handdator

Visa fullständig version : Airbag lampan lyser!!!



Marie
2007-10-30, 15:19
Airbag lampan började lysa igår. Ringde BMW för att kolla och dom sa att mest troligt är det censormattan som är trasig. Kostnaden för att laga nånstans mellan 4000-12000:-!! :mad: Har jag "tur" så är det bara sladden som behöver bytas....
Någon som haft samma fel? Var det censormattan eller sladden?

Darkfool
2007-10-30, 15:50
Jag hade problem med att aribaglampa lyste. Så jag lämna in den i oron för att det skulle bli dyrt. I mitt fall var det en kontakt under ena sätet, som hade gått sönder. Så de byte ut den. Och det kostade 680kr. Sen kollade jag själv under sätet, lite nyfiken som man är. Och kom fram till att jag kunde ha gjort det själv. Jag har pratat med andra om detta problemet. Och det är vanligt att kontakten bara har hamnat snet. Prova att pilla lite grann på den.

Hoppas att du blev klokare!

Fredrik
2007-10-30, 17:48
Marie, hade också detta problem på min f.d. Cooper - lämnade in den på BMW Solna och de konstaterade att det (om jag minns rätt) var kontakten som Darkfool skriver om - för mig gick det på ca 450:- då de sade att det var en uppdatering från tillverkaren (ett jobb alltså) som garanterades under tre år - då jag just passerat dessa tre år så var de schyssta och bjöd på jobbet, behövde bara betala för en liten del (annars hade det varit runt 2500:-.
Kolla kontakten, åk annars och be dem kontrollera det - om det är något fel vill du inte vara utan airbag OM det skulle smälla!

Marie
2007-10-31, 08:16
Ska kolla kontakten först innan jag lämnar in den då. Konstigt att Bmw inte nämnde något om det...?
Jaja, bara hoppas på det bästa och att man slipper bli ruinerad :) Precis som du säger Fredrik så vill man ju inte vara utan airbag....
Tack för era svar! :)

Marcus_H
2007-10-31, 09:51
Låter som samma problem som BMW har på sina 7-serier (tro mig, jag har brottats med de problemen), då var det i 80% av fallen bältessträckar-kontakten som började glappa (pga oxidation osv) och det fanns en annan sladd att byta ut mot. Eller så nollställde man bara airbaglampan och fortsatte köra tills nästa gång det glappade (var c:a 1 år mellan gångerna för mig).

Problemet är att airbaglampan tänds på superkorta avbrott, så det krävs väldigt små "glapp". Att ha en egen kontakt till serviceurtaget så man kunde nollställa lampan var helt klart den vettigaste lösningen då BMW i Uppsala tog 900 kr / tillfälle annars..

Men som sagt, även om du åtgärdar kontakten så måste du återställa lampan, för annars fortsätter den lysa oavsett om du har bra kontakt med sensormattor, bältessträckare o dyl.

Darkfool
2008-02-25, 15:00
:mad: Såja då var det dax igen för att airbag-lampan skulle lysa igen...6mån sedan sist...körde till autopartner med bilen igen. efter cirka en timme så kom de fram till att de inte var något fel på den, varken kablaget eller något annat...så detta kalaset gick på 350spänn....:(

Christian
2008-02-25, 17:44
:mad: Såja då var det dax igen för att airbag-lampan skulle lysa igen...6mån sedan sist...körde till autopartner med bilen igen. efter cirka en timme så kom de fram till att de inte var något fel på den, varken kablaget eller något annat...så detta kalaset gick på 350spänn....:(

VA??!!

Det var INGET fel,,men det kostade ändå 350:-!!

Mycket märkligt.... Ännu ett *suck* argument till att jag inte kör dit med bilen så fort den fått en fis på tvären...

Jag säger såhär:

Om de kunde släcka lampan så var det ett fel någonstans*punkt slut* .

Marie
2008-02-28, 14:31
VA??!!

Det var INGET fel,,men det kostade ändå 350:-!!

Mycket märkligt.... Ännu ett *suck* argument till att jag inte kör dit med bilen så fort den fått en fis på tvären...

Jag säger såhär:

Om de kunde släcka lampan så var det ett fel någonstans*punkt slut* .

Jag betalade nästan 700 kr på BMW Solna för att dom skulle konstatera att inget var fel och släcka lampan... :( Helt värdelöst....

Mackan
2008-02-28, 20:28
Jag betalade nästan 700 kr på BMW Solna för att dom skulle konstatera att inget var fel och släcka lampan... :( Helt värdelöst....

Jag borde köpa fikabröd till grabbarna på verkstan som alltid låter mig
felsöka inkl. släcka ev lampor kostnadsfritt.

Allt som rör säkerheten måste släckas aktivt även om det var en tillfällig
glappkontakt.

MS//

powernap
2008-02-29, 12:34
Jag borde köpa fikabröd till grabbarna på verkstan som alltid låter mig
felsöka inkl. släcka ev lampor kostnadsfritt.

Allt som rör säkerheten måste släckas aktivt även om det var en tillfällig
glappkontakt.

MS//

HELT KLART VÄRT EN TÅRTA tycker jag