handdator

Visa fullständig version : Mystiskt ljud



David S
2007-12-25, 14:48
SÅ, jag har just haft inne min bil för att uppgradera mina bromsar. När jag hämtade bilen, så lyste Airbag-lampan men jag tänkte inte på det. Körde hem 2 mil och dagen efter när jag körde så hann jag 500m innan ett klonkande ljud hördes, ungefär som en rem slog mot ngt. Dessutom kokade all kylarvätska bort.

Har nån någon aning om vad som är problemet?

Hobbe
2007-12-25, 15:38
Vad menas med uppgraderade bromsar ?
Vilken verkstad utförde arbetet ?

Det borde inte finnas någon koppling alls mellan bromsar, airbag, och kylare.
Om det trots allt hittas en sådan koppling så skulle jag knappast använda den verkstaden fler gånger.

ersk
2007-12-25, 18:52
Hur som helst så låter det ju utan tvivel som om det går på verkstadens garanti. Såvida du inte betalat svart, men det har du väl inte gjort?

David S
2007-12-25, 22:11
Jag tror inte det är någon som helst koppling mellan de olika händelserna. Iofs borde man kanske upptäcka tecken på kylarvätskeläckage vid bromsvätskabyten. Hursomhelst, vad tror ni att det kan vara?

Hobbe
2007-12-26, 12:24
Remmen till generatorn kan ha gått av, och sett till att slå av en kylarslang när den ändå höll på att ställa till det.

David S
2007-12-26, 17:27
Ok, så nu har jag två val. Antingen köra 3 mil till den verkstaden som bytte bromsarna (och som jag litar på). Eller...åka in till Teanders här i Lund, en verkstad som behandlat mig som skit och alltid är svindyra. Dvs, vågar jag köra bilen 3 mil eller ska jag i princip rulla ned den för backen, typ 5km.
Orkar verkligen inte med detta just nu.

Hobbe
2007-12-26, 17:58
Att köra utan kylarvätska rekommenderas inte.
Bogsera den, eller så kontaktar du MINI Assistance.

David S
2007-12-26, 19:23
No shit Hobbe :p
Jag har så klart fyllt på kylarvätska och kollat oljenivån.
Vad jag kan se är det inget läckage av kylarvätska under bilen, utan den kokade helt enkelt. Det som bekymmrar mig mer är om ngt pajat vilket gör att motorn rasar om jag kör den några mil, ny motor är INTE riktigt vad jag vill skaffa nu. Ska ringa BMW imorgon och kolla.

David S
2008-01-11, 01:23
Nu har jag lyckats vara billös i tre veckor pga lång väntetid på verkstad och det faktum att jag inte kan plocka upp bilen förrän om en vecka. BMW har kollat på den nu och uppger att expanderkärlet till kylarvätskan har gått och att en airbag-kabel är defekt. Vi får se om detta avhjälper det dunkande ljudet men jag börjar bli lite väl trött på bilen när den inte går att lita på.

Nu ska jag bara lyckas köra bilen på sommardäck från Malmö :p
En härlig juilklapp för 5k.

Bronto
2008-01-11, 11:16
Jobbigt..
Hoppas att de bara var några smådelar som en bakistrött britt hade missat i produktionslinjen!

David S
2008-01-11, 11:54
Jo, får hoppas det. Å andra sidan, nu är den redo för sommarsäsongen. Ska vi försöka ta en bankörning ngn gång i sommar Jocke?

Bronto
2008-01-11, 12:24
Jo, får hoppas det. Å andra sidan, nu är den redo för sommarsäsongen. Ska vi försöka ta en bankörning ngn gång i sommar Jocke?

mm, bara några månader kvar:)
Väldigt gärna! jag längtar efter att göra en liten roadtrip snart för att känna på bilen på riktigt, 1-2mil in ohc tillbaka till stan är rätt trist nu. Har du racinglicens förresten? BMWSC kanske anordnar nåt på mantorp i vår, var ju ne tråd om det här på cs. Funderar på att gå den licenskursen+banåkning om de blir av och inte alltför dyrt.
Annars kör jag gärna en repa bara, vore ju kul att se hur bilen ter sig Generation I vs Generation II ;)

David S
2008-01-11, 13:45
Nej har inte licens. Ja, om inte annat så kan vi köra en repa nu ivår. Ta lite roliga vägar upp och ned längs halland/Skåne.