handdator

Visa fullständig version : run flat däck = buller?



spaawn
2007-08-26, 23:08
Hej!

Ni som kör med runflat däck på era mini:s och har haft möjlighet att jämföra med icke runflat däck, hur upplever ni buller-skillnaden? Man har ju läst en del om att runflat skulle ge mer buller, ökad spårkänslighet etc....

/Rickard

Christian
2007-08-26, 23:32
Dina föraningar är besannade...

Stor skillnad enligt mig.

Men jag har ännu inte testat utan run-flat på min Mini. (bara på andra bilar.)


Mitt tips lyder: Köp icke run-flat.

Men det beror ju på vad du är för förare...vad du vill med bilen osv..

Lycka till i dina val.

GT
2007-08-27, 06:24
"RUN-FLATS SUCK A*S":( :( :(

Luc!fear
2007-08-27, 06:25
"RUN-FLATS SUCK A*S":( :( :(
A*S?
/Dan

GT
2007-08-27, 06:26
The thing you sit on !................well i do anyway:woot:

Ashra
2007-08-27, 08:27
Jag bytte från runflat till Sp maxx och e kanon nöjd ljudet i kupen försvann samt att väghållning och grepp blev mycket bättre

Sillen
2007-08-29, 17:40
The thing you sit on !................well i do anyway:woot:

And not the one some think with!! :)

Frejkan
2007-08-29, 19:59
Jag bytte från runflat till Sp maxx och e kanon nöjd ljudet i kupen försvann samt att väghållning och grepp blev mycket bättre
Har också bytt från runflat till Sp maxx och har samma erfarenhet!

TMBerka
2007-08-31, 09:43
Bytte från run on flat Dunlop SP9000 till Continental sport contact 2, bullret sjönk avsevärt. och komforten blev betydligt bättre då jag upplevde run on flat däcken som väldigt hårda över gupp.

Fredrik
2007-08-31, 12:26
Jag kör också på Continental Sport Contact 2 och är mycket nöjd med dessa.
Grymt grepp och bra prestanda i övrigt.

David S
2007-09-05, 20:42
Jag skrotade mina runflats och skillnaden är monumental. En helt annan bil. Bättre grepp, känsla och mindre buller. En av de bättre modsen man kan göra initialt.

Bergen
2008-04-22, 08:32
Ja, det var det jä-igaste vad besviken jag blev när jag satte på sommardäcken. Det var grrrymt mycket mer buller och betydligt mer trögstyrt än med dubbdäcken, den studsar som en studs boll också. Det måste väl bero på runflatsen då.Jag har då aldrig haft en bil där bullret har blivit så märkbart mycket sämre. Jag undrar om BMW har samma bult diameter och hål som Coopern, för i så fall kan jag testa med sommardäcken vi har liggande från gammel bilen.

TMBerka
2008-04-22, 09:06
Ja, det var det jä-igaste vad besviken jag blev när jag satte på sommardäcken. Det var grrrymt mycket mer buller och betydligt mer trögstyrt än med dubbdäcken, den studsar som en studs boll också. Det måste väl bero på runflatsen då.Jag har då aldrig haft en bil där bullret har blivit så märkbart mycket sämre. Jag undrar om BMW har samma bult diameter och hål som Coopern, för i så fall kan jag testa med sommardäcken vi har liggande från gammel bilen.

BMW brukar väl köra med 5 Bult? medans MINI har 4.

Bergen
2008-04-22, 11:37
Ja , nu när du säger det så... Det är ju helt riktigt. Snacka om hjärnsläpp alltså.:blink: Ja, då blir det väl till att chansa på att det blir bättre med nya däck.

Green Meanie
2008-04-22, 15:21
Är också beskymmrat över bullret. Kan tänka mig man bli riktigt döv efter lång färd.

Ni som inte ha Run F har förstås "a spray can in the car" eller lite sig på Bärgningskåren?

TMBerka
2008-04-24, 09:14
Är också beskymmrat över bullret. Kan tänka mig man bli riktigt döv efter lång färd.

Ni som inte ha Run F har förstås "a spray can in the car" eller lite sig på Bärgningskåren?

Det blir bärgare om olyckan är framme, den där sprayen har jag hört att den inte tillför syftet.

Luc!fear
2008-06-09, 08:27
Hej medlemmar...(och andra nyfikna)
Stötte på detta...(med tanke på Run On Flat - däck)
http://www.gizmag.com/go/3603/
Undrar om det blir något att ha?
Det är dock Michelin som håller på att ta fram det...
/Dan

andreass
2008-06-10, 12:13
Jag testkörde en MINI en hel helg från Göteborg till Stockholm och bland det enda på minussidan jag kom fram till var just vägljudet. Har läst en del från besvikna BMW-ägare med orginalmonterade run-flat om just detta vägoljud och valde pga detta bort mitt 17" orginaltillbehör som jag initialt kryssade för. Hoppas jag gjorde rätt val! Nu blir det eftermarknadshjul istället.

Ryde
2008-07-14, 13:58
Arr.. hur vet man om man har runflat eller inte? står inte ett skit på mina däck. (har 17" tillvals fälgar)

Hobbe
2008-07-14, 14:29
Det står run-flat eller RFT på däcken om så är fallet.
Är det en ny bil så är det garanterat run-flats.