handdator

Visa fullständig version : Installation av kupévärmare till Mini Cooper D -07



Mini Dooper -07
2007-11-13, 08:34
Nu när vintern kommer är det ju bra med motorvärmare och kupévärmare. Motorvärmare finns ej ännu till Mini Cooper D men jag har köpt kupévärmare och samtliga kablar.

Problemet är bara att jag är osäker på vart i torpedväggen man skall göra ett litet hål för kabeln till kupevärmaren, resten är ju relativt enkelt...

Någon som vet?

Mvh
Mr Mini Dooper

Marcus
2007-11-13, 10:45
Verkar inte vara så många som meckat med R56an än :)

Den enda jag kan tänka mig som vet är isåf Paul "GT"

Ashra
2007-11-13, 21:23
Om konstruktionen e någorlunda lika så borde det sitta en på högersidan bakom luftfiltret.

Bergen
2007-11-14, 07:37
Visst är det irriterande att det ska ta sån lång tid att fixa fram en motorvärmare. Jag har ringt och kollat med Defa Sverige, senast förra veckan och de har inte hört något ännu. Huvva om någon månad börjar det väl röra sig ned mot -25, -30 och då blir det inte roligt. Hoppas att den hinner komma till v 49. Hör av dig om du hör någonting mer och hur det gick att montera kupevärmaren,för det funderar jag också på att göra.

Mini Dooper -07
2007-11-14, 12:15
Var i Kontakt med Defa(mailade dem), problemet på Mini Cooper D är att det är så trångt i motorrummet att den "vanliga motorvärmaren" som sitter i de andra 1.6 Hdi(peugeot,citroen,volvo,ford) inte får plats i Mini. Det är något som sitter i vägen men kommer dock ej ihåg vad.
Annan rolig sak är att BMW i Solna tar ca 3500(??? ca 2timmars arbete enligt dem) för installation av kupevärmare, ska försöka kika lite nu i helgen och se om jag ser någon lämplig väg genom torpedväggen(även uppe vid luftfiltret/batteriet)... 3500 suger ju hårt!

Bergen
2007-11-14, 14:02
Jag hörde också något om att det skulle vara trångt. Eftersom de i Solna tar ca 6500 för hela paketet med M & K, så undrar man ju vad de kommer att ta för den i Cooper dieseln när det är så trångt. Jag håller med om att 3500 för att montera kupevärmare suger rejält. Hör av dig om du hittar någon lämplig väg genom torpedväggen. Lycka till i helgen.

Ashra
2007-11-14, 20:45
dra en 220 rakt igenom torpedväggen kostar spänn för en ordentlig utomhuskabel. Löser problemet tills det finns en riktig sats.

MINA
2007-11-14, 21:49
En lite oseriös lösning kan vara Rattmuff på och rutorna ner!
Blir ju ganska likt skoterkörning då.

Bergen
2007-11-15, 07:56
En lite oseriös lösning kan vara Rattmuff på och rutorna ner!
Blir ju ganska likt skoterkörning då.

Ha Ha Ha. Det var banne mig det roligaste jag har hört på länge. Det blir ju precis som skoterkörning.:hihi:

RandyPiper
2007-11-17, 16:41
Hur funkar blinkers på nya Cooper D egentligen ?

Hade en massa strul med den när jag provkörde en idag, den slog av sig själv efter 3 blink. Radion fick jag aldrig igång heller, men det kanske är jag som är oteknisk bara.

Bontempi
2007-11-19, 14:08
Hur funkar blinkers på nya Cooper D egentligen ?

Hade en massa strul med den när jag provkörde en idag, den slog av sig själv efter 3 blink.

Blinkersen stänger av sig själv efter 3 blink om du bara trycker till lätt på spaken.
Tar du i lite extra kommer den att fortsätta blinka till du stänger av, eller till att ratten roterar tillbaka. Spaken fjädrar dock alltid tillbaka direkt.

Har för mig att en eller tre blink vid "slöblinkning" är något man kan ställa in...

/Henrik

HF-Björn
2007-11-19, 14:48
Stämmer bra vad Bontempi säger man kan ställan in en eller tre blink om man bara duttar.

Fredrik
2007-11-19, 15:24
Aha, kan man ställa in det 8)
Måste spana i instruktionsboken lite extra, min S blinkar en gång vid "slöduttning", men tre är ju bättre.

Bontempi
2007-11-19, 16:23
Aha, kan man ställa in det 8)
Måste spana i instruktionsboken lite extra, min S blinkar en gång vid "slöduttning", men tre är ju bättre.


Man ställer in detta i SET/INFO menyn.

Det blev total förvirring när jag åkte i Novations lånebil som hade ett blink inställt... :)


/Henrik

Mini Dooper -07
2007-11-21, 07:59
Kollade upp torpedväggen i helgen, men men, väldigt svårt och trångt för mig "icke-mekaniker" att fixa så det blir att lämna in den på BMW så får de installera kablar och kupevärmare...

Dock kan jag starkt rekommendera stänkskydden fram som jag köpte och monterade!! De är ganska små men skyddar dörrsidan från det mesta slask och stänk! (skippade stänkskydden bak) Ett problem bara, vid monteringen av stänkskydden fram skulle man ersätta en plastskruv på undersidan med en tre gånger så tjock plastplugg. Dem har jag ej lyckats trycka dit ännu, har någon lyckats med detta tipsa gärna mig om hur de gjorde. (förstod ej varför de var tvungna och göra de ersättande plastpluggarna tre gånger så tjocka som originalplastskruvarna!)

Snoken
2007-11-22, 11:55
..som sitter där är i två delar, "expandernit". Dra ut mittibiten och sedan ytterdelen så får den nya plats. Iaf så på min S -07, monterade stänkskydd fram förra veckan och håller med, de sparar mkt på dörrarna.
MVH//Ola

Bontempi
2007-12-15, 14:27
Är det någon som hört något nytt om när värmaren till Cooper D kommer?


/Henrik

Bergen
2007-12-15, 16:48
Nej inte ännu. Jag ringde till Defa igen och han blev skitsur!:wild: . Han sa att han hade pratat med de dan före jag ringde och att det inte var något nytt på den fronten. Man kanske skall ringa igen:uglyhammer: bara för att jävlas. Niclas på BMW i Solna sa att han skulle ringa till veckan. Han får säkert ett bättre svar än vad jag fick. Jag skriver när jag får veta något mer.

Bontempi
2007-12-16, 10:46
Nej inte ännu. Jag ringde till Defa igen och han blev skitsur!:wild: .

Var det KGK du var i kontakt med? Jag fick först rådet att "återkomma om några veckor", men sedan dess svarar de inte på mail.

När jag tog in offerter på min bil fick jag pris på värmare inklusive montering från tre bilhandlare. Nu när det är -12 grader ute är har jag en del att säga om personer som säljer extra utrustning de sedan inte kan leverera.

/Henrik

Bergen
2008-02-04, 08:20
Ja, det var det. De var likadan mot mig tidigare. När jag sade att det fanns hos Calix så blev det något helt annat. Då började vi prata och kom som sagt fram till att det redan fanns att tillgå.:eek: Skumt, att Defa som är så stora inte har gått ut med att det finns ännu. Förmodligen någon miss någonstans. Kolla på Calix hemsida där finns färdiga paket med beställningsnummer. ;) .

Bergen
2008-02-14, 20:24
Hej svejs. Jag skriver det här också. Jag testade att montera Defas värmare idag, men det gick inte alls. Bara att börja om igen. I morron ringer jag till Calix och hör vad det är för sorts värmare de har till Dieseln eftersom det finns till de andra märkena med samma motorer. Jag hör av mig när jag vet något mer.

andreass
2008-07-04, 14:17
Ngt nytt på värmarfronten?

Bergen
2008-10-02, 08:53
Ngt nytt på värmarfronten?

Jajamensan. Nu finns det en värmare att tillgå hos DEFA, sent omsider. Det blir en "plattvärmare" eftersom det inte gick att montera en doppvärmare pga staget som var i vägen. Beställd och förhoppningsvis snart monterad. Jag hör av mig när och om det har lyckats.:cool:

Bayerleiner
2008-10-02, 09:00
Vad kostar DEFA värmaren?

Bergen
2008-10-03, 08:47
Vad kostar DEFA värmaren?

Jag vet inte ännu, men vi monterade halva i våras, dvs kupevärmaruttaget och dragningen, till ett pris på ca 1500-1800 kr. jag hör av mig när jag vet mer om priset på själva värmaren.

Kongo
2008-10-07, 19:05
Hej svejs. Jag skriver det här också. Jag testade att montera Defas värmare idag, men det gick inte alls. Bara att börja om igen. I morron ringer jag till Calix och hör vad det är för sorts värmare de har till Dieseln eftersom det finns till de andra märkena med samma motorer. Jag hör av mig när jag vet något mer.

Vad sa de på Calix?

Enligt listan sa ska denna varmare passa Cooper D http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE459.pdf

Har bestallt en, men blir ju orolig att den inte ska passa. Ar det nagon som vet om det skiljer i motorutrymmet mellan clubman och hatchback?

Charles
2008-11-09, 22:05
Är det någon som hört något nytt om när värmaren till Cooper D kommer?


/Henrik

Jag hämtade min nya bil månadsskiftet okt/nov med monterad mv och kupé-uttag. Modell Defa, tror jag! Anslutningssladden är grön, om det säger något mer om fabrikatet...

C

FEED ME
2008-11-09, 22:10
Jag hämtade min nya bil månadsskiftet okt/nov med monterad mv och kupé-uttag. Modell Defa, tror jag! Anslutningssladden är grön, om det säger något mer om fabrikatet...

C

Ja, DEFA brukar köra med grön sladd.
Hur mycket fick du betala? Vem installerade?

Kongo
2008-11-10, 20:01
Vad sa de på Calix?

Enligt listan sa ska denna varmare passa Cooper D http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE459.pdf

Har bestallt en, men blir ju orolig att den inte ska passa. Ar det nagon som vet om det skiljer i motorutrymmet mellan clubman och hatchback?

Tydligen hade jag inte beställt en (läs de hade glömt att beställa) när jag ringde och kollade hur statusen var, såå då gav jag fan i det. Men nu känns det jävligt kallt igen så kanske man skulle göra ett nytt försök.

Men hur svårt kan det vara att installera? Bort med en grej, i med värmaren å sen dra lite sladd :confused: Erik, ska vi övningsoperera på clabbe? ;)

Charles
2008-11-10, 20:11
Ja, DEFA brukar köra med grön sladd.
Hur mycket fick du betala? Vem installerade?
Enligt kontraktet skulle det kosta 5000kr för mv och kupéuttag monterat.
Jag köpte bilen från Kneippbadens bil i Norrköping.

Charles

FEED ME
2008-11-10, 23:01
Men hur svårt kan det vara att installera? Bort med en grej, i med värmaren å sen dra lite sladd :confused: Erik, ska vi övningsoperera på clabbe? ;)

Jag har tummen mitt i handen, och tänker inte försöka...
Men testa du på Henke först, så kanske jag kan boka en tid för Clabbe sedan om det gick bra... :p

Bergen
2008-11-12, 08:03
Calix fungerar inte på Coopern.
Jag pratade med dem i våras.De hade inte ens provat den på Coopern , de bara drog slutsatsen att den skulle passa när det fungerar på alla andra med samma motor typ volvo C30 och peugeot m fl. Dåligt tycker jag. Att de inte har ändrat på det på hemsidan eftersom den inte fungerar. Jag beställde en doppvärmare i våras men det fungerade inte. Det sitter ett stag i vägen som inte gör det möjligt att montera en doppvärmare som i de andra.
Jag fick sent omsider Defa inmonterat förra veckan efter lååååång väntan. Det är en plattvärmare som de har utprovat under sommaren och den fungerar klockrent.
Pris bara värmaren med montage 1700 kr. Förra året monterade jag kupevärmaruttaget och det betalade jag 1500-1700 kr för hos BMW i Luleå. Jag vet inte vad delarna kostade eftersom priset jag betalade, var med arbete inkluderat.PS. Calix kanske har provat ut en plattvärmare nu i sommar, men om det inte är en sådan, så lär det inte gå att montera.