handdator

Visa fullständig version : Varm bil?



HF-Björn
2007-11-18, 18:43
Har en liten fråga.. Min R56 går varm ibland och elfläkten får jobba som ett as även fast jag har kört lungt och sansat. Är lite orolig att det är nått fel på termostaten? Någon annnan som har märkt samma sak med sin R56'a?

GT
2007-11-18, 19:42
Our cooper does the same ..............


There is a copper washer in the inlet to the water pump and thermerstat, sometimes it sticks due to the extreem amount of anti freeze we use here in Sweden. When the car is desighned they do not account for this.

Christian
2007-11-18, 19:53
Our cooper does the same ..............


There is a copper washer in the inlet to the water pump and thermerstat, sometimes it sticks due to the extreem amount of anti freeze we use here in Sweden. When the car is desighned they do not account for this.

Och vad gör man åt problemet då proffessorn???

Bergen
2007-11-19, 08:25
Det skulle jag också vilja veta. Det låter inte så roligt. Hoppas att du får till det Björn.

Rasmus
2007-11-19, 14:13
Min R56S låter fläkten gå endast då den behöver det, när man kört hårt och/eller då det är varmt ute.

På vintern har jag inte märkt av det Björn skriver om. Om det är som GT förklarar så kan även det vara en anledning till att min bil inte lider av det problemet, eftersom vi inte har salt på vägarna här på Gotland.

HF-Björn
2007-11-19, 14:32
Det skumma är att detta bara hänt typ ett par gånger. max 3-4 kanske, men idag har bilen vart helt normal och jag har kört 22 mil .. humm kanske jag som är nojig men vill verkligen inte ha stopp någonstans med överhettad bil. Bilen blir liksom skitvarm luktade värme och körde liksom inte hårt alls men nu är den normal..
Datorn i bilen säger att den är ok med.

Crazy frog
2007-11-19, 21:35
Mina erfarenheter från annat bilmärke säger att elfläkten styrs av parametrar som motor- eller växellådstemperatur eller AC-systemets trycknivåer.

För att de förstnämnda skall bli höga eller att AC skall få jobba ordentligt så måste det för det första vara relativt varmt ute. Knappast som det är nu i Sverige i november.

Du har ju en diesel med trolig Intercooler (Jag vet ej.) som troligtvis sitter framför kylaren men efter AC-kondensorn (så brukar det vara). Dagens dieslar är ganska känsliga och blir lätt för varma, men återigen knappast nu så här års.
Om allt fungerar som det skall så kan regleringen i varmt klimat jobba som följer om man belastar systemet. Det man kan märka det på är att först så går fläkten för fullt, nästa steg är att AC:n slås av vid en viss temperatur på motor/vxllåda och därefter drar man ner på prestandan, för att rädda motor/vxllåda. Vid segdragning blir det varmt.
Det kan däremot var fel på något typ det som Paul skrev, eller att tex AC-systemet inte är tillräckligt fyllt eller har läckt. Då får man höga tryck och temperaturer i systemet och då går elfläkten fullt.

Blir motorn för varm nu så skulle jag åka in med den. Det måste ju vara något fel.

CF

HF-Björn
2007-11-20, 15:19
Jo är rädd för det.. Men nu är bilen "normal igen" och om man lämmnar in den så kommer dom säga att det inte är fel på bilen.. grrr... är ju alltid så när man skall visa nått som inte fungerar så fungerar det ja ni vet..