handdator

Visa fullständig version : DEFA motorvärmare installerad på min R56 S



Fredrik
2008-01-11, 15:19
Nu finns DEFA motorvärmare att tillgå även till R56 :happy:
Min monterades igår, men jag har inga bilder :(
Det lilla uttaget placerades snyggt i högra hörnet i den nedre svarta grillen och syns nästan inte.
Killen som gjorde jobbet sade att "det var tur att de små rutorna inte var några millimeter mindre, då hade det blivit knepigare".

Det inre uttaget för kupéfläkten syns nästan inte heller, sitter långt uppe till höger i passagerarfotutrymmet.

Så, alla R56-ägare som kör på vintern - vad väntar ni på?

Bergen
2008-01-11, 15:21
Allvarligt? Det låter grymt. Jag skall hänga på luren så att jag får in min å det snaraste. Jag satt just och funderade på hur länge till man behöver vänta. Tack x 10 minst. Jag måste gå och ringa nu.:woot: :woot: :woot:

Fredrik
2008-01-11, 15:30
Allvarligt? Det låter grymt. Jag skall hänga på luren så att jag får in min å det snaraste. Jag satt just och funderade på hur länge till man behöver vänta. Tack x 10 minst. Jag måste gå och ringa nu.:woot: :woot: :woot:

Alltid kul att kunna hjälpa MINI-bröder och systrar 8)

Bayerleiner
2008-01-15, 18:51
Var det hos BMW de installerade den eller var lämnade du in den?

Fredrik
2008-01-15, 20:46
Nej, jag lämnade in den hos en lokal bilfirma i Bro ca en mil från Kungsängen där jag bor. Sparade ca tre papp på det :mrgreen:

Bergen
2008-01-22, 07:47
:cry: Nääää! Nu fick man bli ledsen igen. Det har inte kommit någon motorvärmare till Dieseln ännu. Om man hade haft en "S" så hade man haft det varmt och skönt nu istället för kallt och dj-ligt. Nåja, den som väntar på något gott... Men den verkar vara på gång....

Fredrik
2008-01-22, 08:21
Nu när det efter ett drygt år blivit klart med motorvärmare till Cooper och Cooper S har jag svårt att tänka mig att det skulle ta så värst lång tid innan ni med DieselMINIs kan få tag på detta till era kärror.
Ring DEFA och kolla, Bergen, så vet du när det beräknas vara klart.

Bergen
2008-01-23, 13:34
Ja, jag har ringt och "trakasserat de ett flertal gånger och jag tror inte att jag är ensam om att ringa ner dem eftersom han som svarade sur som ättika när jag frågade honom för " femtielfte" gången.:wild: :confused: Jag trodde att det var det de var till för. Skämt och sido , jag har nog bara ringt fem gånger, men han tyckte nog att det räckte.Han tyckte att jag skulle titta på DEFAs hemsida. Det är större chans att helvetet fryser till is än att det kommer att dyka upp på den sidan när de aldrig uppdaterar den.).:blink: Han förstår nog inte vilket h-vete det är när tempen börjar röra sig nedåt -25 grader. Tur som är så har vi en andrabil som har värmare när det blir riktigt kallt. På Englunds i Luleå tror de att den kommer inom ett par veckors tid. Man kan ju alltid hoppas på det.;)

FEED ME
2008-01-23, 15:04
Någon som har monterat en Webasto dieselvärmare i en Cooper D?

Fick svar från BMW Solna att det skulle kosta 25-30.000 kr!! Lite i saftigaste laget... Tidigare bilar som jag monterat detta på har "bara" kostat 13-15.000 kr. Vad är det som gör att det är så hutlöst dyrt till en Mini??

Vad kostade det att montera en DEFA-värmare? Problemet är ju bara att man sällan har ett eluttag med sig när man är ute och åker...

Mvh Erik

Fredrik
2008-01-23, 17:29
Erik, välkommen i gänget 8)

Jag betalade ca 4.500:- monterat och klart (och snyggt monterat dessutom), BMW Solna tar ca 7.500:- enligt prisuppgift.

Eluttag är ju ett problem, men jag har tur då jobbet har platser med motorvärmaruttag - extra lång sladdvinda i bagaget kanske ;)

Mackan
2008-01-23, 19:08
Någon som har monterat en Webasto dieselvärmare i en Cooper D?

Fick svar från BMW Solna att det skulle kosta 25-30.000 kr!! Lite i saftigaste laget... Tidigare bilar som jag monterat detta på har "bara" kostat 13-15.000 kr. Vad är det som gör att det är så hutlöst dyrt till en Mini??

Vad kostade det att montera en DEFA-värmare? Problemet är ju bara att man sällan har ett eluttag med sig när man är ute och åker...

Mvh Erik

Dieselvärmare är ju grejen , kommer aldrig att kunna vara utan på firmabilen
nu när man vant sig.
Som andra moderna dieslar borde ju själva värmaren redan sitta i bilen,
Det som tillkommer är cirkulationspump och tidur mm.
Men när priset är 25-30tkr börjar man undra..
Kolla hos en oberoende verkstad typ Bosch service, de tar 7-10 + moms
beroende på om du vill ha fjärr mm. Priset gäller VW transporter.

MS//

Bergen
2008-01-26, 05:57
Jag hade funderingar på det, när det inte fanns motorvärmare att tillgå. Man sade till mig att det inte skulle få plats när det är så trångt i motorutrymmet. Vet ej om och var man annars skall placera den. Tacksam för svar.

MINA
2008-01-26, 13:29
Jag hade funderingar på det, när det inte fanns motorvärmare att tillgå. Man sade till mig att det inte skulle få plats när det är så trångt i motorutrymmet. Vet ej om och var man annars skall placera den. Tacksam för svar.


HOPPAS DET ORDNAR SEJ SNART FÖR ER DIESEL KILLAR TRÅKIGT OM BILEN MÅSTE STÅ NÄR DET ÄNTLIGEN BLIR VINTER!

MINA
2008-01-26, 13:38
Jag hade funderingar på det, när det inte fanns motorvärmare att tillgå. Man sade till mig att det inte skulle få plats när det är så trångt i motorutrymmet. Vet ej om och var man annars skall placera den. Tacksam för svar.



Finns ju möjlighet att montera den bak i bilen ! ? Dyrt och opraktiskt, men......

......... back in the old days fick dieslarna stå och tuffa på tomgång när kvicksilvret kröp under gränsen att bilen skulle starta nästa morgon!

Bergen
2008-01-26, 19:04
Jaa, det var tider det.:uglyhammer: Synd bara att det är andra tider nu. Jag menar med alla dessa vandaler som bara vill åt ens bil utan att ens fråga först. Sen ser man den aldrig mer.Nej , det är inte kul att ställa den för att det är kallt. I och för sig så visste jag ju att den inte fanns när vi köpte den, men att det skulle ta så lång tid , det trodde jag ju inte. Nu är det -25 här och vi har varit upp till svärföräldrarna och det blev 10 mil. Synd bara att man var tvungen att lämna LilleCooper at home today. Det fick bli BMW:n istället, men med minst dubbelt så hög förbrukning. :drive:

Mackan
2008-01-27, 10:27
Jag hade funderingar på det, när det inte fanns motorvärmare att tillgå. Man sade till mig att det inte skulle få plats när det är så trångt i motorutrymmet. Vet ej om och var man annars skall placera den. Tacksam för svar.


Det sitter alltså ingen tillsatsvärmare original? Alltså för att hjälpa upp
motortempen. Trodde det var ett måste i nya snåla dieslar för att få
tillräcklig värme..
Frågan är om elektrisk värmare räcker , du ska ju ha bra värme när du
kör med bilen också i minus -25. Det handlar ju inte bara om att få igång den.

MS//

Bergen
2008-01-28, 09:01
NJA, nej, jag vet inte, men det tror jag inte att det gör.:blink: Man får väl hoppas att värmen räcker till i alla fall. Det har jag aldrig tänkt på eftersom jag aldrig har haft en diesel förut. Men i - 15 är den i alla fall jättevarm:mad: (hot) så vi får väl se vad det lider.

Bontempi
2008-01-28, 13:55
Det sitter alltså ingen tillsatsvärmare original? Alltså för att hjälpa upp
motortempen. Trodde det var ett måste i nya snåla dieslar för att få
tillräcklig värme..
Frågan är om elektrisk värmare räcker , du ska ju ha bra värme när du
kör med bilen också i minus -25. Det handlar ju inte bara om att få igång den.

MS//

Värmen i min diesel kommer rätt snabbt, så jag tror det sitter en "brödrost" i värmepaketet. Citroen har likadan motor i C4, och den har sådana elspiraler.

Hur snabbt själva motorn kommer upp i arbetstemperatur vet jag inte, eftersom man snålat bort tempmätaren (obegripligt!).

Har fått besked att Defavärmare ska gå att montera under första kvartalet, dvs sannolikt till snösmältningen...

Mackan
2008-01-28, 16:04
Värmen i min diesel kommer rätt snabbt, så jag tror det sitter en "brödrost" i värmepaketet. Citroen har likadan motor i C4, och den har sådana elspiraler.

Hur snabbt själva motorn kommer upp i arbetstemperatur vet jag inte, eftersom man snålat bort tempmätaren (obegripligt!).

Har fått besked att Defavärmare ska gå att montera under första kvartalet, dvs sannolikt till snösmältningen...


Man får ju hoppas att de inte tagit bort tempmätaren just för att den inte
kommer upp i arbetstemperatur vintertid :D

MS//

Bergen
2008-01-28, 18:09
,:uglyhammer: Ha-Ha , Ja det får man ju verkligen hoppas att de inte har gjort det därför.

Bergen
2008-02-01, 14:14
:happy: Nu mina Dieselvänner tror jag att det har löst sig för alla oss som vill ha motorvärmare. Jag fick ett tips om calix motorvärmare idag och de har tagit fram en som passar till dieseln. Jag kollade även till de andra bilarna med samma motor och det var fler än vad jag trodde. En hel uppsjö nämligen: Peugeot 207,307,308,407, volvo C30,S40,V50, Citroen C3,C4,C5, Ford Focus. Detta står även att läsa i Teknikens världs nyaste nummer. Som kuriosa kan jag nämna att den i Minin är snålast av dem alla.:bowdown: Bra gjort av BMW. Nåja till det väsentliga nu, om ni nu inte redan har rusat iväg till närmaste calix återförsäljare som jag säkert hade gjort, men tyvärr så har jag redan monterat kupevärmare och uttag på min lille Cooper, så jag fick lösa det på annat sätt. Jag ringde till Defa och nu kom vi fram till genom att titta på de andra modellerna med samma motor att det redan finns en att tillgå. Hoppsan!:blink: Det var inte dåligt. Han förklarade det med att det inte har sålts så många Mini ännu och att det kanske är därför man inte har lagt ut den. Då frågade jag om det kunde bero på att det var extra trångt i Minins motorutrymme, men han trodde inte att det skulle vara något problem. Ruskigt trevlig prick det där, jämfört med han som jag pratade med tidigare. Jag fick i alla fall ett nummer på den värmare som de andra bilarna har. Jag kommer att låta Englunds prova montera den för att se om det går. Det borde gå eftersom Calix använder samma värmare till de andra märkena. Här är numret för alla er som vill försöka:da 412512. Julen kommer tidigt i år.LoL.

Fredrik
2008-02-01, 14:19
Bra jobbat Bergen, då löser det sig snart :happy:

Bergen
2008-02-01, 14:24
Ja, det verkar så. Att något så litet kan göra en så lycklig.:D . Det trodde jag aldrig. Jag menar fälgar och chipstrim och sådana saker gör ju en glad på sitt sätt, men att en motorvärmare skulle göra det trodde jag ju inte. Det kan ju bero på att det alltid har funnits att tillgå på mina tidigare bilar. Man får glädjas åt det lilla.:hihi:

Snoken
2008-02-14, 09:58
Försökte igår montera defa-värmaren på min cooper.. Verkar vara lögn i h-e att få den att sitta fast ordentligt. Inte ska man kunna vicka på den när den är fastdragen? Anliggningsytan verkar inte stämma. Heter ju iaf "kontakt-värmare"! Då måste det ju vara kontakt.. Ska ringa defa så får vi se, är ju en enkel sak annars, men en halvlös klump därunder när man ligger på 4-5000 varv kan ju inte va bra..

Bergen
2008-02-14, 20:18
Hej alla dieselvänner. Det sket sig så in i h-vete. Glad i hågen lämnades Coopern in på Englunds i morse. Men tror ni att det gick att montera. Nix, pix. Det sitter ett stag i vägen. Sa-an så uberj-ligt. Det är bara att skicka tillbaka den igen. Så var man tillbaka på ruta ett igen. I morron ringer jag till Calix och kollar hur de har lyckats med att ha samma värmare till alla bilar med den motorn, när inte Defa har det. Kanske det är en kontaktvärmare. Vi hörs och syns. Jag hör av mig när jag vet något mer.

Bergen
2008-10-02, 08:45
Ja, mina dieselvänner, nu verkar det lossna på värmarfronten. ÄNTLIGEN har det kommit en värmare till dieseln. Jag började tro att det skulle bli värmelöst i vinter också. Den finns att beställa och den är beställd. Nu ska det väl stämma i alla fall. Det verkar bli en "plattvärmare" eftersom doppvärmaren inte går att sätta in pga ett stag som är i vägen. "Plattvärmare", hur svårt kan det va`. Det är ju bara att trycka dit den, varför sådan tid att få fram den, det kan jag inte förstå. När den kommer så blir det till att beställa tid för montage och då hör jag av mig om det fungerade.:rolleyes:

Bergen
2008-10-02, 08:47
Hej alla dieselvänner. Det sket sig så in i h-vete. Glad i hågen lämnades Coopern in på Englunds i morse. Men tror ni att det gick att montera. Nix, pix. Det sitter ett stag i vägen. Sa-an så uberj-ligt. Det är bara att skicka tillbaka den igen. Så var man tillbaka på ruta ett igen. I morron ringer jag till Calix och kollar hur de har lyckats med att ha samma värmare till alla bilar med den motorn, när inte Defa har det. Kanske det är en kontaktvärmare. Vi hörs och syns. Jag hör av mig när jag vet något mer.

Apropå detta svaret, så var det som så, att det inte alls fanns någon värmare till Dieseln utprovad. Man hade helt sonika bara räknat ut att passar det till de andra ex volvo C30, citroen mfl som har samma motor så passar det till alla med den motorn, vilket det inte visade sig göra. HMMMM.