handdator

Visa fullständig version : Montering av stripes



Kassler
2007-11-29, 16:09
Någon som har monterat stripes och som kan komma med lite tips vad jag bör tänka på när jag nu skall sätta dit mina.

Marcus_H
2007-11-29, 16:25
Utan att själv ha pillat med Cooper så tänkte jag spontant: Se till att ha en REN yta!

Antagligen är väl 50/50 isoalkohollösning (har jag för mig att de kallas) ett hett tips.. Det är ofta någonting som putsfolket brukar ha för att se till att man inte använder sig av fillers istället för att plocka bort lackrepor...

/Marcus

GT
2007-11-29, 16:36
1: Cleen the bonnet very very well!

2: Use soap and water in a spray bottle!

3: Spray onto the bonnet and the back side of the stripes.

4: Place in possition and start to squeeze out the water with a spakel spade.

5: wipe away the water around the stripes with a cloth.

6: A good tip is 1.5cm from the washer jets and 1.5cm from the mini emblem.

7: Have fun1155

Kassler
2007-11-29, 18:07
That was a very interesting tip. It sounds like if you have done this before. But i must admit that it sounds very strange to spray soap where you are supposed to attach the stripes. Do you know the reason why I should spray soap on the bonet? By the way, what kind of soap?

GT
2007-11-29, 18:26
Yes liquid

You spray soap on the bonnet so that you can move the stripes around.

After you are happy with where they are on the bonnet, you can then start to squeeze out the soap,water and bubbles with the plastic spakel spade.

Look at paint WorX i Göteborg thread..............I have done this many times.

Darkfool
2007-11-29, 19:11
Yes liquid

You spray soap on the bonnet so that you can move the stripes around.

After you are happy with where they are on the bonnet, you can then start to squeeze out the soap,water and bubbles with the plastic spakel spade.

Look at paint WorX i Göteborg thread..............I have done this many times.


GT har helt rätt hur man gör! Jag har själv jobbat med sånt. :twisted:

Kassler
2007-11-29, 20:27
Ok, jag tror er, blev bara förvånad. Flytande tvål alltså. Har du/ni något tips på vilket tvålmärke/sort, jag tänker på att tvål ju innehåller fuktbevarande medel och örter och honung och en massa annat, i alla fall i reklamen.

GT
2007-11-29, 20:31
Yes liquid

You spray soap on the bonnet so that you can move the stripes around.

After you are happy with where they are on the bonnet, you can then start to squeeze out the soap,water and bubbles with the plastic spakel spade.

Look at paint WorX i Göteborg thread..............I have done this many times.

As i said YES LIQUID

(lemon.........the stripes seem to like it:)

Ashra
2007-11-29, 21:02
typ 98% vatten 2% tvål =P Se till att ta en öl så du e avslappnad för det tar TID ! =)

Kassler
2007-11-29, 21:15
Hahaha this was funny. I was thinking about soap you wash your hand with(tvål) and i did not understand that you meant the washing up soap (diskmedel) YES. I was thinking about Bliw or Loreal (moistureing anti wrinkle).

Anyway thanks, i will report how many beers (how drunk i got) doin this.

GT
2007-11-30, 06:57
If you can send in a report............then you did`nt drink enough!

Kassler
2007-12-02, 08:01
It was not easy. The first one - great. The second was not so easy. The result - not so good. Next time I will let a proffessional do this.

MINA
2007-12-02, 09:21
It was not easy. The first one - great. The second was not so easy. The result - not so good. Next time I will let a proffessional do this.

Hade det med alkoholintaget att göra eller ? Själv tänkte jag ta en "vit" dag när jag ska till. Hör jag ett lycka till?:rolleyes:

Kassler
2007-12-02, 10:40
Nej men däremot dränkte jag min sorg med hjälp av whisky och cigarr:frown: .

Sebbor
2007-12-03, 23:35
Nu är det gjort... det var helt ok, jag har tagit några kort men lyckas inte ladda upp dom just nu, är fort farande lite tagen efter 5 timar montering av stripes, och till saken hör också att vi var tre stycken också, detta skulle vi inte bli rika av... Försöker att ladda upp bilderna på våran nya bil imorgon. God natt :)

Sebbor
2007-12-03, 23:44
jag provar en sista gång...

Sebbor
2007-12-03, 23:44
:p god natt

RandyPiper
2007-12-03, 23:52
Blev ju riktigt snyggt till slut iaf :)

Rasmus
2007-12-04, 08:10
Verkar inte helt lätt att montera stripes första gången!?
Om det dessutom tar flera timmar så är det en bra mycket bättre affär för mig att lämna det till ett proffs än att göra det själv. Vem monterar stripes på den här ön då? :o

RobertH
2007-12-04, 08:27
Jättesvårt är det inte, men det kräver tid och nogrannhet om man inte är van. Så länge man tvättar riktigt noga före och använder rejält med såpvatten, så är det svårt att klanta sig.

Mät mät mät, och ha god tid på dig. Det är nog knepet.

Annars så brukar väl rekondfirmor och vissa reklamfirmor ta såna jobb.

MINA
2007-12-07, 06:26
jag provar en sista gång...


Här tycker jag man kan säga GRATTIS ! Riktikt snyggt!

Kajsa
2007-12-13, 16:16
Jag monterade mina stripes i tisdags. Och jäklar vad bra det blev! Och snabbt som attan gick det, allt som allt tog det 45 minuter.
Fast jag hade hjälp av några amatör-proffs som monterat dekaler massor av gånger innan. Annars skulle det nog tagit evigheter.

Så här gjorde vi:
1. Förbered med en hink med vatten + en droppe diskmedel.
2. Tvätta motorhuven. Ös på riktigt med vatten där man vill ha dekalerna.
3. Tag av dekalerna från skyddsplasten (det är bra om man är två och kan hålla i varsin ände på den, så den inte krullar ihop sig.
4. DOPPA dekalerna i hinken med såpalösning. Ungefär som man gör med tapetvåder. (Inget duttande med sprayflaska här inte.)
5. Placera på huven. Jag mätte med linjal och skutmått. Hittade ett snyggt läge, kollade från olika vinkar och justerade lite, tills den satt perfekt.
6. Pressa ut vattnet. De flesta bubblorna får man lätt ut. Använd en mjuk gummiskrapa på de små små bubblor som är svårast att trycka ut för hand.
7. Använd med stor försiktighet (på stort avstånd) en värmepistol, där motorhuven böjer sig, så att stripen formar sig lite. Då försvinner de sista bubblorna/vecken.
8. Sen - likadant med andra stripen. Piece of cake.

Ska ta en bild och lägga upp någon dag så ni får se på pärlan.
Har fått grymt mycket komplimanger på jobbet för de snygga stripesen, och alla är övertygade att bilen nu går minst 10 km/h fortare....
:)

MINA
2007-12-20, 12:27
Om ja ångrar mej/vill förnya mej med andra stripes,hur gör man då?:???:

RobertH
2007-12-20, 12:40
Då drar du av dem, sakta men säkert.

MINA
2007-12-20, 12:48
Då drar du av dem, sakta men säkert.

Ingen värme ? ( typ värmepistol )

JohanH
2007-12-20, 18:06
Om ja ångrar mej/vill förnya mej med andra stripes,hur gör man då?:???:

En sak är säker - du ångrar dig inte.

/Johan

RobertH
2007-12-20, 21:23
Jag tror du gör mer skada än nytta med värmepistolen. Dra av dem försiktigt bara. Visar det sig vara helt omöjligt så kan du ju testa att värma lite. Stripesen är rätt så "sega", så det bör inte vara några problem med att du drar av dem och liknande.

MINA
2007-12-22, 13:32
Jag tror du gör mer skada än nytta med värmepistolen. Dra av dem försiktigt bara. Visar det sig vara helt omöjligt så kan du ju testa att värma lite. Stripesen är rätt så "sega", så det bör inte vara några problem med att du drar av dem och liknande.


Ok tack för dessa svar/råd alla! Har ej monterat än men vill gärna ha en lösning klar och ha kontroll över mina handlingar :rolleyes:
Monterar till våren , då insperationen kommer:cool:

Mackan
2007-12-30, 22:55
Jag monterade mina stripes i tisdags. Och jäklar vad bra det blev! Och snabbt som attan gick det, allt som allt tog det 45 minuter.
Fast jag hade hjälp av några amatör-proffs som monterat dekaler massor av gånger innan. Annars skulle det nog tagit evigheter.

Så här gjorde vi:
1. Förbered med en hink med vatten + en droppe diskmedel.
2. Tvätta motorhuven. Ös på riktigt med vatten där man vill ha dekalerna.
3. Tag av dekalerna från skyddsplasten (det är bra om man är två och kan hålla i varsin ände på den, så den inte krullar ihop sig.
4. DOPPA dekalerna i hinken med såpalösning. Ungefär som man gör med tapetvåder. (Inget duttande med sprayflaska här inte.)
5. Placera på huven. Jag mätte med linjal och skutmått. Hittade ett snyggt läge, kollade från olika vinkar och justerade lite, tills den satt perfekt.
6. Pressa ut vattnet. De flesta bubblorna får man lätt ut. Använd en mjuk gummiskrapa på de små små bubblor som är svårast att trycka ut för hand.
7. Använd med stor försiktighet (på stort avstånd) en värmepistol, där motorhuven böjer sig, så att stripen formar sig lite. Då försvinner de sista bubblorna/vecken.
8. Sen - likadant med andra stripen. Piece of cake.

Ska ta en bild och lägga upp någon dag så ni får se på pärlan.
Har fått grymt mycket komplimanger på jobbet för de snygga stripesen, och alla är övertygade att bilen nu går minst 10 km/h fortare....
:)


A piece of cake om man gör som Kajsa. Max 45 min!
Mina stripes har legat i några år omonterade och en var lite
fuktskadad. Det återstår att se om den sitter kvar..
Annars gick det smidigt. Skulle inte fått till böjen utan värme
så tack för tipset! Och det underlättar absolut att vara två.

MS//

numberone
2008-01-08, 16:45
http://www.coopersweden.se/showthread.php?p=30671#post30671