttrar sig genom startsvårigheter, inte i första hand under gång.
Multimeter på Biltema kostar inte många korvören, skaffa en sådan och mät själv om du är osäker. CA 12,7 volt med tändingen avstäng och batteriet i god kondition. vid laddning och utan alltför tunga energiförbrukare skall du ha ca 14 volt; det är bara att starta motorn och kolla.
remmen låter spontant troligast dock.
Kolen kan ibland glappa, och i så fall är förstås din generator på dekis, men det är inte roligt på en såpass ny kärra.

Christian
2008-01-19, 19:09
På en 01:a ??????????

jo,, det är klart..

snart 7 år gammal.

Bronto
2008-01-20, 11:03
problemet yttrar sig igenom att Batteri lampan lyser i bilen och att styrservon kopplas i från sedan så lyser även lampan för antislappsystemet att den skulle vara avslagen.

ibland funkar det ibland inte. ingen som vet något man kan göra själv då?

Hihi du verkar inte vara så aktiv bakom ratten om dne lyser ofta :woot:

Jocke.p86
2008-01-23, 12:37
Nu har bilen stått inne hos verkstad sedan måndags. de hittar inget fel på varken generatorn eller remen. "dom kollar någon anslutning säger dom" Sedan är dom även oförskämda.

var hittar man ärliga och trevligt mekaniker?

Curtan
2008-01-23, 13:26
Det är svårt... kan du hinta på vilken verkstad du anlitat?
Kan hända att du har åldern emot dig lite... jag har märkt en tendens hos mig själv att behandla äldre kunder bättre. sedan är de ofta ganska enkelspåriga, jag är det i alla fall. börja med att ge dem lite beröm så får du bättre service.
Sedan gillar man inte kunder som ringer och tjatar och frågar stup i kvarten: jag brukar säga att om det finns något att berätta, så ringer vi. Annars är det lätt hänt att kunden hamnar i ASAP- högen, och då vet man inte riktigt när den blir klar...

Christian
2008-01-23, 19:43
Var hittar man ärliga och trevligt mekaniker?


I Vinslöv.

RandyPiper
2008-01-25, 17:26
I Vinslöv.

Enbart traktormekaniker, men viss kunskap går väl även att omsätta på vanliga bilar. ;)

Christian
2008-01-25, 18:42
Enbart traktormekaniker, men viss kunskap går väl även att omsätta på vanliga bilar. ;)

Sådana har vi såklart också.
De är även användbara till att mjölka kor med.