handdator

Visa fullständig version : Trim med Lohens MCS01 package



Kenneth
2007-09-26, 11:41
MCS01 är en 15% pulley, rem, luftfilter, tändstifter och Blue Dolphin mjukvara. Robban skickade dette PM från Lohen när jag anmälde min interesse för paketet. Är det så med alla trim? Jag menar, det är ju vid 4000 revs att det börjar bli kul... Och hur länge är "an extended period of time"?


***Using high revs for an extended period of time in conjunction with a Lohen performance package is not recommended. This is due to high engine temperatures when running at high revs for an extended period of time. This can occur at higher speeds on motorways or dual carriages where the car can exceed and then cruise above 4500 revs for an extended time. It is advised that if the driver is to exceed 4500 revs it should be in short bursts i.e. when accelerating. It is advised to not exceed 4500 revs in 5th and 6th gear (obeying speed limits should limit this kind of use).

Marcus
2007-09-26, 12:34
Kelleners har inga sådana rekommendationer, inte heller Works.

Med 17 och 19% skiva varnas man för att man övervarvar kompressorn med för högt varv, endå är GIAC otimerat för en uppställning av varvstoppet till 7500rpm.

Kelleners ställer upp till 7800.

Vet inte vad blue dolphin är, men du kan ju lika gärna köpa allt seperat och skaffa GIAC-chip istället. GIAC har väldigt bra ryckte.
Men det bästa är ju förståss en mappning.

Marcus
2007-09-26, 12:36
Jag har kört min hårda 2000mil nu, varvstoppet minst 3-4ggr per dag. Kört 200km/h i 45min dvs 5500-6000rpm hela tiden.

180km/h hela vägen hem från mantorp.

Rasar det så rasar det, lika bra att använda bilen som en vanlig sådan tills dess. Men å andra sidan ska jag inte ljuga och påstå att man inte hela tiden har en klump i magen när man kör den hårt.

powernap
2007-09-26, 13:05
*e i det närmaste klumpfri*

mrmarsupilami
2007-09-26, 13:11
Blue Dolphin är väl Superchips motsvarighet till BSRs PPC? Eller rättare sagt så kanske BD är originalet...

Tror de har lagt till den informationen för att friskriva sig vid ev ras. Om du läser på mini2.com så finns det några fall av ras i kombination med Blue Dolphin. Motorer har rasat med annan programvara också så det behöver inte betyda annat än att det är många som kör med BD och att några haft otur...

RobertH
2007-09-26, 15:48
Jag håller med Jens, det känns lite som en friskrivning. Men visst finns det exempel på rasade motorer med de flesta trim på. Kör med hjärnan så går det bra. Att köra några galna varv på bana ibland med regelbundna pauser är nog ingen fara. Att ligga i 200+ på autobahn allt för ofta kan säkert leda till problem.

Sen ska man självklart alltid tanka minst 98 oktan, men så är det med alla chiptrimmade bilar.

Marcus
2007-09-26, 16:06
Bluefin grejen är bara det jag är osäker på... Resten är säkert bra, men sök på GIAC på northamericanmotoring.com, tror inte du hittar något negativt alls om det.

Tror det finns fler klagomål på bluefin på mini2.com

Båda säljs av Robban så... :P

RobertH
2007-09-26, 16:12
Yes, men GIAC kan jag inte installera. Bluefin är plug n play så att säga.

Men sök på mini2 är nog mitt tips också. Där finns garanterat infon du behöver för att ta ett beslut.

Christian
2007-09-26, 16:22
*e i det närmaste klumpfri*

Har heller inga klumpar i min mage när jag är ute och kör...

Säger som Marcus, svårt att citera honom bättre..

Marcus
2007-09-26, 16:43
Hur lång tid tar det egentligen från Helsingborg till Kelleners? Det måste ju vara det bästa alternativet, då ingår ju montering och GARANTI i priset.

Kenneth
2007-09-26, 18:01
Hur lång tid tar det egentligen från Helsingborg till Kelleners? Det måste ju vara det bästa alternativet, då ingår ju montering och GARANTI i priset.

Vart ligger Kelleners?

Marcus
2007-09-26, 18:36
1000kr bensin och 500-1000kr hotell iväg från dig :D

Dinslaken — Am Pfauenzehnt 23
Södra tyskland.
775km från Helsingborg