handdator

Visa fullständig version : Konstigt motorljud *film*



Rasmus
2008-01-05, 17:29
När jag startar min bil och det är kallt ute så låter det ibland riktigt illa från motorn. Ljudet försvinner efter ett tag, när motorn blivit lite varmare.

Jag spelade in en filmsnutt med mobilen precis efter att jag startade bilen och även om det är dåligt ljud så hör man hur motorn liksom "knattar" och låter illa…

Se filmen här » (http://gotlandsbilder.se/mcs/motorljud.3gp)

Observera att ljudet endast uppstår mellan 1000-2000 rpm.

Några ideér om varför det blir så här?

:???:

GT
2008-01-05, 18:31
Its hard to tell...... in the film your car sounds like a diesel

Rasmus
2008-01-05, 18:53
Its hard to tell...... in the film your car sounds like a diesel

Nästan precis som en diesel låter det faktiskt! Som en traktor… :(

Efter någon minuts körning så försvinner ljudet.
Jag har kört check-programmet i färddatorn och enligt den så är allt ok.

GT
2008-01-05, 19:28
As i understand , you have hydrolic stöt stängare

Maybe you should go in and get them callebrated :(

Sebbor
2008-01-05, 19:58
Det har skrivits om något liknade se detta

http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=2363&highlight=v%E4xell%E5da

Undrar också hur det gick för dom ? vilka svar dom fick?

Rasmus
2008-01-05, 19:59
R56:an låter lite som en diesel när den är kall, se detta klippet t.ex: http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=46498#post46498

Men det är alltså inte det ljudet som hörs på min film, det är ett betydligt vassare och skarpare ljud!

Rasmus
2008-01-05, 20:03
As i understand , you have hydrolic stöt stängare

Maybe you should go in and get them callebrated :(

??!??!?? :confused: :blink:

Rasmus
2008-01-05, 20:05
Det har skrivits om något liknade se detta

http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=2363&highlight=v%E4xell%E5da

Undrar också hur det gick för dom ? vilka svar dom fick?

Det där verkar vara något annat än det jag har. För mig spelar det ingen roll om jag frikopplar eller inte, står still eller kör. Det låter ändå. Och det verkar endast vara när det är kallt som det låter.

Bronto
2008-01-06, 14:15
Låter som en utombordare tycker jag, lustigt...

RobertH
2008-01-06, 15:45
Ring Peugeot och fråga vad det kan vara då! :woot:

Rasmus
2008-01-06, 16:36
Ring Peugeot och fråga vad det kan vara då! :woot:

I say no more, Mr. Chrysler…

http://www.nestorsbil.se/DS999ED6ECAF/bildgalleri/BSP579.JPG

:handen:

Ace
2008-01-06, 19:06
Undra om det har med yttertempraturen att göra. Upptäckte igår kväll när jag startade bilen att den också lät som en diesel första minuterna.
Skulle också vilja veta om det är något allvarligt.

Darkfool
2008-01-06, 19:09
Undra om det har med yttertempraturen att göra. Upptäckte igår kväll när jag startade bilen att den också lät som en diesel första minuterna.
Skulle också vilja veta om det är något allvarligt.

Har ni haft många minus ute, när ni startade bilen?....vi har haft ett par minus här ner, men jag har inte haft några problem.....:blink:

Rausner
2008-01-06, 19:18
Har ni haft många minus ute, när ni startade bilen?....vi har haft ett par minus här ner, men jag har inte haft några problem.....:blink:Jag har inte heller haft några problem när det är kallt, frånsett att det låter som om min stereo borrar eller sågar i cdskivorna precis när man vrider om tändningen!

Christian
2008-01-06, 20:08
Inga problem jag heller.

Men på R.E. 's bil lät det ju som om det var en packning -läs O-ring. till kolvarna som lossnat..... Och när de blir varma så försvinner ljudet..

Rasmus
2008-01-06, 23:01
Inga problem jag heller.

Men på R.E. 's bil lät det ju som om det var en packning -läs O-ring. till kolvarna som lossnat..... Och när de blir varma så försvinner ljudet..

Det låter ju nästan läskigt! :)
Jag som är totalt okunnig när det gäller allt som har med bilmekande att göra…
Vad ska jag göra?

Kan jag köra vidare?
Eller är det första bästa tid på service som gäller??!!

RobertH
2008-01-06, 23:24
Kör till verkstaden, låt dem lyssna på ljudet. Du har ju garanti!

Rasmus
2008-01-06, 23:53
Kör till verkstaden, låt dem lyssna på ljudet. Du har ju garanti!

Då får det nog bli till att spela upp mobilklippet för dom eftersom bilen bara låter illa ibland och då när den är kall, vilket den inte lär vara när jag rejsat upp till BMW för service :)

Christian
2008-01-07, 18:43
Kör till verkstaden, låt dem lyssna på ljudet. Du har ju garanti!


Indeed.

Låt den stå ute hos dem över natten då.....

Fredrik
2008-01-07, 19:12
Rasmus, lyssnade just på filmen och konstaterar att jag har ett liknande ljud fast inte riktigt lika knattrigt, min har ett något dovare ljud.

Vi hade en Passat Avant 1,8 T Tiptronic för några år sedan, den kunde också låta nästan som en Diesel på låga varv och på tomgång innan den blev varm (någon minut ca).

Ska du lämna in den för att få den kollad?
Har du en tidig R56 S som jag?

Rasmus
2008-01-07, 19:53
Indeed.

Låt den stå ute hos dem över natten då.....

Ska nog göra det. Får åka dit imorgon och höra med dom.

Rasmus
2008-01-07, 19:54
Har du en tidig R56 S som jag?
Hmmm, jag köpte min ny hos BMW i Uppsala i början av juni. Osäker på när den är tillverkad. Hur tar jag reda på det?

Fredrik
2008-01-07, 20:04
Jag tror det ska stå i registreringsbeviset, annars vet garanterat BMW det.
Min är tillverkad i oktober -06 och var en av de första R56 S i Sverige, användes på premiärvisningen i Stockholm eller Göteborg har jag för mig.

Rasmus
2008-01-07, 20:51
Jag tror det ska stå i registreringsbeviset, annars vet garanterat BMW det.
Min är tillverkad i oktober -06 och var en av de första R56 S i Sverige, användes på premiärvisningen i Stockholm eller Göteborg har jag för mig.

Min är tillverkad i april 2007.

Klas Rombäck
2008-01-08, 07:19
Hej!

Låter som ni har hydrauliska ventil lyftare, på Saab så låter det väldigt ofta när det är kallt och när man sedan åkt några km så tystnar det, man kan få fram det även när bilen är varm om man stänger av bilen med ett så kallat "tjuv stopp" växeln i och man släpper upp kopplingen och då kan motorn stanna i "fel läge" mot vad den stannar annars normalt och då kan olja sippra ur lyftaren och då får man lite oljud i ett tag.

Låter det varje gång som ni startar vid kallt väder? Kanske är fel viskositet på oljan?

// Klas

Rasmus
2008-01-08, 09:20
Hej!

Låter som ni har hydrauliska ventil lyftare, på Saab så låter det väldigt ofta när det är kallt och när man sedan åkt några km så tystnar det, man kan få fram det även när bilen är varm om man stänger av bilen med ett så kallat "tjuv stopp" växeln i och man släpper upp kopplingen och då kan motorn stanna i "fel läge" mot vad den stannar annars normalt och då kan olja sippra ur lyftaren och då får man lite oljud i ett tag.

Låter det varje gång som ni startar vid kallt väder? Kanske är fel viskositet på oljan?

// Klas
Tack för svaret, Klas!
Det låter inte varje gång bilen startas i kallt väder utan var fjärde/femte gång kanske…

Rasmus
2008-02-07, 16:03
Nu har jag fått svar på detta…

Motorljudet uppstår i nån ventil (jag är sjukt dålig på teknik/mekanik i bilar så min förklaring blir därefter) när man kört korta sträckor och inte varvat ur bilen ordentligt. Det är tydligen inget farligt utan helt naturligt så länge det försvinner så snart bilen blir varm, vilket det gör på min.

Jag fick tipset från BMW-killarna på service att köra bilen lite hårdare.
WILL DO, SIR!! :handen:

Christian
2008-02-07, 16:26
Nu har jag fått svar på detta…

Motorljudet uppstår i nån ventil (jag är sjukt dålig på teknik/mekanik i bilar så min förklaring blir därefter) när man kört korta sträckor och inte varvat ur bilen ordentligt. Det är tydligen inget farligt utan helt naturligt så länge det försvinner så snart bilen blir varm, vilket det gör på min.

Jag fick tipset från BMW-killarna på service att köra bilen lite hårdare.
WILL DO, SIR!! :handen:

VAAA???

Det betyder ju att du fått på svart o vitt att du kör som en kärring!!:handen:


No offense!

Darkfool
2008-02-07, 16:57
:woot: :woot: :woot: Hahaha...:woot: :woot:

Fredrik
2008-02-07, 20:44
Nu har jag fått svar på detta…

Motorljudet uppstår i nån ventil (jag är sjukt dålig på teknik/mekanik i bilar så min förklaring blir därefter) när man kört korta sträckor och inte varvat ur bilen ordentligt. Det är tydligen inget farligt utan helt naturligt så länge det försvinner så snart bilen blir varm, vilket det gör på min.

Jag fick tipset från BMW-killarna på service att köra bilen lite hårdare.
WILL DO, SIR!! :handen:


Bra att du (vi) fått svar på det då. Samma sak med min, kan låta ett kort tag och sedan efter någon minuts körning försvinner det.
Det sista tipset: ME LIKE :happy:

Rasmus
2008-02-08, 00:14
VAAA???

Det betyder ju att du fått på svart o vitt att du kör som en kärring!!:handen:

No offense!
Ja, i Visby innerstad är det svårt att rejsa hårt. Ibland behöver jag bilen i jobbet och då kör jag ner till kontoret hemifrån mig, det tar 2 minuter att rulla dit med bilen. Inte konstigt att Mr. Cooper känner sig otillfredställd emellanåt :D

Rasmus
2008-02-08, 00:16
Bra att du (vi) fått svar på det då. Samma sak med min, kan låta ett kort tag och sedan efter någon minuts körning försvinner det.
Det sista tipset: ME LIKE :happy:

Det är garanterat samma sak som på min då. Jag önskar jag kunde förklara det tydligare. När dom berättade på BMW lät det väldigt logiskt men eftersom jag inte är så bevandrad i bilteknikvärlden glömde jag bort vad dom sa, förutom något med ventiler, luft, kör hårdare och varva ur bilen ordentligt :handen:

Fredrik
2008-02-08, 06:30
Det är garanterat samma sak som på min då. Jag önskar jag kunde förklara det tydligare. När dom berättade på BMW lät det väldigt logiskt men eftersom jag inte är så bevandrad i bilteknikvärlden glömde jag bort vad dom sa, förutom något med ventiler, luft, kör hårdare och varva ur bilen ordentligt :handen:


Rasmus, då kan jag meddela att vi befinner oss på samma stadium då det gäller bilteknik, men som sagt, trevligt att de tyckte att du skulle köra lite hårdare :buttrock:

Bronto
2008-03-03, 19:34
Har fått detta dödsljudet två ggr nu vid start och är lite orolig. Har din bil fortsatt att låta som en diesel R.E.? Min står alltid i garage så det är ganska lustigt tycker jag. Det låter som mest mellan 1500-1800rpm och det är inte vackert. Försvann efter att ha kört 5min på motorvägen.
Kanske dags att åka förbi BMW och fråga vad det är?

Rasmus
2008-03-03, 19:45
Har fått detta dödsljudet två ggr nu vid start och är lite orolig. Har din bil fortsatt att låta som en diesel R.E.? Min står alltid i garage så det är ganska lustigt tycker jag. Det låter som mest mellan 1500-1800rpm och det är inte vackert. Försvann efter att ha kört 5min på motorvägen.
Kanske dags att åka förbi BMW och fråga vad det är?

Kolla högre upp i denna tråd för förklaring. Det är alltså inget galet eller farligt. Du måste bara varva motorn lite oftare! :D

Bronto
2008-03-03, 19:48
Kolla högre upp i denna tråd för förklaring. Det är alltså inget galet eller farligt. Du måste bara varva motorn lite oftare! :D

Det är alltså det som var lösningen?! Vad sjukt ändå, Mini är en riktig racingbil då :) Mina föräldrar ahde haft den över helgen och de hade kanske inte kört lika hårt som jag hehe. Tack för det snabba svaret!

Rasmus
2008-03-03, 22:42
Det är alltså det som var lösningen?! Vad sjukt ändå, Mini är en riktig racingbil då :) Mina föräldrar ahde haft den över helgen och de hade kanske inte kört lika hårt som jag hehe. Tack för det snabba svaret!
Det är iaf svaret jag fick från BMW när min bil var inne för check av just det där ljudet. Efter det har jag märkt att mönstret stämmer in precis på deras beskrivning.

Kör man försiktigt och korta sträckor utan att ”trycka på" så dyker det där ljudet. Kör man istället lite aktivt och låter bilen gå varm så är ljudet ett minne blott.

Testa! :D