handdator

Visa fullständig version : Vaxning av ny bil.När?



Bergen
2007-12-29, 11:00
Hur länge bör man vänta med att vaxa en ny bil?:confused: Jag har hört att man bör vänta ett antal månader för att lacken skall få härda färdigt. Det gör ju tyvärr j-ligt ont i själen när den börjar se ut som om den fått en helt annan färg, än när man köpte den och lacken känns som sandpapper när man tvättar den. Man skall nog inte köpa bilar på vintern om man måste vänta med att vaxa den. Någon med erfarenhet, som kan tipsa om när man kan vaxa den? Det känns som om det är att välja mellan pest eller kolera. Å ena sidan sandpapper som borde vara dåligt för lacken det också och å andra sidan vaxning som kanske inte heller är bra. Tacksam för svar.

MINA
2007-12-29, 17:15
Man måste väl skilja på en ny bil och en bil som är nylackad !
I ditt fall är det väl ett tag sedan den blev lackad och är dessutom
härdad i en ugn eller? Jag säger VAX ON !

Bergen
2007-12-29, 17:41
Ja det kanske är så. Hur gjorde du med din bil, vaxade du eller? Hur är det med dig förresten? Det är varmt häruppe just nu. Runt noll grader igår men idag har det varit runt -10. Jag har inte varit så aktiv på forumet under julen, med allt som man ska göra och ränna runt, men nu har det lugnat ner sig lite. Jag kanske ska vaxa den ändå. Menar du att lacken är bränd i ugnen, men när man lackar om en bil så "ugnas" den inte eller?

Marcus
2008-01-04, 23:41
Tror också att det gäller nylackade bilar. Tror inte din lack är så pass ny :)

Mackan
2008-01-05, 10:12
Min kompis ställde samma fråga när han nyligen hämtade ut sin
nya Citroen. Inga problem , vaxa på blev svaret där.

Själv skulle jag nog valt att handvaxa iaf första gången.
Och vänta ett tag med polermaskin el dyl.

MS//

Bergen
2008-01-11, 15:08
OK! Tack för svaren. Jag tror att jag skall gå lös på den snart då.Jag tror också att jag skall välja att vaxa för hand första gången.Svårt bara att få ut l2-komponents skyddet då bara. Om jag nu väljer att försegla den första gången, jag har inte bestämt mig om det ännu. Ursäkta att det har tagit lite tid innan jag har svarat, men jag har haft datorhaveri så jag har varit tvungen att lägga om hela datorn. Nu fungerar den alldeles utomordentligt i alla fall.

Bronto
2008-01-11, 15:35
Intressant, har funderat över det gällande min med som är relativt ny. Är det extra bra att Mr.Cap eller Ditecha bilen tidigt eller spelar de ingen större roll?

Bergen
2008-02-04, 08:25
Nu är det gjort. Jag lackskyddade den också. Vaxningen gjorde jag för hand PUH! med tanke på allt salt som var kvar även efter avfettningen. "-kompomemtsskyddet lade jag på och polerade av med maskin, det skulle inte ha gått för hand. Det blev hur bra som helst.