handdator

Visa fullständig version : Installation av motor/vatten-eller oljetemperaturmätare, någon som gjort detta?



Bronto
2008-01-11, 11:33
Det som jag var mest förvånad över hos min Mini, är att den inte har någon motortemp mätare? Jag tycker det är lite oroväckande att inte veta om motorn mår bra eller inte..
Är det någon på forumet som satt in några fina mätare i sin Mini? Och var skulle man kunna få tag på någon snygg rackare?

J

Rasmus
2008-01-11, 11:43
Det som jag var mest förvånad över hos min Mini, är att den inte har någon motortemp mätare? Jag tycker det är lite oroväckande att inte veta om motorn mår bra eller inte..
Är det någon på forumet som satt in några fina mätare i sin Mini? Och var skulle man kunna få tag på någon snygg rackare?

J
Håller helt och hållet med!
Hade varit skönt att kunna "klicka fram" motortemp i färddatorn/displayen.

Rausner
2008-01-11, 12:00
Instämmer, skulle iaf vilja ha oljetempmätare. Hade jag för fasen i färddatorn på min gamla golf g60!

Bronto
2008-01-11, 12:08
R53 har väl temp i färddatorn?

JockeO
2008-01-11, 12:16
R53 har väl temp i färddatorn?

R53 Har yttertemperatur i färddatorn.

Men, är inte den den analoga tempen som sitter bredvid (och liknar) bränslemätaren just motortemperaturen? Eller vad visar den?

/M v h, JockeO

Bronto
2008-01-11, 12:21
^^Jo de var den jag menade. R56an har ingen sådan mätare, wtf?!

Bergen
2008-01-11, 15:03
Jag håller med. Det suger rejält att inte ha någon temp mätare. Man vet ju inte hur tidigt man kan börja varva stackaren. Som det är nu får man ju vänta längre för att vara säker.

Bronto
2008-01-11, 15:40
Titta här:

http://www.altaminiperformance.com/products/search?search=gauge&x=0&y=0

boost/water temp
http://www.altaminiperformance.com/shared/images/products/325/384_large.jpg


Jag känner en kille osm jobbar på Alta, han kanske skulle kunna fixa några bra priser på group buy om folk är intresserade? Verkar vara rätt schyssta grejer :)

Darkfool
2008-01-11, 15:57
undrar om det finns nån som passar min Mini? Jag både Varvtals-mätare och hastighets-mätaren vid ratten, har gps i mitten....

Bergen
2008-01-11, 15:58
Ja det där var ju häftigt värre. Jag skall kolla in den lite på Altas sida.

Rausner
2008-01-11, 20:16
Bronto: Jag skulle gärna köpa en sån med laddtryck/oljetemp. Hade varit guld värt och ack så snyggt :D

Rasmus
2008-01-11, 20:43
Snygga Alta-grejor! Går det att ställa in färgen på belysningen så den inte är sådär japanskstreetracerraggarrosa?!

Förresten, säljer inte Robban sådan här grejor från Alta via Minimania?

Bronto
2008-01-11, 21:41
Bronto: Jag skulle gärna köpa en sån med laddtryck/oljetemp. Hade varit guld värt och ack så snyggt :D

Mm jag med. Kan ju se om det är stort intresse på detta.

Finns de på minimania? Sidan ligger nere just nu, men kan kanske be honom ta hem några.

JockeO
2008-01-11, 21:55
Jag håller med. Det suger rejält att inte ha någon temp mätare. Man vet ju inte hur tidigt man kan börja varva stackaren. Som det är nu får man ju vänta längre för att vara säker.

På nyare BMW-modeller saknas också traditionell motortempmätare.
Där indikeras motorns uppvärmning vs hur mycket man bör varva, genom att en indikator vandrar vid varvmätaren, så att man ser hur mycket man kan varva. Vid varm motor har den alltså vandrat medurs mot det högre varvtalsområdet.

Ni R56-ägare får väl ta en titt på varvmätarens urtavla nästa gång ni värmer upp bilen och rapportera om det finns något liknande på nya minin.

/M v h, JockeO

Bergen
2008-01-12, 18:13
Nej, någon sådan finns det inte på min Mini i alla fall.

Bronto
2008-01-12, 19:40
Svar från min amerikanska polare:

Re: Gauges to the Mini
Thanks for the PM! I would be more than happy to help. For the R56 we offer them singly as well. So you can get combos or single gauges.

We offer:

EGT
Boost
Oil Temp
Oil Pressure
Water Temp

So any combination can be had. If you are serious, just let me know and I will hammer out a nice deal for you and your group!

Chat soon!

Adam

Rausner
2008-01-13, 01:53
Låter fedt najs. Boost och Oil temp för mig isf tack :D Vill ha dem flashiga mätarna då som alta säljer, de som blinkar sött å fint när man startar/stänger dem :D

Rasmus
2008-01-13, 02:13
Går det att ändra färgen på belysningen, så dom matchar resten av instrumenten i R56? Det blir så fult om ALTAS instrument är sådär raggar-rosaröda eller blåa när resten av instrumentbelysningen är orangeröd i R56:an.

Bronto
2008-01-13, 11:29
Rausner: oki, vi kna ju se om de finns större intresse så fixar adam förhoppnignsvis rabbat :)

R.E.: jag PMar honom nu

Rausner
2008-01-13, 12:16
Går det att ändra färgen på belysningen, så dom matchar resten av instrumenten i R56? Det blir så fult om ALTAS instrument är sådär raggar-rosaröda eller blåa när resten av instrumentbelysningen är orangeröd i R56:an.Enligt vad jag läst på kommentarer på youtube så kan du låsa mätarna till fast rött eller fast vitt sken om du känner för det iaf..

Bronto: Ja det låter kanonbra, vill ju helst inte betala ofantliga summor :P

Bronto
2008-01-13, 12:30
Vad jag läste på altas hemsida så skiftar de färg, i dagsljus vita och i mörker röda tror jag. Väntar på svar från Alta Adam nu..

"The gauges are backlit in white during the day and amber at night. The backlighting, needle color and bezel all perfectly match the OEM lighting and colors in the MINI. No other gauge combo does this!"

Rausner
2008-01-13, 12:49
Bronto: Låter rööövnajs, skriv upp mig på den combon samt ett alta cai v2 med lock och röda slangar ^^

Rasmus
2008-01-13, 13:31
Vad jag läste på altas hemsida så skiftar de färg, i dagsljus vita och i mörker röda tror jag. Väntar på svar från Alta Adam nu..

"The gauges are backlit in white during the day and amber at night. The backlighting, needle color and bezel all perfectly match the OEM lighting and colors in the MINI. No other gauge combo does this!"
Spännande! Viktigt dock att skilja på mätarbelysningen på R53 och R56. På bilderna ser dom ut att passa till R53:ans färg men kommer se riktigt ugly ut i R56:an!

Jag är i alla fall intresserad! Ska bli kul att höra vad "Alta Adam" säger :D

Helan
2008-01-14, 09:56
det där var grymt snyggt! :)

Bronto
2008-01-14, 15:33
Svar från Adam:

Re: Gauges to the Mini
Good question! They have two settings. One is white to generally correspond with the daytime backlighting of the OEM gauges, then amber at night. Again to match the OEM.


Let me know!


Adam

Luc!fear
2008-01-15, 17:30
Jag förstår inte hollänska, men här är någon variant.
http://www.r53.nl/instrumenten/index.php
/Dan

Bronto
2008-02-01, 19:30
Så hur var intresset här på forumet för instrumenten? Det är en ganska vettig investering till bilen ändå :9

hottast
2008-02-01, 19:56
Håller helt och hållet med!
Hade varit skönt att kunna "klicka fram" motortemp i färddatorn/displayen.

Jag har både oljetemp & vattentemp på min MINI!! :)
Crono paket....lite lyx måste man ha.
Det borde gå att eftermontera. Kolla med BMW.

RasmuS
2008-02-01, 20:17
är inte en sån svår o koppla in då?

Rausner
2008-02-02, 12:27
Så hur var intresset här på forumet för instrumenten? Det är en ganska vettig investering till bilen ändå :9Jodå, oljetemp och laddtryck är jag sugen på. I samma veva så kan jag ta ett alta v.2 cai med lock som sagt :)

Rasmus
2008-02-02, 21:21
Jag har både oljetemp & vattentemp på min MINI!! :)
Crono paket....lite lyx måste man ha.
Det borde gå att eftermontera. Kolla med BMW.
Ingår oljetemp– och vattentemp-mätare i Cronopaketet?? Vad mer ingår i det?

Bronto
2008-02-02, 21:25
Jag har både oljetemp & vattentemp på min MINI!! :)
Crono paket....lite lyx måste man ha.
Det borde gå att eftermontera. Kolla med BMW.

Hm är chronopaketet bara till R53 eller finns det ävn till R56? Visste om att de grejerna ingick..

Luc!fear
2008-02-03, 14:40
Kan ej Kinesiska eller vad det är, men länken visar alternativa placeringar på div. mätare.
Är själv intresserad av laddtryck & temp.
/Dan
http://www.ysauto.com/Article/news_ouzhou/new_mini/200512/1978.html
(fler bilder på länken ovan)
http://www.ysauto.com/Article/UploadFiles/200512/20051204004451208.jpg

Emely&Robert
2008-10-12, 20:18
Jag har både oljetemp & vattentemp på min MINI!! :)
Crono paket....lite lyx måste man ha.
Det borde gå att eftermontera. Kolla med BMW.

Hej, är ny här och planerar att skaffa en FL R53 Cooper S och ett absolut krav att den har chronopaketet. Skönt att höra att det inte är några problem att eftermontera - marknaden blir avsevärt större då.

Har du någon pejling på vad vi pratar om för kostnad?