handdator

Visa fullständig version : Får inte upp bagageluckan!



ersk
2008-01-07, 21:07
Det hände något idag med mitt lås till bagageluckan när jag stannat och drog ur nyckeln i bilen, då alla lås skall låsas upp.

När jag drog ur nyckeln låstes båda framdörrarna upp men bagageluckelåset började få fnatt och låsa, öppna , låsa , öppna, låsa och öppna. Tick tick tick tick tick sa det.

Försökte stå utanför och låsa och öppna med nyckeln och sitta inne i bilen och göra det samma med knapen på panelen. Men baklåset är helt dött.

Vad kand det vara? Det är i varje fall inget som fryst för det är plusgrader ute.

Christian
2008-01-07, 21:13
En gissning:


Fukt någonstans.....?

ERSK, se till att åka bort till paintworx och hjälp paulie med webkameran när du får tid....(läs: snarast.)

/C

MINA
2008-01-07, 21:23
eller är luckan inte riktigt stängd ?

ersk
2008-01-07, 22:10
Jag har försökt trycka in den och både låsa och öppna men det händer ingenting, det är dock sant att den inte var riktigt stängd när jag kände på den först.

Christian
2008-01-07, 22:25
Jag har försökt trycka in den och både låsa och öppna men det händer ingenting, det är dock sant att den inte var riktigt stängd när jag kände på den först.

Öppna den innefrån??
Kryp bak o kolla...går det??:???:

Mackan
2008-01-07, 22:38
Gissar på fukt i luckhandtaget/knapparna. Verkar som packningen till
handtaget inte håller tätt. Tag bort handtaget med 4 torxskruv ,
kolla fukt och passa på att kika efter rost under handtaget.

Annars kanske den bara fått fnatt , vem får inte det ibland...;)

MS//

Frejkan
2008-01-07, 23:42
Min baklucka gick i baklås en gång efter en alltför ambitiös tvätt. Det finns en manuell nödöppnare. Konsultera din instruktionsbok för jag minns inte detaljerna just nu.

ersk
2008-01-08, 15:24
Okej ska kika, min är ju på tyska så om någon har sin tillgänglig och vill kolla så vore jag glad, så försöker jag tyda texterna under tiden.

Christian
2008-01-08, 16:30
http://www.motoringfile.com/files/2003MINICooperCooperS.pdf

Rekomenderar sid 27.

DrDude
2008-11-19, 16:33
Min la av idag också! klickade också så som du förklarade här om dagen men nu vill den inte upp alls...
Hittade du någon lösning på problemet? :mad:

DrDude
2008-11-21, 19:09
Nehe...
Löste det ändå... drog i vajern under baksätet, funkade bra men låser sig varje gång nu! drygt...
Hepp hepp

Christian
2008-12-03, 10:15
Kolla de två gummidistanserna så de är lagom inställda. Det är luckan som stängs an mot dem. De fungerar som en dämpare.

Jag har ett blått handtag över ifall någon behöver ett nytt...

Maggy
2010-03-21, 14:29
Så har jag haft även detta fel på vår MCS!
Felet var att kontakten oxiderat. Fixades med 5-56 och en liten fil. Var tvungen att ta lös klädseln då sladden inte var tillräckligt lång att få ut på utsidan.