handdator

Visa fullständig version : Hjälp - Fläkten stänger inte av??



AgdeCooper
2007-06-25, 13:19
Har en Cooper S 02 och för 1,5 år sedan så ville inte fläkten sluta gå när motorn var avstängd. Lämnade in den hos BMW i Solna och de bytte fläktrem för 4000:-:mad: .
Samma problem började igårkväll igen. Får koppla loss batteriet för att fläkten skall sluta gå.
Någon som har några tips på vad som kan vara fel? (BMW har ingen tid föränn 19 juli)
Vänliga hälsningar
Stefan

GT
2007-06-25, 13:21
put your key in the car again and it will stop!

AgdeCooper
2007-06-25, 14:17
Thanks but i tried that and it wont stop until the battery is empty

Ace
2007-06-25, 15:48
Har samma problem. BMW Gruop Göteborg svarade att dom kan bara hitta felet när det just händer! Vill dom att jag skall flytta till deras verkstad och stå med motorn på tomgång utanför eller!? Testade "GT" tips och det fungerade. Annar går det att dra ut en lite kabelsko som sitter till höger om kylaren. Glöm inte att sätta tillbaka den när du skall köra iväg bara. Jag hade förövrigt krävt 4000:- tillbaka av verkstaden eller att dom bjuder på nästa inspektionsservice eller nått!

Hobbe
2007-06-25, 16:55
Någon av er som har sökt svaret på MINI2.com ?

Marcus
2007-07-05, 15:16
Flyer här på forumet hade väl samma fel?

Min fläkt har spökat en del den med.. Brukar sluta efter ett tag dock.

Att den går hela tiden beror väl på nån magnetventil (eller har jag blandat ihop orden från engelska till svenska nu?) som är trasig och inte slår av.

Ace
2007-07-11, 15:43
Nu går min fläkt hela tiden. Får dra ur kontakten brevid kylen. Skall lämna in bilen den 17:e och byta tempgivaren. Det kan vara ett relä som är fel också men det har BMW kollat och det var det inte.

flyer
2007-07-11, 21:51
Jo jag hade, eller har samma problem...
Det började samma dag som vi hade konbana på Lunda, den 28 april.
Bilen står fortfarande på Borgs bil...

Fläkten går långt efter jag stängt av bilen, ibland.
När jag kör lite inspirerat så kokar den eftersom vattnet försvinner.
Varför vattnet försvinner vet ingen än. Just nu är topplocket på undersökning och jag väntar och hoppas på ett samtal i morgon. Ett samtal där Borgs bil berättar att Märy är frisk nu...
:(

Johan W
2007-07-12, 12:57
Hur lång tid pratar vi om när fläkten fortsätter? 5min? 1timme? Tills batteriet dör?
På min stod fläkten och snurra några minuter ibland men var aldrig några problem

Ace
2007-07-12, 21:18
Hur lång tid pratar vi om när fläkten fortsätter? 5min? 1timme? Tills batteriet dör?
På min stod fläkten och snurra några minuter ibland men var aldrig några problem

Tills larmet börjar tjuta och batteriet är slut.

David S
2007-09-25, 17:53
Jag har samma problem nu och har tidigare bytt relä för detta. Ni som tidigare haft problemet (flyer etc.) vad diagnostiserade de felet till?

David S
2007-09-26, 08:39
Ok, jag har grävt runt på NAM etc. och kommit fram till tre möjliga lösningar/orsaker.
1) Trasigt relä -billigt att åtgärda
2) Defekt batteri vilket orsakar fläkten att gå igång (hade tydligen hänt ngn på nam)
3) Magnetventilen i fläkten är defekt -hela fläkten behöver bytas ut.

Jag hoppas på #1 :)

Christian
2007-09-26, 16:28
Jag satsar på 3 eller 1, vem sätter emot??

Ace
2007-09-26, 18:57
På min förra Cooper -02 var det relät som sitter på själva fläkten som var bränt. Det är en svart dosa som sitter i mellan motorn och fläkten. Ta något hårt och slå på den svarta lådan eller så får du byta hela fläkten komplett med relä. Kostar 2700:- plus arbete.

David S
2007-09-26, 21:52
Jag pratade med Förenade bil och de sa att felsökning krävdes och att det var 650:-. Då ringde jag Häggenäs (där jag köpte bilen), de frågade om jag ville ha en lånebil till att börja med :) Väntar på att få en tid, ska hålla er uppdaterade om felet. För övrigt så försvann felet idag. Jag har dragit strömsladden till fläkten varje gång jag stannat, men i em så stannade den automagiskt.

David S
2007-09-27, 18:52
Jahapp, nu uttalade jag mig för snabbt. Tror ni inte att bilen dog idag igen? Kanon!

Ace
2007-09-27, 20:11
Jo jag hade, eller har samma problem...
Det började samma dag som vi hade konbana på Lunda, den 28 april.
Bilen står fortfarande på Borgs bil...

Fläkten går långt efter jag stängt av bilen, ibland.
När jag kör lite inspirerat så kokar den eftersom vattnet försvinner.
Varför vattnet försvinner vet ingen än. Just nu är topplocket på undersökning och jag väntar och hoppas på ett samtal i morgon. Ett samtal där Borgs bil berättar att Märy är frisk nu...
:(

Vad snygg din bil är med dom fälgarna för övrigt! Nu får du mig på konstiga tankar. Är det OZ eller?

Ace
2007-09-27, 20:13
Jag pratade med Förenade bil och de sa att felsökning krävdes och att det var 650:-. Då ringde jag Häggenäs (där jag köpte bilen), de frågade om jag ville ha en lånebil till att börja med :) Väntar på att få en tid, ska hålla er uppdaterade om felet. För övrigt så försvann felet idag. Jag har dragit strömsladden till fläkten varje gång jag stannat, men i em så stannade den automagiskt.

Sån va min med i början men sedan så hängde den sig konstant. tills killen på Wölkes Bil bankade på relät med ett plast-slägga!

Christian
2007-09-27, 22:25
http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=59580

http://www.mossmini.com/Shop/ViewProducts.aspx?PlateIndexID=38628&SortOrder=1