handdator

Visa fullständig version : Nivågivare Mini Cooper



Curtan
2008-01-15, 08:57
Ställer mer konkret min fråga i denna del av forumet istället eftersom tystnaden var kompakt under "allmänt":
- Någon som vet var nivågivaren sitter på Mini Cooper? Xenonljusen på bilen, som är helt ny, lyser alltför högt och jag misstänker att hävarmen ev. lossat. I alla händelser skulle jag vilja kontrollera om strålkastarna rörö sig då jag rör på nivågivaren.
BMW har inte tid förrän i nästa vecka, och jag vill gärna kunna använda bilen...

Hobbe
2008-01-15, 09:49
Till vänster om ratten.

Curtan
2008-01-15, 11:04
Nope, den sitter där bara om du har halogenlampor. Vid xenonljus finns givare ofta vid både fram och bakaxeln som justerar xenonljusen i relation till bilens position. Fråga är exakt vilket system ma har på nya Mini Cooper.

KPKalle
2008-01-15, 11:11
Xenons level automatically ;) If you feel yours are out then you will need your dealer to reset them for you.

Curtan
2008-01-15, 11:48
Yep, I know that all to well
BUT SINCE THE CAR IS NEW AND THEY ARE WAAAAY OUT OF LINE I THOUGHT THAT MAYBE THE LEVER WAS LOOSE ON ONE OF THE LEVEL INDICATORS...
Sorry for my screaming, but no one seems to understand my point: where exactly are they located and are there any differences in relation to the older Minis?
And yes, as I mentioned also, BMW will look at it next week, but I want the problem solved now... Irritating on a brand new car

Hobbe
2008-01-15, 13:07
http://www.realoem.com/bmw/diagrams/s/c/223.png

Hobbe
2008-01-15, 13:07
Jag blev inte klokare av att titta i RealOEM.
Det verkar som justering görs enbart elektroniskt - inte mekaniskt.

Curtan
2008-01-15, 13:31
Nej, jag kikade också där, och hittade givarna, en fram och en bak, om man tittar på axles. problemet är att den endast tycks gälla de "äldre" modellerna fram till slutet av 06.

Christian
2008-01-15, 21:24
Since posting about the new HID Xenon headlights (seen in this photo) I've had lots of people ask, among other things, if they also turn with the steering wheel similar to BMWs current line of Xenons. To help shed some light on the questions here's some further detailed information straight from MINI:

“The new headlights in clear glass serve not only to provide even better vision and clearer light, but also underline the striking character of the car. The optional xenon headlight units with automatic headlight range control are encompassed by an additional ring of light spots again giving this exceptional car another sign of distinction.”

It's unclear whether “automatic range control” is new term for the old self leveling system currently on MINIs or if it's something involving the BMW adaptive lighting which swivels depending on the angle of the front wheels. Regarding the “ring of light spots” I can only assume this is, in some way, similar to BMW's angel eyes lighting system currently seen on the 5 series, X5, 6 series, and 7 series.

Christian
2008-01-15, 21:26
Hoppas annars att detta kan hjälpa dig.


http://motoringfile.com/files/retrofitXenonsNewstyle.pdf

Curtan
2008-01-15, 23:12
christian! Du är den hyggligaste människan någonsin! Du har möjligtvis inte båt?

Hobbe
2008-01-15, 23:26
Han har en traktor !

Samma sorts folk som båtfolk ;)

Christian
2008-01-16, 18:10
christian! Du är den hyggligaste människan någonsin! Du har möjligtvis inte båt?

Nej, inte just nu.

Körde iofs Stridsbåt 90 för 3-4 års sen.....


Hur så??

Problem med den också??

Jag är stridsbåtstekniker så lite kan jag väl......

Curtan
2008-01-16, 20:31
Driver företag i båtbranschen så jag tänkte jag skulle ge tillbaka nåt...
Sunt av dig att inte ha båt förresten; herrens straff till mänskligheten. Bilar är bättre, speciellt om de börjar på Mi och sluta på ni.
Fixade problemet provisoriskt ikväll genom att lossa hävarmen till nivågivaren och fästa den med ett stripes i wiren till handbromsen. Grymt proffsig reparation, BMW blir säkert görimpade...:s
Faktum är dock att strålkastarna lyser nästan perfekt nu, så jag är nöjd tills BMW behagat kika på problemet.

Christian
2008-01-16, 20:37
Driver företag i båtbranschen så jag tänkte jag skulle ge tillbaka nåt...
Sunt av dig att inte ha båt förresten; herrens straff till mänskligheten. Bilar är bättre, speciellt om de börjar på Mi och sluta på ni.
Fixade problemet provisoriskt ikväll genom att lossa hävarmen till nivågivaren och fästa den med ett stripes i wiren till handbromsen. Grymt proffsig reparation, BMW blir säkert görimpade...:s
Faktum är dock att strålkastarna lyser nästan perfekt nu, så jag är nöjd tills BMW behagat kika på problemet.


Jag ska ha det i åtanke att du ville låna ut en stor yacht när vi åker upp till Götet och Åstol i sommar..... :cool:










;)

Curtan
2008-01-16, 20:53
OT: Åstol... vad för dig till den holmen?

Christian
2008-01-17, 22:54
OT: Åstol... vad för dig till den holmen?

Själva ön.

Behöver jag nämna mer?? Det är väl ett perfekt ställa att lägga till på när det är dags för en fika...typ.

Strosa omkring bland husen och kanske ta sig ett dopp med Peter Harrysson... ;)

Annars är Gullholmen också ett alternativ..