handdator

Visa fullständig version : Kylvätska - måste fyllas på!?



The MINI
2007-06-12, 20:08
Såg i går att behållaren för kylvätskan nästan var tom!
Kan inte se något läckage under bilen, på parkeringsplatsen är det torrt så jag är lite konfunderad...

Någon som råkat ut för detta tidigare och har lite tips att dela med dig av? Eller som vet vad jag kan ha för fel?

Hur som helst har jag inköpt 3 liter BMWs kylarvätska som skall vevas ned med vatten. Får väl se om det läcker ut...

BlastBeat
2007-06-12, 20:20
Edit: Om du är intresserad av att läsa ett inlägg som inte alls handlar om kylarvätska utan om spolarvätska kan du läsa inlägget nedan. Antagligen kommer det inte göra dig klokar ang. varken kylarvätska eller spolarvätska, men har du tid över så. Nu har du blivit varnad!

Jag tycker det är ganska relevant hur mycket spolarvätska du hade innan och vid vilken tidpunkt detta var. Om du fyllde på spolarvätska nu i helgen och den redan är slut bör du antingen ändra dina renlighetsvanor eller börja leta på allvar efter läckage. Om det däremot var något år sedan eller två du fyllde på ter det väl sig ganska naturligt?

Om det är det sistnämnda så har jag råkat ut för samma sak och mitt tips är att fylla på. ;)

Nä, kanske ska bruka lite allvar också (förlåt, men jag har suttit här hela kvällen och inte haft något att göra så jag hoppas att jag är ursäktad.)
Det finns många som klagar på att behållarna till spolarvätskan är väldigt små, det kan ju vara en ledtråd?

RandyPiper
2007-06-12, 20:22
Nu blev jag konfunderad , var det kylarvätskan eller spolarvätskan som läckte ?

BlastBeat
2007-06-12, 20:24
Wow! Märks att jag har suttit här hela kvällen, har ju totalt tappat bort mig! Självklart var det kylarvätska som läckte ut, precis som trådskaparen sa. Det var bara jag som jiddrade om spolarvätska, jag ska fixa det ögonblickligen!

Ashra
2007-06-12, 21:38
Jo jag kollar kylarvätskan rätt ofta. Speciellt nu när det e varmt ute. coopers expansionskärl är ju långt ifrån optimalt för att utläsa hur mycket det e kvar =)

Karina
2008-10-31, 15:24
ok då, nu har jag råkats köra med tom behållare ett par dagar (jag har lackage och brukar fylla på kyletvätska då och då).
Men, nu verkar som motor vägrar ta vätskan och bli fort het så fläckten går för fullt när jag är framme efter 30 min körning. Verkar som att det är luftpropp i systemet eller något. Kan man åtgärda detta eller är det bar köra till verkstaden?

Hobbe
2008-10-31, 15:46
Öppna locket till behållaren för kylarvätskan när motorn är kall, och kolla först då vilken nivå du har.

En het motor har hett kylarvatten ---> gör ont :)
En varm/ljummen motor har varmt/ljummet kylarvatten som återfinns i kylarloppet och inte i behållaren.
Tittar du på behållaren vid detta tillfälle så ser det tomt ut, och du luras att hälla i mer kylarvätska än vad kylarsystemet klarar av att behålla.

Karina
2008-10-31, 15:54
Fast, nu har jag nyss hält i vätskan till MAX. Kollade under lunchen, när bilen stått ett par timmar, då var vätskan på samma nivå.

Det som oroar mig mest att imorse när jag häll i vätskan och dragit till jobbet, fick jag het motor med påslaget fläckt igen. Slutsatsen jag gjort var att kylarloppet är tom fortfarande...

Hobbe
2008-10-31, 16:01
Karina,

Ta MINI:n till din lokala BMW/MINI-återförsäljare, och be att kylarsystemet undersöks.

Kolla även att den lilla fläkten under motorn inte är igensatt av löv eller annat skräp.

Bluejeans
2008-11-01, 13:28
Fast, nu har jag nyss hält i vätskan till MAX. Kollade under lunchen, när bilen stått ett par timmar, då var vätskan på samma nivå.

Det som oroar mig mest att imorse när jag häll i vätskan och dragit till jobbet, fick jag het motor med påslaget fläckt igen. Slutsatsen jag gjort var att kylarloppet är tom fortfarande...

Jag hade exakt samma fel! Motorn gick varm o fläkten gick på, hade kört ner nivån i kärlet så det trol. kommit luft i systemet.. tog ett tag innan jag fick bort luften.. men vet inte hur...
Men orsaken till felet i min var att packningen runt termostaten läckte.. lite i början och sedan mer och mer.. bytte termostat och packning, trots att allting såg helt ut men nu verkar det vara ok.. kolla min tråd..
Är ett jobb som man kan göra själv..
Känns som det är fler som råkat ut för samma problem...

http://www.coopersweden.se/showthread.php?t=6243

Karina
2008-11-02, 16:35
ok, det låter mer uppmuntrande! Kollade på Mekonomen, där termostaten med packning går på 241:-
Kan man lista ut ur instruktionsboken var eländet sitter under motorhuven?

Bluejeans
2008-11-03, 00:42
ok, det låter mer uppmuntrande! Kollade på Mekonomen, där termostaten med packning går på 241:-
Kan man lista ut ur instruktionsboken var eländet sitter under motorhuven?

Nja.... Lite pill är det men.. du får lyfta bort batterilådan.. under den kommer du åt termostathuset.. lossa de tre skruvar som håller huset, plocka ut termostaten och packningen.. byta.. dra skruvarna jämt o lagom..
Aah bra att Mekonomen har kitet oxå.. kan väl inte vara sämre än original som bara håller 4000 mil..