handdator

Visa fullständig version : R56 -08 - Saknas dörrgummilisterna?



xCooPx
2007-12-27, 15:55
Tjena,

Ni som sitter med -08:or, vore toppen om ni kunde ta en snabb titt på era dörrar och kolla om ni också saknar den gummilist på undersidan av dörren som borde förhindra att vatten och slask kommer in och lägger sig på instegslisten. Min bil har två "fästpunkter" på undersidan av dörrarna som borde vara lämpliga att placera denna gummilist på (gissningsvis ca 50cm) som sen borde ligga emot instegslisten i bilen.

Nån som hänger med på vad jag menar? :rolleyes:

Ni med äldre bilar får givetvis gärna kolla om ni har en sånhär list eller om det är jag som har drömt om att andra bilar jag har kollat på har en sån... :cool:

Tack på förhand!

xCooPx
2008-01-18, 08:05
*Bump*

Anyone?

Pluspoäng om man även knäcker dagens film:

In 1930, the Republican-controlled House of Representatives, in an effort to alleviate the effects of the... Anyone? Anyone?... the Great Depression, passed the... Anyone? Anyone? The tariff bill? The Hawley-Smoot Tariff Act? Which, anyone? Raised or lowered?... raised tariffs, in an effort to collect more revenue for the federal government.

Fredrik
2008-01-18, 08:26
Osäker på listen på min R56 S 2007, men jag svarar på den roligare frågan: jag tror att ovanstående replik härrör sig från filmen "Fira med Ferris" med Matthew Broderick från 1986 eller 1987.
Läraren står och maler i klassrummet (vad ovanligt :woot: ), och Ferris tjej drömmer sig bort.

En central roll spelar en av världens vackraste bilar, en Ferrari 250 GT California Spyder från 1961 (tror jag det var), men bilen var bara en extremt välbyggd replica - vid tiden för filmen var en sådan bil värd runt 10 mille (om nu det räcker), så att krascha en sådan (som de gör på slutet) var otänkbart, dels pg av värdet men också det faktum att det bara byggdes drygt 100 st (109 tror jag det var, av både LWB och SWB-varianten).

Hoppas mitt svar räcker, även om frågan egentligen handlade om en gummilist ;)

Bergen
2008-01-18, 08:34
Det ska undersökas. Jag kollar upp det direkt sambon kommer hem från jobbet med den.Jag tycker rent spontant att det kommer in väldigt mycket skit mellan dörrarna så det kanske är något sånt då. Jag återkommer.

Curtan
2008-01-18, 10:42
Den här tråden ger en ny dimension åt begreppet OT

Fredrik
2008-01-18, 11:03
Den här tråden ger en ny dimension åt begreppet OT


Nej Curtan, xCooPx tar ju själv upp det som en pluspoängsfråga så det var ingen offtopic denna gången ;)

Sando
2008-01-18, 14:04
Gummilisten saknas på min -08. (Enligt verderhäftig uppgift på siten "northamericanmotoring" är gummilisten borttagen sedan en tid).

Curtan
2008-01-18, 14:23
Nej Curtan, xCooPx tar ju själv upp det som en pluspoängsfråga så det var ingen offtopic denna gången ;)

Sorry, har svårt att läsa innantill...
:)

HF-Björn
2008-01-18, 17:04
Ja den är inte där på min heller.. kanske har att göra med att det sammlas vaten och rostar?

Fredrik
2008-01-18, 18:46
Sorry, har svårt att läsa innantill...
:)

Det är o.k. Curtan ;)

xCooPx
2008-01-22, 17:29
Pris till Fredrik för de utmärkta filmkunskaperna - G R A T T I S :woot:

Dessutom verkar vi nu ha konstaterat att skitiga instegslister är sååå 2008 :rolleyes:

"Ey, spana in - Värsta lervällingen på instegslisten!"
"Respekt!"

Med risk för att framstå som nostalgiker, bakåtsträvare och renlighetsivrare, är det möjligt att köpa en gummilist och montera i efterhand?

Fredrik
2008-01-22, 18:49
Pris till Fredrik för de utmärkta filmkunskaperna - G R A T T I S :woot:

Tack för det, lite allmänbildad är man ändå - tänk om man varit lika bra i plugget, då hade man varit eklisiastikminister eller möjligtvis kvantprofessor som Fuglesang och dragit ett par varv runt jorden med Discovery eller Atlantis :woot:


"Ey, spana in - Värsta lervällingen på instegslisten!"
"Respekt!"

Vad är det sista för film då :confused:

Christian
2008-01-22, 21:33
En OT fråga till er med R56 eller Clubman.

När man startar bilen och kör iväg i ca 5-6 km/h, så låses dörrarna precis som på ex R53...

Men på nya -08 så kan man gå in i menyn och avaktivera detta.

Hur sparar man det så att det INTE låser dörrarna när man börjat rulla iväg???
Och så att det är i läge "off" även nästa gång man använder bilen.

----------------------------------------------------------
En annan fråga om clubman/R56.

Hur vet ni när motorn är varm??

Om den INTE kommer upp i arbetstemperatur så är ju inte det heller bra...

Tex om termostaten i motorn är kass.....på vanliga bilar, så blir ju inte motorn varm...

Rasmus
2008-01-22, 21:53
En OT fråga till er med R56 eller Clubman.

När man startar bilen och kör iväg i ca 5-6 km/h, så låses dörrarna precis som på ex R53...

Men på nya -08 så kan man gå in i menyn och avaktivera detta.

Hur sparar man det så att det INTE låser dörrarna när man börjat rulla iväg???
När jag köpte bilen ny så var den inställningen avvaktiverad. Man går in i menyn på färddatorn och gör inställningarna. Observera att du har olika inställningsmöjligheter när bilen är av och i "tändningsläge".



En annan fråga om clubman/R56.

Hur vet ni när motorn är varm??

Om den INTE kommer upp i arbetstemperatur så är ju inte det heller bra...

Tex om termostaten i motorn är kass.....på vanliga bilar, så blir ju inte motorn varm...

Jadu, det undrar jag också. Fattar inte varför det inte finns något som visar hur varm motorn är.

Christian
2008-01-22, 22:04
När jag köpte bilen ny så var den inställningen avvaktiverad. Man går in i menyn på färddatorn och gör inställningarna. Observera att du har olika inställningsmöjligheter när bilen är av och i "tändningsläge".

Man måste ha bilen igång och stå still när man ändrar just denna inställning om låset.

Men på en kompis Clubman så sparas inte inställningen inför nästa gång han skall starta bilen.



Jadu, det undrar jag också. Fattar inte varför det inte finns något som visar hur varm motorn är.


Det var synd att du inte visste det.

Kanske någon annan som vet det svaret sen.

Rasmus
2008-01-22, 22:19
Man måste ha bilen igång och stå still när man ändrar just denna inställning om låset.
Du kan trycka på start-knappen utan att hålla nere kopplingen så går bilen in i det läge då du kan använd alla instrument etc. som om bilen vore igång. Du behöver alltså inte ha bilen helt igång. Detta står i instruktionsboken ;)


Det var synd att du inte visste det.
Kanske någon annan som vet det svaret sen.
Finns en annan tråd om detta och det finns ingen med R56 som kan se motortempen…

Christian
2008-01-22, 22:29
Du kan trycka på start-knappen utan att hålla nere kopplingen så går bilen in i det läge då du kan använd alla instrument etc. som om bilen vore igång. Du behöver alltså inte ha bilen helt igång. Detta står i instruktionsboken
Ska kolla det med honom.



Finns en annan tråd om detta och det finns ingen med R56 som kan se motortempen...

Har läst den..

Så hur förklarar då BMW/MINI,

När har bilen rätt arbetstemeratur i motorn???


Det finns ju ingen som kan svara på den frågan......

Bergen
2008-01-23, 13:21
Nej, min har inte heller någon list. Så dj-la dumt. Och nej , jag kan inte heller svara på den frågan. LoL. Det är också otroligt dumt, att man inte vet när motorn har nått arbetstemp. Som det är nu får man ju köra försiktigt extra länge, men det är ju klart, det kanske är deras sätt att bidra till att minska på växthus effekten . LoL

Rasmus
2008-01-23, 15:14
Ang. motortempen så brukar jag köra tills växlarna trillar i lätt och värmen kommer igång i AC:n. Sen väntar jag ett litet tag till och därefter inbillar jag mig att jag kan börja gasa :D