handdator

Visa fullständig version : Motorvärmare



LarsW
2007-09-26, 07:34
Har en Cooper -03 som tyvärr inte hade motorvärmare när jag köpte den. Eftersom BMW tar 7000-8000 kr för att montera motorvärmare så har jag inhandlat prylarna själv för ca 1500 kr med lite rabatt :)
Jag har monterat själva motorvärmaren men när jag skulle dra in kabeln till kupéuttaget så gick jag bet. Är det någon som kan vara så vänlig och berätta vart man brukar gå in genom torpedväggen?
Vore mycket tacksam för ett svar.

/Lars

Helan
2007-09-26, 07:51
klart intresant! kan tyvärr inte hjälpa dig med var du skall in med kabeln. men du får gärna berätta var du inhandlat ditt material! :)

Helan

cabrio
2007-09-26, 08:10
7-8000 lät mycket fick pris hos Carlia Falun på 4950 :- med material,
och 5300:- hos Bmw Västerås

/Lasse

LarsW
2007-09-26, 09:32
klart intresant! kan tyvärr inte hjälpa dig med var du skall in med kabeln. men du får gärna berätta var du inhandlat ditt material! :)

Helan

Handlade på Mekonomen:
Defa Insticksvärmare 640.00 SEK
Defa Intagskabelsats 500.00 SEK
Defa Grenledningssats 715.00 SEK

Fick som sagt lite rabatt så det blev några hundra billigare för mig :)

Fredrik
2007-10-03, 12:33
När jag köpte min Cooper var den utrustad med motorvärmare - för er som funderar på detta, kanske är lite osäkra om ni ska lägga den kostnaden eller inte kan jag bara säga att det är guld att ha!
Jag tror inte ni kommer att ångra er.

Ashra
2007-10-03, 12:44
Finns ett torped utagg på högersidan bakom luftfiltret.

Helan
2007-10-03, 12:50
Tackar! :)


Handlade på Mekonomen:
Defa Insticksvärmare 640.00 SEK
Defa Intagskabelsats 500.00 SEK
Defa Grenledningssats 715.00 SEK

Fick som sagt lite rabatt så det blev några hundra billigare för mig :)

LarsW
2007-10-05, 22:11
Finns ett torped utagg på högersidan bakom luftfiltret.

Kanon!! Ser man uttaget om man plockar bort luftfiltret eller måste man riva mycket för att komma åt det?

MINA
2007-10-06, 11:02
En kompis monterade min igår kväll och höll på i ca 3 timmar!Tror att du får borra eget hål o använda lite tätningsmassa! Provade att ringa honom men han verkar ha gått under jorden just nu! Jag kan ta lite kort och skicka om du är intresserad! Hör Gärna av dej! Vi i norr måste ju hålla ihop!
Mvh. Klyktattarn

LarsW
2007-10-10, 13:01
En kompis monterade min igår kväll och höll på i ca 3 timmar!Tror att du får borra eget hål o använda lite tätningsmassa! Provade att ringa honom men han verkar ha gått under jorden just nu! Jag kan ta lite kort och skicka om du är intresserad! Hör Gärna av dej! Vi i norr måste ju hålla ihop!
Mvh. Klyktattarn

Mycket intressant! Du får jättegärna ta kort och skicka om du vill. Bodde själv i Sundsvall i 7 år tills för 1,5 år sedan, mycket trevlig stad :).
Sålde föresten min Clubman -72 där, tror att den går i Kovland nu...

Luc!fear
2007-10-14, 08:19
Även vi söderut är inresserade...
Inte fel att kunna värma bilen innan man skall iväg till jobbet...
Ladda upp bilder eller maila så kan jag lägga dom på min server.

Var sätter ni värmaren, i motorblocket eller?
/Dan

numberone
2007-10-14, 19:15
Kollade på meca, där kostade en defa sats 1900.-

Har någon koll på hur mycket det kostar på bmw, utan montering?

Såg på realoem att det finns bensinvärmare också, med lite olika varianter av fjärrkontroller. Någon som har koll på prisbilden på dem?

Ska ringa bmw i dagarna och höra med dem iaf.

Spicegirl
2007-10-14, 19:17
Jag har motorvärmare på min Köpte till det när jag köpte bilen men ska erkänna att jag aldrig använder det.
Det är ju rätt korkad faktiskt, måste ju börja göra det.

Luc!fear
2007-11-21, 16:36
Hej alla ni som har motor & kupévärmare monterade..
Vänligen lägg upp lite bilder hur det är monterat.
Kul att se hur dom dragit kablar och vart dom satt upp kupévärmaruttaget m.m.
Det underlättar mycket för oss andra när vi väl skall göra det...
Själv blir det inom kort...(detta året i allafall...)
Mvh Dan

ersk
2007-11-22, 20:06
Jag ska också köpa motorvärmare. Kanske redan imorgon för montering på lördag. Inte så kul när bilen drar en mil när man bara har 3 km till jobbet :P Micro tog 1500:- för en hel sats.

Om man har motorvärmare orginal, vart sitter uttaget för den då?

Luc!fear
2007-11-22, 21:01
Jag fick pris på Mekonomen för 1841:- för en hel sats (exkl. kupévärmeren)
Har även hört med lokala bilmekare om montage, ca: 1600-2200:- (3500-4000:- inkl momtage)
Köpte för övrigt en jätte liten kupévärmare från Defa på Mekonomen
Just nu 799:- ord pris 975:-
Se länk: http://wup.defa.com/no/wup_products_interiorheaters.html
/Dan

Christian
2007-11-22, 22:34
Jag kör med en sån här i jobbilen... 79:- !!!

http://www.overskottsbolaget.se/images/18.33504f72115b522c9ce80003417/v%C3%A4rmefl%C3%A4kt++3500036.jpg

ersk
2007-11-23, 07:39
Jag kör med en sån här i jobbilen... 79:- !!!

http://www.overskottsbolaget.se/images/18.33504f72115b522c9ce80003417/v%C3%A4rmefl%C3%A4kt++3500036.jpg


Batteridriven?

Christian
2007-11-23, 18:27
Batteridriven?

Nej. Kabelvinda från garaget.....

TheEngineer
2007-12-25, 23:04
Handlade på Mekonomen:
Defa Insticksvärmare 640.00 SEK


Funderar lite på att fixa en motorvärmare jag med. MEN det verkar läskigt att knacka/bända/dra loss frostpluggen ur motorblocket för att montera en insticksvärmare. Är det någon som har gjort detta själv?

Hur gör man? Var det svårt?

Man vill ju inte skada motorblocket... :o

Curtan
2007-12-26, 11:48
Jag harinte gjort det på mini, men att plocka ur frostpluggar brukar vara vädligt enkelt och risken att skada blocket är liten. Jag brukar köra en mejsel igenom och bända ut den. Ibland kan man också knacka till den hårt så att man kan få in en mejsel mellan blocket och brickan.
Löcka te!

TheEngineer
2007-12-26, 19:54
Jag harinte gjort det på mini, men att plocka ur frostpluggar brukar vara vädligt enkelt och risken att skada blocket är liten. Jag brukar köra en mejsel igenom och bända ut den. Ibland kan man också knacka till den hårt så att man kan få in en mejsel mellan blocket och brickan.
Löcka te!

Tack för tipsen! Den riskerar inte att ramla in i motorblocket om man knackar till den hårt?

Curtan
2007-12-26, 21:14
I allmänhet brukar frostpluggar vara monterade längst ned i manteln vilket innebär att den inte kan ramla ned. manteln är ju dessutom inte särskilt tjock eftersom du vill ha så liten mängd kylvätska som möjligt(för att motorn snabbt skall uppnå rätt driftstemp).
Om nu det skulle vara så att frostpluggen inte är placerad som brukligt är torde risken lika fullt vara tämligen liten.

Luc!fear
2008-10-08, 16:53
BILDER, ni som har eftermonterade motorvärmare snälla ta lite bilder och lägg upp...
Dela med er av er erfarenhet i ämnet...snälla

loop
2008-10-21, 21:35
Igen som har några bilder på sin installation?

Luc!fear
2008-10-21, 22:20
Igen som har några bilder på sin installation?
Alla är sååååå hemliga...ingan annan skall få se min bil...& hur jag monterat...
Eller är det ingen som har???
Seså kom igen nu...jag vet att det är folk som har motor- & kupevärmare monterade...fram med era digitalkameror...

loop
2008-10-23, 22:11
Ingen som orkar ta fram kameran och fota.
Det börjar bli kallt i Dalaran,fram med kamran nu och hjälp en dalmas.

Maggy
2010-07-25, 20:47
Snart vinter... nja... men jag behöver en motorvärmare i vår MCS iallafall... Calix eller Defa? Var köper man?
Lovar att ta bilder då jag monterar senare i höst.

loop
2010-07-25, 21:00
Jag kör med Calix.
Finns bilder på "Bilens Sida"

Maggy
2010-07-26, 18:15
Jag kör med Calix.
Finns bilder på "Bilens Sida"

Tackar!
Skall kolla ifall det är kontaktvärmare på Defa... i så fall blir det den. Sämre effekt men mindre risk för läckage. Men det kanske inte finns kontaktvärmare för gjutjärnsblock?

loop
2010-07-26, 18:37
Vad jag har hört är båda "Doppvärmare" man sätter i blocket.

emile
2011-02-09, 01:45
detta borde uppskattas efter det jag läst i det här ämnet... :p


monterade min motor/kupévärmare idag (på min Mini Cooper S R56-2007) och dokumenterade det hela! :D
det tog ca 2tim effektiv tid (har då inte räknat tiden vi letade verktyg eller snackade skit osv.)

vill göra min kära minibröder och minisystrar en tjänst så jag slänger upp tio bilder från början till slut, om det finns frågor eller om nåt är oklart så är det bara att hojta så hjälper jag gärna till! :D


Märke, Defa.
Typ, Kontaktvärmare.
pris, ca 2700kr (inkluderat i detta är kontaktvärmare, sladdar, inre och yttre uttag, kopplingar samt allt du behöver för montering och användning. även en 1.5meters motorvärmarsladd av hög kvalité)

kan beställas från Bmw men även hos mekonomen osv. Bara att ge dom regnr
så ser dom vilken det är. det skilde 3kr mellan bmw och mekonomen och jag tror att även meca ligger kring samma pris. Så vart man handlar spelar ingen direkt roll.


några saker att tänka på:
*man bör helst ha ett garage med riktig lyft då vi hissade upp och ner den ett antal gånger, plus att fästpunkten för motorvärmaren sitter mitt under motorn.

*för att följa mina instruktioner kommer man behöva ta bort både bilbatteriet och huvudstrålkastare på förarsidan. ett stort plus med detta är att du INTE kommer behöva borra i torpedväggen! :D

*böj till fästet som sitter mellan drivaxelfästet och kontaktvärmaren ca 1cm extra så den blir att sitta tajt när du skruvar dit den! tips jag fick från bmw!

*om du inte tagit bort kåpan över batteriet förut, var försiktig och ha koll så att listen på motorhuven inte fastnar mot kåpan. ha huven halvstängd när du drar bort kåpan.

*använd nån slags glidmedel(tex. wd-40 ell crc 5-56) när du för igenom kupévärmarsladden vid genomgången i torpedväggen, du måste kapa en liten bit av toppen på damasken där sladden ska igenom.

*titta noga på närbilden av yttre uttag då det finns saker innanför man inte vill borra i. det är dock säkert att borra där jag har gjort det!

*man bör helst vara två personer för installationen. sen är det ju alltid trevligt med sällskap! :D


vill passa på att tacka Stefan Newstam för hjälp med monteringen och för att han är en fantastisk svärfar och mekaniker!

lycka till kära ministrar! kom gärna med kommentarer!



mvh /emile, astronaut/forumhjälte! ;)


ps. Har bilderna i hög kvalité men forumet begränsar ju detta så kvalitén är inte speciellt bra... om någon vill ha bilderna i bättre kvalité så kan jag maila dom, bara att skicka ett pm med en mailadress.

Gustav2000
2011-02-27, 09:12
Roligt att se en bra beskrivning!

emile
2011-03-01, 06:45
Roligt att se en bra beskrivning!


tack gustav! kul om det uppskattas! :D

lillstefan
2012-11-11, 20:23
Tack för en bra guide (emiles inlägg)! Jag installerade motorvärmare på min Cooper Clubman 08:a och vill lägga till två punkter för icke s:

- Om man tar bort höger framhjul kommer man åt rätt bra för att fästa motorelementet, kände inget större behov av lyft.
- Jag fäste uttage i den nedre "grillen", detta blev inte helt bra. Eftersom denna "grill" är mindre på 120 hk-modellen, hade det varit bättre att ta upp ett hål i stötfångaren.

flyer
2012-11-20, 18:57
Tack Emile!
Jag har visserligen SD:n så bilderna stämmer nästan inte alls men du fick mig att göra jobbet! Det tog två timmar att göra det ensam på macken med lyft.
Två små tips bara:
1 - Ta inte i lika hårt som jag gjorde när ni skruvar fast värmeelementet. Jag drog sönder gängorna! Men med hjälp av två skruvmejslar, något gammal gegga-gucka i botten på verktygslådan och en rostfri M5:a (mutter inte bil) från något båtmeck så pillrade jag dit en ny mutter å drog åt igen. SÅ.
2 - Strunta i att skruva fast uttaget i kupén, jag tröck in kontakten till kupévärmaren i uttaget å pillrade upp grejjorna mellan kupéluftfilter och vägg. Resultat: Alla kablar borta! Kupévärmaren sitter på mittkonsolens sida.

akterspegel
2015-01-15, 23:00
Rycker tag i denna gamla tråd..
Jag letar efter en torpedväggsgenomföring på min R53, vansinnigt trångt! Vart trär man lämpligtvis igenom kabeln?

Tack på förhand!

steaman
2015-01-18, 20:33
Vet inte om det är likadant som på min R55 men där är det bara att lyfta bort batteriet så finns det oanvända gummigenomföringar som är lätta att nyttja.

MrCooper
2015-01-19, 12:45
Vet inte om det är likadant som på min R55 men där är det bara att lyfta bort batteriet så finns det oanvända gummigenomföringar som är lätta att nyttja.

R53 har batteriet i bagageutrymmet...

akterspegel
2015-01-19, 21:21
Klämma in kabeln i det stora hålet för kupèfläktsinsuget är en nödlösning som kanske kan fungera, är inte så sugen på att borra fler hål i torpedväggen!
Finns det inte någon som har en bättre idè?

flyer
2015-01-20, 11:58
Hej! Jag kollade i min R53 som har motorvärmare monterad av BMW vid inköp. Kabel till kupén är dragen på höger sida (såklart) via "plastlådan" som innehåller ABS-enheten. Jag tog några riktigt bra bilder med iPhone:
12710
1270912711Hoppas det hjälper något.

akterspegel
2015-01-30, 08:00
Tack Flyer! jag fick igenom kabeln igår! Jag borrade inte något hål till kabeln som du har på bilden. bakom plasten där kabeln går igenom finns en damask som jag gick igenom.

Vart sitter din anslutningskontakt? jag har inte bestämt mig än men det känns som att det bästa sättet att montera den på är att använda genomförningen och borra ett hål i fronten strax till höger om det vänstra dimljuset sett framifrån, det blir dock en tråkig svart prick i fronten men det är nog svårt att komma ifrån..

MrCooper
2015-01-30, 17:08
Jag satte min kontakt i nedre grillen, syns inte såvida man inte letar.
Har dock en Clubman.

flyer
2015-01-31, 09:56
Japp, samma sak på min. I den nedre svarta grillen. Lite svårare att nå men i princip osynligt.

Hagatorpet
2015-01-31, 10:31
Hade motorvärmare på en tidigare bil, valde då att sätta den i motorrummet,
lite opraktiskt kan tyckas, men inte ens 30 sec extra jobb,
Alltid rent och snyggt, ingen is eller snö i kontakten som det har blivit på tidigare bilar
man slipper dessutom den fula kontakten på utsidan av bilen :-)
Som visserligen går att dölja genom att sätta den som Noel i nedre grillen där den inte syns, men sitter ändå på ett utsatt ställe...

k-son
2015-01-31, 11:12
MINI i Gbg satte in motor och kupévärmare när jag köpte bilen. Dom valde att montera uttaget i nedre grillen. Jag blev nöjd. Inget som stör utseendemässigt. Skön utrustning den här årstiden.

Pät
2015-01-31, 23:14
Fast speciellt utsatt blir det väl inte tack vare det fjädrande locket som stänger sig själv? Aldrig varit med om att det varit några problem med det. Däremot annat om locket varit öppet när man kört, då kan det nog bli härlig kortis till slut.. :-)

Hagatorpet
2015-02-01, 07:38
För er som byter bil ofta (mindre än 4-5 år) är det säkert inga problem :-)
men vi som har bilen lite längre....
det vanligaste som krånglar (om inte det enda) så är det locket
inte helt ovanligt att fjädern rycker i locket, jag har i alla fall sett det vid rätt många tillfällen

k-son
2015-02-01, 13:01
Det har du ju rätt i, och då blir det klart problem...

akterspegel
2015-02-02, 11:40
127211272212720Jag satte också kontakten där tillslut men satfläsk vad trångt det var! :)

Nu åker hon in på en ordentlig underredsbehandling så hon står sig i slasket! :)