handdator

Visa fullständig version : Startar inte på första försöket



Calle08
2007-08-23, 09:27
Hej!

Har lite problem med att starta bilen ibland. Det inträffar när den stått still en längre tid, typ ett dygn eller mer. Problemet är att den inte startar på första försöket men däremot så startar den alltid på andra. Det är lite irriterande tycker jag. Är det någon som känner igen problemet eller har något förslag på vad det kan bero på?

/Calle

powernap
2007-08-23, 09:28
*vrid inte nyckeln för snabbt, stanna i läge 2 nån sekund så ska det funka*

Rasmus
2007-08-23, 10:29
Vem är så elak mot sin Cooper att han/hon låter den stå okörd i mer än ett dygn?! :D

JockeO
2007-08-23, 13:13
*vrid inte nyckeln för snabbt, stanna i läge 2 nån sekund så ska det funka*

Och stannar du t o m 4-5 sek i läge 2, så hinner testprogrammet gå klart och du undviker alla ökända och oförklarliga elfel som kan kosta tusenlappar helt i onödan... Kolla bara att låg-bränsle-indikatorn gått från rött till orange, så vet du att testen är klar.

/M v h, Jocke O

Calle08
2007-08-23, 13:59
Och stannar du t o m 4-5 sek i läge 2, så hinner testprogrammet gå klart och du undviker alla ökända och oförklarliga elfel som kan kosta tusenlappar helt i onödan... Kolla bara att låg-bränsle-indikatorn gått från rött till orange, så vet du att testen är klar.

/M v h, Jocke O


Jag har testat att inte vrida om nyckeln för snabbt men det hjälper inte :???:

/Calle

Henke_Works
2007-08-23, 22:44
segt!

Calle08
2007-08-27, 09:59
segt!

Ja det är lite störande och jag vet inte om det kanske blir värre när det blir kallare. Får nog slå en signal till BMW och be dem kolla på det för säkerhets skull.

/Calle

JockeO
2007-08-31, 11:16
Hej!

Har lite problem med att starta bilen ibland. Det inträffar när den stått still en längre tid, typ ett dygn eller mer. Problemet är att den inte startar på första försöket men däremot så startar den alltid på andra. Det är lite irriterande tycker jag. Är det någon som känner igen problemet eller har något förslag på vad det kan bero på?

/Calle

Hittade en intressant sak på sid 47 i den engelska manualen som någon bifogat här inne..

"Vehicles with manual transmission:
Step on the clutch when starting the
vehicle. A lockout prevents the engine from
starting if the clutch is not depressed."

Verkar som att det finns en spärr som gör att motorn ej startar om man ej trampar ner kopplingen på manuellt växlade bilar... Någon som testat? Vet själv ej hur min ryggmärgsreflex vid start gör, men jag tror att jag alltid trampar ner kopplingen då jag startar... skall vara observant nästa gång och se om det stämmer...

/ M v h, Jocke O

Betan
2007-08-31, 13:44
Hittade en intressant sak på sid 47 i den engelska manualen som någon bifogat här inne..

"Vehicles with manual transmission:
Step on the clutch when starting the
vehicle. A lockout prevents the engine from
starting if the clutch is not depressed."

Verkar som att det finns en spärr som gör att motorn ej startar om man ej trampar ner kopplingen på manuellt växlade bilar... Någon som testat? Vet själv ej hur min ryggmärgsreflex vid start gör, men jag tror att jag alltid trampar ner kopplingen då jag startar... skall vara observant nästa gång och se om det stämmer...

/ M v h, Jocke O

Jag startar med båda metoderna och den startar ändå tyvärr får man väll säga då.:confused:
Vill tacka för tippset om test programet väntar alltid ett par sek nu.

Christian
2007-08-31, 20:30
Hittade en intressant sak på sid 47 i den engelska manualen som någon bifogat här inne..

"Vehicles with manual transmission:
Step on the clutch when starting the
vehicle. A lockout prevents the engine from
starting if the clutch is not depressed."

Verkar som att det finns en spärr som gör att motorn ej startar om man ej trampar ner kopplingen på manuellt växlade bilar... Någon som testat? Vet själv ej hur min ryggmärgsreflex vid start gör, men jag tror att jag alltid trampar ner kopplingen då jag startar... skall vara observant nästa gång och se om det stämmer...

/ M v h, Jocke O

engelsk manual --det var jag.

Lägg bilen i friläge och starta sen. Fungerar utmärkt.

GT
2007-09-01, 07:55
Change the HT leads!!

Calle08
2007-09-06, 07:27
Det verkar som att jag löst problemet själv. Av någon anledning fick jag för mig att testa att vrida om lyset till halvljus innan jag startar bilen och det verkar fungera. Jag har testat nu ett antal gånger och den har startat på första försöket varje gång.

Hur gör ni, sätter ni på halvljuset innan ni startar? Jag har bara slagit på det på kvällar eller vid mörker för att få instrumentbelysning och för att kunna slå på helljuset.

/Calle