handdator

Visa fullständig version : Nyfiken på cooper för bankörning



darthv
2007-07-15, 22:21
Hej!

Funderar på att köpa mini-cooper. Idagsläget har jag två likadana bilar, en brukis och en för banräjsing. Det tar mycket tid och jag vill ha en mindre bil som fungerar för både och.

Har någon av mini-modellerna dubbla länkarmar?

Finns det mycket tillbehör till Mini? Jag är i första hand ute efter coilover-kit, bättre bromsar (skivor, belägg stålomspunna slangar), krängningshämmare, viktminskande tillbehör såsom kolfiberhuvar och andra karosseridelar. Det verkar finnas en officiellt(?) tuning-sortiment som heter works, stämmer det? Jag hoppas dock att det finns mer än det att välja mellan...

Är det någon på forumet som har erfarenhet av Mini på bana? Kommentarer?

Är det någon som har synpunkter om driftsäkerheten, barnsjukdomar på modellarna etc?

Får det plats en bur i den till synes lilla bilen :)

Ashra
2007-07-15, 22:58
Tycker det finns bra med andrahands prylar till cooper.
Våran egen robban har ju ett gott urval av det vanliga godsakerna. (www.minimania.se)

Angående bankörning har vi flera som sysslar med. Vi körde en konbanekärning tidigare i våras. Hobbe och frejkan är aktiva i BMW sweden. Kit kör lazzat. De kan nog ge bra omdömen. Och alla andra delar du vill ha ringer du bara till GT så fixar han :-P

Tips kan vara att kika runt i Bilpresentationstråden. Där kan du få en överblick av vad en del medlemmar gjort med sina bilar.

Marcus
2007-07-15, 23:42
Du skall helt klart köpa en GP om du skall göra alla de där modifikationerna.
Den har bättre bromsar, bättre dämpare och fjädrar. Den är lättad. Den har ordentlig diff. Fabrikstrimmad till 218hk.
Med mkt mera. Hobbe eller GP skriver nog snart i tråden.

Det finns både hel och halvbur att köpa till mini'n.

Hobbe här på forumet är ordförande för bmw sport club, och han kör själv en GP.
På ovannämda klubbs bankörningar så kör du dessutom 100% försäkrat med din MINI eller BMW om du har BMW orginalförsäkring.

darthv
2007-07-16, 10:24
hmm... GP:n verkar nice, men priset avskräcker. Hittade fabriksnya för närmare 290 papp. Civic Type R går lös på betydligt mindre pengar. Mazda 3 MPS kostar mindre och har fler hk om jag inte minns fel. Hoppas GP:n är värd det priset dårå...

Edit: Ford ST är inget alternativ ;)

Hobbe
2007-07-16, 20:51
Självklart är GP:n värd pengarna om du får tag på någon.

Ace
2007-07-17, 07:58
Tänk på att MINI inte bara är att äga en bil. Det är en LIVSSTIL!
Köp en GP!