handdator

Visa fullständig version : Det osar avgaser



ersk
2007-08-18, 22:04
Det kan måhända vara som så att tidigare ägare inte viste vart varvstoppet låg på varvräknaren och kanske är det just därför som det luktar avgaser i kupén när man drar iväg och gasar på första kilometern.
Bilen kanske tackar mig genom att ge mig en kärleksdos av sin odör.

Eller vad tror ni?

Någon packning som läcker kanske? Någon som vart med om det tidigare så jag vet vart jag ska kolla? Jag tänker antingen kompressorn eller vid downpipen..

Förresten hur är det med kompressorer, ska man kyla ner dem efter körning som med turbo eller är det bara att vrida av nyckeln och vara glad som med en sugmotor?

Hobbe
2007-08-19, 00:43
En Wunderbaum rekommenderas ;)

MINI:n behöver ingen nedkylning.

Marcus
2007-08-19, 11:16
Har du takluckan öppen eller möjligtvis lite bara det lilla öppnat bak på den?

Om du inte har taklucka.

Kolla att "hatthyllan" verkligen hamnar över platsen på bakluckan inte inte därimellan. Min hatthylla har tappat sina gummipluppar som ska se till att den inte gör detta. Resultat: Bakluckan går inte igen, eller går igen men blir uttryckt så att det blir glapp mellan gummilisterna.

Minin har interessant aerodynamik, avgaserna sugs utan problem in genom takluckan när man gasar, och har man glapp i bakluckan så kommer de in dirkekt! :)

ersk
2007-08-19, 13:17
Jag har ingen taklucka men jag ska kontrollera bakluckan en extra gång.
Det är bara när motorn är kall som man känner avgaserna, det känns som om dem kommer genom fläkten dock.

Marcus
2007-08-19, 14:20
Oki, jag har problem med avgaslukt också som sagt, men för mig berodde det ena gången på bakluckan, och annars brukar det komma in genom takluckan.

TheEngineer
2007-08-19, 14:29
Jag har ingen taklucka men jag ska kontrollera bakluckan en extra gång.
Det är bara när motorn är kall som man känner avgaserna, det känns som om dem kommer genom fläkten dock.

Jag trodde också jag hade nåt problem med avgaslukt eller nåt som höll på att smälta. Kändes framförallt efter hård körning och när jag klev ur bilen. Kom dock fram till att det var bromsarna.

Kan det vara det du känner? Kör fort och bromsar kraftigt?

ersk
2007-08-19, 14:40
Jag känner igen precis vad du menar när man kliver ur bilen och just det är nog bromsarna som du beskriver.
Men när de avgaser uoppkommer som jag beskriver så har jag inte ens hunnit bromsa än, tror jag i varjefall inte.

GT
2007-08-19, 18:05
Look at the plastic "SKYDD" in the boot .......there is rubber flaps there , maybe they are open?