handdator

Visa fullständig version : Favorit i repris, prisuppfattning, MCS ++



Marcus_H
2007-11-27, 16:46
Hej igen!

Sist jag frågade er om hjälp angående prisuppfattning fick jag ovanligt mycket hjälp, det uppskattades (vilket också gjorde att jag backade från den bilaffären)

Nu är jag i andra tankar och är tveksam själv, därmed kanske sagt att jag vill vara ordentligt övertygad om att göra en "bra" affär, annars är det inte värt det.

Därför skulle jag vilja be er återigen om lite prishjälp, vad nedanstående objekt skulle kunna vara värd, mellan tummen och pekfingret.
(Jag har kollat på bilpriser redan men jag tar ofta deras rekommendationer med stora nävar salt)

Bilen är en: Cooper S från 2003
Bilen har:
* DSC
* Chili
* Xenon (ingick kanske i chili?)
* ACC
* Boost

Bilen har även utrustats med trimkit till 200 hk (osäker på om utsidan har works-kit eller inte dock).

Bilen har väl normala miltal (6-7 000 mil) men jag misstänker (utan att sett bilen live) att slitaget kan vara något mer än förväntat.
Vidare räknar jag kallt med reparationer/service/däck för 10-15k för att få bilen i tip-top skick. Men man kanske skall påpeka i sammanhanget att jag är pedant och ställer ganska höga krav på lack/däck osv.

Som ni kanske märker nämner jag ingenting alls om vad jag uppskattar värdet till, detta för att inte påverka er andra!

Tack på förhand!

/Marcus

Freddo
2007-11-27, 17:31
Runt 140 låter rimligt tycker jag.. plus minus några pengar beroende på skicket. Är det en works så runt 160 nånting.

Ashra
2007-11-27, 17:39
Går man efter vad de ligger på blocket så blir det nog runt 150-156k lite beroende på säljare etc.

Ace
2007-11-27, 19:01
Ge oss länken så blir det lättre. Om den lligger ute menar jag. :)=

Marcus_H
2007-11-27, 21:15
Ge oss länken så blir det lättre. Om den lligger ute menar jag. :)=

Haha, tyvärr ger annonsen noll och inget.
Jag har fått reda på utrustningen genom att begära en utrustningslista från BMW :)

Onebuying
2007-11-27, 21:40
Hej Marcus!

Förlåt om jag "lånar" din tråd ett ögonblick. Jag går nämligen och funderar på att sälja min Mini Cooper S -04 (163 hk), och skulle precis som du vilja veta vad en sån kan vara värd?

- 6.500 mil
- Taklucka
- Chili / Currypaket (med Xenon, klimatautomatik, sportstolar etc)
- Siktpaket (regnsensor, elvärmd vindruta, aut. avbländande innerspegel)
- Motor/kupévärmare
- Förvaringspaket
- HarmanKardon stereo
- 17" runflatdäck med original Mini-fälgar
- 16" Nokian Hakkapelitta 5 dubbdäck
- Gråmetallic med vitt tak
- Stora servicen gjord i maj -07, besiktad u.a. maj -07

Bilen är i mycket fräscht skick. Vad kan man tänkas begära för den?

(Sorry igen Marcus om jag stjäl plats i din tråd)

MVH Henrik

Marcus_H
2007-11-28, 12:56
Henrik, visst låna tråden du bara, även om den jag talade om först är en sådan works-trimmad bil så borde kanske inte priset vara så annorlunda..

Men jag skulle uppskatta värdet på din bil till 120 kkr, jag kommer om en halvtimme och hämtar upp den! :)

/M

Rausner
2007-11-28, 16:31
Oj oj här skambudas det friskt ^^

Marcus
2007-11-28, 16:42
Henrik, din bil lär väl vara värd 160-170kkr.

Marcus: Om det är works i motorn, och på utsidan är får du nog ge 170-180 för den.
Är det works på utsidan bara och annat trim så runt 160. Är det works i motorn med ej på utsidan, ca 170.

Allt du skriver på listan är delar av chili + curry. Bilen verkar således inte vara extrautrustad alls.
Den borde vara värd ca 140-150.

Ace
2007-11-28, 17:41
Hej Marcus!

Förlåt om jag "lånar" din tråd ett ögonblick. Jag går nämligen och funderar på att sälja min Mini Cooper S -04 (163 hk), och skulle precis som du vilja veta vad en sån kan vara värd?

- 6.500 mil
- Taklucka
- Chili / Currypaket (med Xenon, klimatautomatik, sportstolar etc)
- Siktpaket (regnsensor, elvärmd vindruta, aut. avbländande innerspegel)
- Motor/kupévärmare
- Förvaringspaket
- HarmanKardon stereo
- 17" runflatdäck med original Mini-fälgar
- 16" Nokian Hakkapelitta 5 dubbdäck
- Gråmetallic med vitt tak
- Stora servicen gjord i maj -07, besiktad u.a. maj -07

Bilen är i mycket fräscht skick. Vad kan man tänkas begära för den?

(Sorry igen Marcus om jag stjäl plats i din tråd)

MVH Henrik

I princip samma spec som min. Köpte den i augusti för 160000:- (dock import)
Antingen betalade jag överpris eller så kanske dessa 4 månader har justerat priset så att din nu är värd ungefär detsamma. Alltså c:a 160000:-

Marcus_H
2007-11-28, 21:21
Oj oj här skambudas det friskt ^^

Jajjemen! Måste ju försöka bli Mini-ägare kvickt! ;)

Marcus: Är lite osäker i och med att jag inte sett bilen ännu, men enligt ägare så är den works-trimmad (motormässigt alltså) till 210 hk, vilket kanske är glädjesiffror där de räknar med att nya luftburkar ger 5% till o allt vad-det-nu-är. Vanliga works skall väl ge 197 hk har jag för mig?
Men i övrigt så tror jag att utdraget från BMW sade Chili-paketet och sedan lite urval utav curry antar jag.. förvaringspaket o interior lights paketet var det visst också.

Det kom ut en annons på en Cooper S idag för 127k, lät spontant som ett bra pris tyckte jag, plockade ut utrustningslistan och till min förskräckelse såg jag att den inte ens hade Cooper-S ratten!
Inte heller något paket alls, dock delar av chili/curry... Men inte ens handskfack! Nåja, fortfarande ett bra pris för den bilen..

Nej, jag är lite skeptisk fortfarande till den första bilen som jag nämde, det är som sagt c:a 10k i utgifter med nya däck och service, jag kände att ett pris runt 150k skulle vara en "bra" affär, dock allt över det börjar gå in i gråzonen. 160k kände jag skulle vara för dyrt.
Någon som håller med?

/Marcus

GT
2007-11-28, 21:27
JCW MINI cooper s (pre face lift) 200bhp

JCW MINI cooper s 2005 210bhp

ersk
2007-11-28, 21:31
En works för 150k:- är snorbilligt. Min MCS -03 köpte jag i juli. Säljaren ville ha 157k. Det var en import, vilket jag tvärtemot vissa andra istället ser som något positivt. Jag har enbart ägt importbilar och dem har inte haft en nimmelse till rost någonstans. Kommer fortsätta köpa importerade bilar istället för svenska rosthögar men ju nyare bilen är (läs under garantitiden) kan det vara lämpligt att köpa svenskt för att kunna nyttja garantin. Det är min filosofi.

Marcus
2007-11-29, 14:20
Tänk på att works kostar 50 000kr iaf. Så 150k för en vanlig eller 170k för en med works (samma mil, samma år typ), så är works definitivt värt att satsa på.

Christian
2007-11-29, 19:03
Tänk på att works kostar 50 000kr iaf. Så 150k för en vanlig eller 170k för en med works (samma mil, samma år typ), så är works definitivt värt att satsa på.

Instämmer med ovanstående talare.

Kör själv Works och är snornöjd...

men min prislapp var nära 3´´ ´´´

Så 160 eller 170 spelar ingen roll på en sån bil...