handdator

Visa fullständig version : Vinterdäck, en gång för alla!



Rasmus
2007-10-10, 23:14
OK, nu kommer snart snön... Hjälp mig köpa rätt däck!

Jag kommer köra på dubbade vinterdäck eftersom snöröjningen är obefintlig på Gotland och man använder inte salt på vägarna här. Det blir alltså ett j*vla "vinterföre"!

Några frågor:
16 eller 17 tum? (funderar på att använda originalfälgarna 17" till vinterdäcken)

Vilka dimensioner i övrigt för bästa komfort/säkerhet/snygghet? :handen:

Något speciellt märke som ni använder som funkar bra och samtidigt går tyst och "bekvämt"?

Var köper man till bra pris och snabb leverans?

// Rasmus

Ashra
2007-10-10, 23:24
jag köpte mina sommarsulor från dackonline.se de funkade bra med leverans etc och deras priser e riktigt bra.

Fredrik
2007-10-11, 07:14
Rasmus, ska du ha tysta däck rekommenderar jag Gislaved Nordfrost 5. Jag kör på dessa med min Cooper, och det är inte så stor ljudskillnad mot sommardäcken, trots dubb. De funkar utmärkt och jag hittar inget att klaga på, efter att ha kört en säsong med dem (jag har 15´som v-däck).

GT
2007-10-11, 07:17
OK, nu kommer snart snön... Hjälp mig köpa rätt däck!

Jag kommer köra på dubbade vinterdäck eftersom snöröjningen är obefintlig på Gotland och man använder inte salt på vägarna här. Det blir alltså ett j*vla "vinterföre"!

Några frågor:
16 eller 17 tum? (funderar på att använda originalfälgarna 17" till vinterdäcken)

Vilka dimensioner i övrigt för bästa komfort/säkerhet/snygghet? :handen:

Något speciellt märke som ni använder som funkar bra och samtidigt går tyst och "bekvämt"?

Var köper man till bra pris och snabb leverans?

// Rasmus

Send a pm to Henke works

JohanH
2007-10-11, 07:54
OK, nu kommer snart snön... Hjälp mig köpa rätt däck!

Jag kommer köra på dubbade vinterdäck eftersom snöröjningen är obefintlig på Gotland och man använder inte salt på vägarna här. Det blir alltså ett j*vla "vinterföre"!

Några frågor:
16 eller 17 tum? (funderar på att använda originalfälgarna 17" till vinterdäcken)

Vilka dimensioner i övrigt för bästa komfort/säkerhet/snygghet? :handen:

Något speciellt märke som ni använder som funkar bra och samtidigt går tyst och "bekvämt"?

Var köper man till bra pris och snabb leverans?

// Rasmus


Hej,

Jag valde 16" till min R56 av orsaken att jag upplever det som bättre med mer gummi under vinterhalvåret för att få en mjukare gång plus att Marcus tyckte det när jag frågade honom. :).

Nu kör jag odubbat - men jag valde Michelin X-Ice efter långa diskussioner med Nicke Lindberg på Roines (www.roines.se (http://www.roines.se)).

I senaste AMS (eller det nummer som finns i butikerna nu - prenumeranter fick ett nytt igår) finns en stor test av däck - läs den. Jag kan försöka komma ihåg att scanna testet om du inte hittar det online. Detta test är även publicerat av Aftonbladet men kräver deras Plus-tjänst (15 kr per månad). PM:a mig om du inte hittar det.

Däck Online är vad några gubbar jag jobbar med som företräder ett av världens största däckmärken tipsade mig om när jag frågade om de kunde fixa bra priser - de sa att de inte slog dem.

/JohanH

Rasmus
2007-10-11, 08:01
Tack för svaren! :)

Kanske är det 16" jag ska satsa på, just för att som JohanH säger få mer gummi?

Vad är det för dimensioner som gäller för 16-tum med bredd och profil?

Däck Online verkar vara det alla tipsar om dom :)

JohanH
2007-10-11, 08:19
Tack för svaren! :)

Kanske är det 16" jag ska satsa på, just för att som JohanH säger få mer gummi?

Vad är det för dimensioner som gäller för 16-tum med bredd och profil?

Däck Online verkar vara det alla tipsar om dom :)

Jag tror att det är 195/55 som gäller. KIT kan säkert det där som ett rinnande vatten.

Jag köpte också Dezent N som fälg, men jag har ju å andra sidan inga problem med mina 17" crown spokes och har inte för avsikt att byta ut dem. Listpris från Borgs Bil för 16" MINI-fälgar är runt 16 tkr - som jag nämnt tidigare så betalar jag c:a 12 tkr för hela kittet.

/Johan

Rasmus
2007-10-11, 18:06
Listpris från Borgs Bil för 16" MINI-fälgar är runt 16 tkr
?!?!?!?!? 16.000 kr för 16"-fälgarna ?!?!?!?!?

Johan W
2007-10-11, 18:30
16" Är nog en bra kompremiss mellan estetik och funktion :)
Körde 15" på min S mest p.g.a. bra pris på paketet...
Går ju rykten om att man inte får på 15" på S:en men det är bull, samma bromsar på S och på Coopern så...

Christian
2007-10-11, 19:42
Och vi med WORKS bromsar måste ha 17"........ Kaatjiing!!

Edit:

Jag har 215/45 R17

Betan
2007-10-11, 19:48
Tänk smala däck och gärna stora tum, min hyffsat nyköpta cooper fick jag med 16 tum fälg nice men tyvärr 205 50/55? däck kan redan nu se framför mig en mittsträng med snö på 10 cm och lika breda vinterdäck som mini sätter som standard på sommaren :-)
185 /55 16 hade varit optimalt då blir det kul med fäste och funktion.
Helt enkelt ju smalare desto bättre!

Rasmus
2007-10-13, 23:42
I senaste AMS (eller det nummer som finns i butikerna nu - prenumeranter fick ett nytt igår) finns en stor test av däck - läs den. Jag kan försöka komma ihåg att scanna testet om du inte hittar det online. Detta test är även publicerat av Aftonbladet men kräver deras Plus-tjänst (15 kr per månad). PM:a mig om du inte hittar det.
Har sökt men inte hittat testerna. Kan iofs köpa Plus på Aftonbladet, men vill ogärna sponsra en sån pissblaska ekonomiskt.

JohanH
2007-10-14, 20:05
ska se om jag kan scanna testet i början av veckan - bör kunna göra det. Kan inte du pm:a mig din epostadress så mailar jag dit den.

/Johan

Ashra
2007-10-14, 20:35
jag kör 15" på min s och det låter SKRAAP SKRAAP ala fjo style

Marcus
2007-10-14, 23:07
Tror att man inte kan ha 15" på R56 Cooper S :p Men vet inte.
Ska man inte uppgradera bromsar är ju mindre fälgar och mer däck bäst på vinterdäcken...

alxndr
2007-10-15, 14:04
Jag köpte nya "Yokkisar" vinterdäck till mina orginalfälgar förra vintern, tror det var 215/45 R17 och det funkade finfint ! ... det går att köra nästan lite snabbt i rondellerna vintertid som sommartid :) ...

Rasmus
2007-10-15, 15:31
Nu har jag nog hittat det däck jag ska köpa. Eller vad tror ni om detta?

Märke och Modell: Nokian Hakkapeliitta 4
Dimension: 195/55 R16
Pris hos dackonline.se: 1612 kr inkl. frakt
Pris hos min lokala däckfirma: 1749 kr inkl. frakt och montering!

JohanH
2007-10-15, 15:46
Nu har jag nog hittat det däck jag ska köpa. Eller vad tror ni om detta?

Märke och Modell: Nokian Hakkapeliitta 4
Dimension: 195/55 R16
Pris hos dackonline.se: 1612 kr inkl. frakt
Pris hos min lokala däckfirma: 1749 kr inkl. frakt och montering!


Jag tror det var precis det som vann testet. Samma dimension som jag valde. Har inte scannat idag. Vill du ha testet?

/Johan

Rasmus
2007-10-15, 16:00
Jag tror det var precis det som vann testet. Samma dimension som jag valde. Har inte scannat idag. Vill du ha testet?

/Johan

Har du tid och lust att scanna så är jag väldigt, väldigt tacksam!

JohanH
2007-10-15, 16:36
Ska verkligen försöka imorgon. Det kommer som PM.

/Johan

Ashra
2007-10-15, 22:08
De däcken har ju fått bra betyg.

Rasmus
2007-10-15, 22:16
Bythjul.com hade Hakkapeliitta5, dvs. Hakkapeliitta 4:as efterträdare, till en billigare peng än dackonline.se och nästan en tusing billigare per däck än min lokala handlare!!

4 st Hakkapeliitta5 på LM-fälg, 16-tum, går på 9 680 inkl. moms och frakt, monterat och klart från www.bythjul.com! Bara å slänga på bilen.

Det är väl ganska bra?

Christian
2007-10-24, 21:51
Läste någonstans precis att max dimension på MINI Cooper S, på däcken var:

I original utförande: (ej sänkt..)
255/35ZR18

Kan det stämma?

Rasmus
2007-10-24, 22:06
Läste någonstans precis att max dimension på MINI Cooper S, på däcken var:

I original utförande: (ej sänkt..)
255/35ZR18

Kan det stämma?

Oj, det är breda däck! Går det verkligen att svänga med? :D

Nu har jag iaf köpt 4 st dubbade Hakkapellitta 5 på fälg.
Tack JohanH för däck-testet!

Luc!fear
2007-10-25, 06:03
Jag tror det var precis det som vann testet. Samma dimension som jag valde. Har inte scannat idag. Vill du ha testet?

/Johan
Kan du inte lägga upp testet här, eller bryter det mot upphovsrätten?
/Dan

JohanH
2007-10-25, 10:39
Kan du inte lägga upp testet här, eller bryter det mot upphovsrätten?
/Dan

Tyvärr är det så. AMS brukar iofs vara generösa och i och med att det nya numret är ute nu så borde testet vara på väg upp på Automotorsport.se.

/JohanH

Rasmus
2007-10-25, 11:10
Tyvärr är det så. AMS brukar iofs vara generösa och i och med att det nya numret är ute nu så borde testet vara på väg upp på Automotorsport.se.

/JohanH
Bryter du mot upphovsrätten även om jag lägger upp det här? :)

JohanH
2007-10-25, 16:27
Bryter du mot upphovsrätten även om jag lägger upp det här? :)

Jag gör nog inte den rättsliga bedömningen. :-). Risken är kanske större att du begår upphovsrättsbrott.

/j

Rasmus
2007-10-25, 17:02
Jag gör nog inte den rättsliga bedömningen. :-). Risken är kanske större att du begår upphovsrättsbrott.

/j

Det var det jag tänkte, för om du jobbar med vad jag tror att du gör så kan ju rimligtvis inte inte riskera att begå ett upphovsrättsbrott. Men jag å andra sidan kan spela dum och lägga upp filen för allmän beskådning tills någon kommer och klagar :D

(Jag kör lite över hastighetsgränsen ibland också, när vi ändå är inne på brott och straff ;) )

Darkfool
2007-10-25, 17:10
Jag vill att du utvecklar "lite över hastighetsgränsen" ? 2km/h?

Rasmus
2007-10-25, 19:06
Jag vill att du utvecklar "lite över hastighetsgränsen" ? 2km/h?

Aldrig någonsin mer än 2 km/h över hastighetsgränsen! :D

JohanH
2007-10-26, 08:48
Det var det jag tänkte, för om du jobbar med vad jag tror att du gör så kan ju rimligtvis inte inte riskera att begå ett upphovsrättsbrott. Men jag å andra sidan kan spela dum och lägga upp filen för allmän beskådning tills någon kommer och klagar :D

(Jag kör lite över hastighetsgränsen ibland också, när vi ändå är inne på brott och straff ;) )

Eftersom jag inte bara jobbar med det du tror att jag jobbar med utan också jobbar på en firma som min svåger vice ordföranden i Piratpartiet kallar "the evil empire" pga våra klienter så är det helt uteslutet. Men som sagt jag kanske inte kommer att agera om du spelar dum :-D.

Därmed inte sagt att jag aldrig går mot rött, vilket ju är olagligt. Eftersom det inte finns något straff förknippat med det så är det ju ofarligt.

/Johan

MINA
2007-11-03, 07:14
Här i sundsvall kom snön i natt ca.1 dm.
Idag monterar jag däck med dim.185/65 15 dom flesta här uppe tror jag föredrar lite smalare däck än dom ni pratar om här på forumet!Detta för att få fäste ner i snön och inte bara glida uppe på densamma.Höga är bra för att ta sig genom snön utan att behöva ploga all snö framför sej !
Tack för ordet / mvh Martin

Darkfool
2007-11-03, 07:43
gött...med snö....tycker att det kan komma lite grann här också...

MINA
2007-11-03, 08:21
gött...med snö....tycker att det kan komma lite grann här också...

Dom senaste åren tycker jag att ni brukar få mer snö än åtminstånde oss här i sundsvalls trakten. I fjol blev det ingen riktig vinter för än senare delen av Januari. Måste bara säga att du har ett jävligt snyggt tak.:bowdown: / Martin

Christian
2007-11-03, 09:23
gött...med snö....tycker att det kan komma lite grann här också...



Nu tycker Jag att du skall vara tyst!, så att inte vädergudarna hör dig. :twisted:

Darkfool
2007-11-03, 11:03
TSs...men jag gillar ju snö.

Tackar! GT får ta åt sig äran. Det är ju hans förtjänst ;)

Hobbe
2007-11-03, 13:37
R-däcken avplockade, och vinterhjulen (original Dunlop sommardäck) är monterade :twisted:

MINA
2007-11-03, 14:20
TSs...men jag gillar ju snö.

Tackar! GT får ta åt sig äran. Det är ju hans förtjänst ;)

Men det är ju ditt tak så............
Välkommen till Norrland i februari så kan vi leka i snön!

Ashra
2007-11-03, 15:37
Jag vill inte ha snö =( Drog precis på vinterdäcken urk vad tråkigt det är !

Rasmus
2007-11-03, 17:24
Jag har, efter två veckor, fortfarande inte fått däcken från bythjul.com trots att dom har grejorna i lager!!! :mad: :x :furious: :wild: :evil:

Ace
2007-11-16, 19:55
Jag fick med 4 st kompletta vinterhjul när jag köpte bilen. 175/60-16!
Lite märklig dimension då jag nu bara behöver två nya. Funderar nästan på att köpa 4st 195/55-16 istället.
Det enda däcket i den konstiga dimensionen var Dunlop SP Winter Sport 3D 175/60-16 Pris 1650:-st!

Ace
2007-11-17, 11:31
Var och beställde vinterdäck nu.
Continental ContiVikingContact 3 dubbfritt, 195-55/16

1365:-st fick jag betala ink. montering.

Ok pris eller?