handdator

Visa fullständig version : BMW Sport Club kör Bilsport Superstage 1/7



Hobbe
2007-06-12, 12:09
Nu preliminärbokat :woot:

Licensierade medlemmar med BMW Cup tävlingsbilar, och gatbilar kommer att slåss om äran.

Hobbe
2007-06-20, 12:29
Anmälda:
Johan W
MINI#1
MINI#2

Hobbe
2007-06-27, 16:25
Snart dag !

Ett övernattningsalternativ för den som önskar: http://www.hotell-amigo.se/

Hobbe
2007-06-29, 15:37
Nu är allt fixat.
På söndag gäller det :woot:

Väderprognos: Lite sol, torrt, och 17-18 grader. Perfekt !

Enbart ett begränsat antal platser så det blir garanterat mycket körning.
Vi kommer att vara två MINI:sar som tampas mot alla andra.

powernap
2007-07-02, 07:24
nyfiken.....

Hobbe
2007-07-02, 09:56
Larsson satte snabbaste MINI tiden så Johan W:s gamla rekord (1:32.97) är slaget (1:31.4X). Närmare 260 hk i Larssons MINI vs ca 218 i Johan W:s Kelleners MINI.
Själv missade jag Johans tid med 44 hundradelar (1:33.41).

Alla bilder: http://www.touringklubben.com/traffar/emmaboda_07_bmwsc/index.htm

Två slutkörda r-däck fram på GP:n efter att ha lyckats göra "burnisar" trots LSD ;)

RobertH
2007-07-02, 10:21
Det visste vi väl redan,,, att Kellenerstrimmade bilar är snabbare än GP´s med R-däck :woot::woot::woot::woot::woot:

powernap
2007-07-02, 13:09
skoj skoj....finns nån komplett tidslista att tillgå?

260 hkr!!!! vem e larsson??

Ashra
2007-07-02, 13:49
instämmer vem e Larsson och vad exakt har han gjort med sin MCS?

powernap
2007-07-02, 13:50
instämmer vem e Larsson och vad exakt har han gjort med sin MCS?

eller vad har han (eller hon :lol: ) INTE gjort ännu?

RobertH
2007-07-02, 14:19
Gissar att det är Pauls gamla bil?

powernap
2007-07-02, 14:29
Gissar att det är Pauls gamla bil?

hmmm tror du inte han redan hade skrivit det då??

mrmarsupilami
2007-07-02, 14:44
I sånt fall är den omlackad för den ser väldigt röd ut på bilderna! :)

RobertH
2007-07-02, 14:46
Okej okej http://www.dreamincode.net/forums/style_emoticons/default/stupid.gifhttp://www.dreamincode.net/forums/style_emoticons/default/stupid.gifhttp://www.dreamincode.net/forums/style_emoticons/default/stupid.gif

powernap
2007-07-02, 14:52
Okej okej http://www.dreamincode.net/forums/style_emoticons/default/stupid.gifhttp://www.dreamincode.net/forums/style_emoticons/default/stupid.gifhttp://www.dreamincode.net/forums/style_emoticons/default/stupid.gif

närå...bara fartblind av de 220 i MAXNING.....trodde max var just ....max...då har ju kelleners gjort sitt första dåliga jobb om den inte orkade mer än 220?? :lol:

RobertH
2007-07-02, 14:59
Max?? Nej låg på halvgas, ville inte väcka Jessika bara :D

Johan W
2007-07-02, 15:06
1.36 med 120d på run-flats ;)

Hobbe
2007-07-02, 15:06
Larsson är en gammal bekant, och medlem i BMW Sport Club som brukar tjyvläsa på forumet.

Hobbe
2007-07-02, 15:09
Snabbast var Millway-Samuel i sin E30M från 1987.
Sitt ned och håll i hatten: 1:20.XX ;)

powernap
2007-07-02, 15:35
Max?? Nej låg på halvgas, ville inte väcka Jessika bara :D

quote-Reflekterade också över temperaturen. Hade effekten mätts i +5 grader så hade den säkert varit närmare 220 efter trim antar jag.

Bilen fick mer råstyrka tycker jag. Det är inte alls som att chippa en turbomotor som har en tendens att bli helt vansinnig på högre varv. Den är exakt lika smidig och körbar som tidigare, men känslan är ungefär som att få en cylinder till i motorn. Vridet märks mest.

Toppfarten ska väl inte ändras sådär hemskt mycket? Man kan väl varva den till 7200 nu tror jag, men jag tycker det känns onödigt att testa när den slår ifrån. Kör på ungefär som vanligt, med högre soppaförbrukning dock

(ps. Maxade typ 220 i Tyskland, sen vågade jag inte mer )
slutquotat
står inget om halvgas där inte robban.....maxade i 220.......skriver som hobbe: FEGIS ;-)

powernap
2007-07-02, 15:36
Snabbast var Millway-Samuel i sin E30M från 1987.
Sitt ned och håll i hatten: 1:20.XX ;)

1.20.XX låter vasst......nåt test som e gjort med en stccbil i stegen?

Ashra
2007-07-02, 19:04
hobbe få han att regga sig och posta ==)

Hobbe
2007-07-03, 14:57
Om fler MINI:sar är sugna så kanske vi kan hyra Superstage en dag ?
Hyran är 7500 Kr inkl. moms.

powernap
2007-07-03, 15:04
Om fler MINI:sar är sugna så kanske vi kan hyra Superstage en dag ?
Hyran är 7500 Kr inkl. moms.

totalt???

ihop med 15 så......im in!!

Hobbe
2007-07-03, 15:09
Totalt.

Jag kommer dock inte att arrangera, men det finns säkert någon annan som kan göra det.

KIT
2007-07-03, 23:46
Jocke har kört på 1.31.48 sist och håller antagligen fortfarander rekordet. Hobbe. Jag hade väntat mig att en GP hade gjort lite bättre ifrån sig...med R-däck. Jag körde på 1.36 någonting med en original cooper med touringdäck och 1.35 blankt med en original s med run flat från den gamla generationen.

Är mycket nyfiken på vad man skulle kunna göra för tider med r56an, med och utan r däck.

Jag är på att hyra banan, kanske med en liten utmaning mot en annan klubb!?

powernap
2007-07-04, 06:14
gött KIT

ska vi göra en lista för att pejla intresset?
poll för lämligt datum?
leta i garaget efter R-däck? :-)

Hobbe
2007-07-04, 09:08
Jocke har kört på 1.31.48 sist och håller antagligen fortfarander rekordet. Hobbe. Jag hade väntat mig att en GP hade gjort lite bättre ifrån sig...med R-däck. Jag körde på 1.36 någonting med en original cooper med touringdäck och 1.35 blankt med en original s med run flat från den gamla generationen.

Är mycket nyfiken på vad man skulle kunna göra för tider med r56an, med och utan r däck.

Jag är på att hyra banan, kanske med en liten utmaning mot en annan klubb!?


Larsson hade 1.31:41 (2 sek. prick snabbare än mig).
Larsson och Jocke har väl jämbördiga MINI:sar så det är inte förvånande att båda kör ungefär samma tid.
Närmare 260 hk (inkl. lättat svänghjul), uppdaterat chassi, uppdaterade bromsar, och r-däck.

Johan W körde 1.32:97 (218 hk, r-däck, uppdaterat chassi).
GP:n körde 1.33:41 (218 hk, r-däck).
Hyfsat lika.

Du körde 1.35:00 (163 hk, run-flat).

Det ser ut som att det finns ett klart samband mellan tid och MINI variant tycker jag.

Givetvis kan alla förbättra sina resp. tider utan större besvär då misstag kan undvikas nästa gång.
Själv fastnande jag i vändningen med GP:n då den bestämde sig för att stå still och "burna".

En sak som GP:n saknade var en grövre bakre krängningshämmare.
Genom partiet med korta avstånd gick GP:n ut på ställ konstant, vilket inte är det bästa sättet att ta sig igenom.
Jag försökte kompensera med lägre luftryck bak, men det mildrade enbart tendensen.
Här finns säkert 1 s. att tjäna, och då hamnar GP:n framför Johan W:s tid.

Ska det siktas på snabbare tider behövs mer krut i GP:n.

Det är bara att boka Emmaboda SS så är det upp till bevis för samtliga MINI:sar. R56 inkluderad.

mrmarsupilami
2007-07-05, 09:27
Larsson hade 1.31:41 (2 sek. prick snabbare än mig).
Larsson och Jocke har väl jämbördiga MINI:sar så det är inte förvånande att båda kör ungefär samma tid.
Närmare 260 hk (inkl. lättat svänghjul), uppdaterat chassi, uppdaterade bromsar, och r-däck.

Johan W körde 1.32:97 (218 hk, r-däck, uppdaterat chassi).
GP:n körde 1.33:41 (218 hk, r-däck).
Hyfsat lika.

Du körde 1.35:00 (163 hk, run-flat).

Det ser ut som att det finns ett klart samband mellan tid och MINI variant tycker jag.

Givetvis kan alla förbättra sina resp. tider utan större besvär då misstag kan undvikas nästa gång.
Själv fastnande jag i vändningen med GP:n då den bestämde sig för att stå still och "burna".

En sak som GP:n saknade var en grövre bakre krängningshämmare.
Genom partiet med korta avstånd gick GP:n ut på ställ konstant, vilket inte är det bästa sättet att ta sig igenom.
Jag försökte kompensera med lägre luftryck bak, men det mildrade enbart tendensen.
Här finns säkert 1 s. att tjäna, och då hamnar GP:n framför Johan W:s tid.

Ska det siktas på snabbare tider behövs mer krut i GP:n.

Det är bara att boka Emmaboda SS så är det upp till bevis för samtliga MINI:sar. R56 inkluderad.

Kul att höra lite mer detaljerad rapport från körningen! Har aldrig kört SS själv men skulle ev vara intresserad om möjligheten fanns.

Inte för att jag kritiserar din körning, Hobbe, men borde inte GP:n gå att köra en hel del snabbare på R-däck? Har inte GP:n bättre spärrdiff än den vanliga S:en? Det borde väl göra en del tillsammans med den något lägre vikten.

Överhuvudtaget är jag lite besviken på de SS-tider som satts med Cooper S av olika trimningsgrad. MINI:n ska ju ändå ha ett hyfsat chassi "out-of-the-box", tester har ju bl a visat att den kan hålla väldigt hög fart i slalomkörningar. Om man då trimmat sin S till ca 260hk så borde man ju med R-däck, smärre chassi-modifikationer och lite viktbantning kunna komma ner i samma härader som Samuel i sin M3? Med rätt förare då förstås. Kan det vara så att det krävs en del justeringar med camber och toe in för att få till den rätta "balansen" i kurvorna? Kan tänka mig att just Samuel skruvat en hel del på de parametrarna eftersom det är hans jobb.

Eller har MINI:n helt enkelt för dåliga grundförutsättningar för att köra fort på bana?

Hobbe
2007-07-05, 10:06
Samuel är en extremt duktig förare (tävlat i bla Radical) som har gjort rätt saker med sin bil.
En original MINI:n kommer -oavsett förare- aldrig ned runt 1:20.
Ingen original gatbil kommer ned på dessa tider.

Hondaklubben har svängt runt sina gamla bilar runt 1:25-1:30, men då pratar vi oftast rensade bilar som väger under 850 kg.
Inom 1:25-1:30 ligger också modiferade gatbilar med mycket effekt tillsammans med hyfsat original prestandabilar.

Prova själv Jens så förstår du vad som krävs ;)

mrmarsupilami
2007-07-05, 12:01
Samuel är en extremt duktig förare (tävlat i bla Radical) som har gjort rätt saker med sin bil.
En original MINI:n kommer -oavsett förare- aldrig ned runt 1:20.
Ingen original gatbil kommer ned på dessa tider.

Hondaklubben har svängt runt sina gamla bilar runt 1:25-1:30, men då pratar vi oftast rensade bilar som väger under 850 kg.
Inom 1:25-1:30 ligger också modiferade gatbilar med mycket effekt tillsammans med hyfsat original prestandabilar.

Prova själv Jens så förstår du vad som krävs ;)

Haha, anade att du skulle vända det emot mig. Antar att jag "had it coming" :) Menar absolut inget kritiskt till de som kört SS med Cooper S, undrar bara varför tiderna inte blir bättre. Ska som sagt försöka få tummen ur och köra själv och min tid kommer garanterat inte vara värd att publicera på forumet :rolleyes:

Visst har många snabba bilar modifierats en del men det finns ju Civic Type-R som kört 1,27.xx med endast små moddar och R-däck. De bilarna har ju vikt/effekt-förhållande likt en Kelleners-Cooper S eller en GP. Betyder det att Type-R:ens chassi är sååå mycket bättre? Det är ju ändå 5-6 sekunders skillnad :eek:

Edit: Menade inte att en original-MINI nånsin skulle hamna runt 1,20. Om man däremot bytte till t ex PSS9-chassi, justerade allt optimalt, uppgraderade bromsarna något (stålomspunnet och bra belägg), lättade bilen på det som är enkelt att vara utan (baksäte och andra "lösa" prylar) och trimmade till runt 260hk så borde väl en förare i Samuels klass kunna köra den på 1,22-1,25 nånting?

Hobbe
2007-07-05, 14:39
Det är säkert möjligt att preppa en MINI, vilket inkluderar att minska vikten med 2-300 Kg, och be en förare av Samuels kaliber att köra en MINI på 1:20-1:25.
MINI:n kommer ju knappast att vara i originalskick i detta utförande ;)

Dessutom är det som jag skrev möjligt att MINI:sarna som har kört i det skick dessa hade vid tidpunkten förbättras ytterligare med mer förarträning.
Hondaklubben brukar väl köra SS flera gånger per år ?

powernap
2007-07-05, 14:50
Hondaklubben brukar väl köra SS flera gånger per år ?

nåt att ta efter?? så många kronor rör det sig ju inte om....

samla ett 15 tal från oss så blir det dessutom MÅNGA rundor....några gånger om året

Hobbe
2007-07-05, 15:12
Det är att hyfsat billigt nöje som inkluderar mycket körning om man är ca 15 st.
Det svåra är att intressera 15 st MINI:sar att vara med ;)

powernap
2007-07-05, 18:28
mycket piska o lite morot?

Hobbe
2007-07-05, 19:33
mycket piska o lite morot?

Mycket smisk är aldrig fel :handen:






Kolla bara vilken disciplin fru GT har fått på herr GT :o :blink: