handdator

Visa fullständig version : bensinpriserna



powernap
2007-09-21, 11:52
tänkte flika in en fundering på ett gammalt kärt ämne, bensinpriserna

såg på A-ekonomi bl a att dollarkursen är den lägsta på år och dagar, ändå är bensinpriset rungande högt, historiskt innebär en ökning i dollarkursen alltid höjning av literpriset på bensinen, undra vad som komma skall om/när kronkursen mot dollarn drar iväg uppåt 7:50 igen....min spontana gissning är ett literpris på 95 oktan över 15 kronor.

Hur kan det komma sig att man inte sänker i samma takt som dollarn går ner, när man bushöjer för minsta öre upp?

*letar i mina favoriter men hittar inte bokmärket över protestera mot höga bensinpriser, nån som har den länken?*

Hobbe
2007-09-21, 12:11
Oljebolagen skyller på att oljelagret som finns köptes vid tillfället högre pris.
Tyvärr gäller av någon anledningen inte tvärtom, dvs att oljelagret köptes vid tillfället in till ett lägre pris.... ;)

Nu är ju inte oljebolaget den stora boven då staten kammar in mest av ditt literpris i form av skatt.
Sänk skatten och sparka ut alla vilsna, felindoktrinerade miljötalibaner med svår uppväxt från riksdagen !

Ashra
2007-09-21, 12:19
sänk skatten på bensin och inför båtskatt. men nej de vill de minsann inte för vilka har de största båtarna jo de rika =)

Hobbe
2007-09-21, 12:30
En båt behöver inte kosta mer än din MINI.
Jag är inte för fler, eller högre skatter utan färre och lägre ;)

powernap
2007-09-21, 15:32
Sänk skatten och sparka ut alla vilsna, felindoktrinerade miljötalibaner med svår uppväxt från riksdagen !

kunde inte sagt det bättre själv.....

Ace
2007-09-23, 14:31
Höj bensinskatten nu!

Dooper
2007-09-23, 15:55
Höj bensinskatten nu!

Gärna för mig! Men höj inte diesel skatten:D r

powernap
2007-10-08, 12:22
Höj bensinskatten nu!

feltrycksnisse var nog framme......skulle vara SÄNK bensinskatten nu!, eller??

ola
2007-10-08, 12:45
sänk skatten på bensin och inför båtskatt. men nej de vill de minsann inte för vilka har de största båtarna jo de rika =)

båtskatt ??? det är förbjudet enligt svensk lag att beskatta lös egendom....
dessutom vilka fordon drar ojämförligt mest bränsle? Och vilka får därmed betala megamängder med bränsleskatt?? Jo Båtfolket... :mad: :mad: :mad:

RandyPiper
2007-10-08, 12:57
Är väl jättebra om vi i Sverige chockhöjer bensinpriserna !

Vi får sämre konkurrenskraft, men våra politiker får känna sig bäst i klassen när de går på toppmöten, vi löser globala miljöproblem som växthuseffekten helt själva. Heja Sverige !

Luc!fear
2007-10-08, 19:13
Oljebolagen skyller på att oljelagret som finns köptes vid tillfället högre pris.
Tyvärr gäller av någon anledningen inte tvärtom, dvs att oljelagret köptes vid tillfället in till ett lägre pris.... ;)

Nu är ju inte oljebolaget den stora boven då staten kammar in mest av ditt literpris i form av skatt.
Sänk skatten och sparka ut alla vilsna, felindoktrinerade miljötalibaner med svår uppväxt från riksdagen !

Kan bara hålla med förra talare.../Dan

JohanH
2007-10-08, 19:37
Höj bensinpriserna så blir det färre bilar på vägarna och så kan jag åka fortare. :handen:

Rasmus
2008-06-15, 23:11
Jag var och tankade på Statoil i Fårösund idag. Såg då den här bilden:

http://gotlandsbilder.se/diverse/bensinpris.jpg.

Jag får det inte riktigt att gå ihop med bensinpriset. Tar kassörskan och stoppar mellanskillnaden i egen ficka? ;)

rogeraberg
2008-06-16, 08:26
Hur kan det komma sig att man inte sänker i samma takt som dollarn går ner, när man bushöjer för minsta öre upp

Anledningen till att priserna inte har gått upp mer är den låga dollarn, för priset på olja har aldrig varit så högt som det är i dag. Hittade den här grafen som visar oljepriset sedan 1987.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/Brent_Spot_monthly.svg/800px-Brent_Spot_monthly.svg.png

Som ni ser så har det rusat en del de senaste åren (bra det där med Irak va?). Enligt den där grafen var priset 115 dollar i maj och dagskursen i dag är 134 dollar och priset kommer att fortsätta att rusa. Förståsigpåare talar om 200 dollar per fat.

Så 20 spänn litern är inte alls omöjligt.


OT:
Ni vet att det står SÄNKT BENSINPRIS på mackarna ibland? När jag bodde i Sumpan åkte jag förbi samma mack varje dag och det var alltid rödljus där så i brist på annat noterade jag vad soppan kostade. När det en dag hade höjts men det fortfarande stod SÄNKT BENSINPRIS över hela jävla macken lackade jag ur och gick in och frågade va fan de håller på med.

Sänkt bensinpris betydde tydligen inte alls att de hade sänkt bensinpriset mot föregående vecka utan att deras pris var lägre satt än det rekommenderade priset från Statoil.

Jävla gynnare.

powernap
2008-06-16, 08:35
*ska provborra i trädgården*

Ace
2008-06-16, 10:46
Frågan är vad besinen hade kostat om dollarn stog i 8,70 som den har gjort förrut! Tankade i går för 13,54! Inte okej!

Vad kostar bensinen på era tappstationer!?

Vi har en OKQ8 i Kungälv som tar 12,64kr/l för 95oktan.

Räknade på vad det kostar för mig att åka dit och tanka 40liter. Det är c:a 3mil ToR. Skulle tjäna c:a 10kr mot att tanka på tappen vid jobbet för 13,54kr/l. Inte någon mening och då skiljer det ändå 90 öre/l.

En skvätt E85 är nog billigare isf?

Ace
2008-06-16, 10:50
feltrycksnisse var nog framme......skulle vara SÄNK bensinskatten nu!, eller??

Tänk Killinggänget!

ho ho ho ho

rogeraberg
2008-06-16, 11:01
Bensinpriset över 14 spänn nu :)

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FArticleID%3D2008%5C06%5C16%5C288967 %26sectionid%3DDinapengar%26o%3Dexpressen

Rasmus
2008-06-16, 11:10
Frågan är vad besinen hade kostat om dollarn stog i 8,70 som den har gjort förrut! Tankade i går för 13,54! Inte okej!

Vad kostar bensinen på era tappstationer!?

Vi har en OKQ8 i Kungälv som tar 13,64kr/l för 95oktan.

Räknade på vad det kostar för mig att åka dit och tanka 40liter. Det är c:a 3mil ToR. Skulle tjäna c:a 10kr mot att tanka på tappen vid jobbet för 13,54kr/l. Inte någon mening och då skiljer det ändå 90 öre/l.

En skvätt E85 är nog billigare isf?

Jag tankade igår för 13,79 kr/liter.

ALLA bensinmackar har samma literpris på bränsle på Gotland! Dom justerar dessutom literpriset exakt samtidigt på dagarna.

Men ingen kartell här inte, eller hur?!

Ace
2008-06-16, 13:50
Jag tankade igår för 13,79 kr/liter.

ALLA bensinmackar har samma literpris på bränsle på Gotland! Dom justerar dessutom literpriset exakt samtidigt på dagarna.

Men ingen kartell här inte, eller hur?!

12,64 menade jag i Kungälv. Sorry.

Rasmus
2008-06-16, 14:08
12,64 menade jag i Kungälv. Sorry.

Idag kostar bensinen 14,09/l såg jag. Vilket kap jag gjorde igår! :D

HF-Björn
2008-06-16, 14:16
Det sjuka är att det miljövänligare dieseln är dyrare än bensinen, detta pga att all diesel från utlandet straffbeskattas! Jaja soppa räkningen är ju inte det största utgiften på bilen om man säger så. Sedan har vi ju fått sänkt inkomstskatt så det kompenserar ju..

Rasmus
2008-06-16, 14:18
Räknade på vad det kostar för mig att åka dit och tanka 40liter. Det är c:a 3mil ToR. Skulle tjäna c:a 10kr mot att tanka på tappen vid jobbet för 13,54kr/l. Inte någon mening och då skiljer det ändå 90 öre/l.
Summa sumarum så spelar några ören hit och inte så stor roll ;)

JockeO
2008-06-16, 18:30
Jag hörde på nyheterna i morse (eller om det var igår), att Saudiarabien nu skulle dubbla sin oljeproduktion till maxkapacitet...
Jag tänkte då att det får effekten att bensinpriserna sjunker (utläses "inte stiger") den närmsta tiden...

Så hör man nu att priserna höjs till rekordnivåer över 14 kr litern.
Tröttsamt.

Om ALLA bojkottar 1-2 av de större bolagen, låt oss säga Shell och OK/Q8 som exempel, så tvingas de sänka priserna rejält för att bli attraktiva igen.. och då tvingas alla bolag att följa med i sänkningen. Smart va?

Men som alla redan vet är den stora boven i dramat skatterna.
Jag tror att rejäla skattehöjningar påverkar nationalekonomin negativt långt före man kan se positiva effekter på miljön, om det nu är det officiella skälet till höjda bensinskatter. Och därmed återgår alla till att köpa de billigare hushållsvarorna etc, istället för de mer miljövänliga, närproducerade som oftast kostar lite mer. Och kommer att fortsätta kosta mer, så länge de är i minoritet på butikshyllorna.

/M v h, JockeO

Christian
2008-06-16, 21:52
hehe.... Storstadsproblem....

Idag tankade jag fullt...igen...*suck*

14,58:-/L Och ni säger att NI har dyr bensin!!

Och det var dessutom 95okt.

98 kostade något runt 14,99:-

powernap
2008-06-17, 07:08
tankar alltid bara för en hundring så jag bryr mig inte om vad bensinen kostar :soffa:

Ashra
2008-06-17, 08:08
13,94 per liter för 98 i förrgår igår 14.19 burr rysrer vid blotta tanken av nästa tank.

Fredrik
2008-06-17, 08:30
tankar alltid bara för en hundring så jag bryr mig inte om vad bensinen kostar :soffa:

Gud vad billigt - vad tankar du någonstans :???:

powernap
2008-06-17, 08:36
Gud vad billigt - vad tankar du någonstans :???:

välkommen till framsidan.......

Fredrik
2008-06-17, 08:40
Tack - tankar du för max en hundring åt gången, måste bli många mackbesök per dag så som du kör :mrgreen:

powernap
2008-06-17, 08:43
Tack - tankar du för max en hundring åt gången, måste bli många mackbesök per dag så som du kör :mrgreen:
mackägarna är ett släkte som bör sponsras, annars lägger dom ner o då får vi inte tag på bränsle.........(så KAN man resonera)

-----------------

nämen, vet du hur jag kör?

tog en kurs på nätet i eco-driving......nyttjade den nyvunna kunskapen på knutan, så bilen drog inte mer än dryga 2 liter/mil......:handen:

Fredrik
2008-06-17, 08:58
mackägarna är ett släkte som bör sponsras, annars lägger dom ner o då får vi inte tag på bränsle.........(så KAN man resonera)

-----------------

nämen, vet du hur jag kör?

tog en kurs på nätet i eco-driving......nyttjade den nyvunna kunskapen på knutan, så bilen drog inte mer än dryga 2 liter/mil......:handen:


Fantastiskt framsteg Jonas, du sparar alltså in en hel dl per 10 mil - jag är impad :D

powernap
2008-06-17, 09:00
Fantastiskt framsteg Jonas, du sparar alltså in en hel dl per 10 mil - jag är impad :D

ja jag vet o e överlycklig över framsteget....vill du ha länken till kursen?

Fredrik
2008-06-17, 09:01
ja jag vet o e överlycklig över framsteget....vill du ha länken till kursen?


Ja, omedelbums men helst igår :mrgreen:

powernap
2008-06-17, 09:04
http://www.globalactionplan.org.uk/ecodrivingsimulator.aspx

Fredrik
2008-06-17, 09:21
http://www.globalactionplan.org.uk/ecodrivingsimulator.aspx

Jättefint, men vart står det var man tankar billigt :???:

powernap
2008-06-17, 10:10
Jättefint, men vart står det var man tankar billigt :???:

det får man räkna ut själv...in med en hundring i pumpen bara....

Fredrik
2008-06-17, 10:30
det får man räkna ut själv...in med en hundring i pumpen bara....


Aha, ja det är ju verkligen eco (nomic) thinking :woot:

Ace
2008-06-17, 17:55
Frugans bror tankade sin Land Rover Discovery V8 igår. C:a 1200:- full tank. Ock då kommer han c:a 40mil!
Vi skall nog inte gnälla så mycket när våra bilar drar 0,9L/milen.....:)

Christian
2009-05-28, 11:42
Tänkte väcka en gammal tråd igen......


Har det igentligen hänt så mycket på ett år ???

Rasmus
2009-05-28, 14:46
Tänkte väcka en gammal tråd igen......


Har det igentligen hänt så mycket på ett år ???

Det var ju en fröjd att tanka bilen för några månader sen! Några kronor billigare per liter än vad det är nu.

Till sommaren lär det väl vara lika dyrt som vanligt...
Lustigt fenomen det där med bensinpris och sommar. Såklart det inte är kartellbildning, det är absolut-såklart-verkligen-inte-alls-överhuvudtaget det jag menar. Det är ju bara en slump att literpriset går upp på rekordnivåer under juli och augusti för att sen gå ner litegrand efter sommaren igen. Inga konstigheter med det, va?

Christian
2009-05-28, 15:04
Nä, inte alls. ;)

Då är ju villaoljan också billigare......

Dito, dyrare på hösten/vintern.

Hobbe
2009-05-28, 16:34
Jag bryr mig inte om vad bensinbolagen tar betalt utan hur mycket skatt politiker och miljötalibaner lägger på bensinpriset.

Haugthon
2009-05-28, 16:57
Jag bryr mig inte om vad bensinbolagen tar betalt utan hur mycket skatt politiker och miljötalibaner lägger på bensinpriset.

Japp jag betalar gärna shejkens nya Bugatti. DOCK inte Talibanernas miljömärkta baner :mad: