handdator

Visa fullständig version : Språkdiskution / Language discussion



MNS
2007-07-16, 21:25
påminner om språket, även om våra 2 kära engelsmän här på sidan oftas som ofta skriver på engelska så för enkelhetens skull så är det svenska som gäller och ja jag kan engelska :)

GT
2007-07-17, 01:46
påminner om språket, även om våra 2 kära engelsmän här på sidan oftas som ofta skriver på engelska så för enkelhetens skull så är det svenska som gäller och ja jag kan engelska :)

Good because your Swedish "SUCKS"

This is "BILLACK" go in off topic and start a thread about language!

Ace
2007-07-17, 07:49
Vad spelar det för roll om man skriver på engelska? Det är obligatoriskt i svenska skolor. Har man inte hängt med på dom lektionerna så har man nog inte hängt med på dom andra heller. hi hi

Paul: Och angående "Shitcar" så kan du snegla på den här.
Inte lika feta tröskelbräddare. Rätt cool faktiskt.

http://www.bilsport.se/bildarkiv/94/00000006894.gif

http://www.bilsport.se/bildarkiv/97/00000006897.gif

Kajsa
2007-07-17, 11:30
Håller med dig Robban!
Lite engelska har väl aldrig skadat, så länge det är hyfsat välvårdat språk.

Dessutom får tråden får en sån där exotisk touch av att man skriver på utländska då och då ;)

RandyPiper
2007-07-17, 13:28
Håller med dig Robban!
Lite engelska har väl aldrig skadat, så länge det är hyfsat välvårdat språk.

Dessutom får tråden får en sån där exotisk touch av att man skriver på utländska då och då ;)

Håller med !

Jetzt habe ich es eilig, ich muss mit mein auto nach skärgården fahren.

Grüsss gott.

MM_Jess
2007-07-17, 14:29
Som speciallärare i svenska och med en kandidatexamen i språkforskning med inriktning på tvåspråkighet, vill jag påpeka att Sverige är ett tvåspråkigt land per definition (svenska och engelska). Det betyder att man enligt lagen och i möte med myndigheter och näringsliv har rättigheten att använda vilket av dessa två språk man vill.

I Sverige kan man alltså inte kräva att svenska ska användas. Man kan heller inte tala om för människor att de inte får använda sitt modersmål, speciellt inte om det är just engelska. CooperSweden är naturligtvis inte ett undantag, och ska följa lagen precis som alla andra. Allt annat vore fullständigt befängt.

Marcus
2007-07-17, 14:45
Paul är välkommen att skriva på engelska. Övriga icke engelsmän får skriva på engelska om de absolut vill men vi rekommederar svenska eftersom vi vill att alla svenskar (ja, det finns redan 2st gigantiska Engelska forum för MINI), ska förstå vad som skrivs här.

Skärp till er nu. Vill ni nödvändigtvis skriva på engelska har jag två hänvisningar; http://www.mini2.com http://www.northamericanmotoring.com

MM_Jess
2007-07-17, 14:51
Så du menar verkligen att du tror att inte alla här förstår engelska?

Marcus
2007-07-17, 14:54
Det gör alla säkert, men för arkiveringens skull så vill vi ha så lite engelska och så mkt svenska som möjligt.

MM_Jess
2007-07-17, 14:57
Jag vill inte "nödvändigtvis" skriva på engelska, jag vill dock ha den möjligheten om jag känner för det. Nej, jag tänker inte "skärpa till mig", jag står fast vid min åsikt jag framförde i tidigare inlägg. I överigt har jag inget att tillägga i debatten.

MM_Jess
2007-07-17, 15:01
Hur menar du att arkiveringen skulle påverkas negativt av engelskan?

Ace
2007-07-17, 15:05
Vad då för arkivering? Förklara....Är det alltså ett intert problem för Administrator´n och Moderator´n? Har svårt att förstå er stora ilska över detta. Om "GT" förstår engelska bättre är det väl ganska logiskt att folk svarar på engelska i "BILLACK"-tråden?

Marcus
2007-07-17, 15:07
Tja, söker man efter nått på svenska så hittar inte sökmotorn dessa ord om de står på engelska tex.
Men framförallt är detta ett svenskt forum för svenska mini entusiaster.

Självklart används engelska här när det behövs och av dem som kanske känner sig osäkra på svenskan. Finns inget skäl att övriga ska skriva på engelska. Undantag finns ju självfallet för att besvara dem som inte förstår svenska.

Skärp er var menat mot att flera personer använda började en offtopic diskusion i en tråd efter att en moderator uppmanat folk att hålla sig till forumet språk.

MM_Jess
2007-07-17, 15:07
Jag kan inte låta bli att undra: handlar detta om språket? Eller är det någon personlig form av vendetta mot Paul?

Marcus
2007-07-17, 15:08
Språket på forumet är svenska.

Man får svara på engelska när det behövs.

Punkt och tråd låst.

och edit:

Paul får, som det sagts Hela tiden, fortsätta skriva på engelska.

KPKalle
2007-07-18, 07:20
And one day we may even get all the forum text translated into Swedish ;)

Meanwhile, as Marcus says, it must be ok for foreigners to write in English (or Swedish if they know it). And replies to a foreigner I guess should be in the language they wrote in - out of politeness. The exceptions being me and Paul :p