handdator

Visa fullständig version : Styrservo paj?



Karina
2007-12-02, 20:09
Jadå... verkar som att något är på tok fel med den...
Körde idag från Bromma till Solna och på en av korsningen så blir bilen mycket tungstyrd... Jag lägger all min kraft på att rata i rondellen - det känns bara superfel. Stannade, startade om bilen - stervo funkar igen.
Jag uppmärksammade att stervon lät (gnällig ljud) när man vrider på ratten för en månad sedan men trodde att det ska va så.

Nu vet jag inte längre - kan det va styrservooljan som är slut eller något annat elände?

Marcus
2007-12-03, 09:14
Jag kan inte tillräkligt mycket om servo, men kolla som sagt att det inte är tomt i behållaren.

Har inte BMW Solna en express service där man kan få hjälp akut? Kanske ett alternativ om du inte kan komma på vad som är fel.

Karina
2007-12-07, 19:49
Och vad finns det den behållaren? Jag har genomsökt hela motorhuven nu - nix pix...

Servon funkar åter, så besök hos BMW kanske inte är nödvändig... Men va faan finns den behållaren någonstans i MINI?

Christian
2007-12-07, 23:32
http://www.coopersweden.se/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=147

Någon som kan beskriva för dig genom denna bilden kanske.

Det är sent på fredagskvällen... men jag gissar på: Behållaren bredvid den vitplastiga med glykol i. Grön ring...?

Karina
2007-12-10, 15:56
Behållaren bredvid den vitplastiga med glykol i. Grön ring...?


Aha, det stod att det var något annat i beskrivningen - kommer inte ihåg vad egentligen och det var omöjligt att skruva bort det locket med gröna ring... Ska prova igen ikväll...

Tack för tipset!

Karina
2008-02-22, 09:00
Hepp, nu har det hänt igen... Servon slutade fungera medan jag körde i en jättekö på Ulvsundaleden imorse. Den bara läggde av helt så att det gick knappt att ratta.
Väl.. startade om bilen - styrservon funkar igen... Det är nog dags att åka till verkstad igen (3 gånger på 5 månader jag äger lillan).

Det är ok med oljan i behållaren :(

Christian
2008-02-22, 17:14
Jag hade ett liknande problem med firmabilen..

Då var det strömförsörjningen till styrservo-motorgrejen som var kass. ;) Den fick helt enkelt Inte ström.

JockeO
2008-02-22, 17:33
Inte helt osannolikt att det är el-relaterat...
Läs den här tråden om att undvika oförklarliga elfel.

http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=3995

Rapportera i den tråden om det avhjälpt även strejkande styrservon, så får fler upp ögonen för detta tips som kan spara tusenlappar.

/M v h, JockeO

Karina
2008-02-26, 14:58
Aha... ok, för alldelles nyss ringde en snubbe från Borgs Bil där jag lämnade bilen imorse och sa att det är styrservopumpen som är trött och orkar inte pumpa... Kostar typ 7 763:-

Vad göra? Prova kneppet med tändningen eller byta pumpen rakt av?

RobertH
2008-02-26, 16:10
Min gissning är att tändningsknepet inte löser det felet. Styrservopumpsfläkten är dumt placerad i våra bilar, vilket orsakar skador med byte av pumpen som följd. Tyvärr är du inte den första drabbade, och absolut inte den sista heller. :(

JockeO
2008-02-26, 17:25
Min gissning är att tändningsknepet inte löser det felet. Styrservopumpsfläkten är dumt placerad i våra bilar, vilket orsakar skador med byte av pumpen som följd. Tyvärr är du inte den första drabbade, och absolut inte den sista heller. :(

Ja visst ja... Kolla det med verkstaden, de kanske sa fel då de meddelade att det är pumpen som är kass. De borde ju rimligtvis upptäcka om även fläkten till pumpen är kass p g a yttre skada. Om det är som RobertH gissar.


Hmmm.... "Prova kneppet med tändningen..."
Vet inte om jag gillar det uttrycket.

Min tes är att man ALLTID skall starta sin Mini på korrekt sätt. Inte bara prova ibland. Men är det så att du anammat startproceduren varje gång du startar bilen så är ju den gratisteorin redan avcheckad och felet får sökas på annat sätt.

/M v h, JockeO

Karina
2008-02-26, 21:34
Aha... ok. Men vad är det som är RÄTT? Ställa nyckel i läge 1 eller läge 2 för att dator ska slutföra sin körning?

Det blir nog Borgs dyra lösning på problemet, sedan ska jag alltid starta lillan rätt :) Heja JockeO!

Marcus
2008-02-26, 21:58
Om de säger att den är kass så är den antagligen det tyvärr.

Knepet med tändningen avhjälper nog mycket, men har du märkt att servon är paj så är det troligtvis något annat. Tex det som Borgs säger.

Det du kan göra är att leta reda på en billigare verkstad. Men jag har inga bra tips tyvärr.

Karina
2008-03-02, 21:56
Nja... nu är den lagad på Borgs, det blev mycket mjukare i ratten och den går som på smöret. Verkade som att styrservon mådde dåligt ganska länge och den gnällande ljudet "som är normalt för elservo" har försvunnet helt nu.

Startar bilen nu "rätt" ;) och måste genast säga att mitt problem med att föraredörren inte låsas upp när man trycker på fjärrnyckel har försvunnet helt.

Har däremot lyckats dra upp parkeringsbromsen för hårt en gång (ja-ja, stress) och något verkade ha lossnat inuti. Bromsen fungerar men handtaget faller mycket lätt när man släpper den, så var inte förut...

Något allvarligt? (jag måste klassas snart som "Miss trouble")

RobertH
2008-03-02, 21:58
Ett tips bara Karina: Om du blir betalande medlem så har du 10% rabatt på verkstadsarbeten på Borgs bil. Medlemskapet kostar 150kr, så du tjänar nog in det rätt snabbt!

Skönt att det löste sig med servon. Kan inte svara på vad felet är med handbromsen dock.

Karina
2008-03-04, 21:57
ok, shoot :)
Jag ska bli betalande medlem. Marcus har lagt enormt mycket kraft på den resursen, så jag stödjer den gärna!

RobertH
2008-03-04, 22:17
Ja det har Marcus gjort bra ;)

Glöm inte att gå in här och fylla i dina adressuppgifter om du vill ha medlemskortet och startpaket i bredlådan:

http://www.coopersweden.se/announcement.php?f=7

(Alltså klicka på "Steg 2")