handdator

Visa fullständig version : MCS cab ?!



alxndr
2007-07-09, 18:03
Tjoho nu har jag varit utan cooper alldeles för länge, sitter dock och spanar blocket varje dag och det har kommit ut några intressanta cabbar.

Något med cabben som krånglar mycket ?! Som vanligt är det styrservon osv men tänkte specefikt på cabben ?!

Tacksam för svar !

Edde
2007-07-09, 20:14
Tjoho nu har jag varit utan cooper alldeles för länge, sitter dock och spanar blocket varje dag och det har kommit ut några intressanta cabbar.

Något med cabben som krånglar mycket ?! Som vanligt är det styrservon osv men tänkte specefikt på cabben ?!

Tacksam för svar !

jag har bara haft problem med tygtaket... att den nöter på vissa ställen... dock var det felinställning från fabrik tydligen! från -06 har de tydligen ändrat lite där det uppkommit märken... har nya modellen av taket nu men märkena är tillbaka... =( är väl bara det... kostar ca 20 000 kr att byta tygtaket

alxndr
2007-07-09, 22:42
Tackar för svar, nöter den hål i tyget eller blir det bara små märken ?! Felinställningen, var det på din eller gäller det alla cooper cabbar fram till -06 ?!

Edde
2007-07-10, 03:47
Tackar för svar, nöter den hål i tyget eller blir det bara små märken ?! Felinställningen, var det på din eller gäller det alla cooper cabbar fram till -06 ?!

på min nötte det hål i tyget.... kan ta bilder på vart man ska kolla efter märkena...

jag vet faktiskt inte om det gäller alla innan -06 men vet att en annan cab i stan fick göra en likadan justering men där bytte de inte tyget eftersom det inte gått hål - de har juh bytt en liten plastbit som ska skydda tyget från nötning när taket är uppe iaf... den är mycket bättre än på gamla taket

kan väl säga att jag kör året runt + mycket nercabbat! dock inte på vintern! =) men jag tycker ändå inte man ska få hål på tygtaket efter 1 ½ år nu är den 2 ½ år gammal.... ska bli kul å se om det blir hål på samma ställe igen...

men de lovade på BMW att det inte skulle bli samma fel igen

alxndr
2007-07-10, 11:00
på min nötte det hål i tyget.... kan ta bilder på vart man ska kolla efter märkena...

jag vet faktiskt inte om det gäller alla innan -06 men vet att en annan cab i stan fick göra en likadan justering men där bytte de inte tyget eftersom det inte gått hål - de har juh bytt en liten plastbit som ska skydda tyget från nötning när taket är uppe iaf... den är mycket bättre än på gamla taket

kan väl säga att jag kör året runt + mycket nercabbat! dock inte på vintern! =) men jag tycker ändå inte man ska få hål på tygtaket efter 1 ½ år nu är den 2 ½ år gammal.... ska bli kul å se om det blir hål på samma ställe igen...

men de lovade på BMW att det inte skulle bli samma fel igen

Tack så jättemycket för svaren edde !!!

Skulle vara mycket snällt om du kunde ta något kort vart man ska leta, kan ev. bli att åka och spana på en i helgen :)

Betan
2007-07-10, 12:24
alxandr:Först i Växjö med en Cab då!?Jag har inte sett någon än iaf, lycka till med köp!

alxndr
2007-07-10, 12:30
alxandr:Först i Växjö med en Cab då!?Jag har inte sett någon än iaf, lycka till med köp!

Betan: finns faktiskt en innan, en blå med cromade 18" (riktigt läcker) ... tror det är han som äger 88:ans livs som har den!!!

Tack!

Edit: Var du ute och gled igår kväll typ vid 11 tiden ?! Jag hade varit på Oceans 13 och såg en cooper S glida förbi filmstaden när jag kom ut därifrån ;)

Ashra
2007-07-10, 12:45
har du sett den svarta worksen 05:an på blocket 179k:-

Edde
2007-07-10, 13:32
Tack så jättemycket för svaren edde !!!

Skulle vara mycket snällt om du kunde ta något kort vart man ska leta, kan ev. bli att åka och spana på en i helgen :)


så lite så
Jag skickar med en gammal bild där jag markerat med rött där man ser märkena... tror inte man kan undvika dem hur ny bilen än är...

minins cabkonstruktion är juh ganska avancerad med många rörliga delar

men där det är markerat med rött ligger juh an mot varandra när taket är nere... det är där det kan vara fel, att de ligger för nära varandra och nöter...

men märkena tror jag alla mini cabbar har mer eller mindre... men kolla noga så det inte blivit ett litet hål... då blir den bara större och större! =) ska fixa en bättre bild på hur mina märken ser ut nu senare...

alxndr
2007-07-10, 14:49
så lite så
Jag skickar med en gammal bild där jag markerat med rött där man ser märkena... tror inte man kan undvika dem hur ny bilen än är...

minins cabkonstruktion är juh ganska avancerad med många rörliga delar

men där det är markerat med rött ligger juh an mot varandra när taket är nere... det är där det kan vara fel, att de ligger för nära varandra och nöter...

men märkena tror jag alla mini cabbar har mer eller mindre... men kolla noga så det inte blivit ett litet hål... då blir den bara större och större! =) ska fixa en bättre bild på hur mina märken ser ut nu senare...

Helt underbart snällt av dig edde ! :D

alxndr
2007-07-10, 14:50
har du sett den svarta worksen 05:an på blocket 179k:-

Japp har sätt den, men är sugen på en cab :)

andreass
2007-07-10, 15:11
Jag har också blivit sugen på en Cabbe, men är det ngt att pendla i? Funderar ju på en diesel...

Edde
2007-07-10, 16:09
Jag har också blivit sugen på en Cabbe, men är det ngt att pendla i? Funderar ju på en diesel...

Har pendlat nästan 4800 mil i min! =) sommar som vinter... funkar helt perfekt! har legat 15 cm snö på taket ... 3 cm tjock is runt hela bilen... bara att skrapa bort allt å köra iväg.... har t o m dragit upp större bakhjulsdrivna bilar som fastnat i snön med den... =)


nu har jag fixat lite bilder... med mobilen blev det därav kvalitén men man ser bättre var märkena uppstår... men som sagt... märkena finns där även om man har en rätt inställd cab tydligen... cabställningen sticker ut på vissa ställen när taket är uppe oxå!

skickar med 4 bilder... man ser de ljusa fläckarna... det är dessa som uppstår... men man ser även att tyget är mer "blankt" där... dock tror jag inte det är nån fara... har alltid haft såna på min även när de bytt till den senare modellen av taket... fast inte lika tydliga nu då! =)

alxndr
2007-07-10, 16:17
Ajjajj tråkigt med slitage men det är nog sådant man får leva med, härligt att man vet vad man ska leta efter! som sagt edde stort tack om jag inte sagt det innan, hehe :)

Låter också bra att det funkar att köra sommar med viner med bilen för det är nog den stilen jag är intresserad av, blir det högt "surrande" i coupen med tygtaket eller är det marginellt ?!

Edde
2007-07-10, 16:59
Ajjajj tråkigt med slitage men det är nog sådant man får leva med, härligt att man vet vad man ska leta efter! som sagt edde stort tack om jag inte sagt det innan, hehe :)

Låter också bra att det funkar att köra sommar med viner med bilen för det är nog den stilen jag är intresserad av, blir det högt "surrande" i coupen med tygtaket eller är det marginellt ?!

lugnt det.. vad gör man inte för ministrar! =)

märkena syns mer när taket är dammigt kan man väl tillägga... har inte tvättat taket med schampoo sen jag bytte den och har kört en vinter med den

jag tycker den är förvånansvärt tyst för att bara vara ett lager tyg... lite vindbrus ibland om det blåser mycket men det blir väl aldrig lika tyst som på en hardtop... har aldrig järmfört så... lite mer gnek kanske vid ojämn väg men så äre i alla cabbar... dock så är minicabben oxå där mycket väl ihopskruvad... men det är bara att drar ner taket så har man fått bort allt gnissel om man har sådana problem =)

Hans-G
2007-07-10, 19:15
Min erfarenhet efter leveransen av min S-cab i slutet av april -05 är mycket god - dock med invändningen att det även för mig blivit märken på cabben på grund av mekaniskt slitage. I mitt fall dock bara lite färgförändring i det blå tyget där metallstativet legat an mot ytterskiktet - ännu inget hål eller antydan till hål.

Det finns också lite tjurighet i automatiken för cab-fällningen. När jag använder fjärren öppnas solluckan och sänks fönstren utan problem, men för att fortsätta proceducen kan det krävas både tre och fyra tryckningar - lite tradigt när man vill förvåna folk genom att fjärrmanövrera en bit ifrån... Tyvärr hjälper det inte att gå närmare. Missade förstås att påpeka denna lilla brist innan garantin gick ut... Med knappen inne i kupén inga problem, men även då sker fällningen i två steg.

Och så är ju bakåtsikten rätt begränsad, men med yttre speglar och backvarnare klarar man ju den saken också.

Annars tror jag inte skillnaden är särskilt stor mellan cab och "normalbil". Toppfart och acc ska ju enligt fabriken vara lite sämre på cabbarna än motsvarande gamla täckta modeller. För S-cabben står det 215 som toppfart, men det spräcktes med god marginal på väg hem från MINI United - 226 på slätt på Autobahn enligt navigatorn.:)

Freddo
2007-07-11, 12:18
har du sett den svarta worksen 05:an på blocket 179k:-

konstigt att det helt plötsligt är en 05:a istället för 04:a?
kollar man xenonljusen borde det vara en 04:a

Betan
2007-07-13, 00:13
Alxnder:Ok har ej sett den Caben låter fränt med cromade 18" på mini cab:)

Jag har varit ute och glidit varje kväll mellan 10 och 11 denna veckan... växjö är ju inte så stort så filmstaden rundan ut mot I 11 rondellerna och tillbaka ett par ggr har det blivit, silver med svart tak och 17 " orginal kör jag runt med. Såg en darksilver i tisdags så några finns här!
Kul och bo i rondellernas stad nu förtiden :D

ursäkta trådkapningen!