handdator

Visa fullständig version : Min bil är en studsmatta!



RobertH
2007-12-15, 14:30
Det tyckte tydligen de små asen som hoppade på den i natt i alla fall. Inte kul att komma ut och se sin älskade pärla sönderslagen. :(

Antennen avbruten och stulen (importerad), antennfästet knäckt till småbitar och fotbollsstora bucklor över motorhuven. Stripesen åt helvete osv.

Marcus
2007-12-15, 14:35
Ajfan. Bucklor på taket också?

Vart skall du lämna den? A2 i gustavsberg godkänner ju Orginalförsäkring.

RobertH
2007-12-15, 14:39
Inget på taket vad jag kan se. De har sparkat på bakre kofångare också, men osäker på om det blev några skador.

Har satt upp lappar på konsum, 5000kr till den som ger mig namnen på de som gjorde det.

JohanH
2007-12-15, 15:10
Stackare. Att inte folk kan lämna andras saker i fred!!!! Nu kallar i o f s min kollega Fredrik Spånga för white trash-bromma - trots att han bor där, men sånt där ska liksom inte behövda hända. Har du polisanmält?

RobertH
2007-12-15, 15:15
Jag bor i Flysta thank you very much! ;)

Ska man polisanmäla? Kanske är lika bra.

cabrio
2007-12-15, 15:18
Vad trött man blir på sån't där, hoppas du får reda på vilka de är men chansen är nog liten.

/Lasse

Darkfool
2007-12-15, 15:27
Det tyckte tydligen de små asen som hoppade på den i natt i alla fall. Inte kul att komma ut och se sin älskade pärla sönderslagen. :(

Antennen avbruten och stulen (importerad), antennfästet knäckt till småbitar och fotbollsstora bucklor över motorhuven. Stripesen åt helvete osv.

Jag hoppas verkligen de är nån som stryper deras katt/hund, så de får känna hur det känns....

(Jag har själv hotat en kille till livet, för att han parkerade sin bil på MIN betal-parkering...Det är en jävla skillnad på ditt och MITT! )

NO MERCY! :mad:

RobertH
2007-12-15, 15:33
Haha helt rätt.

Nu är det polisanmält i alla fall. Kollade försäkringsvillkoren, verkar gå loss på en tusenlapp, drabbar inte bonusen och jag får hyrbil. Dessutom tror jag attt de bara byter huven och antennfästet (3h jobb?), så med lite tur tar det inte så lång tid att fixa till.

MINA
2007-12-15, 15:38
Fruktansvärt tråkigt men ack så vanligt ! Själv brukar jag ha ångest när man
ska parkera på en almänn parkering ! Meningslös skadegörelse = Avundsjuka
Ska man måsta ha en rostig 740 för att få ha sin bil i fred !
Inför dödstraffet igen för dylika Våldtäckter!
Du har mina sympatier Robert (men det hjälper ju inte dej tyvärr)

Marcus
2007-12-15, 15:59
Du vet att du kan lägga lite $ imellan nu och få en kolfiberhuv? :)

Helan
2007-12-15, 16:23
Vi lider med dig Robert!

Helan och Maria

RobertH
2007-12-15, 17:12
Tack allihopa!

Det löser sig nog. Har polisanmält och anmält till försäkringsbolaget nu iaf.

http://www.extence.se/slask/1.jpg


http://www.extence.se/slask/2.jpg

Ace
2007-12-15, 17:45
Idioter! Bra det där med lappen på konsum. Kanske någon grabb som är sugen på lite extra julpengar.

RandyPiper
2007-12-15, 17:51
Idioter !!!!

Rasmus
2007-12-15, 17:57
Fy fan!!
Är rädd själv för att det där ska hända när bilen står parkerad på gatan. Hoppas verkligen att din belöning kan leda till att du får reda på vilka som gjort det!

RobertH
2007-12-15, 18:10
http://www.extence.se/slask/fast.jpg

Mr_Varre
2007-12-15, 18:36
tråkigt att läsa om din bil!!!!! fy faan. varit med om det själv dock inte på min cooper... hoppas det ordnar sig

RobertH
2007-12-15, 18:37
På något sätt verkar våra MINIs dra vandalerna till sig. Tycker det är en himla massa som haft liknande problem. På bara ett år har detta hänt mig + fått ett MINI-märke stulet. Med andra bilar har jag aldrig haft några problem alls.

GT
2007-12-15, 18:55
death

RandyPiper
2007-12-15, 18:57
death
Det sammanfattar det hela, hoppas du får tag i kräken.

Hobbe
2007-12-15, 20:25
Snorungar ska få stryk. Gör inte föräldrarna något så ska det vara fritt fram för andra att ta den uppgiften.

Jag hoppas att du får napp på erbjudandet Robban.
En huv kan vara OK, men att stjäla en tomteluva ???? ;)

Christian
2007-12-15, 20:26
Du har våra sympatier Robert.

Hoppas du får tillbaka bilen i rätt skick igen.

Death!!:mad:

Precis som Paul skrev!!

ola
2007-12-15, 21:25
hata jävla snorungar som beter sig... kommer ihåg att jag pissade i pissoaren på en saab 900 turbo typ 1986... men inte samma sak liksom...

RobertH
2007-12-15, 22:15
Ja,, jag funderar på att höja belöningen lite. Visst, det är kanon att få en ny huv utan stenskott, med nya stripes och allt fint för 1000-1500kr. Men det lämnar ju en hel del budget åt den orgasmiska känslan att få stå face to face med svinet som gjorde det.

Haha, det kan ju vara en kul grej. Jag funderar på att höja med 5000kr i veckan. Till slut kommer jag säkert få tag på honom, och då får föräldrarna stå för belöningen också. Annars står jag där utanför deras radhus med en stor skylt och marchaller med en skylt med texten "HÄR BOR EN VÅLDSMAN". :D:D

Bergen
2007-12-15, 22:24
Fy f-n vad hemskt. Det är nog hemskt om man blir påkörd, men det görs ju inte medvetet. Det är en helt annan sak med vandalism. Jag kan tänka mig hur hemskt det måste kännas, men man måste förmodligen vara med om det själv för att verkligen veta hur det känns. Jag lider med dig. Stryp de små vandalerna sakta och plågsamt.

Marcus
2007-12-15, 22:32
Kul om du får svar på lappen :) Får jag vara med och filma då? :p

Marcus
2007-12-15, 22:34
Såg precis vad du tänkt göra som hämd, kunde du inte komma på nått bättre?

RobertH
2007-12-15, 23:23
Jag kan komma på tusen saker som är bättre hämnd, men ingenting lagligt :D:D

RobertH
2007-12-16, 01:06
Sådär, nu har jag varit ute ikväll och informerat varje fjortis som passerat på gatan att de kan inkassera 5000kr för information om vem som gjort detta. Dessutom har jag fyllt i blanketter till länsstyrelsen för kameraövervakning av min parkeringsplats.

WAR!!!

Ashra
2007-12-16, 07:46
få tag på dem sedan kapar vi fötterna på asen fan oförlåtligt!

Christian
2007-12-16, 08:06
Jag kan komma på tusen saker som är bättre hämnd, men ingenting lagligt :D:D

De kan få "leka lite" med vår plasmaskärare som vi har på jobbet....
Just nu går "skäret".. uppåt istället för nedåt, så istället för att skära av plåtar så skär man upp ett stort jack i huvet istället....:mad:

RobertH
2007-12-16, 11:08
De flesta lapparna jag satte upp igår är nu bortryckta, så antingen tänker någon tipsa eller så känner förövarna sig lite jagade. Enligt tonåringarna jag pratade med igår så är 5000kr en enorm summa för dem, så de flesta sa att de skulle ringa alla de känner för att ta reda på vem det var.

Kul socialt experiment det här, "ange din vän för 5000 spänn".

Hobbe
2007-12-16, 11:53
Upp med nya lappar bara.

JohanH
2007-12-16, 11:58
Det är betydligt mer än vad Stasi betalade i gamla Östtyskland (i dagens penningvärde). Alla sådana där kids har fiender - det kan vara folk som mobbar dem, folk som de mobbat eller andra lika tuffa som vill passa på Därutöver har kids i den åldern ingen som helst uppfattning av konsekvenserna av sitt eget handlande varför tröskeln att göra saker (typ ange någon) för en summa pengar som de kan messa upp, supa upp eller köpa en stulen Gåsjacka med är ganska låg. Jämför med tonåringarna som sålt sex för 500 på sitt kontantkort. Jag tror sannolikheten att du får reda på vem det är är ganska stor med 5000 kr i potten. :-D.

Det värsta du kan göra är nog iofs att leta upp dem och tvinga dem att be om ursäkt och förudmjuka inför hela skolan.

Mvh
Johan

JohanH
2007-12-16, 12:02
Sådär, nu har jag varit ute ikväll och informerat varje fjortis som passerat på gatan att de kan inkassera 5000kr för information om vem som gjort detta. Dessutom har jag fyllt i blanketter till länsstyrelsen för kameraövervakning av min parkeringsplats.

WAR!!!

Jag vet inte om jag berättade om Rollsen som stod parkerad på Finbourogh Road precis vid vår lägenhet när vi bodde i London när vi sågs på Akkurat. Märkligt nog stod den på samma plats hela tiden och i vindrutan fanns en plastad lapp som upplyste om att "This car is protected by CCTV". Jag trodde det var ett påhitt innan jag upptäckte övervakningskameran på väggen.

Du kommer inte att få tillstånd till en sådan kamera - men måste det hindra dig? nudge, nudge :-D

/Johan

RobertH
2007-12-16, 12:08
Vad är den juridiska konsekvensen för att montera upp en fast övervakningskamera på allmän plats utan tillstånd? :D

Teoretiskt sett, såklart.

ersk
2007-12-16, 12:27
Vad är den juridiska konsekvensen för att montera upp en fast övervakningskamera på allmän plats utan tillstånd? :D

Teoretiskt sett, såklart.

Det borde väl få samma konsekvens som när man filmar någon med en vanlig kamera. "Det är okej att filma någon annan om denna inte vet om det", lät det när en misstänkt smygfilmare blev fri från åtal förra året. Med andra ord göm kameran väl och lägg inte ut något på youtube. :)

JohanH
2007-12-16, 12:33
Vad är den juridiska konsekvensen för att montera upp en fast övervakningskamera på allmän plats utan tillstånd? :D

Teoretiskt sett, såklart.

Utdrag från Lag om allmän kameraöverakning:


26 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet


1. bryter mot bestämmelsen i 3 eller 4 § om upplysningsplikt,


2. bryter mot bestämmelsen i 5 § om tillståndsplikt,


3. bryter mot bestämmelsen i 11 eller 12 § om anmälningsplikt,


4. bryter mot bestämmelsen i 14 § om bevarandetid,


5. bryter mot villkor som har meddelats med stöd av 19 eller 20 §.


I ringa fall döms inte till ansvar.


Den som överträtt ett vitesföreläggande eller ett vitesförbud enligt denna lag får inte dömas till straff för en gärning som omfattas av föreläggandet eller förbudet.
Lagen i sin helhet finns här. Inte så krånglig faktiskt:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

Det är alltså två saker som krävs: tillstånd och sedan en skylt som upplyser om att platsen övervakas.

/Johan

PS: Jag vet inte om det finns några domar avseende brott mot den här lagen som givit fängelse...

RobertH
2007-12-16, 12:42
Intressant ;)

Hans-G
2007-12-16, 19:03
Upptäckte först nu vad du utsatts för. Och jag lider verkligen med dig!
Jag fick min Golf Cab vandaliserad (suffletten sönderskuren) på gatan två gånger på 80-talet, så jag vet hur det känns. Dels svider det åtminstone lite med självrisken, men främst, som nån skrev, det här av att nån ger sig på ens egendom.
Belöningen är en riktigt bra idé för att försöka hitta den eller dom ansvarslösa typer som ligger bakom.

Fredrik
2007-12-17, 09:22
Just hemkommen från Dublin, såg just vad som hänt - urtrist, Robban!

Man blir :mad: på sådana satans idioter som bara är avundsjuka och inte kan låta bli andras egendom.

Får du tag på dem och vill ha hjälp vet du vem (eller vilka) du kan ringa omedelbums (det där sista läste inte JohanH ;) )

Spicegirl
2007-12-17, 09:59
Usch va tråkigt Har aldrig själv varit utsatt för sånt, men det är väll bara en fråga om tid verkar det som Fattar inte grejen med att vilja slå sönder andras grejer bara. Hoppas du får tag i namnet på den/dom som har gjort det.

JohanH
2007-12-17, 10:05
Just hemkommen från Dublin, såg just vad som hänt - urtrist, Robban!

Man blir :mad: på sådana satans idioter som bara är avundsjuka och inte kan låta bli andras egendom.

Får du tag på dem och vill ha hjälp vet du vem (eller vilka) du kan ringa omedelbums (det där sista läste inte JohanH ;) )

Jag är advokat - inte domare eller polis. Vi har tystnadsplikt :D.

Spicegirl
2007-12-17, 10:09
De flesta lapparna jag satte upp igår är nu bortryckta, så antingen tänker någon tipsa eller så känner förövarna sig lite jagade. Enligt tonåringarna jag pratade med igår så är 5000kr en enorm summa för dem, så de flesta sa att de skulle ringa alla de känner för att ta reda på vem det var.

Kul socialt experiment det här, "ange din vän för 5000 spänn".
Jo du jag tror också att du kommer att få ett namn för 5000 kr är ganska mycket pengar.
Man kanske skulle leka detektiv och försöka tjäna lite att dryga ut julkassan med;)
Frågan är bara om det kan vara för frestande för nån fjortis att tjäna så mycket pengar att dom ger ett namn som dom inte riktigt är hundra på är rätt.
Hur gör du för att vara säker på att det blir rätt namn sen??:blink:

Fredrik
2007-12-17, 15:11
Jag är advokat - inte domare eller polis. Vi har tystnadsplikt :D.


Perfekt, då kan ju Robban ringa till dig med om han behöver assistans ;)

RobertH
2007-12-17, 16:05
Jo du jag tror också att du kommer att få ett namn för 5000 kr är ganska mycket pengar.
Man kanske skulle leka detektiv och försöka tjäna lite att dryga ut julkassan med;)
Frågan är bara om det kan vara för frestande för nån fjortis att tjäna så mycket pengar att dom ger ett namn som dom inte riktigt är hundra på är rätt.
Hur gör du för att vara säker på att det blir rätt namn sen??:blink:

Hmm... det känns som att det löser sig om någon ringer. Jag får hoppas att det är en fjortis som är gärningsman, och med lite tur kanske det ligger en tomteluva och en antenn på hans rum. Prata med föräldrarna osv. Ingen har ringt än iaf!

RobertH
2007-12-17, 16:07
Idag har jag fått verkstadstid i alla fall. (4e feb) Måste säga att Original Försäkring varit bra att ha och göra med än så länge. Kl 9 i morse låg ett mail i inkorgen med ärendenummer och bekräftelse på att de ersätter skadan.

Tyckte dock att de var lite snorkiga i telefon när jag ringde upp och försökte förklara var "specialimporterade stripes" var, och varför man köper en "Helix short and stubby antenna" från USA. Och att just dessa delar blivit snodda / förstörda. Men det löser sig väl...

Hobbe
2007-12-17, 16:23
Försäkringsbolagen är säkert mer vana vid att bilägaren köper en massa bra, och användbara tillbehör än bara onödig bling..... ;)

RobertH
2007-12-17, 16:35
Det där var 20hk-stripes!

Hobbe
2007-12-17, 16:42
Tur att du inte hade klistrat på 100 hk stripes.
Läge för det nu ? :)

RobertH
2007-12-17, 16:48
Funderar faktiskt på att uppgradera till annan modell :woot:

Ashra
2007-12-17, 17:56
robban intressant med lite stripes för mig snart också funderar fortfarande lite men börjar närma mig =)

RobertH
2007-12-17, 18:28
Säg till snart då så delar på vi på frakten!

Ashra
2007-12-17, 20:33
Säg till snart då så delar på vi på frakten!

beror ju på vad du ger mig för jul special ala bästa kebabkompis pris =P

RobertH
2007-12-17, 20:59
Call me :D

Ashra
2007-12-17, 21:06
Call me :D


slår en pling imorrn=)

GT
2007-12-18, 06:19
Bring it to paint worx i will fix it for free............... I think i need to help you after you have helped me!

RobertH
2007-12-18, 08:09
Wow, that´s an incredible offer. But if you are one of BMW´s paint partners, I should be able to have the job done at your shop, and you can get payed by the insurance (original försäkring). Plus I get the chance to drink you under the table once more.

Hobbe
2007-12-18, 10:06
"drink you under the table on the house ..." :woot:

MINA
2008-01-04, 11:32
Fick du tag i "de små svinen" ,vad häder!

Curtan
2008-01-04, 11:54
man kan ju skita i kameran och bara sätta upp kameraskylten; det torde väl inte vara så värst olagligt.
Tråkigt i alla fall, och inte helt ovanligt... har haft 330:n inne för någon vecka sedan för omlack dör(dörruppslag)...
Läste om någon motorcyklist som satte ström i sin motorcykel på nätterna mha kondingar. Det höll folk på avstånd, fast det är klart det är jobbigt för den som bara försöker ta sig förbi bilen och får sig en rökare oförskyllt. Fast det är ganska retligt för den som försöker talla på bilen och omåttligt roligt för ägaren:)

RobertH
2008-01-04, 16:29
Ingen har hört av sig, men däremot berättade en granne att de hoppat på hans bil också. En ganska ny Saab 9-3. Resten av bilarna på parkeringen är mer eller mindre skrotbilar, så de valde väl ut offren med omsorg verkar det som.

Strömförande bil låter klockrent, men säkert lite svårt att genomföra och utan tvekan otroligt olagligt. Det fanns en tråd på något saabforum förut har jag för mig om en kille som monterat toksirener i nackstödet, och lagt på typ 20 sek fördröjning på sitt larm. Killen som försökte sno den blev mer eller mindre döv, och ägaren blev polisanmäld - och fälld - för misshandel. Inte helt säker på detaljerna dock, men tråden finns säkert kvar någonstans.

Curtan
2008-01-04, 19:15
Jo; som gammal jurstuderande kan jag intyga det är tämligen olagligt. Men det förhindrar ju inte att det är ganska roligt:D
Dessutom vill jag minnas att du i denna tråd Robban ibland inte varit så petig med lagrummets betydelse för vad du ämnat göra med de små illbattingarna om du fick tag på dem...?

RobertH
2008-01-04, 22:46
Jag tror inte att någon på det här forumet vet helt säkert hur man skulle reagera i en sådan situation om man tog dem in action..!

Allt man gör i efterhand går självklart att neka till och därför är min officiella ståndpunkt att jag inte vet vem det lilla svinet är, var han bor eller vilken färg hans himmelsblå Peugeot Jet Force C-TEC 50 moped hade.

Hobbe
2008-01-04, 22:51
...hans himmelsblå Peugeot Jet Force C-TEC 50 moped hade.

GT:s nya GP ???? :twisted:

RobertH
2008-01-04, 22:53
Nej, inte GP,,, PG! (peugeot)

Johan W
2008-01-04, 23:21
Ingen har hört av sig, men däremot berättade en granne att de hoppat på hans bil också. En ganska ny Saab 9-3. Resten av bilarna på parkeringen är mer eller mindre skrotbilar, så de valde väl ut offren med omsorg verkar det som.

Strömförande bil låter klockrent, men säkert lite svårt att genomföra och utan tvekan otroligt olagligt. Det fanns en tråd på något saabforum förut har jag för mig om en kille som monterat toksirener i nackstödet, och lagt på typ 20 sek fördröjning på sitt larm. Killen som försökte sno den blev mer eller mindre döv, och ägaren blev polisanmäld - och fälld - för misshandel. Inte helt säker på detaljerna dock, men tråden finns säkert kvar någonstans.

Ingen rättegång vad jag sett enligt tråden, har dock för mig att han blev friad.. aja ;)

Om nån har långtråkigt finns hela tråden här :)
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=72664
40 sidor nånting ;)

RobertH
2008-01-05, 00:02
Ingen rättegång vad jag sett enligt tråden, har dock för mig att han blev friad.. aja ;)

Om nån har långtråkigt finns hela tråden här :)
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=72664
40 sidor nånting ;)

Som sagt var jag inte säker på detaljerna.. men ska nog läsa den där snart igen. :D

Ace
2008-01-05, 16:31
Ingen rättegång vad jag sett enligt tråden, har dock för mig att han blev friad.. aja ;)

Om nån har långtråkigt finns hela tråden här :)
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=72664
40 sidor nånting ;)


Tack Johan!
Lade en halvtimma på att läsa igenom den och så avslutades det med att tråden var låst och man fick aldrig reda på hur det gick! snyft!!!!

Rasmus
2008-01-05, 17:31
Tack Johan!
Lade en halvtimma på att läsa igenom den och så avslutades det med att tråden var låst och man fick aldrig reda på hur det gick! snyft!!!!
Samma här. Vilket antiklimax!
Undrar om det var som några spekulerade, att han hade hittat på storyn för att få sälja sina egentillverkade larm?!