handdator

Visa fullständig version : SPRÅK och ÖVRIG forumdiskussion!!!



hottast
2007-07-31, 09:51
Varför skall man hotas, att "bannas" (engelskt ord), bara för att man skriver på engelska i detta forum??:woot:
Denna tråd är startad, bara för att få utförliga svar ifrån ledarna på denna sida. Så till er som för, och styr över denna sida, varför.......?:???:
Vi lever ju på en ganska liten planet, med krig, hot, terror m.m.
Skall det vara så svårt att acceptera, förlåta och tycka om?

Hoppas på riktigt bra svar!

Marcus
2007-07-31, 10:04
Börjar med att citera min egen post efter städningen i PaintWorX tråden.


Har rensat bort offtopic och språkdiskussion igen från tråden. Här i handlar det om vad som händer på Paint WorX, inte nått annat.

Övrigt : Vi uppmanar till att de som har svenska som modersmål använder det på forumet, känner man sig osäker får man självklart använda engelska, men hela trådar skall helst inte bli engelska. Bland annat för att det blir svårt att hitta när man söker på svenska ord.

Ex. Paul får självklart skriva på engelska, men det är bra om andra inte skriver roof spoiler utan "takvinge" då och då i tråden. Söker man på takvinge vill man definitivt hitta denna tråd med tanke på innehåll och bilder, och det gör man inte om ingen skrivit takvinge i den.

Hobbe
2007-07-31, 10:05
Takvinge ?

Jag brukar skriva takspoiler ? :o :handen:


:D

Marcus
2007-07-31, 10:08
Man skall inte bli bannad eller hotad för att man skriver på engelska. Självklart får våra engelsmänn forsätta med sitt eget språk!

Jag ser inte att annat än uppmaningar, gärna med viss påtryckning används för att få alla att påminna sig själva om att skriva på svenska så mkt som möjligt när alla i en diskussion förstår svenskan utmärkt.

Skälet; svenska ska vara förstaspråket på ett svenskt forum.
Men viktigast blir det i interessanta diskussioner som handlar om ett visst ämne, sak, osv, där man inte hittar denna diskussion om "sökorden" (huvudämnes orden osv) är på engelska genom hela tråden.

hottast
2007-07-31, 10:25
Man skall inte bli bannad eller hotad för att man skriver på engelska. Självklart får våra engelsmänn forsätta med sitt eget språk!

Jag ser inte att annat än uppmaningar, gärna med viss påtryckning används för att få alla att påminna sig själva om att skriva på svenska så mkt som möjligt när alla i en diskussion förstår svenskan utmärkt.

Skälet; svenska ska vara förstaspråket på ett svenskt forum.
Men viktigast blir det i interessanta diskussioner som handlar om ett visst ämne, sak, osv, där man inte hittar denna diskussion om "sökorden" (huvudämnes orden osv) är på engelska genom hela tråden.

Hur kommer det sig då att "MNS" tar sig dessa friheter! Utan att själv få påtryckningar!
Det verkar som om ni inte har samma uppfattning om hur detta skall skötas!

Hobbe
2007-07-31, 10:29
hottast,

Ett välbehövligt synkningsmöte är säkert på gång mellan moderatorerna så tålamod.

ravestream
2007-07-31, 10:31
Tycker det känns som MNS har lite problem med att ha "makt" och vill hävda sig.

Marcus
2007-07-31, 10:36
Att nyläkta sår ska rivas upp sådär (MNS och Paul har haft lite diskussioner fram och tillbaka) var onödigt. Så hårda ska vi inte vara med språket heller.

hottast: klart nått har rörts upp om vi säger så. Jag sitter här precis som alla ni andra bara med ett mini-intresse och min fritid, känns jäkligt onödigt med detta kissochbajsnivå bråk (och vi går tillbaka lite i forumets historia) mellan MNS och GT som tar upp massor av min tid precis som andras helt i onödan.

Även den här tråden tänkte jag att vi tar bort när vi pratat färdigt och alla fått svar på sina frågor och vet vad som gäller.
Inte för att censurera för oss, men snarare för att det är onödigt att ha gammalt skräp liggandes när nya medlemmar kommer in med tidens gång.

ravestream
2007-07-31, 10:41
Okej kanske hårda ord, men det är så det uppfattas när han på ett forum som faktiskt är uppbyggt på engelska, har en kille som lättare uttrycker sig på engelska inte ska få vara här eller bli bannad ?
ser heller inte någon i forumet som håller med han ? känns det inte lite då som att han strävar mot medlemmarna ?

Marcus
2007-07-31, 10:53
Forumets funktioner fungerade tyvärr inte att konvertera till svenska, inte utan att alla gamla inlägg blev förstörda
:(

därav våran fula hybrid med svenska rubriker och engelska knappar osv.

Om MNS och Paul så har du kommit in lite i mitten Mathias, dem har bråkat en bit tillbaka nu inte bara om språk utan annat oxå.

Hobbe
2007-07-31, 10:55
Låt moderatorerna synka sig, och spika sedan upp "sandlådereglerna" på resp. del av forumet.

Marcus
2007-07-31, 10:56
Kan tillägga att detta forum är relativt färskt för stor aktivitet :) Och saker och ting har byggs allteftersom det har funnits ett behov av det. Regler är ett bra sådant exempel ;)

Ashra
2007-07-31, 11:03
Ledsen men jag känner att det e dags att låta MNS kliva ner som forum moderator. Trots förra tråden så kör han vidare på samma spår. E detta cooper sweden eller MNS gör som han vill? ingen objektivitet Speciellt inte när han hotar med bans för protester eller kommentarer. Allt förtroende för en objektiv ståndpunkt är borta.

hottast
2007-07-31, 11:16
Härligt!
Ta gärna bort denna tråd, när problemet är löst!! inte innan....
Verkar som om det finns sunda skapare av denna sida också. En eloge för det.

Marcus
2007-07-31, 11:47
Ska bara reda ut forumets historia lite.

För ett antal år sedan, 3-4-5?, så skapade MNS, Hobbe, Johan m.fl. det första coopersweden.
Det hade ett annat forum, med hög aktivitet, mkt events, mest riktat för bankörning och teknik om jag inte förstått fel.
Detta CooperSweden var med i Bilsport två ggr bland annat.
Hade många riktiga sponsorer.
För 1.5 år sedan hade detta forum tappat så mkt aktivitet att ett inlägg på en dag var ung medel.
Vi satt ner på ett fik en dag och diskuterade om vi kunde göra nått åt saken, och kom fram till att byta till vbulletin för lättare administration, samt göra om sidan så man kom direkt in i forumet för att få alla att hamna där direkt.
Detta gjorde Kalle, Mario och jag, därav var vi administratorer, inte för att vi startat nått eller var överhuvuden, utan för att vi helt enkelt tog oss tiden att sitta och pilla med det tekniska.

Ashra
2007-07-31, 12:00
det uppskattar vi alla markus och co. Det folk inte uppskattar är när en mod sätter sig över andra. Trots att hans förslag sågades i hans språkdissuktion på offtopic forumet så kör han vidare och hotar med bans för kommentarer eller protester. Det e ej acceptabelt för ett öppet forum som detta. Det inger ej förtroende för fourmet eller något annat. Det e under all kritik hur MNS skött detta.

GT
2007-07-31, 12:14
And what is stopping us getting "BIG SPONSERS" Back?

Paint WorX Sponser Cooper Sweden med 30% Rabbat för Betalande Medlem.

All members in GBG can come on any saturday and use Paint WorX as there very own garage.

This will cost Cooper Sweden 1 sponser advert on the first page?

Marcus
2007-07-31, 12:27
Du har en poäng Paul, denna tråden är inte rätt ställe att diskutera en seriös sponsor/klubb relation dock.

Vi kommer ha ett litet inför-bildandeavförening-möte inom kort, därefter kommer planer med hur vi ska lösa sponsor avtal osv komma upp.

Will keep you posted om vi säger så :)

Marcus
2007-07-31, 14:37
Slutkommentar!

Detta blev en väldigt stor diskussion för väldigt lite.
Martin MNS, påminde om att våra svenska medlemmar helst skall skriva på svenska, och hotade, lite väl hårt om banning.
Varför?
Jo, vi har diskuterat detta förut, och sagt till flera ggr, ändå så drar det iväg på engelska i nästan alla trådar där engelska börjar användas.

Varningen var INTE riktad till Paul eller Kalle som självklart skriver på engelska.
Paul tog åt sig eftersom varningarna skedde i hans trådar, detta var inte Martins mening alls. Martin tycker som jag att Paul självfallet får prata engelska, det är vi andra som måste försöka komma ihåg att svara på svenska lite oftare.

Paul har absolut inte gjort nått fel utan är tvärtom den som skött sig bäst i språkfrågan.

Varningen var till alla som hela tiden glömmer bort sig själva och fortsätter engelska diskussioner.

Vidare var det även tillsägelse att många trådar driftar iväg OFFTOPIC, vilket stämmer väldigt bra för tillfället.
Nästan alla trådar blir någon form av "skämt" diskussioner efter fem inlägg ung.
Inom kort kommer en regeluppdatering och påminnelse om att läsa reglerna och försöka följa dem. (Framförallt den om att hålla sig till ämnet).

Martin har i det här fallet blivit lite av ett svart får, antagligen pga en tidigare uthängning i forumet som var väldigt orättvis. (Detta gäller "bråket" mellan Martin och Paul som skedde tidigare, och har inget med saken att göra).

Att försöka hålla ett Internetforum relativt rent, ämnesriktigt och välordnat samtidigt som man inte skall framstå som petnoga och paragrafryttare är inte lätt.
På det här forumet har väldigt lösa tyglar tillämpats hittills, och när man försöker räta upp det så tar många väldigt illa upp.

I och med att forumet faktiskt växt så snabbt så kommer alla vara tvungna att leva med lite snävare regler tyvärr. Samtidigt får vi alla en chans att träffa väldigt många fler minientusiaster än vad som tidigare varit möjligt.

ravestream
2007-07-31, 14:59
Tackar markus Marcus det var bra uträtt, på ett tydligt sätt, det hela hade nog avstyrst om MNS skrivit att detta då gällde dom som inte har lätt för att uttrycka sig på svenska :)

och håller med dig, att hålla trådar on-topic är inte det lättaste.

hottast
2007-07-31, 15:19
Tycker att jag har fått det svaret jag vill, och är mycket nöjd med detta.
Så nu tycker jag att vi glömmer det hela och går vidare.

Gladare än någonsin.:)

KPKalle
2007-07-31, 22:27
Karl breathes a big sigh of relief .... what do we all love?


MINI

Fredrik
2007-08-01, 06:42
Håller med föregående skribent!

GT
2007-08-01, 07:09
Thats because it was`nt your thread or your company , that could suffer because of MNS .

Everything is ok now .................do you really believe that ?

People like MNS should be OUT ! and new people with new ideas IN.

I`m not bothered that he started Cooper Sweden , sometimes you just must LET GO!

Ashra
2007-08-01, 08:13
have to agree with GT this will not stop in a few weeks MNS will try and pull something else. He has yet to comment in a single tread about this.

Marcus
2007-08-01, 08:56
Martin "förskte inte dra något", han försökte upprätthålla lite ordning.

Hans varning var inte riktad till Paul, den var riktad till alla Utom Paul.

Lägg detta bakom er nu.

KPKalle
2007-08-01, 09:08
And don't want to hear personal attacks on other members by anyone.

Christian
2007-08-02, 22:27
Hur bra svenska förstår britterna då?? Paul&Karl ??

Skall vi svara till dem på svenska eller engelska ?
Eller både och?, så forumet hittar de svenska orden om man söker..?

GT
2007-08-02, 22:39
I proberbly speak and understand Swedish beter than most Swede`s


Test Me!!!!

Hobbe
2007-08-03, 00:09
Test Me!!!!

Haur due rullebören me di himm påg ? :blink:

RobertH
2007-08-03, 00:28
Haur due rullebören me di himm påg ? :blink:

Ingen danska på forumet. Det är moderatorerna mycket hårda med!

Hobbe
2007-08-03, 00:54
Ingen danska på forumet. Det är moderatorerna mycket hårda med!

Det man inte förstår är man rädd för och bannar.
(Gammalt Moderator ordspråk)


:handen:

GT
2007-08-03, 06:34
Yas gan yem yay ladi (really , really , really old English)

KPKalle
2007-08-03, 07:23
Hur bra svenska förstår britterna då?? Paul&Karl ??

Skall vi svara till dem på svenska eller engelska ?
Eller både och?, så forumet hittar de svenska orden om man söker..?
Jag förstår ingenting. Jag bara "ban" medlemmar :p

Marcus
2007-08-03, 09:09
Tror att tråden fyllt sitt syfte. :)