handdator

Visa fullständig version : Hur tvättar och vårdar ni era bilar?



Rasmus
2007-07-27, 16:17
Här nedan kommer några frågor om biltvätt och bilvårdd men först berättar jag hur jag gör när jag tvättar bilen :)

Jag brukar först spola av Coopern med vatten (med högtryckstvätt, mjuk stråle). Sedan fyller jag en hink med varmt vatten och häller i två kapsyler Turtle Wax bilshampo. Sedan tvättar jag halva bilen för hand, byter vatten och lägger i två nya kapsyler bilshampo för att sedan fortsätta med bilen tills hela är tvättat med bilshampo.

Sedan spolar jag av den och till slut torkar jag den med sämsskinn.

Detta blir jättebra men jag får inte bort allt blod och skit från alla splashade flugor och andra flygfän, som sitter i fronten och i grillen på bilen.

Hur gör ni för att få bilen kliniskt ren på utsidan? Vilka medel använder ni och är det något speciellt tillvägagångssätt som är bättre än andra?

När vi ändå är igång och snackar bilvård kan det vara kul att höra om medel och metoder för att behålla kromet (exteriört) i trim, fälgar och de svarta plastdetaljerna runt bilen m.m.

Och hur gör ni för att hålla bilen i topptrim interiört?

// Rasmus

GT
2007-07-27, 18:59
WUrth acid spray for wheels and flys

Mcguires shampoo

turtle wax (hard wax)

RobertH
2007-07-27, 19:24
Rasmus: Skaffa feta vinylstripes över hela fronten så kan du ta bort flugorna med osthyvel och thinner om du vill. =)

I övrigt har den legendariska Jörgen Sandell en rätt bra tvättguide på sin hemsida:
http://www.j-sandell.se/j-sandell_tvattguide.pdf

Ace
2007-07-27, 19:26
Turtle extreme wheel clean
Turle Insectsremover
Kärcher Högtryck
Sonax GlansSchampoo
Vattenslang
Turtle wet ´n wax
Sämskskinn
...............(dammsuga ibland)
Sonax flytande hårdvax vår och höst

hottast
2007-07-27, 20:14
Behövs det verkligen?:blink:

På västkusten har det regnat hela sommaren:(

Bara skoja....

Jag använder bara bilshampo och ljummet vatten.
Sköljer bilen noga innan.
Svampar sedan den, med mycket shampo.(var noga med att svampen är ren, eller köp en ny)
Och sköljer av den med kallt vatten.
Skiner solen, så skinnar jag den. Annars ger jag F**n i det.
Använder ett vax som heter "glozzy" (finns i mc-butiker). Funkar på allt utom plastlister.
Har ni mot förmodan fått vax på listerna, så ta ATF-olja på en liten svamp, och torka av. Då blir listerna fina igen.

Rasmus
2007-07-27, 20:17
Behövs det verkligen?:blink:

På västkusten har det regnat hela sommaren:(

Ja, men västkusten är ju känt för dåligt väder. Här på östkusten är det andra grejer ;) :handen:

Rasmus
2007-07-27, 20:18
Tack för era tips! Ska skriva en lista med grejorna ni tipsar om nästa gång jag går till en sån affär.