handdator

Visa fullständig version : Det låter WIIII - gnissel-liknande



Kajsa
2007-11-26, 21:00
Hmm... när jag startar bilen och den är kall låter den ungefär såhär:
"WIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII"

Alltså, högfrekvent ljud. Jättehögt. Jobbigt.
De första tio minuterna jag kör händer det att folk på trottoaren vänder sig om och undrar vad det är för gnissel-liknande oljud.
Efter en kvart eller så försvinner ljudet.
GRYMT störigt.

Ngn som känner igen det eller som vet vad jag ska göra?

JockeO
2007-11-26, 22:13
Hmmm.... Det kanske inte var den bästa fonetiska skrift jag sett, men två teorier....


Alt. 1:
Grattis! Någon har installerat kompressor i smyg!! Och kompressorn viner extra härligt högt när temperaturen kryper neråt. Kännetecken; folket på trottoaren får något drömskt i blicken då de vänder sig efter det underbara vinandet.

Alt. 2:
Det kan vara generatorremmen som slirar. sådant gnisslar öronbedövande.
Kännetcken; folket på trottoaren rynkar på näsan och håller händerna för öronen då du passerar förbi.


/M v h, Jocke O

Kajsa
2007-11-27, 08:18
Men, om det nu är kompressorn som låter, är det något man bör åtgärda? Eller SKA det vara så? (verkar lite konstigt...)

Hobbe
2007-11-27, 10:51
Eftersom ljudet försvinner efter en stund så är det inte kompressorn.
Den sitter ju förhoppningvis fast ;)

Möjligen remmen till generatorn som slirar.
Kontakta din verkstad.

RandyPiper
2007-11-27, 14:57
Man kan väl utesluta kompresson om det är en Cooper. ;)

Ace
2007-11-27, 18:53
Kajsa! Du har ingen kompressor!
Jag gissar på någonn knasig rem av något slag. Bör då spännas på närmaste allt-i-allo-bilverkstad. Billigare än auktoriserad-MINI verkstad misstänker jag. Eller så får du väl fjäska med Gustav på Paulssons Bil?

ersk
2007-11-27, 20:54
Öppna huven och lyssna nästa gång du startar bilen..

Gör som Bosse bildoktorn, sök upp remmen och häll potatismjöl över den, då slutar gnisslet :) Det funkar, fast är remmen dålig behöver den naturligtvis bytas, kolla sprickor i kanten på remmen.

Om ljudet kommer från kupén skulle det kunna vara något som fastnat i fläkten. Men du vet bäst själv vart det kommer ifrån

Kajsa
2007-11-30, 12:34
Kajsa! Du har ingen kompressor!
Jag gissar på någonn knasig rem av något slag. Bör då spännas på närmaste allt-i-allo-bilverkstad. Billigare än auktoriserad-MINI verkstad misstänker jag. Eller så får du väl fjäska med Gustav på Paulssons Bil?

Nej jag trodde väl det...
Hmm, kanske borde ta en tur till verkstaden då. IGEN!!!
Fan vilken dyr mini-vinter det här blev då.