handdator

Visa fullständig version : Mini Cooper S som vinterbil?



Rasmus
2007-05-19, 12:52
Inför mitt (förmodliga) köp av MCS så undrar jag lite om hur bilen är i vinterväglag?

Jag bor på Gotland och här saltar man inte vägarna och eftersom vintervägskötseln är typ obefintlig så blir det is och packad snö på vägarna. I Visby finns det mycket uppförsbackar och kullerstenen gör att "snö-isen" är riktig dryg att köra på.

Idag kör jag en Smart ForTwo med dubbfria vinterdäck = livsfarligt!

Så, min fråga är alltså hur Mini Cooper S är med dubbdäck på vintern. Funkar den bra som vinterbil? :)

GT
2007-05-19, 13:02
Yeh it works.

The problem is that people in general , just cant let it be.

Most people tend to grow horns , and start to build a much lower version with wide wheels and extreem power gains.
then the car is too low and becomes a snow scoop!

Trust me you will soon get the bug that we all here are cursed with!:blink:

David S
2007-05-19, 16:12
Jag använde min som vinterbil här under den fruktade skånska vintern, dvs drivsnö, isgator och packad snö varvat med plusgrader, vårlika vägar och slask. Det fungerar alldeles utmärkt. Inte farligt understyrd, inte livsfarligt överstyrd, utan den glider igenom utan problem. Under vinterns stora storm (när Skåne var avstängt typ) körde jag motorvägen mellan Malmö och Lund innan plogbilarna hade hunnit ut. tog 10 min längre än vanligt på helt tom väg. Vägen hem, skåningarna hade hunnit ut och krockat, tog 1h längre än vanligt :)
Så ja, bra vinterbil så länge du skaffar bra däck.

Rasmus
2007-05-19, 17:27
Jag använde min som vinterbil här under den fruktade skånska vintern, dvs drivsnö, isgator och packad snö varvat med plusgrader, vårlika vägar och slask. Det fungerar alldeles utmärkt. Inte farligt understyrd, inte livsfarligt överstyrd, utan den glider igenom utan problem. Under vinterns stora storm (när Skåne var avstängt typ) körde jag motorvägen mellan Malmö och Lund innan plogbilarna hade hunnit ut. tog 10 min längre än vanligt på helt tom väg. Vägen hem, skåningarna hade hunnit ut och krockat, tog 1h längre än vanligt :)
Så ja, bra vinterbil så länge du skaffar bra däck.

Låter superbra! Förhållandena i Skåne påminner nog om de gotländska på vintern.

Vilka vinterdäck kör ni Cooper-ägare med då? Märke, modell och pris?

David S
2007-05-19, 17:30
jag köpte Nokian Hakka 5 och satte på ett par original 16" fälgar. Lite overkill-däck för skånsk vinter, men de var toppdäck i många test i vintras, så jag kände att snåla på säkerhet hade jag inte råd med. De gick på 7k ca.

Rasmus
2007-05-19, 17:43
jag köpte Nokian Hakka 5 och satte på ett par original 16" fälgar. Lite overkill-däck för skånsk vinter, men de var toppdäck i många test i vintras, så jag kände att snåla på säkerhet hade jag inte råd med. De gick på 7k ca.

Säkerheten ska man inte snåla på!
Nåväl, jag kanske ska köpa en bil innan jag börjar leta vinterdäck :D

David S
2007-05-19, 17:51
Ett tips är att du tar dina sommarfälgar, slänger (eller säljer) runflat-däcken och sätter på vinterdäck på de fälgarna, Sedan köper du snyggare fälgar och sätter på riktiga däck. Skillnaden mellan runflatdäcken och de Toyo jag har på nu är som natt och dag.

Fredrik
2007-05-19, 20:36
Jag kör min Cooper året om, bor strax utanför Stockholm och det funkar alldeles utmärkt.
Skaffade inför säsongen 06-07 nya däck, Gislaved Nordfrost 5 (dubbade) och de är tysta som en viskning, inget högt ljud där inte. Ett par däck var något bättre vid tester, men detta däck låg ändå bland de främsta.
Jag tror jag gav 995:- monterat och klart hos Euromaster per däck (på 15-tums Mini alu-fälgar). Dimensionen är 185/65-15.

David S
2007-05-19, 20:50
Mina var 205/65 16", därav det lite dyrare priset per däck.

Ashra
2007-05-19, 23:08
Jag kör min S som vinterbil. Enda tråkiga är fartgupp och snökockor på vägen då låter det "bonk" i den berömda skraplisten :-)

David S
2007-05-20, 18:01
Bonken får jag oavsett väglag. Det och att stereon hackar till över ojämnheter. Priset man får betala för bra väghållning :)