handdator

Visa fullständig version : Nu står den på parkeringen!



Rasmus
2007-05-31, 00:52
Efter mycket funderande och längtan slog jag till på en sprillans ny Mini Cooper S -07:a. Har bara kört den 16 mil hittills men det är mina bästa mil i bil någonsin. Fy satan vad kul!!! :D

Återkommer med lite bilder, om nån vill se. Fin är den! Och glad är jag! :)

Ang. mina frågor om takhöjden (i en annan tråd här på forumet) så visade det sig att det var gott om utrymme, även med glastak! Så nu har jag glastak och ångrar mig inte en sekund :D

Tack för alla frågor jag ställt och fått svar på. Ni här på forumet har verkligen hjälpt mig att fatta rätt beslut. Thanks!!

Nu ska jag se till att ordna en Mini-träff så att ni på Cooper Sweden får komma hit till "ön" och köra på Gotland Ring. Någon som är sugen?

MNS
2007-05-31, 01:05
Grattis Rasmus :) vad blev det för färg,utr?

Rasmus
2007-05-31, 01:16
Grattis Rasmus :) vad blev det för färg,utr?

Det blev dark silver metallic med svart tak och svarta speglar.
Utöver Chilipaketet, med allt vad det innebär, så har den el-glastak, innertak i antracit (snyggt!!), multifunktionsratt, klimatautomatik, siktpaket, stöldlarm och deaktivering av airbag och lite smått å gott. Och takräcke... fast inte monterat såklart! :D

GRYMT NÖJD!

MNS
2007-05-31, 08:53
Gillar färg kombon, du värkar ha fått med allt men behöver typ + lite extra men det mörka innertaket gör ju större skillnad en man kan tro.

Hoppas du fortsätter och vara lika nöjd

powernap
2007-05-31, 09:28
en kommer med säkerhet till gotland ring......

tycker du kan göra en ny tråd och be om en poll för att få fram intresse och alternativ på datum.....har längtat efter gotland i snart 2 år.....

RobertH
2007-05-31, 09:39
Grattis!

Jag kommer också till Gotland ring, säg bara när.

kakan
2007-05-31, 09:42
Det blev dark silver metallic med svart tak och svarta speglar.
Utöver Chilipaketet, med allt vad det innebär, så har den el-glastak, innertak i antracit (snyggt!!), multifunktionsratt, klimatautomatik, siktpaket, stöldlarm och deaktivering av airbag och lite smått å gott. Och takräcke... fast inte monterat såklart! :D

GRYMT NÖJD!

MYCKET bra val av färgkombo! :)
Du saknar bara svarta stripes så är din bil en replika av min i R56-format :D

mrmarsupilami
2007-05-31, 09:51
Jag är också sugen på "kalkstens-ringen" om datumet passar!

Grattis till bilen förresten!!!

Fredrik
2007-05-31, 09:55
Grattis Rasmus, nu får du ändra i din "public profile" till "har numer en sprojtans R56S" :D

RandyPiper
2007-05-31, 10:10
Grattis !

Gotland låter intressant, har bott där ett par år vore kul att spana in ön igen och samtidigt passa på att köra några varv på ringen.

Freddo
2007-05-31, 11:08
Utöver Chilipaketet, med allt vad det innebär, så har den el-glastak, innertak i antracit (snyggt!!), multifunktionsratt, klimatautomatik, siktpaket, stöldlarm och deaktivering av airbag och lite smått å gott. Och takräcke... fast inte monterat såklart! :D

GRYMT NÖJD!

Grattis till en fin bil.
Håller med antracit innertaket gör enorm skillnad, konstigt att inte fler väljer det när det knappt kostar nåt.

Är det orginal takräcke? det behövs inte borras i taket på R56.an va? funerar på att skaffa ett jag me nämligen.
än en gång...Grattis!

Rasmus
2007-05-31, 11:20
Tack alla! :)

Ska kolla upp kalkstensringen lite närmare. Återkommer med en egen tråd/poll om det!

Freddo -> Ja, det är originaltakräcke. Bara att klämma fast. Kostar 1900 pix typ.

NÄ, här kan jag inte sitta och skriva. Dags och dra ut å köra!! :D

Förresten, försäljarna säger att bilen inte behöver köras in förutom att man ska ta det lite lugnt med turbon när den är kall. Vad säger ni andra? Måste jag köra som en Skoda-förare de första hundra milen eller kan jag fläska på?!

works gp
2007-05-31, 11:42
fläska på för fullt det är bara att mosa på!!!!!!!!

Frejkan
2007-05-31, 11:53
Ringen Ringen Ringen! Vore häftigt om det gick att ordna!

BlastBeat
2007-05-31, 12:08
Grattis til bilen och det är klart vi vill se bilder!

Blir det en resa till Gotland kan du räkna med mig om datumet tillåter!

powernap
2007-05-31, 12:12
6 st intresserade bara sådär spontant...............

Rasmus
2007-05-31, 13:52
Här kommer två bilder, i väntan på att jag ska fota den "på riktigt" :)

http://gotlandsbilder.se/mcs/02.jpg
http://gotlandsbilder.se/mcs/03.jpg

Rasmus
2007-05-31, 13:53
Kul att så många är intresserade av Gotland Ring! Jag ska snacka med några kontakter och återkommer!

Förslagsvis kan jag, genom en av mina kunder, fixa ett paketpris på resa, boende och körning på Gotland Ring. Om ni är intresserade förstås. Annars fixar jag så att vi kan köra på banan, sedan sköter alla sina resor och boenden själva. Startar en tråd om detta inom kort…

BlastBeat
2007-05-31, 14:09
Ah! Riktigt fina bilder! Grattis igen!

Hans-G
2007-05-31, 14:33
Stort grattis, Rasmus! Ditt färgval är helt rätt - och takluckan kommer du att bli helnöjd med - både den ökade luftigheten i kupén genom ljusinsläppet och att du kan få en extra dos frisk luft (säger en som älskar att det blåser på månen - fast jag har mössa :D)

Gotland låter ju trevligt, fast det är mycket den här sommarn, så frågan är om en resa dit får plats i planeringen. Det är ju tyvärr inte helt gratis heller.

Rasmus
2007-05-31, 15:26
Gotland låter ju trevligt, fast det är mycket den här sommarn, så frågan är om en resa dit får plats i planeringen. Det är ju tyvärr inte helt gratis heller.
Som boende på den här ön vet jag hur mycket högre priserna blir under sommarsäsongen. Mitt förslag är därför att man förlägger en MINI-träff på Gotland under sensommaren eller tidig höst.

RandyPiper
2007-05-31, 16:20
Låter klokt att ta det när badjävlarna stuckit.

Dessutom brukar det vara lättare att få ihop folk när det inte är semestertider.

Ashra
2007-05-31, 16:57
Grattis !!

Ace
2007-05-31, 18:01
Dev var najs....Grattis till köpet! Vad hamnade prislappen på?

Rasmus
2007-05-31, 18:24
Dev var najs....Grattis till köpet! Vad hamnade prislappen på?

Nu har jag bilen på företaget så det blir ju lite annorlunda med prislappen då. Men om man hade köpt den som privatperson, utan några som helst rabatter, så skulle man få betala cirka 274.000 kr. Och det är värt varenda öre!! :D

Kajsa
2007-05-31, 21:59
Gotland låter ju nice.. Jag vet en stuga vi kan hyra, som min familj var med och ägde fram till... nu på söndag! :(

Menmen, hyra den kan man ju fortfarande. Den har 11 bäddar ungefär. Och ligger bara 2 mil söder om visby.

Rasmus
2007-06-02, 15:25
Här ser ni mina två bilar…

http://gotlandsbilder.se/mcs/04.jpg

Behöver jag säga vilken jag helst kör? :D

Har för övrigt kollat instruktionsboken nu och det står att man ska köra in motorn de 200 första milen. Alltså köra max 4500 varv eller 160 km/h. Jag har lyckats köra 50 mil sedan i onsdags kväll och nästa söndag drar jag 100 mil norrut, så snart är den inkörd :D

Rasmus
2007-06-02, 18:49
Nu har jag försökt hitta larmet i bilen, som jag betalat 3100 kr för, men det verkar inte finnas där.

Går det att inaktivera larmet? Måst man göra något annat än att trycka på låsaknappen för att aktivera det?

Det finns inga tecken, enligt dom som står i instruktionsboken, på att larmet är aktiverat. I specen på bilen står det dock att det ska finnas.

Hilfe!

RobertH
2007-06-02, 20:01
"Toppen" på blinkersspaken ska väl blinka rött när larmet är på?

Rasmus
2007-06-02, 20:27
"Toppen" på blinkersspaken ska väl blinka rött när larmet är på?

På R56 finns ingen sån röd topp på blinkersspaken. Istället är det LED-belsningen inne i bilen som ska pulsera när larmet är aktivt. Det gör det inte i min bil när jag låser den.

Det ska tydligen också gå att få "paniklarm" genom att hålla inne bakluckeknappen, på fjärrkontrollen, men det fukar inte för mig det heller.

:???:

Christian
2007-06-02, 22:21
På R56 finns ingen sån röd topp på blinkersspaken. Istället är det LED-belsningen inne i bilen som ska pulsera när larmet är aktivt. Det gör det inte i min bil när jag låser den.

Det ska tydligen också gå att få "paniklarm" genom att hålla inne bakluckeknappen, på fjärrkontrollen, men det fukar inte för mig det heller.

:???:


Pratade med en säljare från Kristianstda om det larmet när jag provkörde den.

Blinkar det inte inne i bilen när du låst den med nyckel, så finns det heller inget larm.

RandyPiper
2007-06-02, 22:26
Här ser ni mina två bilar…



Huga, snygg bil till höger.

Nu när jag är lite berusad och glad efter matchen måsste jag erkänna att jag längstar tillbaka till ön. Mina 3 bästa år om man bortser från de år jag gick på heroin och sålde stjärt. :p

Rasmus
2007-06-02, 23:27
Jag får kontakta säljaren på måndag. Jag har ju betalat för larmet, men har bevisligen inte fått med det. Går det att eftermontera originallarmet?

GT
2007-06-02, 23:32
Yep!.

Rasmus
2007-06-02, 23:45
Yep!.

Bra! Då får killarna (o tjejerna?) på BMW/MINI fixa det åt mig!

Rasmus
2007-06-08, 17:20
Sådär, nu har bilen rullat 100 mil. Det tog mig 8 dagar att komma upp i 100 mil och då ska ni komma ihåg att jag bor på en ö som är 17 mil lång, från syd till nordspetsen :D

På söndag drar jag 100 mil norrut, till Västerbotten för 3 veckors flugfiskesemester, sen är bilen inkörd (200 mil) och redo att piskas :D

Ace
2007-06-08, 17:27
Märkligt det där med larmet. Var och provade en R56 i helgen och blev positivt överraskad. Det enda jag hade att klaga på var att stereon kändes lite rörig att ha och göra med. Hittade inte ens volymen först. Men den rörde på sig. Gasade lite upp för den omtalade Kallebäcksbacken utanför Göteborg och oj vad snabbt jag var uppe i 175km/h! hi hi

Rasmus
2007-06-08, 19:18
Märkligt det där med larmet. Var och provade en R56 i helgen och blev positivt överraskad. Det enda jag hade att klaga på var att stereon kändes lite rörig att ha och göra med. Hittade inte ens volymen först. Men den rörde på sig. Gasade lite upp för den omtalade Kallebäcksbacken utanför Göteborg och oj vad snabbt jag var uppe i 175km/h! hi hi
Ja, mycket märkligt med larmet. Har nu snackat med säljaren iaf och dom kommer installera ett larm åt mig. En annan sak som stör mig lite är att 12-voltuttaget inte funkar i mittkonsollen. Jag som ville köra med gps :( Dom får fixa det oxå...

Hur som helst, är så sjukt nöjd med R56:an! Känns som en så komplett bil att man undrar hur någon kan välja att köra nåt annat. Den går mjukt och fint om man så vill men när man trycker på gasen så går det FORT uppåt :D

Freddo
2007-06-12, 15:40
Skumt med larmet, jag har pulserande larmindikartor ovanpå varvräknaren i min.. riktigt schysst.

Ja R56:an är en helt annan bil än R53:an, dock saknar jag min gamla ibland.. kanske blir en ny sån :P

JohanH
2007-06-19, 15:09
Grattis - det börjar bli närmare tills jag får min MCS 07 nu. Första veckan i juli lovar David på Borgs Bil.

Jag frågade ju tidigare om takräcke i forumet och kan inte hitta det nya takräcket på mini.se. Finns det några andra länkar? Min fråga är naturligtvis om originalräcket för den nya passar med ex Thules cykelhållare? Annars tänkte jag köpa Thules räcke.

Mvh
Johan som kommer till Gotland näst sista veckan i juli om det finns Ring-planer.

Rasmus
2007-06-20, 14:46
Yep!.

Enligt BMW/Mini kan dom inte eftermontera originallarmet!?!? Ska tydligen få ett DEFA-larm istället. Bra eller anus?

Rasmus
2007-06-20, 14:47
Coopern och jag är för övrigt i Storuman nu :)

http://www.gotlandsbilder.se/mcs/05.jpg

JohanH
2007-06-20, 14:51
Enligt BMW/Mini kan dom inte eftermontera originallarmet!?!? Ska tydligen få ett DEFA-larm istället. Bra eller anus?

Vad det nu är värt - tillverkarnas larm brukar inte vara godkända av Stöldskyddsföreningen medan aftermarket larm brukar vara det. Nu går det ju knappt att stjäla en ny bil längre, så motivet att ha larm börjar ju bli mindre (jag beställde exempelvis inget larm), men jag tror att det är då det är viktigt med typ SSFs certifiering.

Sen är väl det viktigaste att du får kittningen rätt - dvs att "rätt saker" blinkar när det är på?

/Johan

JohanH
2007-06-20, 19:54
Enligt BMW/Mini kan dom inte eftermontera originallarmet!?!? Ska tydligen få ett DEFA-larm istället. Bra eller anus?

Efter att ha läst eminenta Motoring File så verkar BMW/Mini ha tomtar på loftet.

http://motoringfile.com/2007/06/20/official-r56-alarm-install-pdf/

Det går visst att eftermontera det "officiella" larmet.

/Johanh

Rasmus
2007-06-20, 20:25
Efter att ha läst eminenta Motoring File så verkar BMW/Mini ha tomtar på loftet.

http://motoringfile.com/2007/06/20/official-r56-alarm-install-pdf/

Det går visst att eftermontera det "officiella" larmet.

/Johanh
TACK!! Har skickat vidare till ÅF.

Rasmus
2007-07-02, 23:44
Nu står Coopern åter på parkeringen i Visby, bredvid står en MCS Cab! Kanske någon här på forumet som kör cab på Gotland? Ser hur som helst bra ut när dom står bredvid varandra :D

Dock märker man hur stor R56 är i jämförelse med tidigare modell. Caben syns inte när min bil står framför - Nos, bak och tak på caben är gömt bakom min R56! ;)

JohanH
2007-07-03, 08:23
Nu står Coopern åter på parkeringen i Visby, bredvid står en MCS Cab! Kanske någon här på forumet som kör cab på Gotland? Ser hur som helst bra ut när dom står bredvid varandra :D

Dock märker man hur stor R56 är i jämförelse med tidigare modell. Caben syns inte när min bil står framför - Nos, bak och tak på caben är gömt bakom min R56! ;)

Bilder tack :-).

/Johan - med sin MCS som kommer nu i veckan men ännu inte lyckats sälja sin MC.

Rasmus
2007-07-03, 10:27
Bilder tack :-).
Ska se om Caben står kvar bredvid min när jag kommer ut. Tar med mig kameran "just in case"! :)

Chrisp
2007-07-04, 06:20
Jag kör MCS cab på Gotland. Var och hämtade den igår men det var nog inte min du såg för jag stod inte still så länge :) Vart såg du den någonstans förresten?

/C

Rasmus
2007-07-04, 10:20
Jag kör MCS cab på Gotland. Var och hämtade den igår men det var nog inte min du såg för jag stod inte still så länge :) Vart såg du den någonstans förresten?

/C

Tja!
Fan vad kul med en till gotlänning här! :happy:
Caben som stod bredvid min bil stod still i nästan ett dygn. Så länge har min bil fortfarande inte stått still, trots att jag haft den flera veckor, så om du nyligen hämtat din kan jag inte tänka mig att det var den jag såg :D

Det stod "Lillebror" (bar/restaurang i Visby) på bakrutan på den som jag såg.

Vad är det för bil du köpt, färg, modell etc? Bor du i Visby?
Nu är vi ju två som kan styra upp en Cooper-träff på Gotland Ring! :handen:

ola
2007-07-04, 21:09
Tja!
Fan vad kul med en till gotlänning här! :happy:
Caben som stod bredvid min bil stod still i nästan ett dygn. Så länge har min bil fortfarande inte stått still, trots att jag haft den flera veckor, så om du nyligen hämtat din kan jag inte tänka mig att det var den jag såg :D

Det stod "Lillebror" (bar/restaurang i Visby) på bakrutan på den som jag såg.

Vad är det för bil du köpt, färg, modell etc? Bor du i Visby?
Nu är vi ju två som kan styra upp en Cooper-träff på Gotland Ring! :handen:

10 augusti på gotland ring?

Chrisp
2007-07-04, 21:31
Tja!
Fan vad kul med en till gotlänning här! :happy:
Caben som stod bredvid min bil stod still i nästan ett dygn. Så länge har min bil fortfarande inte stått still, trots att jag haft den flera veckor, så om du nyligen hämtat din kan jag inte tänka mig att det var den jag såg :D

Det stod "Lillebror" (bar/restaurang i Visby) på bakrutan på den som jag såg.

Vad är det för bil du köpt, färg, modell etc? Bor du i Visby?
Nu är vi ju två som kan styra upp en Cooper-träff på Gotland Ring! :handen:

Då var det inte min. Köpte en Mini Cooper S Cab -05 (försökte länka till bild men det fick jag tydligen inte än), blå med vita stripes, Chili- och Curry-paket, extralysen, sidebars och upgraderad stereo. Så jäkla nice att köra och vacker som få att titta på :) Mycket nöjd!

Rasmus
2007-07-04, 22:41
10 augusti på gotland ring?

Då är jag i Norrland och rejsar mot inlandsraggare med Volvo! :D

Rasmus
2007-07-04, 22:43
Då var det inte min. Köpte en Mini Cooper S Cab -05 (försökte länka till bild men det fick jag tydligen inte än), blå med vita stripes, Chili- och Curry-paket, extralysen, sidebars och upgraderad stereo. Så jäkla nice att köra och vacker som få att titta på :) Mycket nöjd!
Nice!!
Vi får väl ta en "mini" MINI-träff på i Visby någon dag?! :)

Om du vill visa bilden på din bil så kan du skicka den till mig, så lägger jag upp den (tills dess att du postat några fler inlägg och får lägga upp bilder själv) :handen:

Min bil kan du se här: http://www.coopersweden.se/vbimghost.php?do=viewimages&id=998

Chrisp
2007-07-05, 07:14
Absolut, skulle vara kul att se din mini också.
Det här är min tredje post så i nästa får jag nog lägga med länkar.

Chrisp
2007-07-05, 07:15
Nu så:

http://www.qpax.se/image/bilar/mini/cooper_1/mini.jpg

http://www.qpax.se/image/bilar/mini/cooper_1/mini_sidebar2.jpg

Rasmus
2007-07-05, 09:16
Nu så:

http://www.qpax.se/image/bilar/mini/cooper_1/mini.jpg

http://www.qpax.se/image/bilar/mini/cooper_1/mini_sidebar2.jpg

Fin bil!
Rör du dig i trakterna kring Visby så kommer vi säkert stöta på varandra snart, när vi är ute och rejsar :D

Mitt regnummer är PUX619 så nu vet du vem du ska tuta på ;)

Marcus
2007-07-05, 09:58
Jag är interesserad av att köra på gotland ring iaf :)

Har nån här varit där och kört ett par ggr på allmänhetens körning eller vad det hette?

powernap
2007-07-05, 13:28
Jag är interesserad av att köra på gotland ring iaf :)

Har nån här varit där och kört ett par ggr på allmänhetens körning eller vad det hette?

Vet att KIT varit där, men det var nog ett arrangemang expressen motor eller nåt.....har hört att det ÄR en Cooperbana :-)

jag e på om planering o sånt stämmer, missade ju förra gången

Christian
2007-07-05, 13:33
Vi kan nog också följa med.. Men inte iår.
(semesterkassan klarar inte den smällen)

powernap
2007-07-05, 13:36
det är vi i år vi diskuterar??? *hoppas jag i a f*

Christian
2007-07-05, 13:42
Vill! Men kan inte. aaaaarrrrggghh!!

powernap
2007-07-05, 13:48
Vill! Men kan inte. aaaaarrrrggghh!!

skit händer...du ska se att det blir ett fylligt reportage med onboard-kamera som filmar allt skoj vi hittar på........

Marcus
2007-07-05, 15:13
Jag hade tänkt åka ner tillsammans med broshan (subaru STi) hursomhelst, vore trevligt om nån kunde berätta lite hur det går till på den banan, hur mkt bilar det brukar vara, när man skall va där osv...

Ännu bättre om vi lyckas göra en CooperSweden träff av det hela.

Att tänka på är ju som Hobbe m.fl. sagt, Ingen försäkring gäller på GR.
Eller?

Rasmus
2007-07-05, 15:45
Jag skapar en egen tråd om GotlandRing-körningen.... Vi fortsätter snacket där inom kort! :)

Rasmus
2007-08-12, 21:46
På 2,5 månad har jag nu kört bilen 700 mil! Det är sjukt. I vanliga fall kör jag cirka 1000 mil om året men med Coopern vill man ju bara ut och köra :D

Hur som helst, den senaste resan var en långkörning på 100 mil och inför denna resa nollställde jag färddatorn för att ta reda på hur mkt bensin bilen drar.

Vi var två pers i bilen med full packning (fällda säten för att få plats med allt) och 20 mil (av de totalt 100 milen) med takräcke och fullastad takbox. Kan ni gisssa hur mkt bensin Coopern drog?

0,66 liter milen!! Och då låg jag konsekvent med tung fot på gasen! :handen:
Det är inte helt tokigt för en fullastad "rejser" :D

powernap
2007-08-13, 07:55
På 2,5 månad har jag nu kört bilen 700 mil! Det är sjukt. I vanliga fall kör jag cirka 1000 mil om året men med Coopern vill man ju bara ut och köra :D

Hur som helst, den senaste resan var en långkörning på 100 mil och inför denna resa nollställde jag färddatorn för att ta reda på hur mkt bensin bilen drar.

Vi var två pers i bilen med full packning (fällda säten för att få plats med allt) och 20 mil (av de totalt 100 milen) med takräcke och fullastad takbox. Kan ni gisssa hur mkt bensin Coopern drog?

0,66 liter milen!! Och då låg jag konsekvent med tung fot på gasen! :handen:
Det är inte helt tokigt för en fullastad "rejser" :D

Fel på din färddator???
själv har jag problem att komma under 1,2 liter/mil.......kanske beror på att min högerfot väger mer än din?

ersk
2007-08-13, 10:38
Nog har jag kört 0,66 l/milen under mina första 50 mil sedan jag köpte bilen begagnad.

Men då vart jag helt ensam, inga omkörningar, körde med farthållaren på 90km/h och nollställde mätaren när jag kom utanför stan.

Med tung högerfot ligger det för egen del mycket, mycket, högre :P

RobertH
2007-08-13, 12:04
Nog har jag kört 0,66 l/milen under mina första 50 mil sedan jag köpte bilen begagnad.

Men då vart jag helt ensam, inga omkörningar, körde med farthållaren på 90km/h och nollställde mätaren när jag kom utanför stan.

Med tung högerfot ligger det för egen del mycket, mycket, högre :P

Lägg gärna in lite info om din bil på din profil. (klicka på kontrollpanelen uppe till vänster så kommer du till inställningarna)

Ashra
2007-08-13, 12:16
tyngst högerfot vinner !

powernap
2007-08-13, 15:49
på gelleråsens bana hade jag full tank, efter en aktiv bandag hade trippmätaren nått 157 km.....o så fyllde jag på med 47 liter = 2,99 liter/mil.....

o jag som hade som mål att nå snittförbrukning på över 3 liter ;-)

RobertH
2007-08-13, 16:02
Marcus körde inte ens upp en kvartstank på Gelleråsen. *no further comment*

Rasmus
2007-08-13, 22:47
Jag kör ju R56 och den är bevisligen väldigt mkt snålare med bensinförbrukningen än tidigare modeller.

Nu har jag kört 100 mil hem igen. Nytt rekord, 0,61 l/milen på dessa 100 milen! :D När tjejen hade kört lagligt i 35 mil låg det på 0,58 l/milen. Sen kom jag och min tunga högerfot och ökade snittförbrukningen.

Jag kan säga att min högerfot ÄR tung! :handen:
Jag blev endast omkörd av en handfull bilar och då körde dom i sådana hastigheter att körkortet ryker, jag ligger i regel precis på gränsen och gasar ifrån dom flesta när jag får möjlighet. Trots detta är det alltså 0,61 l/milen som gäller vid långkörning och fullastad bil :D

ersk
2007-08-13, 23:30
Jag kör ju R56 och den är bevisligen väldigt mkt snålare med bensinförbrukningen än tidigare modeller.

Nu har jag kört 100 mil hem igen. Nytt rekord, 0,61 l/milen på dessa 100 milen! :D När tjejen hade kört lagligt i 35 mil låg det på 0,58 l/milen. Sen kom jag och min tunga högerfot och ökade snittförbrukningen.

Jag kan säga att min högerfot ÄR tung! :handen:
Jag blev endast omkörd av en handfull bilar och då körde dom i sådana hastigheter att körkortet ryker, jag ligger i regel precis på gränsen och gasar ifrån dom flesta när jag får möjlighet. Trots detta är det alltså 0,61 l/milen som gäller vid långkörning och fullastad bil :D

Fräckt om det stämmer!
Har du kontrollerat bensinförbrukningen vid tankning? Eftersom du kört så lång sträcka så är det ju väldigt lätt att kontrollera genom att räkna manuellt istället för färddatorn.

Rasmus
2007-08-14, 02:36
Fräckt om det stämmer!
Har du kontrollerat bensinförbrukningen vid tankning? Eftersom du kört så lång sträcka så är det ju väldigt lätt att kontrollera genom att räkna manuellt istället för färddatorn.

Japp, det verkar stämma bra! Jag tankade full tank i Storuman och körde nästan hela vägen ner till Uppsala innan det var dags att tanka igen.

Enligt specen ska R56 (Cooper S) dra 0,69 l milen blandad körning så att komma ner runt 0,6 vid långkörning är nog inte några problem. Som jag skrev ovanför så fick ju tjejen 0,58 l/milen när hon körde 100% lagligt i 35 mil.

Jag ligger normalt runt 0,72 l milen vid blandad körning :D

Conclusion: Save some money - buy a R56! :D

powernap
2007-08-14, 08:12
Conclusion: Save some money - buy a R56! :D

ja eller kör hårt - äg en R53 ;-)

Ashra
2007-08-14, 08:52
sorry kompressor ljudet är en drog jag inte vill sluta med =)

powernap
2007-08-14, 09:09
sorry kompressor ljudet är en drog jag inte vill sluta med =)

instämmer med föregående talare

i dagsläget vill man inte byta vinandet mot pysande

RobertH
2007-08-14, 09:14
Pys & fnysgrabbarna får hålla på med sitt. Vi kör supercharged.

ravestream
2007-08-14, 09:31
Trodde det där var bensinsnåla bilar . Drar ju nästa lika mycket som min blysläde,

powernap
2007-08-14, 09:32
Trodde det där var bensinsnåla bilar . Drar ju nästa lika mycket som min blysläde,

varför trodde du det????

GT
2007-08-14, 10:49
Noel has the record 19mil = 1 tank petrol!

Rasmus
2007-08-14, 11:30
ja eller kör hårt - äg en R53 ;-)

R56:an går hårt ska du veta, det är nog snarare en fråga om turbo eller kompressor/konservatism (observera en viss portion ironi) ;) :D

Rasmus
2007-08-14, 11:32
Trodde det där var bensinsnåla bilar . Drar ju nästa lika mycket som min blysläde,
Med tanke på prestandan och "busfaktorn" så tycker jag det är bensinsnålt!