handdator

Visa fullständig version : Differentialbroms



Kassler
2008-01-03, 22:19
Min JCS 2005 är utrustad med diffbroms. Någon som vet något om funktionen på denna? Förutom att den gnisselgnäller vid stort rattutslag så tycker jag personligen inte att den är så effektiv. Jag har letat men inte funnit någon data. Hur många procent av kraften skickas till hjulet med mest motstånd?

Marcus
2008-01-04, 00:26
30% tror jag det skall vara. 90% är Quaife och GPn har 100%.

Jämfört med bilar som inte har alls gör 30% skillnad, men inte supermycket.

Det kostar 7000-9000kr i delar + 10 000kr fast pris i montering på BMW verkstad om du byter till Quaife.

Gjorde extrem skillnad på min bil. Men jag hade ingen alls innan.

powernap
2008-01-04, 07:32
hade en -02:a innan o den hade 0%
min nuvarande (dock i garagevila över vinten) är en -05:a o visst är 30% lite men det är klar skillnad mot 0%.....

beror kanske lite på vad du ska använda bilen till, fram o tillbaka jobbet, någon träff då och då, slalomkörning, eller enbart bana?

Kassler
2008-01-04, 09:41
Jo det är klart att det är skillnad och 30% är ju 30%. Jag tycker bara att den känns lite "tunn", men inte så tunn att jag lägger närmare 20k på en uppgradering.

Curtan
2008-01-04, 10:21
Någon som har pejl på effekten på de nya diffarna. Sitter en på min 08 som jag inte fått ännu. bilen alltså:)

Ace
2008-01-04, 17:16
30% tror jag det skall vara. 90% är Quaife och GPn har 100%.

Jämfört med bilar som inte har alls gör 30% skillnad, men inte supermycket.

Det kostar 7000-9000kr i delar + 10 000kr fast pris i montering på BMW verkstad om du byter till Quaife.

Gjorde extrem skillnad på min bil. Men jag hade ingen alls innan.

Det var ett fint pris!
Vilket rekomenderas först. Trim eller diff?
Om det gör extrem skillnad så kanske det känns som en vettig investering.

Christian
2008-01-04, 20:31
Det var ett fint pris!
Vilket rekomenderas först. Trim eller diff?
Om det gör extrem skillnad så kanske det känns som en vettig investering.


FÖRARUTBILDNING.

(kanske, som Hobbe skulle sagt....)

GT
2008-01-04, 22:20
Or me!!!

Hobbe
2008-01-04, 22:21
Or me!!!

Du upprepar bara mina visdomsord :twisted:

Marcus
2008-01-04, 23:11
Diff först skulle jag säga. Får du hjälp av någon som kan köpa via england så kostar diffen 6000-7000kr istället för 9000kr.
Om du dessutom monterar hos någon annan verkstad än bmw så kommer du antagligen ner till 5000-7000kr i montering.
Ca 14 000kr istället för 19 000kr mao.

Curtan
2008-01-05, 01:43
Kostar högst 2000 kr om man beställer den från början...

GT
2008-01-05, 07:22
Kostar högst 2000 kr om man beställer den från början...

you cant order a full locking diff from BMW!!!!!

Curtan
2008-01-05, 11:12
No, I am aware of that, which you can see in my post above where I ask how much it locks...
but then there is always ESAB-diff. Cheap and strong.
;)

Ace
2008-01-05, 15:42
FÖRARUTBILDNING.

(kanske, som Hobbe skulle sagt....)

Var jag så usel på Parkbanan!?
Men det ligger en del i det... hi hi hi

Darkfool
2008-01-05, 17:25
ja man kanske inte var snabbast runt Parkbanan, men fick en hel dag på sig att "leka" av sig och "lära" känna bil. Men det hade nog inte varit fel med lite Förarutbildning...... :drive:

Samson
2010-03-02, 11:44
Lyfter en gammal tråd...
Vilken typ av diffbroms är det som MINI säljer som originaldel? Ramplamell, Torsen, någon viskovariant????

Mvh Johan

Tryggve
2010-03-02, 13:04
Lyfter en gammal tråd...
Vilken typ av diffbroms är det som MINI säljer som originaldel? Ramplamell, Torsen, någon viskovariant????

Mvh Johan

Fr.o.m mars produktion endast elektrisk "låtsats" diffbroms av den typ som sitter som standard i R56 JCW (EDLC).

Jag har den mekaniska diffbromsen i min, men vilken typ det är vet jag faktiskt inte :blush:
Gissar på någon visko eller Torsen variant då växellådan inte verkar kräva olja med friktionsmodifierare(?).

Hoppas dock den kommer till användning :-)

Samson
2010-03-02, 13:23
Jo, jag valde också till den mekaniska diffbromsen (löjligt billigt tillval!) men även det elektriska störsystemet. Kollade för säkerhets skull att det gick att koppla ur innan jag bestämde mig... :buttrock:

Jag har letat på internet och frågat säljare, men har inte hittat någon klar uppgift på vilken teknik som faktiskt används. Min första tanke var ramplamelldiff utan förspänning, då jag har för mig att hjulen inte snurrar åt samma håll när de båda är i luften (typ upphissad). Kan dock inte hur Torsendiffen ser ut rent mekaniskt eller fungerar i detalj.

Synd att den mekaniska diffbromsen går ur produktion. Att den elektriska skulle göra jobbet lika bra är rent skitsnack från folk som inget kan!
Jaja, jag hann ju få min i alla fall... :hehe:

OT: Var det inte dig jag köpte en kylare av till min E30 BMW Cup-bil på Knutstorp för ett par år sedan? /OT

Mvh Johan

Tryggve
2010-03-02, 13:40
Visst var det mig och min bror du handlade en kylare av. ;)

Den elektiska är bara ett sätt att slita ut bromsarna lite fortare...


Jo, jag valde också till den mekaniska diffbromsen (löjligt billigt tillval!) men även det elektriska störsystemet. Kollade för säkerhets skull att det gick att koppla ur innan jag bestämde mig... :buttrock:

Jag har letat på internet och frågat säljare, men har inte hittat någon klar uppgift på vilken teknik som faktiskt används. Min första tanke var ramplamelldiff utan förspänning, då jag har för mig att hjulen inte snurrar åt samma håll när de båda är i luften (typ upphissad). Kan dock inte hur Torsendiffen ser ut rent mekaniskt eller fungerar i detalj.

Synd att den mekaniska diffbromsen går ur produktion. Att den elektriska skulle göra jobbet lika bra är rent skitsnack från folk som inget kan!
Jaja, jag hann ju få min i alla fall... :hehe:

OT: Var det inte dig jag köpte en kylare av till min E30 BMW Cup-bil på Knutstorp för ett par år sedan? /OT

Mvh Johan

Hobbe
2010-03-02, 14:32
Herr Samson,

Har du tittat i RealOEM?
Man kan tycka att diffen borde synas i några av sprängskisserna.

Samson
2010-03-02, 14:53
Nope, det har jag inte gjort... :oops:

Hobbe
2010-03-02, 15:16
Jag hittade själv inget om diffen i RealOEM så jag gjorde en sökning på Internet via kända MINI-forum.
Tydligen samma mekanisk diff. i R56 som i R53.
Allmänt kallas den Super LSD.
Ytterligare sökning fann tillverkaren :D
http://www.gkndriveline.com/drivelinecms/opencms/en/products/torque-management/passive-tmds/torque-sensing/super-lsd.html

GKN känner vi igen, speciellt inom BMWSC ;)
GKN tillverkar diffar m.m. till BMW-modellerna.

Tryggve
2010-03-02, 15:54
Någon har svart bälte i Googling :cool:


Jag hittade själv inget om diffen i RealOEM så jag gjorde en sökning på Internet via kända MINI-forum.
Tydligen samma mekanisk diff. i R56 som i R53.
Allmänt kallas den Super LSD.
Ytterligare sökning fann tillverkaren :D
http://www.gkndriveline.com/drivelinecms/opencms/en/products/torque-management/passive-tmds/torque-sensing/super-lsd.html

GKN känner vi igen, speciellt inom BMWSC ;)
GKN tillverkar diffar m.m. till BMW-modellerna.

Hobbe
2010-03-02, 16:50
Akta dig för mig när det är mörkt ute Tryggvesson :D

Fredrik
2010-03-02, 16:54
Akta dig för mig när det är mörkt ute Tryggvesson :D

Ett gäng vampyrer skulle t.om. backa om de stötte på Måns efter mörkrets inbrott :eek:

"När Hobbe rör sig står SL stilla" är ett valspråk som väl kan passa in på vår Googlist no.1 ;)

Mini!
2010-03-02, 20:11
Här är beskrivning av utrustningskod 2TA. Detta gäller visserligen för R56 men det är nog som Hobbe säger samma eller väldigt lik i R53. Som jag tolkar det är det än typ av lamell-differentialbroms.

2TA Limited-slip differential

Technical information

Function in detail
The differential lock is a torque-sensitive
differential with limited-slip: it reacts to torque
differences between the left and right drive
wheels. The slip rate is approximately 30%, i.e.
with road adhesion variances of up to 30% on
both sides the differential lock is completely
effective.
The differential lock is controlled on a purely
mechanical basis, increasing the functional
efficiency and safety.
It is integrated in the transmission housing of the
manual gearbox and complements ASC+T ideally.
With a difference in torque or rotational speed to
the left or right, the differential lock reacts first;
forward motion is not restricted. The vehicle
electronics must regulate the driving torque
significantly later because the ASC+T is not
activated until the locking effect of the limited-slip
differential should no longer suffice.

Technical information:
- The initial torque is transmitted by a gear to
the differential
- The bevel gears press the crown gears into the
tapered connection commensurate to the
load on the teeth
- The advantage: in case of a slipping wheel,
the crown gears retard the torque for more
traction

Combinations / exclusions:
The differential lock is only available for MINI
Cooper S (from 12/06) and Cooper S Convertible.
Included in option code 872 Chili for Cooper S
Convertible.
Option code 2TA cannot be combined with option
code 205 'Automatic transmission'.

Hobbe
2010-03-03, 02:08
30% är en något som jag tycker att jag känner igen vad det gäller R53 GP.

Samson
2010-03-03, 06:38
Klippt från GKNs produktblad för "Super-LSD"

Tryggve
2010-03-03, 09:59
Oja, aktar mig alltid för dig... Kommar aldrig "våga" släppa om dig på Knutan i sommar :lol:


Akta dig för mig när det är mörkt ute Tryggvesson :D

JOBBARGUBBEN
2010-03-03, 19:28
går det på något sättatt få till mekanisk diffbroms på automatlådebilar?
Jag har bara den elektriska bromsvarianten.

JOBBARGUBBEN
2010-03-14, 23:17
tolkar tystnaden som att det inte går och det stämmer säkert.:)