handdator

Visa fullständig version : Min nya kärra har landat!



HF-Björn
2007-09-09, 10:36
Så då har man varit stolt ny MINI Cooper D ägare i 40 timmar!

Drog från Helsingborg i Fredags vid lunch för att hämta min nya pärla vid halv fyra på BMW i Gbg. Har nog aldrig längtat "hem" så mycket som på vägen till Gbg. Väl hemma så drog vi till bilhandlarn för at hämta ut päran och där stog hon i avhämtningshallen nyvaxad och superfin kärlek på hög nivå! precis så jag ville ha den. Drog kortet och såg stora siffror i displayen, bara att trycka OK och inte tänka mer på det hehe .. Väl ute på vägen så är hon som ett stykjärn på vägen. Jag är riktigt imponerad av väghållningen speciellt med 175'or på däcken undrar hur den kommer bli med ett par trevliga 215 på?

Detta är ju den nya modellen med start och stopp funktion vilket känndes välldigt konstigt vid rödljusen när bara bilen stängs av och allt blir tyst men jag gillar det mer och mer. Det funkar så att om man kommer farandes och lägger växeln i neutral och tar upp kopplingen så stoppar motorn och när man skall iväg igen så trycker man ner kopplingen och vipps så startar bilen på 1 sekund och du lägger in ettan och piper iväg. Seden finns en funktion som tippsar vilken växel som är mest optimal för bränsleförbrukningen vilket är la ganska självklart att en hög växel som möjligt är att föredra, men dock trevligt.

Annars känns bilen välbyggd och solid inget skrammel eller otäcka ljud än. HiFi ljudet är helt OK men inget proffs ljud men men. Xenon ljuset är grymt bra och rek. det för alla som köper ny bil likaså multiratten och panoramataket.

Min kamera paja så det blev mobilkamerabilder istället lovar att ta bättre bilder!

http://www.ankarklint.se/mini/158fram.jpg
http://www.ankarklint.se/mini/158bak.jpg
http://www.ankarklint.se/mini/158tak.jpg
http://www.ankarklint.se/mini/158inne.jpg
http://www.ankarklint.se/mini/158inst.jpg

Black Attack
2007-09-09, 10:57
Niceee. snygg.

hoppas du e nöjd. den e kanon fin

grattis

Rasmus
2007-09-09, 11:13
Stort grattis Björn!

Marcus
2007-09-09, 12:04
Grattis, ser väldigt fin ut!

Ace
2007-09-09, 12:29
Snygg färgkombo! Är stereon sämre än Harman/Kardon som folk har sagt?Varför blev det BMW Group och inte Pålssons Bil?
Kanske inget du vill skylta med på forumet :)
Så vad blir det för 18"-are då?

Ashra
2007-09-09, 12:58
grattis mycket nöje med bilen framöver !
den ser kanon fin ut.

Sillen
2007-09-09, 12:59
Riktigt fin bil. Diesel är suveränt att ha, det blir det nästa gång. Finns säkert fler dieslar då.

HF-Björn
2007-09-09, 14:26
Tack tack alla! :) jo 18 tummare ryker på till våren! blir mattsvarta med chiliröd kant tror det blir skit snyggt. Att jag köppte bilen i Gbg var för att jag bodde i Göteborg i sommras var liksom närmast plus att dom va trevliga där och hadde en ny bil att speca av 08'orna. Skall åka ner till Hgb skall bli intressant att se va den drar på motorvägen. Snittar nu strax över 0.5 vid aktiv statskörning plus ny bil så det bådar gott..

Dooper
2007-09-09, 17:41
sweet ride:D :D

Darkfool
2007-09-09, 18:23
Nice! It´s really good looking... :D

HF-Björn
2007-09-09, 18:49
Är i Helsingborg nu medelhastighet 115km/h förbrukning 0,45l/mil bra med tanke på att motorn är ny. Resan kostade 91,65kr i bränsle shit rena vinsten ju :D

GT
2007-09-09, 19:03
Snygg färgkombo! Är stereon sämre än Harman/Kardon som folk har sagt?Varför blev det BMW Group och inte Pålssons Bil?
Kanske inget du vill skylta med på forumet :)
Så vad blir det för 18"-are då?


Det finns en anledning att BMW-multimiljondollar-företag har valt att ta bort Harman/Kardon :D

SNYGG BIL!

Rasmus
2007-09-09, 19:20
Är i Helsingborg nu medelhastighet 115km/h förbrukning 0,45l/mil bra med tanke på att motorn är ny. Resan kostade 91,65kr i bränsle shit rena vinsten ju :D
Du glömmer väl inte bort att du ska köra in bilen?
Max 3.000 varv gäller för Dieseln de 200 första milen.

Onebuying
2007-09-09, 20:34
Stort grattis! Jag har ju funderat på en likadan kärra som du har köpt, men blev lite avskräckt av priset och leveranstiden. Men jag är fortfarande sugen, så vi får se vad som händer...

Men som sagt, grattis! En grymt fin bil! Fortsätt gärna rapportera förbrukningssiffror och dina övriga intryck av bilen!

MVH Henrik

HF-Björn
2007-09-09, 21:49
Det där med att köra in devideras det ju en del men visst skall man inte stressa motorn för mycket i början. Finns ju vissa som säger att motorn går bättre om man kör in den hårt!?.Tror det stog 3500varv dom första 200 milen i boken och inga kickdowns. Svårt att motstå ibland. Blir en diesel box när den är riktigt inkörd också skall bli kul och se skillnaden.

Angående HiFi paketet så är det inte dåligt ljud men jag har haft ett hämmasnickrat system i Lancian för 12k och det är en viss skillnad om man säger så...

Du glömmer väl inte bort att du ska köra in bilen?
Max 3.000 varv gäller för Dieseln de 200 första milen.

Fredrik
2007-09-10, 06:32
Fin bil, Björn - grattis!

ersk
2007-09-10, 07:01
Inget negativt om din bil, inte alls, tvärtom, hade vart kanon med en diesel i dessa tider, och den ser ju ny ut (av en viss anledning iof), men man är ju tyvär en liten pojkrackare med ständigt tung högerfot :P

Men jag kan inte låta bli att kommentera, varför i denna ding ding värld säger man grattis till någon som köpt en bil?

Jag kan bara inte komma på nåt vettigt svar när jag mumsar i mig vindruvor så här på morgonkvisten.. man har väl ändå inte vunnit något?

Eller säger man grattis för att..

Du sparat ihop till 250 000:- kronor av dina surt förvärvade pengar och nu lagt dem på en ny bil.. som du kommer ha förlorat minst 20% på när du säljer den?

eller..

Grattis för att du just lånat 250 000:- och lagt dem på en ny bil som du dels kommer att få betala av på i 5-10 år framöver, därav betalt 330 000:- samt förlorat 20% av utgångssumman?

eller..

Grattis för att du slickat dig till eller jobbat dig hårt till en rik karriär vilken innebär att du kan köpa ett par minisar och torka dig med ett par hundra tusen i arslet innan du spolar ner dem i toaletten för att sedan pissa på din kärring?

eller...

Grattis.. för att du lyckades välja en MINI bland världens alla bilmärken istället för en helt vanlig Volvo eller en inte helt vanlig Lamborghini?

eller..

ja varför säger man grattis igentligen?

Är det bara när man köper bilar man säger grattis? Har det med priset att göra? Eller om en vara är helt ny på marknaden?

Om det inte är bilbetonat.. betyder det att jag kan säga grattis(!) till min flickvän nästa gång hon kommer hem från Ica MAXI för att hon köpt den nya OB plus tampongen??? :eek:

Äh jag är bara förvirrad, måste vara någon form av storstadskultur som jag inte förstår mig på? :D

Rasmus
2007-09-10, 07:33
Det där med att köra in devideras det ju en del men visst skall man inte stressa motorn för mycket i början. Finns ju vissa som säger att motorn går bättre om man kör in den hårt!?
Jag valde att göra som det stod i instruktionsboken angående inkörning av bilen. (Givetvis med vissa undantag men i så stor utsträckning som möjligt.) Känns som att det är bra att låta delarna anpassa sig till varandra innan man börjar plåga bilen :D

Jag upplever att bilen går bättre efter inkörningen än innan så mitt tips är att du försöker köra in den, även om många sa till mig att det bara är att ösa och skita i inkörningen.

HF-Björn
2007-09-10, 08:18
Jo men om man tex köper ett hus för säg 3 mille så säger man ju också grattis!? ett hus kan ju också rasa i pris :) nä klart att en bil är ens sämsta affär i livet med den kostnaden väger upp vad man får ut i glädje alla fall enligt mig.

Zagato1
2007-09-10, 08:29
Man säger grattis för att vederbörande har haft den goda smaken att välja kanske marknadens roligaste bil. Valet av bil är ju i sig ett statement som säger ett och annat om vilken image ägaren vill omge sig med eller som de säger i USA; "You are what you drive".

/Johan

KPKalle
2007-09-10, 08:41
Very nice :cool:

JohanH
2007-09-10, 10:40
Du glömmer väl inte bort att du ska köra in bilen?
Max 3.000 varv gäller för Dieseln de 200 första milen.

Vad gäller för bensinaren?

/JohanH för lat för att ta fram boken

Hans-G
2007-09-10, 11:33
Instämmer med vad Zagato-Johan skrev tidigare!
Säger därför "Grattis, Björn!". :D

(Och tycker dessutom att du skaffat dej den roligaste avataren av alla på sajten...)

Rasmus
2007-09-10, 11:45
Vad gäller för bensinaren?

/JohanH för lat för att ta fram boken

4.000 rpm eller 160 km/h gäller för bensinaren de 200 första milen!

JohanH
2007-09-10, 11:48
4.000 rpm eller 160 km/h gäller för bensinaren de 200 första milen!

kan förklara varför det luktade ganska illa när jag varvade upp till 6.000 rpm i lördags :-). Min har ju bara gått 170 mil än så länge...

Tack

/JohanH

Rasmus
2007-09-10, 11:50
kan förklara varför det luktade ganska illa när jag varvade upp till 6.000 rpm i lördags :-). Min har ju bara gått 170 mil än så länge...

Tack

/JohanH

Japp! I know the smell ;)

Det var efter att min bil luktade brända kanelbullar som jag kollade instruktionsboken och insåg vilka inkörningsrekommendationer som gällde :handen:

Sen körde jag 200 mil till och från Norrland, så var bilen inkörd och redo att plågas ;)

HF-Björn
2007-09-17, 13:22
En lite ny reflektion av Sportknappen @ 1200 riksdaler. Har börjat använda denna knapp och bilen får bra mycket mer respons i gasen blir liksom mer agresiv i uppförandet, och trögare servo alltså mer känsla mot vägen. Tycker faktiskt att knappen är kul! :) Någon mer som har denna finnés?

JohanH
2007-09-17, 13:38
En lite ny reflektion av Sportknappen @ 1200 riksdaler. Har börjat använda denna knapp och bilen får bra mycket mer respons i gasen blir liksom mer agresiv i uppförandet, och trögare servo alltså mer känsla mot vägen. Tycker faktiskt att knappen är kul! :) Någon mer som har denna finnés?

Självklart!! Plus sportchassi och diff. Nu vet jag inte om det skall vara så - Rasmus kanske kan jämföra - men när man tokgasar med sportknappen intryckt så ålar sig bilen närmast framåt på vägen - dvs det känns inte som om den drar helt rakt. Fel eller rätt?

/Johan

Christian
2007-09-17, 20:38
Sportknapp....= R53



okey, glömde:

Sportknapp+....=MCS GP

Ace
2007-09-21, 10:35
Har du vaknat på fel sida idag ersk eller?
Jag håller med Mr Ferrari. Har man den goda smaken att välja en bil som enligt Aftonbladet bara får 2+ för att äga så är man värd ett Stort Grattis!
Man kan tycka det är tråkigt att inte MINI säljer så bra i Sverige men hur kul är det om kreti och pleti åker runt med en bil som man vill ha lite för sig själv. Tror ni ägare av Ford Focus vinkar på varrandra?

Freddo
2007-09-21, 13:24
Snygg färgkombo! Är stereon sämre än Harman/Kardon som folk har sagt?Varför blev det BMW Group och inte Pålssons Bil?
Kanske inget du vill skylta med på forumet :)
Så vad blir det för 18"-are då?

Ja den är sämre.. bra mycke också :(
Skulle väl säga att den är i klass med boost i R53:an. Om ens det.

Så med facit i hand hade man kunnat valt nå annat för dom 4900 extra eller sparat dom till eftermarknadsgrejer.. men men.

HF-Björn
2007-09-21, 13:59
Japp håller med dig! Men har ju nu element att byta ut på två nya ställen :P
Har beställt en S-grill hoppas att den kommer att passa såg så ut i affären men vem vet någon här? Har ju samma huv som S'en fast ingen fejk ventil.

Ja den är sämre.. bra mycke också :(
Skulle väl säga att den är i klass med boost i R53:an. Om ens det.

Så med facit i hand hade man kunnat valt nå annat för dom 4900 extra eller sparat dom till eftermarknadsgrejer.. men men.

ersk
2007-09-21, 18:16
Har du vaknat på fel sida idag ersk eller?
Jag håller med Mr Ferrari. Har man den goda smaken att välja en bil som enligt Aftonbladet bara får 2+ för att äga så är man värd ett Stort Grattis!
Man kan tycka det är tråkigt att inte MINI säljer så bra i Sverige men hur kul är det om kreti och pleti åker runt med en bil som man vill ha lite för sig själv. Tror ni ägare av Ford Focus vinkar på varrandra?

Hehe nej inte idag, jag skrev väl inlägget om grattis för någon vecka sedan iof :D

Jag ville bara få klarhet i varför. Vi satt och diskuterade ämnet på jobbet och ingen hade hört någon gratta varandra för ett bilköp innan, därav frågeställningen. ;)

Möjligtvis om något är svårt att få tag på, något man letat efter länge, eller om någon gör ett fynd. Då är det en bedrift och då var vi överns om att man kunde säga grattis..

Hur som haver, den nya panelen i de nyare modellerna är riktigt nice :)

GT
2007-09-21, 19:09
I went to ICA and bought lots of stuff!

When i came home Madde asked me "where is my OB plus tampongen???"

I said "Shit i forgot them"

Madde said "GRATTIS" Now go back!

Is this the same????

RandyPiper
2007-09-21, 20:04
I went to ICA and bought lots of stuff!

When i came home Madde asked me "where is my OB plus tampongen???"

I said "Shit i forgot them"

Madde said "GRATTIS" Now go back!

Is this the same????

No you are just pussy whipped !


:woot:

Dooper
2007-11-04, 05:10
Hur går bilen Björn? va ligger du på för förbrukning nu, har det gått ner lite nu när du kört lite mer? Några andra tankar och intryck så här långt?
Ser fam emot att få min, ska få den nu i veckan:woot: :woot: :handen:

Christian
2007-11-04, 08:49
Hur går bilen Björn? va ligger du på för förbrukning nu, har det gått ner lite nu när du kört lite mer? Några andra tankar och intryck så här långt?
Ser fam emot att få min, ska få den nu i veckan:woot: :woot: :handen:


(off topic)

Ska in med min på måndag... På rep.
Synd att de inte ville ta den i fredags när jag ändå var där inne....:confused:

Bergen
2007-11-04, 15:55
Grattis från mig också.Vad roligt att du har fått bilen nu. Vad härligt det måste vara med en ny bil. Min kommer inte förrän vecka 48,men den som väntar på något gott... Jag säger grattis trots inlägget en bit upp. Visst kan det vara hårt just vid betalningsögonblicket men man lever bara en gång,så varför inte leva nu. Jag tror att ska man köpa en ny bil, så är nog en Cooper Diesel och även andra Cooprar ett bra köp.De faller inte lika mycket som andra bilar och med 16 000 i miljöbilspremie så anser jag nog att Diesel Coopern är ett fynd. Jag har aldrig köpt en ny bil förut och har ansett att man gör bästa, (minst dåliga) affären om man köper en bil med ett par tusen mil på mätaren. Givetvis beroende på hur länge man ska ha den osv. Jag tvekade bara en stund(kanske lite längre ändå) att köpa en ny Cooper, men eftersom en begagnad nästan låg i samma prisklass, efter miljöavdragen så var det enligt min mening ingenting att tveka på. Vi får väl se hur det känns efter ett par månader efter leveransen. Det blev ett längre inlägg än jag hade tänkt, det här. Grattis igen och hoppas att du blir nöjd Björn.