handdator

Visa fullständig version : Köptips Cooper S



Vidde
2007-10-22, 19:14
Hejsan alla glada Mini ägare!

Jag och sambon funderar på att köpa en Cooper S och har kollat på -02: or och framåt. Det är ju kompressor fram till 2006 och dem bytade sedan till turbo. Är det nån för - nackdel med med kompressor jämtemot turbo?

Hur håller den om man vill trimma? Svårt att få tag på delar? Är det special verktyg man måste ha till motorn så man måste åka till specialverkstad för att få den servad?

Är något speciellt man ska tänka på överlag när man ska löpa Mini:n?

Ujj,, det blev rätt mycke frågor :confused: men är tacksam för alla svar!

Tack på förhand!

/ Viktor

Marcus
2007-10-22, 20:26
Här kommer lite grejer jag skrivit förr:


Jag tycker att du skall skaffa MINI.

Köp antingen en 05a som är faceliftad och har diff.
Alternatvit köp en billigare 04 om du hittar en fullsmetad och eftermontera quaife diff (kostar ca 15 000kr).

Du vill ha chilipaket, innehåller halvskin och boost stereo. Nästan alla har det.
Men du vill helst också ha HarmanKardon ljudet :)

Skall du busa väldigt mycket är taklucka onödigt eftersom du får massa extra vikt, men takluckan är samtidigt underbar på MINIn. Vet inte om det beror på MINIns aerodynamik med så rak framruta, men man kan köra med luckan öppen och rutorna ner upp mot 90km/h utan att det blåser för mycket i bilen.

Kolla att det inte tickar om motorn samt vibrerar när du gasar, kan vara defekt svänghjul.
Kolla att oljetråget är helt.



Det som skiljer 04 och 05 är om jag inte missar nått:

Facelift med nya strålkastare och baklampor (backljus och dimljus har bytt plats).
Faceliftade har diff (30%) om köparen valde detta (kostade 1400kr)
Faceliftade har 3 delad instrumentpanel istället för 5.
Faceliftade har 170hk istället för 163hk, det är nått som skiljer i chip och avgas på dem.

Rattarna som finns är vanlig, som i annonsen, multifunktions 3-ekrad sport, samt 3-ekrad alcantra Works ratt utan funktioner. Kan vara så att dem slutade helt med 2-ekrade på 05>

Säg såhär.
Väljer du mellan två nästan identiska bilar, 04 och 05 så skulle jag välja den med mest utrustning och sedan eftermontera quaife diff oavsett vilken jag köpte.

RobertH
2007-10-22, 20:29
Hej Viktor,

Kul att ni funderar på MINI!

Svaren på de flesta av era frågor går att söka sig till här på forumet, men här kommer några snabba:

Fördelen med kompressor är mer vridmoment, ballt ljud och mer testosteron. Nackdelen är bensinförbrukningen som ligger mellan 1-1.2 liter blandad körning. Men det är det värt.

Motorerna håller bra med trim, om man gör det ordentligt. Det har förekommit några motorras, främst på grund av dåliga mappningar. De flesta (alla?) har dock lyckats få detta på garanti eller försäkring.

Inga specialverktyg krävs för service.

Vanliga problem:
Servopumpar som skär ihop, rost under instegslister, stenskott / spruckna vindrutor. Möjligen något mer standardfel, men det är inga struliga bilar över lag.

Marcus
2007-10-22, 20:30
Gamla heter R53 och nya R56

R56an med turbo går som en trimmad R53 i högre hastigheter.
R56 drar mycket mindre bensin.

R53an går att trimma lite mer än R56 än så länge.

Tror inte MINIn är överdrivet svårmeckad, men lite specialverktyg behöver man nog.

Det finns massor av trim till R53an. Välj BRA grejer.

Works är mkt dyrt om man beställer det nytt, men skulle jag köpa en beg. nu (och inte bry mig om förmånsvärde) så skulle jag helt klart välja en Works för att ha alla garantier kvar.

Är du bra på att mecka så du kan fixa till saker om nått går sönder så skulle jag däremot inte ta works.

Marcus
2007-10-22, 20:31
Och om utrustningen, kopierat från en annan tråd här i allmänt.


Så här ser jag det:

Fullt utrustad
Har Chili och Curry, tonade bakrutor, harman/kardon, pdc, helläder (eller recaros från 05>) och navigator sen säger man +/- soltak eftersom alla inte vill ha det samt att det syns på bilder.
Fullt utrustad är även OK att säga om man har allt ovannämt fast bara halvskinn.


Sen kan man ha fullt utrustad + diverse works grejer
Works trimmad, works stylad osv.

Eller slutligen:

Fullt utrustad och fullt workspaket vilket innebär
Aero, bromsar, motorkit, chassi, kolfiber inredning, alcantraratt.

Tyvärr skriver många full utrustad på bilar som har curry, chili och taklucka.

Darkfool
2007-10-22, 21:14
Hej Viktor,

Kul att ni funderar på MINI!

Svaren på de flesta av era frågor går att söka sig till här på forumet, men här kommer några snabba:

Fördelen med kompressor är mer vridmoment, ballt ljud och mer testosteron. Nackdelen är bensinförbrukningen som ligger mellan 1-1.2 liter blandad körning. Men det är det värt.

Motorerna håller bra med trim, om man gör det ordentligt. Det har förekommit några motorras, främst på grund av dåliga mappningar. De flesta (alla?) har dock lyckats få detta på garanti eller försäkring.

Inga specialverktyg krävs för service.

Vanliga problem:
Servopumpar som skär ihop, rost under instegslister, stenskott / spruckna vindrutor. Möjligen något mer standardfel, men det är inga struliga bilar över lag.

Jag kör min MCS med Kompressor på 0,8 ungefär när jag pendlar (samåker, jag racear inte med folk i bilen), men på helgen och fritiden trillar den lätt upp på över 1liter...

Marcus
2007-10-22, 21:15
Jag kör min MCS med Kompressor på 0,8 ungefär när jag pendlar (samåker, jag racear inte med folk i bilen), men på helgen och fritiden trillar den lätt upp på över 1liter...


Riktig förbrukning eller på färddatorn?
Min drar nämligen ca 1liter milen i snitt på färddatorn, misstänker att det i verkligheten är 1.2-1.3.

Darkfool
2007-10-22, 21:20
Riktig förbrukning eller på färddatorn?
Min drar nämligen ca 1liter milen i snitt på färddatorn, misstänker att det i verkligheten är 1.2-1.3.

Den dra bara 0.8 på riktigt...men jag har inte sagt att det är så kul körning...Det roliga börja efter 4500 varv :handen:

RandyPiper
2007-10-22, 21:20
Riktig förbrukning eller på färddatorn?
Min drar nämligen ca 1liter milen i snitt på färddatorn, misstänker att det i verkligheten är 1.2-1.3.

Min min färddator ligger förbrukningen på 0.9 , men i verkligheten drar den över litern iaf.

On topic:

Jag skulle satsat på en works med om jag hade köpt idag , i slutändan kostar det mer att trimma själv, särskilt med tanke på andrahandsvärdet.

Satsa på en begagnad Works (R53), eller kanske en riktig värsting......
Works GP ! Finns ett par till salu i Sverige.

Ashra
2007-10-22, 22:31
Min förbrukning ligger nog runt 1lmilen =P
Jag har nog aldrig kört ekonomiskt dock =P

Marcus
2007-10-22, 22:41
Topic! Lite info om bensinen finns nu... Finns redan diskutionstråd om ämnet :)