handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan Cooper, CooperS och One?



BMF
2007-08-03, 08:41
Tjena!

Sitter och tittar runt lite efter en trevlig "åka-till-jobbet" bil som är snygg och
trevlig. Gärna att man kan montera i en stereo också. Har alltid gillat linjerna
på Coopern men nu är man ju lite lost på modellerna här...
Vad tusan är skillnaden mellan Mini One, Mini Cooper och Mini CooperS?

Mina krav är ganska enkla. Kommer åka till och från jobbet dagligen (4mil
enkel resa) och vill hålla ner sopparäkningen så mycket det går.
Ska finnas möjlighet att fixa till den så det blir lite ovanlig samt att det
kommer byggas om rejält innuti för att få i en rejäl stereo i tävlings-klass i
den högsta klassen innom välljud.
Är någon av dessa bilar något för mig att fundera på? Eller ska jag titta leta
vidare efter andra märken?

/BMF

RobertH
2007-08-03, 08:54
Hej och välkommen.

Mini One = 1,4l 4-cyl motor
Mini Cooper = 1,6l 4-cyl motor
Mini Cooper S = 1,6l 4-cyl motor med kompressor

BMF
2007-08-03, 09:00
Bara skillnader i motor-alternativen? Ingen skillnad i utseendet förutom huven?
Samma inredning och så på alla bilarna?

Någon som har bra koll på förbrukningen på de olika modellerna?

Marcus
2007-08-03, 09:02
One snålast på alla sätt, ofta snålt utrustade också, tygstolar, inte sportstolar, minsta stereon osv.
Cooper, många som inte tycker att de har behovet av kompressor och 6-vxl låda men mkt annan utrustning har ju köpt dessa, därför kan du få tag på många med läderklädsel, stora stereon osv osv.. (Som du nu inte behöver).

Cooper S, roligast att köra. :)

Du kan ju fråga Matte på PM lite också, du hade ju med dem som sponsorer på din gamla sajt. Han har gjort allt på min bil.

Marcus
2007-08-03, 09:05
Utrustningen varierar mkt även på samma modeller.

Mina tips brukar vara, stora stereon, recarostolar, taklucka.

Om du söker lite på chili så finns det flera trådar där grundpaketen diskuteras.
Chili = antispinn och antisladd, sportstolar, xenon, velormattor och radio boost om jag inte har fel.

Marcus
2007-08-03, 09:07
Cooper S drar väl 0.8-1.0l/milen blandad körning (de flesta ägare blandar den körningen med mkt gasande skulle jag tro).
Min hamnar på 1.2 för det mesta, men då är min trimmad och jag kör sällan långa lugna mil på landsväg eller motorväg.

Coopern och One får någon annan fylla i.

Spicegirl
2007-08-03, 09:07
Hade själv velat köra Cooper S, men då jag behövde ha dragkrok på min, då fick det bli Cooper i stället, för det gick inte med dragkrok på S,
Men Cooper S er ju ofta lite sportigare tycker jag.

Marcus
2007-08-03, 09:11
Spana lite i PaintWorX tråden i Teknik, Paul där har många projekt på gång, bland annat håller han på och bygger om en "snål" bil (One) till en Cooper S på utsidan.

Ashra
2007-08-03, 09:15
björn vill du ha en prov tur i en mini cooper s så hojta till bor ju bara en mil från dig.
Mvh Ashra

KIT
2007-08-03, 11:29
Om du ska köpa ny bil så skulle jag rekommendera nya Clubman D, börjar på ung. 199000 sägs det och där har du mycket utrymme att bygga stereo i. Den kommer att dra runt 0,42 liter milen! Om du måste köra 8 mil om dagen kommer du att spara in de pengarna ganska snart!

Luc!fear
2007-08-03, 12:34
Om du ska köpa ny bil så skulle jag rekommendera nya Clubman D, börjar på ung. 199000 sägs det och där har du mycket utrymme att bygga stereo i. Den kommer att dra runt 0,42 liter milen! Om du måste köra 8 mil om dagen kommer du att spara in de pengarna ganska snart!

Håller med dig Kit enligt ovan. Perfekt kombination efter önskemålen!
Tilläggas kan att det reda lär finnas tuningkit (motortrim) till diseln om man nu inte tycket att det räcker.
Diselmotorn har för övrigt samma "vridmoment" som Cooper S.
Riktigt trevlig att köra.
Hur den nya "Clubman:en" är att köra vet jag dock ej...

Ashra
2007-08-03, 12:39
finns ju gott med plats i en mini cooper för stereo =)

som sagt vill du kolla närmare på en bil/bagage etc så pma mig bara så styr vi upp nått.

MNS
2007-08-04, 21:28
One snålast på alla sätt, ofta snålt utrustade också, tygstolar, inte sportstolar, minsta stereon osv.
Cooper, många som inte tycker att de har behovet av kompressor och 6-vxl låda men mkt annan utrustning har ju köpt dessa, därför kan du få tag på många med läderklädsel, stora stereon osv osv.. (Som du nu inte behöver).


One och copper är samma bil förutom att one har en snällare kam och saknar krängningshämmare bak

GT
2007-08-04, 21:42
One och copper är samma bil förutom att one har en snällare kam och saknar krängningshämmare bak

injection system is not the same.

the one doesent have D format pistons like the cooper.

the exaust manifold and exaust is not the same

the air intake , air box and air inlet valve are different

and last but not least all ECU programs do not answer in a cooper that are from a one.

Trust me i have tryed!

MNS
2007-08-05, 02:22
injection system is not the same.

the one doesent have D format pistons like the cooper.

the exaust manifold and exaust is not the same

the air intake , air box and air inlet valve are different

and last but not least all ECU programs do not answer in a cooper that are from a one.

Trust me i have tryed!

okej var mer en jag visste å tackar för detta.

paul du e som ett upp slagsverk

GT
2007-08-05, 07:29
The new mini one has only a 1,4ltr engine too!

Marcus
2007-08-05, 09:42
Ang utrustningen så brukar det vara så generellt att varje bilseries "minsting" tex bmw 316, är den som oftast har sämst utrustning. Medans seriens värsting har mest. Eftersom folk ofta tycker det är onödigt att smälla ner läderklädsel, värstingstereo osv osv i billigaste bilen.

Därför har One ofta sämre utrustning än Cooper, och framförallt Cooper S Works :)

GT
2007-08-05, 09:46
Yeh but a MCS JCW GP has nothing in it:woot:

Marcus
2007-08-05, 11:25
Neh :) Men det är ju som en M3 CSL, eller GT3 RS, där man betalar för Mindre vikt :p