handdator

Visa fullständig version : Försäkringsrasister!



ersk
2007-08-05, 10:56
Håller på att skaffa försäkring på bilen just nu, men försäkringsrasisterna, nu senast Trygg Hansa vill ha 4000 kr extra om året för att min bil inte är ariskt Svensksåld, trots att bilen skitits ut av samma moderföretag . Det vore nåt för Jämo att bita i! :mad:

Ashra
2007-08-05, 11:07
Jag har min i OKq8 de tog inget extra.

Kolla med bmw orginal försäkringar.

Du har någon försäkrings tråd du kan söka efter där står det vad medlemmar har för bolag.

RandyPiper
2007-08-05, 12:23
Min bil är högarisk då den härstammar från Tyskland och jag behöver så vitt jag vet inte betala någonting extra i försäkring.

Har BMW original försäkringar.

Ace
2007-08-06, 08:39
Det har jag inte ens tänkt på nu när jag går i MCS-tankar! Det kanske blir jättedyrt med en importförsäkring? Vad betalar ni för era S Svensksålda resp. importer?

ersk
2007-08-06, 09:14
Det är olika mellan olika försäkringsbolag, Trygg Hansa tar tex ut extra hög premie, medans Länsförsäkringar inte gör det, så det gäller bara att välja rätt.

Med 5000 i självrisk fick jag en försäkring på runt 6500 om året hos länsförsäkringar, jag är i bonusklass 7 (körkort 5-7år). Bonusklass 9 är högst, då har man haft körkort i 15år och försäkringen låg då på 3800 kr hos samma bolag.

När man tagit körkort så är man automatiskt i klass 4 eller 5 (kommer inte ihåg vilken).

David S
2007-08-06, 22:28
jag har länsförsäkringar, 5k i sr, 6900 om året. Körkort i 5 år. Bilen i Lund,

Ace
2007-08-07, 18:16
Jag ringde BMW Original Försäkring igår och skulle fråga om det skiljer mycket på svensksåld och direktimport. Dom sa att dom inte gör någon sån bedömning. Frågade vad en svensksåld MCS -05 skulle kosta helår/helförsäkring 6400:- Betalade 7200:- för min MC -02! Frågade även på en importerad MCS -04 och den skulle kosta 7400:-! Lite märkligt att en "S" är billigare än en Cooper.

Fredrik
2007-08-08, 07:15
Ace, det var konstigt, jag kollade (efter jag köpt min Cooper) vad en S skulle kosta, och den var ca 800:- dyrare för mig hos Sveland att försäkra än min Cooper, så att de har vänt på det i detta fallet var mycket märkligt.

hottast
2007-08-08, 12:28
Jag betalar hos tennant, 4800 kr om året. Ett mycket bra pris tycker jag.

RandyPiper
2007-09-04, 17:38
Kollade upp min BMW original helförsäkring. Den täcker inte motorskada pga att bilen är importerad, men jag pröjsar ändå lika mycket (8000 kr/år) :mad:

Tänkte ringa runt idag och kolla efter något försäkringbolag som inte har denna klausul, men har inte hunnit.

Vad har ni andra med importerade bilar för försäkringsbolag ?
Täcker dom motorskada ?

Känns kasst att betala fullt pris för något som i praktiken inte ens motsvarar halvförsäkring.

JockeO
2007-09-04, 17:47
Kollade upp min BMW original helförsäkring. Den täcker inte motorskada pga att bilen är importerad, men jag pröjsar ändå lika mycket (8000 kr/år) :mad:

Tänkte ringa runt idag och kolla efter något försäkringbolag som inte har denna klausul, men har inte hunnit.

Vad har ni andra med importerade bilar för försäkringsbolag ?
Täcker dom motorskada ?

Känns kasst att betala fullt pris för något som i praktiken inte ens motsvarar halvförsäkring.

Min bil är visserligen svensksåld, men jag vet ändå att mitt bolag - Länsförsäkringar - inte gör någon skillnad på premien för privatimporterat.
Detta då svenska försäkringsbolag har fått kritik för att diskriminera utlandssålda bilar, då det ej kan påvisas att de står för större andel gällande stölder eller vagnskador än de svensksålda.
Dock har de kunnat påvisa en större andel motorskador än de svensksålda, så de ha en extra motorsjälvrisk på +5000 kr för privatimporterat.

/M v h, Jocke O

RandyPiper
2008-02-04, 16:02
*BUMP*

Har ringt runt lite då det var dags att uppdatera försäkringen.

Original försäkringar har tagit bort regeln om att de inte täcker motorskada för direktimporterade bilar.

Billigaste försäkringen jag hittade var på länsförsäkringar , men struntade i att byta då original försökringar verkar fungerat bra för dom som råkat ut för trubbel här på forumet.

Kan vara bra att känna till för er som har direktimporterade bilar iaf.

Hobbe
2008-02-04, 16:10
...samt att Original Försäkring ser till att din bil är försäkrad om du någon gång våga dig ut på banan när BMWSC arrangerar ;)

RandyPiper
2008-02-04, 16:26
...samt att Original Försäkring ser till att din bil är försäkrad om du någon gång våga dig ut på banan när BMWSC arrangerar ;)

Ja det är ett stort plus med !

Kanske är dags att testa bankörning i år.

Alex
2008-02-04, 17:46
Betalar ca 12000 om året, helförsäkring hos trygg-hansa. :rolleyes: haft körkort i 2 år snart

Christian
2008-02-04, 20:30
Betalar ca 12000 om året, helförsäkring hos trygg-hansa. :rolleyes: haft körkort i 2 år snart

haha!!!
Billigt!!:woot: :woot: :woot:

Green Meanie
2008-02-04, 21:17
Kolla www.atava.se

Christian
2008-02-04, 21:21
3 922 SEK / år skulle det bli för mig. på atava

Rausner
2008-02-06, 09:28
3.700 om året på IF kostar min hel.. Ja if suger jag vet :P

Snoken
2008-02-06, 14:52
...samt att Original Försäkring ser till att din bil är försäkrad om du någon gång våga dig ut på banan när BMWSC arrangerar ;)

Undrar.. Planerar lite körning på t.ex. Gotland Ring och Nürburgring framåt våren. Täcker Original Förs. det också? (Givetvis inte tävling eller tidtagning..)

Någon som vet, så slipper man sitta i tel. kö..?

//Ola

Luc!fear
2008-05-27, 13:00
...samt att Original Försäkring ser till att din bil är försäkrad om du någon gång våga dig ut på banan när BMWSC arrangerar ;)
Är du säker?
Fick en offert i från "orginalförsäkringar" idag & där står i en folder följande:
När kan ersättning utebli?:
* bla, bla, bla
* bla, bla, bla
* bla, bla, bla
* Vid skador som uppstår under tävling, träning för tävling, eller körning på inhängnad bana.
* bla, bla, bla
Jag skall betala 4235:- för helår vid 2000:- i självrisk för vagnskadan...
Om jag väljer att står kvar hos Länsförsäkringar betalr jag 4122:- vid självrisk på 3000:-
(körsträcka 1000-1500, villaägare, bonusklass 9, yngsta förare 25år m.m.)
Vad skall jag välja?
(har bara några veckor på mig innan huvudförfallodagen inträder)
Finns det någon försäkring som även täcker vid "bankörningar"?
/Dan

Marcus
2008-05-27, 13:15
Salus ansvar! Detta är enda försäkringsbolaget som tillåter fri bankörning, (inte klubb-bunden osv).

Exakt vilka vilkor de har vet jag inte, se till att få skriftligt på allt innan du byter bara.

Jag ska byta till salus ansvar snart om allt stämmer med bankörning hos dem.

Luc!fear
2008-05-27, 18:12
Salus ansvar! Detta är enda försäkringsbolaget som tillåter fri bankörning, (inte klubb-bunden osv).

Exakt vilka vilkor de har vet jag inte, se till att få skriftligt på allt innan du byter bara.

Jag ska byta till salus ansvar snart om allt stämmer med bankörning hos dem.
Nu har jag ställt frågan till dom.
Får se vad jag får för pris och om det är som du säger...
Hoppas du har rätt.
Tack för tipset.
/Dan

Hobbe
2008-05-27, 18:28
Är du säker?


Ja, om du är medlem i BMWCS/SC, och BMWCS/SC står som arrangör.
Dessutom får du rabatt på din försäkring.

Annars är det enbart möjligen SaluAnsvar som Marcus skrev, men SaluAnsvar har enligt uppgift börjat dra öronen åt sig.

taskmört
2008-05-27, 21:25
Kollade upp min BMW original helförsäkring. Den täcker inte motorskada pga att bilen är importerad, men jag pröjsar ändå lika mycket (8000 kr/år) :mad:

Tänkte ringa runt idag och kolla efter något försäkringbolag som inte har denna klausul, men har inte hunnit.

Vad har ni andra med importerade bilar för försäkringsbolag ?
Täcker dom motorskada ?

Känns kasst att betala fullt pris för något som i praktiken inte ens motsvarar halvförsäkring.

Min tyskimporterade Subaru hade en självrisk på 10.000 vid motorskada. (Länsförsäkringar) Hade jag vetat vad jag vet idag, så hade jag aldrig tagit i en privatimport med tång:( . Försäkringsvillkor värdesänkning när man skall sälja och allmänt utbredd ekonomisk diskriminering mot en bil som importerats... Men, men, Man lär av sina misstag.

hottast
2008-05-27, 22:32
Jag betalar hos tennant, 4800 kr om året. Ett mycket bra pris tycker jag.

Har bytt till orginal förs. (IF)
Betalar numera 3200:- helår.

Luc!fear
2008-05-28, 06:44
Har bytt till orginal förs. (IF)
Betalar numera 3200:- helår.
Hur många mil kör du & vilken försäkringsklass tillhör du?
VAd har du valt för självrisk 2000-4000 eller mer?
Bor du i villa?
Bor du i götebor eller utanför?

Vore kul att veta då jag fick ett pris på dryga 1000-lappen mer...

Ashra
2008-05-28, 15:54
ok/folksam 3700 per år helförsäkring och imporerad

hottast
2008-05-28, 15:57
Hur många mil kör du & vilken försäkringsklass tillhör du?
VAd har du valt för självrisk 2000-4000 eller mer?
Bor du i villa?
Bor du i götebor eller utanför?

Vore kul att veta då jag fick ett pris på dryga 1000-lappen mer...

1000 mil/år och lägsta självrisk.
Lägenhet
Mölndal
Skall tilläggas att jag är 33 år.(liten detalj)

Ace
2008-05-28, 18:21
Har bytt till orginal förs. (IF)
Betalar numera 3200:- helår.

Originalförsäkring
Helförsäkring (ex motorskada då jag har privatimport)
2000mil/år
Lägsta självrisk

Villa
Egen parkering
35år
Västra Göteborg

7800kr helår.

Shit vad det kan skilja!

RandyPiper
2008-05-28, 18:41
Originalförsäkring
Helförsäkring (ex motorskada då jag har privatimport)
2000mil/år
Lägsta självrisk

Villa
Egen parkering
35år
Västra Göteborg

7800kr helår.

Shit vad det kan skilja!


Tror jag ligger på runt 7800 kr med (nånstans mellan7500-800 iaf BMW original), kanske suger du de ut pengar på oss med importbilar. Har haft körkort väldigt länge, aldrig krockat.

Bilen i låst varmgarage , Stockholm.

BMW originalförsäkringar har iaf ändrat i år så man får med motorskada, men med högre premie. Känns ändpå skönt att ha ifall det skiter sig ordentligt och motorn skär.

Luc!fear
2008-06-03, 10:48
Annars är det enbart möjligen SaluAnsvar som Marcus skrev, men SaluAnsvar har enligt uppgift börjat dra öronen åt sig.
Gäller fortfarande om man inte tävlar eller kör på tid...(bankörning alltså)
Dock blev den betydligt dyrare än dom andra...(fick besked idag)
Måste dock bestämma mig snart...huvudförfallodag 1/7...= efter det ingen vagnskadeförsäkring...

Luc!fear
2008-06-03, 11:06
Gäller fortfarande om man inte tävlar eller kör på tid...(bankörning alltså)
Dock blev den betydligt dyrare än dom andra...(fick besked idag)
Måste dock bestämma mig snart...huvudförfallodag 1/7...= efter det ingen vagnskadeförsäkring...
Har kolla flera försäkringar nu, verkar som om ingen ersätter dig efter trafikolycka om bilen också börja brinna!
Så se till att ha släckare i bilen!
Rätta mig gärna om jag har fel....

(har kollat: SaluAnsvar, Länsförsäkringar, BMW Orginalförsäkringar)

Christian
2008-06-03, 13:39
Har kolla flera försäkringar nu, verkar som om ingen ersätter dig efter trafikolycka om bilen också börja brinna!
Så se till att ha släckare i bilen!
Rätta mig gärna om jag har fel....

(har kollat: SaluAnsvar, Länsförsäkringar, BMW Orginalförsäkringar)

Kolla med TryggHansa då....

De gör det.