handdator

Visa fullständig version : HarmanKardon eller bara boost?



ersk
2007-11-10, 20:33
man kan iof ha karman högtalare ändå utan h/k gallren, men då är det fixat efteråt. Jag håller på att fixa h/k i efterhand men jag kommer förvisso ha h/k galler också för att inte göra folk misstänksamma.

Ace
2007-11-10, 20:36
man kan iof ha karman högtalare ändå utan h/k gallren, men då är det fixat efteråt. Jag håller på att fixa h/k i efterhand men jag kommer förvisso ha h/k galler också för att inte göra folk misstänksamma.


Hur går det med det förresten...?
PM tack... MPH var sådär!

MiKE
2007-11-10, 20:42
man kan iof ha karman högtalare ändå utan h/k gallren, men då är det fixat efteråt. Jag håller på att fixa h/k i efterhand men jag kommer förvisso ha h/k galler också för att inte göra folk misstänksamma.

OK! Det visste jag inte. Men vad är det för vits med att sätta i HK utan gallren? :confused: Säljs gallren separat om man skall eftermontera ?

//MiKE

ersk
2007-11-10, 20:50
OK! Det visste jag inte. Men vad är det för vits med att sätta i HK utan gallren? :confused: Säljs gallren separat om man skall eftermontera ?

//MiKE

Det verkar så, i varje fall när jag ringde BMW och kollade.
KOllade inte vad gallrena kostade förvisso, men jag kan tänka mig att dem säkert kostar runt 250 kr styck (minst) men det tycker jag nog det är värt om man uppgraderar för att inte väcka folks misstro.

GT
2007-11-11, 08:11
i bought a standard cover at BMW GBG ......189:-

Christian
2007-11-11, 09:05
Köpa HK galler utan att byta ut Radio Boost ?????

Är det möjligt att det tillomed passar????

Falsk marknadsföring...

ersk
2007-11-11, 11:10
Köpa HK galler utan att byta ut Radio Boost ?????

Är det möjligt att det tillomed passar????

Falsk marknadsföring...

Det var ju precis det jag sa, att om man byter ut boosthögtalarna så byter man helst ut gallrena också. Det är väl knappast falsk marknadsföring?

Christian
2007-11-11, 15:09
Det var ju precis det jag sa, att om man byter ut boosthögtalarna så byter man helst ut gallrena också. Det är väl knappast falsk marknadsföring?

Men jag då...som "bara" har Boost.

Om Jag köper HK gallren och sätter på dem....

Då tror Ni andra att jag har H/K i bilen...:woot:

Coolt va!!:handen:

ersk
2007-11-11, 16:07
Men jag då...som "bara" har Boost.

Om Jag köper HK gallren och sätter på dem....

Då tror Ni andra att jag har H/K i bilen...:woot:

Coolt va!!:handen:

Det... är falsk marknadsföring ;)

Fast jag kommer genomskåda dig då du måste byta samtliga högtalargaller för att det inte ska synas hehe :)

Berätta för mig vad dem kostade sedan.

Christian
2007-11-11, 16:29
Det... är falsk marknadsföring ;)

Fast jag kommer genomskåda dig då du måste byta samtliga högtalargaller för att det inte ska synas hehe :)

Berätta för mig vad dem kostade sedan.

Ingen som har något (part number)??
Artikelnummer?

TMBerka
2007-11-11, 16:39
Vart köper du HK högtalarna? Klarar boost förstärkaren att diva paketet och få det att låta bra.

Crazy frog
2007-11-11, 18:03
Tycker i alla fall jag!!!

Satt kvar i bilen häromdan för de spelade den gamla discodängan Disco Inferno med The Tramps. Jag kunde öka & öka ljudet utan minsta missljud. Kanonljud skulle jag vilja säga.

Precis som i hemmabiobranschen och ljud i övrigt så är det överdrivet med dessa värstingmärken.

Skall inte någon snart också byta ut kablarna i bilen till värstingkablar för 1000:-/m? Det är ju ett måste....för att få det optimala ljudet. ;)

CF

Christian
2007-11-11, 21:49
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...!

ersk
2007-11-11, 23:11
Angående kablar till ljud och bild brukar man säga att kablarnas kostnad bör vara 10% av anläggningens totala kostnad. Dvs om en anläggning kostar 10 000 bör kablarna kosta 1000kr tillsammans.

Om boostslutsteget klarar att driva H/K högtalarna vet jag inte, därför har jag införskaffat mig ett H/K slutsteg för att driva dem.

TMBerka
2007-11-13, 15:10
Angående kablar till ljud och bild brukar man säga att kablarnas kostnad bör vara 10% av anläggningens totala kostnad. Dvs om en anläggning kostar 10 000 bör kablarna kosta 1000kr tillsammans.

Om boostslutsteget klarar att driva H/K högtalarna vet jag inte, därför har jag införskaffat mig ett H/K slutsteg för att driva dem.

Återkom hur det går med ditt projekt, jag är inte nöjd med mitt Boost system och är sugen att göra någonting åt det utan att ändra orginal utseendet på bilen, dvs använda Orginal stärkaren och de redan befintliga högtalar hålen. Dessutom är jag och har alltid varit HK fantast.

Bergen
2007-11-13, 16:46
Eeeeeeeh. Nu blir jag konfunderad. Hjälp en novis på Cooperfronten. Jag har beställt HIFI-högtalarsystemet, innebär det att det är H/K då, eller finns det ytterligare steg uppåt i Hifivalet? Det verkar inte som att det står någonting på gallren enligt broschyren i alla fall. Skumt.

Marcus
2007-11-13, 17:57
HarmanKardon finns inte att välja på R56an, än iaf.
HIFI motsvarar Boost. :)

ola
2007-11-13, 17:57
tror inte att det finns H/K-tillvalet på nya coopern...

Bergen
2007-11-13, 18:22
Ussssch! Nu blev jag riktigt besviken. Varför finns det inte på nya Coopern? Så dumt.

ersk
2007-11-13, 20:45
Återkom hur det går med ditt projekt, jag är inte nöjd med mitt Boost system och är sugen att göra någonting åt det utan att ändra orginal utseendet på bilen, dvs använda Orginal stärkaren och de redan befintliga högtalar hålen. Dessutom är jag och har alltid varit HK fantast.

Samma här, är också H/K fantast :) Kör det även i vardagsrummet.

Jag ska sätta i slutsteget nu i veckan, återkommer till en början med hur det funkar. Vill inte heller ändra på orginalutseendet. Funkar det bra kommer jag att beställa H/K högtalarna också fram och bak. (tweetersen är samma)

MiKE
2007-11-13, 21:22
Jag har H/K i min cooper. Fabriksmonterade.

Ett :twisted: Ljud!! Frugan bättrar på sexlivet när hon sitter och skakar :woot: ;)

//MiKE

Mr_Varre
2007-11-14, 00:04
jag kan säga så här H/K låter skit bra det gör det. men i min förra bil hade jag radio boost och det lät bra det med. för att vara orginal. men jag har haft ljud för typ 50 lök i en av mina bilar och jag måste säga att jag inte kunde sova på nätterna hahahah. så länge det låter ok så e det lungt. är det skräp då ska man byta upp sig.

Bergen
2007-11-14, 14:12
Jag har H/K i min cooper. Fabriksmonterade.

Ett :twisted: Ljud!! Frugan bättrar på sexlivet när hon sitter och skakar :woot: ;)

//MiKE

S:twisted: atan så bra det måste låta. Vill ha, vill ha ,jag också.:metal: It rocks.

Bergen
2007-11-14, 14:21
jag kan säga så här H/K låter skit bra det gör det. men i min förra bil hade jag radio boost och det lät bra det med. för att vara orginal. men jag har haft ljud för typ 50 lök i en av mina bilar och jag måste säga att jag inte kunde sova på nätterna hahahah. så länge det låter ok så e det lungt. är det skräp då ska man byta upp sig.

Yeah. Jag vet precis hur det var. På den tiden när jag tävlade i billjud så var det svårt att sova, speciellt som man inte hade något garage och bodde i värsta området i lägenhet, med en oupplyst parkeringsplats. Det var ingen lek. Jag hade totalt glömt bort det.LoL. Nu för tiden får man nöja sig med det lilla i bilen. Hoppas att det kommer att låta bra, men man får väl vänta och se.:smile:

ola
2007-11-14, 16:07
Yeah. Jag vet precis hur det var. På den tiden när jag tävlade i billjud så var det svårt att sova, speciellt som man inte hade något garage och bodde i värsta området i lägenhet, med en oupplyst parkeringsplats. Det var ingen lek. Jag hade totalt glömt bort det.LoL. Nu för tiden får man nöja sig med det lilla i bilen. Hoppas att det kommer att låta bra, men man får väl vänta och se.:smile:

ursäkta, men jag har uppenbarligen missat något i min internetutbildning , vad f-n betyder LoL som folk skriver lite överallt..??

RandyPiper
2007-11-14, 16:21
ursäkta, men jag har uppenbarligen missat något i min internetutbildning , vad f-n betyder LoL som folk skriver lite överallt..??

Vet du inte vad lol betyder ? ROFLMAO n00b !
Ich bin 1337 !


;)

Bergen
2007-11-14, 18:36
ursäkta, men jag har uppenbarligen missat något i min internetutbildning , vad f-n betyder LoL som folk skriver lite överallt..??

Det betyder Laugh out Loud.

Fredrik
2007-11-14, 18:55
ursäkta, men jag har uppenbarligen missat något i min internetutbildning , vad f-n betyder LoL som folk skriver lite överallt..??

:lol: = LOL =Laugh Out Loud.

ola
2007-11-14, 19:29
:lol: = LOL =Laugh Out Loud.

tack :-) , något nytt ska man lära sig varje dag!!

Ashra
2007-11-14, 20:40
randy din mobbare !
JO jag e fan nervös för min stereo och subbwoofer i bagaget. 4 bilar på min parkering har fått inbrott. Är jävligt noga med att inte glömma fronten i bilen.

RandyPiper
2007-11-14, 20:57
randy din mobbare !


Tyder snarare på att man är mobbad när man skriver såna där nördcitat som jag kläckte ur mig. Men på internet är alla nördar tuffa ;)

Datornördar är coolast av alla !!

Bronto
2007-12-06, 13:44
Thread revival :)

Vad kostade det dig att köpa och installera H/K systemet i din Mini?
Jag kör de fantastiskt maffiga Wave systemet i min, ojoj vilket tryck :rolleyes:
Är det någon här som satt in Boost systemet i sin förresten? Antar att de inte kostar lika mycket som fina Harman Kardon :)
Saknar att kunna lyssna med bra ljud när man kör in på morgonen (dock njuter jag till fullo av bilens egna stereo; avgassystemet! men ibland vill man ha lite annan musik).


J

Rausner
2007-12-06, 13:51
Inte direkt något svar på din fråga Bronto men jag har HK i min, kan inte tänka mig något sämre än det nu, vilket jävla underbart ljud där är i det för att vara original. Kanske inte i klass med stereon i polarens Cayenne Turbo men ändå inte helt skamset :P

Bronto
2007-12-06, 16:06
Inte direkt något svar på din fråga Bronto men jag har HK i min, kan inte tänka mig något sämre än det nu, vilket jävla underbart ljud där är i det för att vara original. Kanske inte i klass med stereon i polarens Cayenne Turbo men ändå inte helt skamset :P

Okej trevligt :) Har kört brorsans en del tidigare och blev lite bortskämd med 'Bosesystemet i den, Wave är lite väl tamt tycker jag. Ska se lite vad det skulle kosta att byta ut. Ingick ditt när du köpte bilen?

Rausner
2007-12-06, 18:29
Okej trevligt :) Har kört brorsans en del tidigare och blev lite bortskämd med 'Bosesystemet i den, Wave är lite väl tamt tycker jag. Ska se lite vad det skulle kosta att byta ut. Ingick ditt när du köpte bilen?Med tanke på att min är en beggad -04 så ingick det i köpet ja ;)

Ja "bosse" är ett helt sjukt bra :)

RandyPiper
2007-12-19, 12:03
Vem av er tog hem guldörat i år ?

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=80929&lid=puff_1002413&lpos=extra_0

Bergen
2007-12-19, 14:49
He-He, det var ett häftigt reportage. Jag fastnade framför det och var bara tvungen att se vem som vann. Vilka entusiaster det finns.

Darkfool
2007-12-19, 16:09
Vem av er tog hem guldörat i år ?

http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=80929&lid=puff_1002413&lpos=extra_0

Han den kraftiga killen (Lars tror ja han heter) tog hem guld-örat. Han är i från Kristianstad, bor mitt emot mig... Väldigt många kändisar här krokarna...har inte så långt till Vinslöv heller ;)

Alex
2007-12-19, 16:46
Kan inget annat än hålla med alla om H/K. Har det i bilen och är mycket nöjd med det. Jävligt bra ljud måste jag säga. Hoppas du får till det.

Christian
2007-12-20, 21:47
Känner igen den tjocke från någonstans...

Bronto
2007-12-20, 21:59
Vad skulle ett kit för en uppgradering till Boost från feta Wave kosta på ett ungefär?

jakley
2010-05-22, 08:53
Hej På er!
Jag är ny här på forumet, men hoppas bli frekvent användare. Stortrivs med min nya Cooper Clubman D, efter att studsat runt i en rostig gammal Opel Tigra fram till nu. Pendlar 70 mil i veckan med denna. Då måste man ha hyfsat bra ljud i bilen. Jag trodde mini boost-systemet skulle duga, men måste erkänna att det låter sämre än i den gamla Tigran :-P.
Mini Boosten lider av några olika små problem, enligt mig, men jag hoppas att det ska gå att åtgärda. Känns som att steget inte rigtikt orkar driva alla högtalarna när man ska överrösta motorvägen. Så ljudbilden försämras avsevärt. Basen går i botten för att sedan försvinna. Kvar blir en överrepresenterad diskant som börjar göra ont i stället för att göra ljudet luftigare. Jag tror det kan gå att fixa till det genom ett extra steg och baslåda i trunken (kanske går att klämma in under skivan som gör bagageutrymmet plant?). Då slipper Alpine-steget slita ut sig där framme. Borde vara en hysat överkommligt plan. Förstår inte varför jag inte hittar ett ämne om detta här, dock....

Gustav2000
2010-05-25, 17:00
Hej På er!
Jag är ny här på forumet, men hoppas bli frekvent användare. Stortrivs med min nya Cooper Clubman D, efter att studsat runt i en rostig gammal Opel Tigra fram till nu. Pendlar 70 mil i veckan med denna. Då måste man ha hyfsat bra ljud i bilen. Jag trodde mini boost-systemet skulle duga, men måste erkänna att det låter sämre än i den gamla Tigran :-P.
Mini Boosten lider av några olika små problem, enligt mig, men jag hoppas att det ska gå att åtgärda. Känns som att steget inte rigtikt orkar driva alla högtalarna när man ska överrösta motorvägen. Så ljudbilden försämras avsevärt. Basen går i botten för att sedan försvinna. Kvar blir en överrepresenterad diskant som börjar göra ont i stället för att göra ljudet luftigare. Jag tror det kan gå att fixa till det genom ett extra steg och baslåda i trunken (kanske går att klämma in under skivan som gör bagageutrymmet plant?). Då slipper Alpine-steget slita ut sig där framme. Borde vara en hysat överkommligt plan. Förstår inte varför jag inte hittar ett ämne om detta här, dock....

Välkommen!
Ett tipps från mig (gammal hifi-nörd). Har du bakhögtalare i din bil?
Har du det skulle jag bygga två subbor av dem. Montera in två små subbasar som skall spela i stereo. Du kommer att lätt justera basen via balansen bak och fram. Sedan skulle jag dämpa dörrarna med något, se till att inget låter och skarammlar eller flåsar när du manglar någon favo låt. För att sedan skaffa stora förstärkare med ordentliga kablar. Anledningen att basen "går i botten" är att förstärkar-kretsar inte får tillräckligt med ström från transformatorn i original förstärkaren som alltid är för liten. Så det är vad jag tycker du skall börja med. Skippa låda i det lilla bagageutrymmet du har i minin.

Dragon
2010-05-25, 20:06
Inte för att vara sån eller trampa på några tår då man inte ens har någon bil än :soffa: men...räcker inte det sköna vinandet från kompressorn och det metalliska men bestämda ljudet från getrag lådan som musik i bilen? :woot:

PS! sry för lite off topic ;)

Hobbe
2010-05-25, 20:14
Dragon,

Alla kör inte R53 ;)

Vissa harvar ju omkring i turbomatade R55/R56, vilka enbart avger japansk tonårspop (små wastegate-puffar).
Inte konstigt att stereon behövs då :D

Gard
2010-06-11, 16:39
Dragon,

Alla kör inte R53 ;)

Vissa harvar ju omkring i turbomatade R55/R56, vilka enbart avger japansk tonårspop (små wastegate-puffar).
Inte konstigt att stereon behövs då :D

:potd: hahaha, så freaking sant!:galen

Cervantes
2010-06-11, 18:11
Dragon,

Alla kör inte R53 ;)

Vissa harvar ju omkring i turbomatade R55/R56, vilka enbart avger japansk tonårspop (små wastegate-puffar).
Inte konstigt att stereon behövs då :D

Glöm inte dem som sitter å lyssnar på diesel knatter ;)